Spis treści

    Aktualnie mamy do dyspozycji ogrom narzędzi marketingowych, a także platform reklamowych. Kiedy rozpoczynamy przygodę z branżą digital, wydaje się nam, że powinniśmy być wszędzie, bo na każdym kanale są nasi potencjalni odbiorcy. Tylko jak to zrobić, mając np. ograniczony budżet? Wybrać Google Ads czy Facebook Ads? A może LinkedIn? Czy nasi odbiorcy korzystają z przeglądarki Google, a może z Microsoft Bing?  

    Skąd mamy wiedzieć, gdzie znajduje się nasz potencjalny klient? Kim on w ogóle jest, co robi, czym się interesuje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań otrzymamy po stworzeniu persony odzwierciedlającej naszego odbiorcę.

    Kim jest persona marketingowa?

    Co to jest persona marketingowa?

    Persona marketingowa to stworzona przez nas fikcyjna postać, która reprezentuje potencjalnego klienta zainteresowanego naszymi usługami lub/i produktami. Składa się na nią szczegółowy opis zachowań i potrzeb naszych klientów. Personę najczęściej tworzymy na podstawie badań rynku i odbiorców, odpowiadając na różne pytania, pozwalające określić nam charakterystykę Twojego odbiorcy. 

    • Kim jest nasz odbiorca? (np. imię, nazwisko, wiek, zawód, pochodzenie, role społeczne)
    • Co potrafi i jakie są jego zainteresowania?
    • Jakie ma problemy, co utrudnia mu codzienne życie, jakie ma potrzeby?
    • Jak wygląda typowy dzień naszego odbiorcy? (jakim środkiem transportu podróżuje do szkoły czy pracy, kiedy w ciągu dnia ma czas wolny, jak może go spędzać itp.)

    Po co tworzyć persony marketingowe?

    Tworzenie persony marketingowej jest kluczowe przede wszystkim dla zrozumienia grupy Twoich odbiorców. Bez tego, istnieje całkiem spore ryzyko, że będziesz kierować działania marketingowe “w ciemno”, a to spowoduje przepalanie budżetu na odbiorcach, którzy niekoniecznie należą do Twojej grupy docelowej. Dzięki personom marketingowym firmy mogą lepiej zrozumieć swoich klientów i dostosować swoją strategię marketingową do ich potrzeb i preferencji. Określenie persony pozwala również na personalizację treści i wybór odpowiednich kanałów komunikacji z klientem. 

    Jak stworzyć personę marketingową? 

    Krok 1: Badanie rynku i odbiorców

    Pierwszym krokiem w tworzeniu persony marketingowej jest badanie rynku i odbiorców. Na tym etapie należy przeprowadzić szczegółową analizę dotyczącą grupy docelowej naszego produktu lub usługi. Jeśli chcemy przeprowadzać badania na tym etapie, będziemy potrzebowali zebrać i przeanalizowanie dane demograficzne takie jak: wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny, miejsce zamieszkania.

    Dzięki tak szczegółowym badaniom można stworzyć bardziej precyzyjną personę marketingową, która będzie odzwierciedlała rzeczywiste potrzeby i preferencje klientów. Pamiętaj, aby przyłożyć się do tego etapu, ponieważ jeśli będziemy mieć niepełne lub błędne informacje, to odbije się to na naszych działaniach reklamowych w negatywny sposób poprzez zmniejszenie skuteczności działań marketingowych.

    Krok 2: Tworzenie fikcyjnej postaci

    Po zebraniu informacji o Twoich odbiorcach możesz przejść do tworzenia fikcyjnej postaci, która będzie reprezentować grupę docelową. Postać ta powinna być jak najbardziej realistyczna i opierać się na rzeczywistych danych. Całkiem fajną praktyką jest również nadanie imienia naszej postaci oraz wybranie odpowiadającego jej zdjęcia — dzięki temu będziemy w stanie lepiej wyobrazić sobie naszego klienta. 

    Krok 3: Definiowanie szczegółów persony

    Następnie należy zdefiniować szczegóły persony, takie jak wiek, płeć, zawód, zarobki, miejsce zamieszkania. Zdecydowanie warto poświęcić chwilę i przeanalizować także zainteresowania, styl życia, preferencje zakupowe oraz typowy dzień naszej persony. Im bardziej szczegółowy opis, tym łatwiej będzie dopasować do niej strategię marketingową i tym lepiej zrozumiemy punkt widzenia naszego odbiorcy. 

