Spis treści
Wielu z nas korzysta z reklam online np. w Google Ads, na Facebooku czy na TikToku. Poza powyższymi, jedną z najpopularniejszych platform, na której można promować swoją markę, jest też YouTube, a ciekawym i skutecznym sposobem na dotarcie do szerokiej publiczności jest wykorzystanie reklamy audio na tej platformie.
Reklama audio na YouTube: Co to właściwie jest?
W reklamie audio na YouTube kluczową rolę odgrywa dźwięk. W przeciwieństwie do tradycyjnych reklam wideo, reklamy audio są wyświetlane tylko w formie dźwiękowej. Mogą pojawić się podczas odtwarzania muzyki, podcastów lub innych treści audio na platformie YouTube. Najczęściej uruchamiają się, kiedy przed długi okres czasu słuchamy czegoś, lub coś jest odtwarzane w tle. Reklamy audio w YouTube przybierają formę 30-sekundowych kreacji i korzystają z określania stawek CPM.
Jak stworzyć reklamę audio na YouTube?
- Logujemy się na nasze konto Google Ads
- Tworzymy nową kampanię za pomocą plusa
- Wybieramy typ kampanii “Kampania wideo”
- Jako cel naszej kampanii wybieramy “Świadomość i zasięg marki”
- Następnie typ kampanii ustawiamy na “Wideo”
- Z kolei jako podtyp wybieramy “Audio”, aby docierać do naszych odbiorców kiedy słuchają nagrań w YouTube i klikamy “Dalej”
- Uzupełniamy wszystkie szczegóły dotyczące kampanii audio takie jak stawki, budżety, lokalizację, sieci oraz języki
- Dodajemy też kierowanie reklam odpowiednie do naszej grupy odbiorców. Możemy wykorzystać do tego konkretne, stworzone przez nas wcześniej segmenty odbiorców lub wykorzystać podpowiedzi Google. Ponadto możemy dodać jeszcze targetowanie na słowa kluczowe, tematy lub miejsca docelowe.
- Następnie przechodzimy do tworzenia reklamy i pierwszy najważniejszym krokiem będzie wklejenie adresu URL filmu na YouTube.
- Gdy dodasz adres URL, pojawi Ci się panel do tworzenia reklamy, uzupełnij ją o wymagane elementy
- Na koniec podaj stawkę CPM i opublikuj kampanię
Na koniec możesz również przejść w ustawienia kampanii i ustawić limit wyświetleń na użytkownika, żeby odbiorcom nie opatrzyła się Twoja reklama.
Kilka best practice dotyczących reklam audio na YouTube
Przede wszystkim dlatego, że ten typ reklam wyświetla się w trakcie długich sesji słuchania oraz w czasie, gdy YouTube jest odtwarzany w tle, rządzi się on trochę innymi prawami. Pamiętaj o tym, tworząc swoje reklamy i zastosuj się do kilku poniższych wskazówek:
- Zadbaj o koncentrację użytkownika na dźwięku — tworząc reklamy audio pamiętaj, aby skupiały się one na komponencie dźwiękowym. Zaleca się używania zasobów reklamowych zawierających dosyć proste animacje lub obraz statyczny. Pamiętaj, aby dokładać do tego CTA, czyli wezwanie do działania, jest to niezbędny element każdej reklamy. Całość prześlij jako kreację w postaci adresu URL w YouTube.
- Zachowaj spójność tempa i tonu — tutaj specjaliści zalecają, aby w przypadku reklamy trwającej 15 sekund, tekst mówiony lektora nie przekraczał około 40 słów.
- Traktuj reklamę audio jako rozmowę z widzem — zadbaj o przyjazny ton głosu lektora. Dla Twoich odbiorców będzie to przyjemne przejście od treści rozrywkowych, których aktualnie słuchają lub które oglądają, do Twojej reklamy audio.
- Pamiętaj o wezwaniu do działania w swoim nagraniu lub kreacji wideo — w świecie reklamy online niezwykle ważne jest, aby wskazać użytkownikowi dalszą drogę po wyświetleniu i kliknięciu reklamy. Im lepiej to zrobimy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nasi potencjalni klienci opuszczą stronę lub sklep bez żadnego działania. W świecie digital marketingu, mamy zaledwie kilka pierwszych sekund, aby przykuć uwagę odbiorcy i powiedzieć mu, czego od niego oczekujemy, jakich działań ma dokonać.
- Zadbaj o zgodność z zasadami — nie ma nic bardziej irytującego, niż wiecznie odrzucone reklamy w interfejsie naszego konta Google Ads, prawda? Już na samym początku poświęcić temu zagadnieniu nieco więcej czasu i sprawdź, czy Twoje reklamy są zgodne z zasadami Google Ads. Ponadto pamiętaj też o użytkowniku! Reklamy nie mogę być dla niego obciążające ani przytłaczające!
