Spis treści

    Jako właściciel firmy być może zastanawiasz się, którą platformę wykorzystać do kampanii reklamowej w Internecie: Google Ads czy Facebook Ads. Obie platformy oferują unikalne funkcje i zalety, więc ważne jest, aby zrozumieć różnice między nimi, aby podjąć świadomą decyzję.

    Google Ads to platforma reklamowa typu pay-per-click (PPC), która umożliwia firmom wyświetlanie reklam na stronach wyników wyszukiwania Google oraz w innych witrynach należących do sieci Google Display Network. Dzięki Google Ads firmy mogą kierować reklamy na określone słowa kluczowe, dane demograficzne i lokalizacje, aby dotrzeć do pożądanych odbiorców. 

    Facebook Ads, z drugiej strony, jest platformą reklamową typu paid social, która pozwala firmom wyświetlać reklamy na Facebooku i w innych usługach, które są częścią platformy Meta, takich jak Instagram, Messenger i Audience Network.

    Zatem, która platforma będzie najbardziej odpowiednia dla Twojego biznesu? Poniżej przeczytasz o kilku czynnikach, które warto rozważyć dokonując wyboru.

    Grupy odbiorców i ich intencje

    Różnice w targetowaniu reklam pomiędzy Facebook Ads i Google Ads mogą znacząco wpłynąć na skuteczność Twojej kampanii reklamowej. W przypadku obydwu platform możemy wyznaczyć dla grup odbiorców naszych reklam takie czynniki jak płeć, wiek, czy lokalizacja, jednak poza tymi aspektami możliwości są stosunkowo różne.

    Targetowanie odbiorców Google Ads oparte jest w dużej mierze na intencji wyszukiwania, co oznacza, że reklamy są wyświetlane użytkownikom, którzy aktywnie poszukują produktu lub usługi. W przypadku kampanii w sieci wyszukiwania – Twoje reklamy wyświetlać się będą pod wyznaczonymi przez Ciebie frazami kluczowymi, a dla reklam typu display możesz wyznaczyć odbiorców wyszukujących w ostatnim czasie dane hasła, bądź przeglądających określone strony, czy aplikacje. 

    Jedną ze słabości Facebook Ads jest brak tej właśnie aktywnej intencji odbiorców do zakupu produktu, bądź usługi. Platformy, na które kierowane są reklamy emitowane za pomocą Facebook Ads (Facebook, Instagram, Messenger) używane są głównie do komunikacji ze znajomymi i rozrywki, co utrudnia przyciągnięcie uwagi użytkowników, którzy nie są jeszcze nawet świadomi istnienia Twojej firmy.

    Jaka jest zatem mocna strona Facebook Ads, jeśli mówimy o targetowaniu? Ważne jest to, że jest ono oparte przede wszystkim na zachowaniu użytkownika i zainteresowaniach, co pozwala firmom kierować reklamy do grup odbiorców opartych na ich osobowościach, co znacząco ułatwia personalizację reklam. Jasne, targetowanie osób zainteresowanych danymi kwestiami jest możliwe dla Google Ads, jednak dla Facebook Ads możliwość ta jest zdecydowanie bardziej zaawansowana oraz daje nam większą liczbę zainteresowań odbiorców do wyboru. To świetna wiadomość dla firm pragnących zwiększyć świadomość marki! Może nie zawsze osoba, która natknie się na Twoją reklamę będzie od razu gotowa do zakupu, jednak media społecznościowe to świetne miejsce, by zaprezentować się odpowiednim osobom. A to właśnie do nich możemy łatwo dotrzeć dzięki szerokiemu wyborowi zainteresowań odbiorców oferowanych przez platformę.

    Warto też zwrócić uwagę na wielkość grup odbiorców jakie oferują nam te dwa giganty. Wiemy, że Google Ads i Facebook Ads to dwie z największych platform do reklamowania się w internecie dostępnych dzisiaj, jednak jakie ma to przełożenie na liczby? Otóż Google obsługuje ponad 8.5 miliarda wyszukiwań każdego dnia, natomiast usługi Meta mają szacunkowo 3.59 miliarda dziennych aktywnych użytkowników. 