    Jak wykorzystać persony marketingowe w kampanii reklamowej?

    Personalizacja treści – dostosuj treść i przekaz do persony marketingowej

    Jeśli przyłożyłeś się do poprzednich etapów (a powinieneś, w końcu chodzi o Twój biznes! :)), to na podstawie zebranych informacji dotyczących grupy docelowej możesz teraz stworzyć spersonalizowaną treść i przekaz reklamowy. Dzięki temu można przyciągnąć uwagę klientów i zainteresować ich ofertą, a to już pierwszy, duży krok do sukcesu!

    Jakie przykładowe pytania możesz zastosować podczas personalizacji treści pod swoją personę?

    • Jak Twój produkt lub usługa może rozwiązać problem persony?
    • Jakie produkty lub usługi dotychczas rozwiązywały te problemy?
    • Jakie są inne opcje tego produktu lub usługi?
    • Ile kosztuje Twój produkt lub usługa i czy Twoja persona może znaleźć to taniej?
    • W jaki sposób persona może kupić Twój produkt lub zamówić usługę?

    I wiele, wiele innych 🙂 

    Wybierz odpowiednie kanały komunikacji

    Stworzenie persony marketingowej pozwala na dokładne określenie preferowanych kanałów komunikacji przez Twoją grupę docelową. Na tej podstawie można wybrać najlepsze kanały, które pozwolą dotrzeć do klientów i przekazać im spersonalizowany przekaz reklamowy. Warto pamiętać, że różne grupy docelowe korzystają z różnych kanałów komunikacji, dlatego konieczne jest dokładne przemyślenie wyboru kanałów. Możesz również dodatkowo przeanalizować tzw. touchpointy czyli punkty styku pomiędzy informacjami o naszym produkcie, naszej marce czy naszej firmie, a zachowaniami konsumenta. 

    Jakie mogą być takie przykładowe touchpointy?

    • reklamy online,
    • strona internetowa,
    • profile w social mediach,
    • wpisy na blogu,
    • posty gości,
    • biuletyny,
    • prezentacje produktów itp. 

    Czas i miejsce dotarcia do grupy odbiorców

    Dzięki analizie zachowania i codziennego życia naszej persony, jesteśmy w stanie znacznie bardziej precyzyjnie dotrzeć do niej z przekazem reklamowym. Jeśli nasz odbiorca jest np. pracownikiem biurowym w dużej korporacji, z naszych badań będziemy mogli wysnuć wniosek, że w godzinach dopołudniowych nasza persona przebywa na spotkaniach biznesowych. Nie będziemy wówczas kierować do niej reklam, ponieważ i tak z dużym prawdopodobieństwem ich nie zobaczy. Warto natomiast wykorzystać przerwy na lunch, obiad czy popołudnia, jeśli wiemy, że spędza je relaksując się na kanapie w domu.  

    Stwórz swoją personę i nie przepalaj budżetów marketingowych na niekonwertujących grupach odbiorców!

    Skontaktuj się z nami i wspólnie przedyskutujmy temat persony marketingowej odpowiedniej dla Twojego biznesu. Pomożemy Ci skutecznie dotrzeć do swojej docelowej grupy klientów, zwiększyć zaangażowanie i osiągnąć lepsze wyniki!

    Skuteczność persony marketingowej

    Analiza działań

    Zarówno w trakcie, jak i po przeprowadzonej kampanii koniecznie przeanalizuj wyniki, aby zobaczyć czy stworzona przez Ciebie persona była trafna i rzeczywiście wpisywała się w obraz odbiorcy. Możesz analizować takie dane jak np. liczba kliknięć, konwersji, sprzedaż itp. Warto również zwrócić uwagę na zachowania użytkowników na Twojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych i innych kanałach komunikacji, które wybrałeś do swojej strategii. 

    Ważne jest również porównanie wyników sprzedażowych przed i po wprowadzeniu Twojej persony marketingowej. Dzięki temu można określić, jak bardzo strategie dopasowane do persony wpłynęły na wyniki sprzedażowe i na co należy zwrócić uwagę co możesz optymalizować w dalszych działaniach marketingowych.

