Odwiedzając strony internetowe, często napotykamy na przeróżne banery reklamowe przygotowane przez agencje marketingowe. Zawierają one animacje, grafiki i pola tekstowe, które mają zachęcić nas do odwiedzenia konkretnej witryny czy zakupu danego produktu. Te reklamy są częścią kampanii typu display — ich głównym celem jest wyświetlanie atrakcyjnej zawartości konkretnym grupom odbiorców. W tym artykule skupimy się na rodzajach reklam w kampaniach displayowych. Dokładna specyfikacja kampanii display, jej zalety oraz ustawienia znajdziecie w jednym z poprzednich artykułów.

reklamy display w google ads

Rodzaje reklam display

Reklamy display mogą mieć różne formy, wymiary i zastosowania. W zależności od grupy docelowej, wielkości boksu reklamowego czy celu, jaki chcemy osiągnąć, wybierzemy inny format. Najbardziej zauważalną różnicą jest to, czy reklama jest statyczna, czy zmienia się (np. jako animacja czy film). Możliwe jest również, że zdecydujemy się wykorzystać kampanię display jako retargeting (z określoną grupą docelową) lub postawimy na najbardziej klasyczne banery reklamowe. A to tylko niektóre z form.

Sposób tworzenia

Reklamy elastyczne

Reklamy elastyczne to reklamy, które Google tworzy na podstawie przesłanych przez nas zasobów. W przypadku elastycznych reklam displayowych potrzebujemy:

  • Nazwę firmy (do 25 znaków długości).
  • Obrazy — min. jeden w orientacji poziomej (1,91:1; 1200 x 628) oraz jeden kwadratowy (1:1; 1200 x 1200). Maksymalnie 15 obrazów.
  • Logo firmy — min. jedno w orientacji poziomej (4:1; 1200 x 300) oraz jedno kwadratowe (1:1; 1200 x 1200). Maksymalnie 5 logo.
  • Opcjonalnie wideo w orientacji pionowej lub poziomej o długości do 30 sekund.
  • Maksymalnie pięć nagłówków (do 30 znaków każdy).
  • Długi nagłówek (do 90 znaków).
  • Teksty reklamy (maksymalnie pięć, każdy o długości do 90 znaków).

Gdy dodamy wszystkie wymagane zasoby, Google będzie mógł generować reklamy elastyczne na ich podstawie. Dzięki prostocie przygotowania jest to najpopularniejszy rodzaj reklam displayowych.

Reklamy przesyłane

Przesyłane reklamy displayowe to kreacje, które nie będą dostosowywały swojego rozmiaru do boksów reklamowych — zostaną wyświetlone jedynie w miejscach, których rozmiar zgadza się z rozmiarem reklamy. Mamy tutaj pewność, że reklama, którą prześlemy, będzie wyglądała dokładnie tak, jak chcemy. Decydując się na tę opcję mamy do wyboru:

  • Reklamy AMP HTML, czyli reklamy tworzone przy użyciu AMP (przyspieszonych stron mobilnych). Ładują się one szybciej od zwykłych reklam, dlatego stosuje się je głównie w reklamach kierowanych na urządzenia mobilne.
  • Reklamy HTML5 – bardziej skomplikowane reklamy, często interaktywne, służące do promowania gier i aplikacji. Aby je tworzyć, należy spełnić konkretne wymagania, które przedstawię w dalszej części artykułu.

Dokładna specyfika dozwolonych reklam przesyłanych zmienia się co jakiś czas. Google stale dostosowuje system Google Ads do nowych możliwości, dlatego warto samodzielnie monitorować aktualne specyfikacje.

Format i wygląd

Google pozwala samodzielnie przesłać pliki reklamowe, które będą wykorzystywane w sieci reklamowej. Jednak nie wszystkie formaty, wymiary i zawartość plików jest dozwolona. Google przygotował serię wytycznych, których należy przestrzegać przy przygotowywaniu reklamy.

Klasyczne banery

Najpopularniejszy i najprostszy rodzaj reklamy displayowej w sieci reklamowej. Zwykle banery tego typu wyświetlają się na górze strony internetowej lub na jej marginesach. Najczęściej przyjmują formę prostokąta, rzadziej spotykane jest wyświetlanie kwadratowych banerów. Podczas przygotowywania takiego baneru należy pamiętać o wybraniu jednego z dopuszczalnych wymiarów:

  • 200 x 200 (Mały kwadrat)
  • 240 x 400 (Pionowy prostokąt)
  • 250 x 250 (Kwadrat)
  • 250 x 360 (Potrójny szeroki ekran)
  • 300 x 250 (Baner środtekstowy)
  • 336 x 280 (Duży prostokąt)
  • 580 x 400 (Netboard)
  • 120 x 600 (Wieżowiec)
  • 160 x 600 (Szeroki wieżowiec)
  • 300 x 600 (Reklama na pół strony)
  • 300 x 1050 (Pionowy długi baner)
  • 468 x 60 (Baner)
  • 728  x 90 (Długi baner)
  • 930 x 180 (Górny baner)
  • 970 x 90 (Powiększony długi baner)
  • 970 x 250 (Billboard)
  • 980 x 120 (Panorama na urządzenia mobilne)
  • 300 x 50 (Baner na urządzenia mobilne)
  • 320 x 50 (Baner na urządzenia mobilne)
  • 320 x 100 (Duży baner na urządzenia mobilne)

Wszystkie wymiary powyżej podano w pikselach.