    Co to oznacza dla Ciebie, jako reklamodawcy? Czy powinieneś po prostu z miejsca wybrać Google Ads, ponieważ liczba wyszukiwań w sieci Google jest tak wysoka, że na pewno uda Ci się zaprezentować? Niestety podjęcie wyboru w oparciu o te statystyki jest to nieco bardziej skomplikowane. By ułatwić sobie to zadanie, warto zadać sobie następujące pytania:

    • Czy Twoja grupa docelowa jest aktywna w danej sieci? 

    Ciekawostka: W styczniu 2023 r. okazało się, że mężczyźni w wieku od 25 do 34 lat stanowią największą część aktywnych użytkowników Facebooka, składając się na aż 17,6% użytkowników globalnych. Warto monitorować tego typu statystyki, aby wiedzieć, czy nasza grupa docelowa jest aktywna w kanałach, w których możesz zareklamować się z pomocą Facebook Ads.

    • Czy ludzie słyszeli już o tym, co oferuje Twoja firma? 

    Jeśli chcesz zaprezentować nowy, innowacyjny produkt, o którym nikt do tej pory nie słyszał, raczej ciężko mieć nadzieję na to, że ktoś dokona wyszukiwania jego nazwy, bądź funkcji. Oczywiście warto testować kampanie zasięgowe z formatami takimi jak display, czy wideo z Google Ads, jednak pamiętaj o tym, o czym wspomniałam wcześniej – dla reklam w Facebook Ads możesz zdecydowanie bardziej szczegółowo zdefiniować grupy odbiorców dla swoich reklam. Jeśli zatem wiesz, że Twój innowacyjny produkt może zainteresować konkretnie miłośników gotowania, gamingu, czy nowinek technologicznych – Facebook Ads na pewno świetnie się sprawdzi.  

    Koszt i ROAS

    Oczywiście, środki na których wydanie na reklamę musisz się przygotować to bardzo istotny czynnik podczas dokonywania wyboru między platformami reklamowymi. 

    Ile zapłacimy za konwersję reklamując się poprzez Google Ads? Zgodnie ze statystykami opublikowanymi na portalu WordStream, średni koszt za konwersję dla wszystkich branż reklamujących się poprzez Google Ads wynosi 56,11 USD (235.81 PLN) w sieci wyszukiwania i 90,80 USD (381.79 PLN) w sieci display. Najniższym średnim CPA pochwalić może się branża motoryzacyjna i modowa, a najwyższym – branża technologiczna oraz prawna. 

    Po zaczerpnięciu informacji z tego samego źródła dowiemy się, że średnie CPA dla Facebook Ads jest zdecydowanie niższe. Średni koszt za konwersję (CPA) dla reklam na Facebooku, biorąc pod uwagę wszystkie branże, wynosi 18,68 USD (78,54 PLN). Sytuacja wygląda tu najbardziej kolorowo dla branży edukacyjnej, dla której średnie CPA wynosi 7,85 USD (33,01) a najmniej optymistycznie – dla branży technologicznej, ze średnim CPA wynoszącym 55,21 USD (232,14 PLN). 

    Jak z kolei wygląda kwestia ROAS, czyli zwrotu kosztów za reklamę? Tutaj różnica ta nie jest już aż tak duża, jak w przypadku kosztów za konwersje, jednak nadal Facebook Ads pozostaje z przodu. Przeciętny wynik ROAS dla Google Ads wynosi bowiem 200% (oznacza to, że za każde wydane 10 złotych na reklamę, zarobisz średnio 20 złotych), a dla Facebook Ads jest to wynik pomiędzy 200%, a 400%. 

    Zatem jeśli skupimy się jedynie na kosztach, sytuacja nie wywoła radości wśród zwolenników Google Ads (w końcu najwyższe średnie CPA dla Facebook Ads jest bowiem nadal niższe niż to najniższe dla platformy Google Ads!). Nie oznacza to jednak, że nie możemy wyłamać się z tego schematu. Jest wiele sprawdzonych sposobów na obniżanie kosztów za konwersję, o których przeczytacie zarówno w naszych case studies, jak i artykułach na blogu marketingu online. Pamiętajmy również, że tańszy nie zawsze znaczy lepszy. Łatwo domyślić się, że w wielu przypadkach ruch z Facebooka będzie znacznie niższej jakości  niż ruch z Google Ads, który jest pełen intencji zakupu.

