Spis treści

    Posiadanie ładnie zaprojektowanego sklepu internetowego dzisiaj nie wystarczy, by odnosić sukcesy w sprzedaży. Pomimo tego, że mamy piękną stronę, za którą dużo zapłaciliśmy designerowi i programiście, może się ona wcale nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google.

    A co za tym idzie? Klienci Cię nie widzą i nie przynoszą zysku Twojej firmie.

    I w tym momencie (choć szkoda, że nie przed budową strony) powinno się pomyśleć o tym, jak wygląda pozycjonowanie sklepu internetowego. Zobacz, jakie są największe błędy w optymalizacji sklepu internetowego.

    Optymalizacja sklepu internetowego - 13 najczęstszych błędów | Zobacz!

    #1 Niedopasowane meta tagi

    Pierwszym punktem styku Twojego sklepu internetowego z potencjalnymi klientami jest tytuł i opis strony ( czyli meta title i meta description).

    Meta title to ogromnie ważny znacznik dla SEO. Jest on wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google (SERP). Potencjalny klient wpisuje słowa kluczowe w wyszukiwarkę, widzi Twój sklep online… I w tym momencie decyduje czy wejdzie na Twoją stronę czy konkurencji.

    Jeśli tytuł i opis strony jest chaotyczny lub jest identyczny na każdej stronie sklepu – koniecznie go zmień! Sprawdź czy automatycznie twój CMS nie przypisał przykładowych tagów jak poniżej:

    Optymalizacja sklepu internetowego za pomocą meta tagów - przykład

    Jak stworzyć zoptymalizowane meta tagi?

    Z punktu widzenia użytkownika najlepszym linkiem do kliknięcia będzie ten wynik, który odpowie na jego zapytanie.

    Ze strony firmy – title musi zawierać: słowa kluczowe, wskazanie na markę i.. CTA.

    To właśnie CTA wpływa na zwiększenie sprzedaży (współczynnik konwersji rośnie). Jeśli frazy kluczowe przypisane do danej kategorii czy produktu są długie – wystarczy w meta title umieścić słowa kluczowe, separator i nazwę marki.

    Dokładniej…

    • Meta title nie powinien przekraczać 600 px, a meta description 960 px. Możesz użyć symulatora snippetu, który pomoże Ci stworzyć tagi o idealnej długości. Pamiętaj, że jeśli będą za długie – Google utnie jego część, a jeśli za krótkie, może podstawić zupełnie inny title w organicznych wynikach wyszukiwania.
    • Użyj 1-2 najtrafniejszych słów kluczowych, które opisują daną stronę. Najlepiej niech będą oparte o wcześniejszą analizę fraz dla całego sklepu internetowego.
    • Meta description jest miejscem na zachęcenie potencjalnych klientów do oferowanych produktów. Nie zapychaj tego miejsca słowami kluczowymi.
    • Meta tagi dodaj do kodu strony w sekcji <head>. Jeśli używasz systemów do zarządzania treścią, na pewno znajdziesz tę sekcję w ustawieniach.

    Wyniki z wyszukiwarki Google na frazę: naszyjniki z perłą

    Optymalizacja sklepu internetowego - przykład meta tagów

    Kolejny przykład meta title: Firma -fraza kluczowa – CTA

    Przykład optymalizacji sklepu internetowego z frazą kluczową i CTA

    #2 Kopiowane opisy produktów

    Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego to wysokiej jakości content.

    Marketing Twoich produktów wymaga oryginalnych opisów produktów i kategorii. To jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na optymalizację sklepu internetowego!

    Częstym błędem, jaki można zauważyć w dużych sklepach internetowych jest kopiowanie opisów produktów od producentów lub z innych stron.

    Nawet jeśli posiadasz ogromną ilość asortymentu – postaraj się, aby teksty podobnych produktów miały inne treści. Przypisz konkretne frazy kluczowe każdemu produktowi i stwórz zachęcający opis produktu!

    #3 Brak atrybutu ALT

    Opisy produktów to nie tylko sam tekst. Brak dobrej jakości zdjęć asortymentu zmniejsza prawdopodobieństwo zakupu. A brak atrybutu ALT uniemożliwia zaindeksowanie obrazu i pozycjonowania sklepu internetowego w grafikach Google.

    Możemy nawet dodać najlepsze zdjęcia, ale bez tego atrybutu są one niewidoczne dla robotów Google i potencjalnych klientów.

    #4 Skomplikowane adresy URL

    Adresy URL są jednym z czynników, które wyszukiwarki biorą pod uwagę podczas indeksowania strony oraz określania jej pozycji. Skomplikowane lub nieczytelne adresy URL mogą utrudnić to zadanie.