Gdzie wyświetlają się reklamy audio?
Reklamy audio możesz wyświetlać w dwóch miejscach — na YouTubie oraz w aplikacji YouTube Music, która jak sama nazwa wskazuje, służy do słuchania muzyki. Taki format jest stworzony dla reklamodawców, których targetem są użytkownicy często słuchający podcastów, a także fani słuchania wywiadów, czy też reportaży. Oczywistą grupą odbiorców będą także osoby po prostu słuchające muzyki.
Format reklamy audio można porównać do reklamy radiowej, który będzie odtwarzać się podczas gdy przesłuchujemy na YouTube np. podcasty czy wywiady.
Poza tym reklamy audio mogą się wyświetlać:
- w trakcie przeglądanego filmu i po jego zakończeniu,
- przed filmem, który oglądamy lub też odsłuchujemy.
Ważne, abyś pamiętał, że reklamy audio różnią się od reklam wideo m.in. tym, że audio są reklamami niepomijalnymi, co wiąże się z kolejnym punktem w tym artykule.
Jak rozliczana jest reklama audio?
Tak jak wspomniałam wyżej, ten typ reklamy należy do niepomijalnych. Oznacza to, że użytkownik musi przesłuchać ją w całości, nie może jej wcześniej wyłączyć czy też nie pojawi mu się przycisk do pominięcia reklamy. Wiąże się to ze sposobem rozliczania tych reklam. Jeśli uruchamiamy kampanię audio na YouTube to rozliczana jest ona stawką CPM (czyli za 1000 wyświetleń).
Jak znaleźć lektora do reklamy audio?
Tak samo jak istnieją banki zdjęć (np. Adobe Stock), tak samo istnieją tzw. banki lektorów. Wystarczy wyszukać je za pośrednictwem wyszukiwarki Google i możesz wybierać zarówno w znanych głosach radiowych jak i tych mniej znanych.
Dlaczego warto stosować reklamy audio na YouTube?
Ta nowa forma reklamy online ma wiele różnych zalet, przez które warto rozważyć dołączenie jej do Twojej strategii marketingowej:
- Dźwięk jest skuteczny!
Dźwięk ma moc oddziaływania na emocje odbiorcy. Reklama audio może tworzyć silne wrażenia i wywoływać pozytywne skojarzenia z marką. Dobrze zaprojektowane i angażujące dźwięki mogą przyciągać uwagę odbiorców i zwiększać skuteczność reklamy.
- Reklamy audio nie przewiniesz
Kiedy oglądamy wideo na YouTube, często robimy to w tle, zajmujemy się czymś innym, a reklamy wideo przewijamy, lub są one blokowane przez wtyczki. Reklama audio skupia uwagę odbiorcy na samej dźwiękowej treści, eliminując możliwość pominięcia reklamy.
- Niższe koszty kampanii
Reklamy audio są często tańsze niż zwykłe reklamy wideo, ponieważ komponent wizualny wymagany przez ten typ kampanii to nieruchomy obraz lub prosta animacja.
Co potrzeba, aby stworzyć reklamę audio?
Według oficjalnych wytycznych od Google będziesz potrzebować:
- Link do opublikowanego filmu na YouTube
- Określonego czasu trwania Twojej reklamy – nie może być dłuższa niż 15 sekund (aktualnie dla użytkowników wersji beta, jest możliwość tworzenia kreacji do 30 sekund)
- Odpowiedniej wielkości pliku – maksymalnie 128 GB
- Właściwej rozdzielczości:
- 426 x 240 (240p)
- 640 x 360 (360p)
- 854 x 480 (480p)
- 1280 x 720 (720p)
- 1920 x 1080 (1080p)
- 2560 x 1440 (1440p)
- 3840 x 2160 (2160p)
- Zachowania współczynnika proporcji: 16:9 (w przypadku współczynnika 4:3 po bokach obrazu lub animacji będą dodawane czarne paski)
Chcesz samodzielnie tworzyć kampanie, które przynoszą efekty?
Zapisz się na nasze szkolenia indywidualne i wynieś swoje kampanie na wyższy poziom!
Kilka słów na koniec
Reklama audio jest stosunkowo bardzo nowym typem reklamy (powstała pod koniec października 2022 r.). Świat marketingu zmienia się bardzo dynamicznie, zmieniają się też przyzwyczajenia internautów, więc zdecydowanie warto testować w swoich strategiach reklamy audio. Przez wykorzystanie tej formy reklamy, możesz w inny niż dotychczas sposób, wzbudzić emocje i zwiększyć zaangażowanie odbiorców, jednocześnie budując tożsamość marki. Jeśli chcesz być na bieżąco z trendami w marketingu online, daj znać, możemy Ci w tym pomóc!
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.