    Nie wiesz na który kanał się zdecydować?

    A może chcesz reklamować się w obydwu, ale nie masz do tego głowy? Spokojnie, od tego jesteśmy! Skontaktuj się z nami a pomożemy Ci opracować strategię i poprowadzimy kampanie, które wzniosą Twoją markę na szczyt.

    Cel kampanii

    To, czy lepiej zdecydować się na korzystanie z Facebook Ads, czy Google Ads zależy w dużej mierze od celu kampanii, jaki przyjmiesz. 

    Facebook Ads jest optymalnym rozwiązaniem dla celów górnego lejka sprzedażowego, którymi są przykładowo: 

    • wizyty na stronie internetowej, czy blogu;
    • interakcje i zasięg w mediach społecznościowych;
    • zaangażowanie społeczności;
    • zapisy na newsletter.

    Jest tak dlatego, że media społecznościowe to miejsce, gdzie ludzie przeglądają i dzielą się rzeczami, które są dla nich istotne. Te rzeczy rzadko są materiałem na kampanię z celem będącym elementem MoFu (middle funnel), bądź BoFu (bottom funnel).

    Jeśli Twoja firma skupia się na celach takich jak wydłużenie sesji, kliknięcia w wiadomości e-mail, wizyty na landing page’u, zapisy na webinary, czy ostatecznie, znajdujące się na samym dnie lejka dokonanie zakupu i zwiększenie przychodów – warto rozważyć wykorzystanie kampanii Google Ads.

    Branża 

    Kwestia tego, że niektóre branże mogą uzyskać lepsze wyniki w Facebook Ads, niż w Google Ads i odwrotnie, została już wstępnie poruszona, gdy omawialiśmy koszty konwersji dla danych platform. Jednak pozostało jeszcze kilka elementów dotyczących danych branż, które warto omówić w tym kontekście. 

    Różne branże mogą liczyć na odmienne wyniki w zależności od wykorzystywanej platformy reklamowej. Aby określić najlepszą platformę dla Twojej branży, możesz odwołać się do benchmarków lub case studies. Benchmarki zapewnią podgląd tego, jak Twoja branża radzi sobie na danej platformie, natomiast studia przypadków pokażą, jak inne firmy z Twojej branży osiągnęły sukces z pomocą reklam w Google Ads lub Facebook Ads.

    Przy wyborze platformy warto też zwrócić uwagę na to, czy Twoja firma oferuje usługi B2B czy B2C. Saunder Shroader, specjalista od Growth Marketingu, mówi wprost: “Dla firm B2B zdecydowanym zwycięzcą jest AdWords (Google Ads). B2C to jednak domena Facebooka.” Jest to stanowisko nie wychodzące znikąd. Kaliber ruchu i leadów B2B uzyskanych za pośrednictwem Facebooka zazwyczaj ma tendencję do bycia gorszym od tego uzyskanego za pośrednictwem Google Ads. Nawet jeśli Twój koszt jest tam niższy, kierowanie nieodpowiedniego ruchu do Twojej witryny może niekoniecznie zaoszczędzić Ci pieniędzy.

    Tym sposobem porównaliśmy dwie główne platformy reklamowe w Internecie: Google Ads i Facebook Ads. Mając na uwadze wszystkie omówione aspekty (możliwości targetowania, intencja odbiorców, cel kampanii, koszty i branża) warto pamiętać, że najlepszym wyborem dla Twojego biznesu może nie być ograniczenie się do jednej z tych platform reklamowych, a wykorzystanie ich obydwu z różną intensywnością. Jeśli nadal potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniej platformy do reklamowania swoich produktów bądź usług, zachęcamy do umówienia się na konsultację z jednym z naszych trenerów SchoolUp, którzy chętnie podzielą się z Tobą swoją ekspercką wiedzą i pomogą wybrać opcję najlepiej dostosowaną do potrzeb Twojej firmy.

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.