Reklamy wideo

Korzystając z ręcznego przesyłania reklam, możemy wybrać kreacje typu HTML5. Tego typu reklamy zawierają wbudowany odtwarzacz wideo, dzięki czemu możemy wyświetlać ruchome reklamy z dźwiękiem. Banery wideo są wyświetlane wyłącznie w witrynach, które pozwoliły na tego typu zasoby reklamowe, a to znaczy, że mają bardziej ograniczony zasięg niż zwykłe banery graficzne. Dostępne są trzy typy reklam wideo w sieci reklamowej:

  • Kliknij, aby odtworzyć — użytkownik widzi wyłącznie miniaturkę filmu, jedną z początkowych klatek nagrania. Dopiero po kliknięciu w nią film zacznie się odtwarzać.
  • Autoodtwarzanie bez dźwięku — po załadowaniu witryny i zawartości boksów reklamowych, film zacznie się automatycznie wyświetlać bez dźwięku. Dopiero po kliknięciu w reklamę film się “odciszy”.
  • Najedź kursorem, aby odtworzyć — podobnie jak w pierwszym przypadku reklama jest początkowo statyczna. Dopiero po najechaniu kursorem na nią, ta zacznie się poruszać i wydawać dźwięk.

Ponadto wszystkie zasoby wideo muszą zawierać klikalny przycisk ponownego odtwarzania, nie mogą przekraczać granic boksów reklamowych, a całkowity czas trwania wideo może wynosić maksymalnie 4 minuty.

Kreacje muszą też spełnić wymagania techniczne:

  • Rozmiar pobierania: maksymalnie 40 KB ładowane początkowo, do 2,2 MB po załadowaniu całości razem z filmem.
  • Wymiary: 300 x 250 lub 336 x 280.
  • Zalecany współczynnik proporcji: 4:3. Inne współczynniki też są akceptowane, jednak mogą powodować dodanie czarnych pasów do obrazu, uzupełniających film do formatu 4:3.
  • Obramowanie w szerokości jednego piksela w kolorze kontrastującym.
  • Co najmniej 14 klatek na sekundę, zalecane 30 fpsów.
  • Dźwięk zakodowany z głośnością -12 dB lub niższą.
  • Animacja o długości maksymalnie 30 sekund.
  • Grafika początkowa nie może być animowana.

Do poszczególnych typów reklam należy też spełnić wymagania dotyczące interakcji:

  • Dla reklamy “Kliknij, aby odtworzyć”: dźwięk i obraz mogą być odtwarzane wyłącznie po kliknięciu użytkownika oraz wymagane są przyciski “rozpocznij” oraz  “zatrzymaj” lub “wycisz”.
  • Dla reklamy “Najedź kursorem, aby odtworzyć”: dźwięk może się włączyć najszybciej dwie sekundy po najechaniu kursorem. Gdy użytkownik przesunie kursor poza reklamę, dźwięk musi się wyciszyć. Film może rozpocząć się w dowolnym momencie, jeżeli animacja jest krótsza niż pół minuty i spełnione są wymagania dotyczące dźwięku.

Google sprawdza też treść filmów wykorzystywanych w reklamach. Kreacje sprawdzane są m.in. pod kątem złośliwego oprogramowania, plików cookie HTTP, jakości i języka strony docelowej itd. 

Interaktywne reklamy multimedialne

Czasami zdarza się, że napotykamy na reklamę, która jest bardziej rozbudowana niż reklama graficzna czy wideo. Ma więcej możliwych interakcji, a klikając w jej konkretne pola uzyskamy różne efekty. Najprostszym przykładem są tutaj wersje demonstracyjne gier czy aplikacji, które pozwalają nam “przetestować” niektóre funkcje aplikacji. Oprócz głównej treści reklam zawierają one przeważnie też ikonę i opis aplikacji oraz przycisk z wezwaniem do działania. Takie reklamy tworzymy, korzystając z ręcznego przesyłania reklam HTML5. Jednak przygotowanie odpowiedniego pliku wymaga bardziej zaawansowanych umiejętności. Popularnym narzędziem, które pozwala tworzyć tego typu reklamy, jest Google Web Designer, jednak rynek oferuje wiele innych opcji. 