    Ulepszanie strategii marketingowej

    Poprzedni punkt da Ci pole do popisu i dokładnie pokaże, co jeszcze możesz poprawić, zanim rozpoczniesz kolejne działania. Na podstawie analizy wyników kampanii można ulepszać strategię marketingową i dostosowywać ją do potrzeb i preferencji klientów. Pamiętaj, że jeśli kierujesz swoje działania do różnych grup odbiorców, konieczne będzie stworzenie persony dla każdej z tych grup, a następnie optymalizacja każdej z nich. 

    Częste błędy przy tworzeniu persony marketingowej

    Niezrozumienie odbiorcy

    Najczęstszym błędem w tworzeniu persony marketingowej jest niezrozumienie potrzeb i preferencji klientów. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie dokładnych badań rynku i odbiorców. Stwórz profil swojego potencjalnego klienta, zadawaj pytania i szukaj odpowiedzi w jaki sposób Twój produkt lub usługa może rozwiązać problemy odbiorcy lub usprawnić i urozmaicić mu codzienne życie. Pamiętaj także, aby nie patrzeć przez pryzmat siebie. To, że Tobie nie podoba się jaskrawo żółte opakowanie produktu, nie znaczy, że nie trafi ono do stworzonej przez Ciebie persony.  

    Nadmierna ogólność

    Na początku mogłoby się wydawać, że taka analiza jaką przeprowadzamy w tym artykule jest aż nadto szczegółowa. Nic bardziej mylnego! Dużym błędem jest opieranie się na ogółach jeśli chodzi o Twoją personę marketingową. O wiele gorsze wyniki mogą dać kampanie które kierujesz do ogólnego grona studentów, niż kampanie spersonalizowane pod studentów medycyny lub prawa. Jeszcze inny przekaz będzie dla studentów dziennych, którzy mieszkają w dużym mieście, a inny dla studentów zaocznych, którzy w weekendy dojeżdżają na uczelnię np. pociągiem lub samochodem. Natomiast jeszcze inną strategię przygotujesz dla studentów studiujących zdalnie. Każda z tych grup ma inne potrzeby i inne problemy, które możesz rozwiązać. Im bardziej szczegółowy opis persony, tym łatwiej będzie dopasować do niej strategię marketingową.

    Brak aktualizacji persony

    Jeśli choć trochę otaczasz się nowinkami technologicznymi lub pracujesz np. w branży marketingu, to przypuszczam, że nie muszę Ci mówić jak dynamicznie i szybko zmienia się otaczający nas świat, a co za tym idzie – społeczeństwo. W ciągu kilku ostatnich lat (a nawet i miesięcy) prawdopodobnie zmieniły się nawet Twoje priorytety i sytuacja życiowa. Przykładowo, jako student poszukiwałeś tanich biletów lotniczych i satysfakcjonowały Cię nawet jednodniowe wyjazdy. Ważne było, żeby tanio zobaczyć kawałek świata. Teraz, kiedy masz stałą pracę, cena może nie grać już takiej roli jak kiedyś, a zamiast tego wolisz wyjechać na bardziej spokojny, kilkudniowy wyjazd. Nadal jesteś zainteresowany podróżami, nadal szukasz biletów u tych samych przewoźników, ale zamiast najtańszych jednodniowych ofert, jesteś bardziej skłonny wybrać nieco droższe, za to bardziej atrakcyjne miejsca. Takich przykładów można podawać tysiące, ale najważniejsze, abyś pamiętał, że persony marketingowe powinny być aktualizowane wraz ze zmianami na rynku i preferencjami klientów. Brak aktualizacji persony może prowadzić do nieefektywnej strategii oraz kampanii reklamowej, a także przepalania budżetu.

    Kilka słów na koniec

    Tworzenie persony marketingowej powinno być zawsze jednym z pierwszych punktów podczas tworzenia strategii marketingowej. Dzięki personom firmy mogą lepiej zrozumieć swoich klientów i dostosować swoją strategię do ich potrzeb i preferencji. Ważne jest przeprowadzenie dokładnych badań rynku i odbiorców oraz aktualizacja persony wraz ze zmianami na rynku, dlatego warto poświęcić na to trochę czasu. Pamiętaj, że zawsze możesz też zwrócić się do agencji marketingowej o przygotowanie strategii skierowanej na Twoją personę.

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.