Przez to, że na większości urządzeń takie reklamy wyświetlają się w trybie pełnoekranowym, Google wymaga zastosowania odpowiednich atrybutów HTML5. Są nimi:

  • W przypadku reklamy pionowej: <meta name=”ad.orientation” content=”portrait”> lub <meta name=”ad.size” content=”width=320,height=480”>
  • W przypadku reklamy poziomej: <meta name=”ad.orientation” content=”landscape”> lub <meta name=”ad.size” content=”width=480,height=320”>
  • W przypadku reklamy pionowej i poziomej: <meta name=”ad.orientation” content=”portrait,landscape”>.

Dodatkowo o reklamach interaktywnych warto wiedzieć, że obsługują one (oprócz animacji i elementów statycznych) także wideo i dźwięk. Plik .zip zawierający reklamę może ważyć maksymalnie 5 MB i zawierać do 512 elementów. 

W zależności od tego, czy do stworzenia takiej reklamy korzystamy z oprogramowania Google (Web Designer), czy z innych systemów, istnieją różne wymagania dotyczące m.in. HTML, przesyłania czy przycisków. Dokładne wymagania można znaleźć w artykule dotyczącym reklam HTML5. Sam polecam korzystać z Google Web Designera — jest on relatywnie prosty w obsłudze, pozwala wykorzystywać większość najpopularniejszych komponentów i pliki, które wygeneruje, będą na pewno kompatybilne z Google Ads.

Elastyczne reklamy natywne

Reklama natywna to taka, która swoim wyglądem dostosowuje się do wyglądu strony, na której jest wyświetlana. W przeciwieństwie do typów reklam przedstawionych powyżej nie tworzymy jej w całości samodzielnie. Naszym zadaniem jest jedynie dostarczenie Google’owi komponentów, z których sam tworzy reklamę, której wygląd różni się w zależności od miejsca jej wyświetlania. Aby utworzyć reklamę, należy przygotować nagłówki, opisy, obrazy i logo firmy. Im więcej opcji przygotujemy, tym lepiej. 

Dzięki temu, że reklamy natywne pasują do wyglądu i stylu strony, na której są wyświetlane, zapewniają lepsze wrażenia użytkownikom. Często odwiedzający mylą tak przygotowane reklamy ze stałymi elementami strony.

Korzystanie z elastycznych reklam jest dużo prostsze i wymaga mniej czasu niż przygotowywanie statycznych banerów lub reklam interaktywnych. Zapewniając podstawowe zasoby, otrzymujemy przynajmniej kilkanaście różnych wariantów reklam, które dostosowują się nie tylko pod względem wyglądu, ale także pod względem potencjalnej skuteczności reklamy.

Grupa docelowa

Kampanie displayowe można podzielić także ze względu na grupę docelową reklam. Dzięki wybraniu odpowiednich odbiorców możemy budować świadomość marki czy przypominać użytkownikom o naszej witrynie. Szczególnie często korzysta się z tego typu kampanii w przypadku remarketingu, o którym więcej informacji znajdziesz w artykule “Jaki rodzaj remarketingu wybrać?”. Z artykułu dowiesz się także więcej na temat grup docelowych i segmentów danych, które warto znać podczas planowania kampanii display.

Podsumowanie

Typów reklam, które możemy wykorzystać w kampaniach displayowych Google Ads jest wiele. Różnią się one od siebie nie tylko tym, co widzi odbiorca, ale też sposobem ich tworzenia czy przesyłania. Zależnie od branży, którą chcemy reklamować, wybierzemy inne formaty reklam. Nasz wybór powinien zależeć również od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Inaczej powinna wyglądać reklama kierowana do osoby dorosłej, kiedy naszym celem jest pozyskanie kontaktu w celu sprzedaży mieszkania, a inaczej, gdy chcemy dotrzeć do młodszej osoby, która zachęcona kolorowymi kreacjami, ma pobrać naszą nową grę. Uniwersalny przepis na skuteczną reklamę nie istnieje, jednak mam nadzieję, że powyższy artykuł pozwoli Ci samodzielnie wybrać rodzaj reklamy, który będzie najodpowiedniejszy dla Twojego przypadku.

Porozmawiajmy!

Patryk Żakowicz
Patryk Żakowicz

Cześć! Z marketingiem internetowym jestem związany od prawie dwóch lat. Klikam w komputer i wydaje nieswoje pieniądze w taki sposób, by było to najbardziej opłacalne dla właściciela tych pieniędzy : ) Mimo relatywnie krótkiej obecności w branży marketingowej miałem do czynienia z największymi polskimi E-commercami. W UpMore odpowiadam za obsługę projektów m.in. w Google Ads, Facebook Ads oraz Apple Search Ads.