    To właśnie, proste i zrozumiałe dla użytkownika adresy URL mogą zwiększyć prawdopodobieństwo, że kliknie on w dany link w wynikach wyszukiwania.

    Dobrym przykładem może być adres https://domena.pl/spinki-do-wlosow/nazwa-produktu/ – jest on prosty i pozwala odnaleźć się klientowi na stronie sklepu internetowego.

    #5 Upychanie słów kluczowych

    Optymalizacja sklepu internetowego wymaga używania słów kluczowych. Jednak dodawanie ich w za dużej ilości może prowadzić do keyword stuffing‘u, który jest techniką Black Hat SEO i jako taka została zabroniona przez Google.

    Używanie słów kluczowych w nienaturalnej ilości, może doprowadzić do tego, że Twoja witryna internetowa zostanie ukarana niskimi pozycjami lub nawet całkowicie usunięta z indeksu wyszukiwarki.

    Roboty wyszukiwarek coraz lepiej rozpoznają takie upychanie fraz, dlatego staraj się aby nagłówki, teksty i meta tagi były naturalne – stworzone do najlepszego odbioru przez potencjalnych klientów!

    #6 Brak strategii pozycjonowania sklepu

    Proces pozycjonowania sklepu internetowego musi być zaplanowany. Co więcej, optymalizacja sklepu powinna opierać się na stałych działaniach, które pozwolą osiągnąć stronie wysokie i stabilne pozycje w wyszukiwarce Google.

    Bez strategii dotyczącej optymalizacji kart konkretnych produktów, kategorii, link building’u czy dodawania nowego contentu np. na blogu, który ściągnie ruch z wyszukiwarki do sklepu internetowego, możemy niestety jedynie pomarzyć o najwyższych pozycjach.

    #7 Chaotyczne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

    Część sklepów często używa tych samych anchor text’ów w linkowaniu wewnętrznym dla kliku konkretnych produktów. Google może zinterpretować takie linki jako nieistotne, o niskiej wartości.

    Dodatkowo, w linkowaniu zewnętrznym możemy się spotkać z kilkoma wersjami linków np.

    https//:domena.pl/kategoria/ i https//:domena.pl/kategoria

    Link z “/” i bez na jego końcu to dwie różne wersje! Takie działania obniżają link authority.

    #8 Niedopilnowanie aspektów technicznych

    Zadbanie o techniczną stronę sklepu internetowego to konieczność. Przykładowymi błędami są:

    • długi czas ładowania strony (szybkość ładowania powyżej 3 sekund)
    • za krótki teksty meta title i description,
    • przekierowania z https na http,
    • brak mapy strony,
    • blokowanie ważnych stron w robot.txt,
    • niezaindeksowane strony,
    • łańcuchy przekierowań.

    Aby Twoja optymalizacja sklepu internetowego przyniosła jak największe korzyści – możesz zlecić Audyt SEO, który wskaże obszary na stronie, które wymagają poprawy.

    #9 Brak wideo

    Obecność wideo to jeden z czynników, dzięki któremu Google lepiej ocenia Twoją stronę.

    Filmiki na stronie pozwalają lepiej pozycjonować sklep internetowy.

    Nie tylko zwiększasz ranking w wynikach wyszukiwania, ale także atrakcyjność swojego sklepu internetowego. Treści wideo są proste do skonsumowania przez potencjalnych klientów, dlatego warto dodać je np. do kart produktów jako pokazanie towaru z jak najlepszej strony.

    #10 Skomplikowana struktura sklepu internetowego

    Struktura sklepu internetowego jest niezwykle ważna dla robotów Google jak i klientów.

    Prosta budowa serwisu pomaga zrozumieć, jak strona jest zbudowana i jak się po niej poruszać.

    Optymalizacja sklepu internetowego pod tym kątem to zwiększenie autorytetu przez wyszukiwarki Google.

    Jak powinna wyglądać poprawna struktura w sklepie internetowym?

    • Prosta budowa oparta na hierarchii – zaczynając od strony głównej przez kategorie, podkategorie do produktów. Każdy poziom powinien być łatwo dostępny z poprzedniego poziomu.
    • Menu z linkami do najważniejszych części strony.
    • Linkowanie wewnętrzne – optymalizacja sklepu internetowego wymaga bardzo dobrego zaplanowania linkowania. Hiperłącza mają prowadzić z jednej podstrony w witrynie do kolejnej strony, np. z danej kategorii do danego produktu. Roboty wyszukiwarek mogą wtedy zrozumieć, jak te konkretne strony są ze sobą powiązane.
    • Wygląd URL powinien odzwierciedlać strukturę serwisu. Jeśli struktura sklepu internetowego składa się ze strony głównej, kategorii i produktów, to adres URL powinien mieć następującą strukturę:https://domena.pl/kategoria/produkt
    • Mapa strony (sitemap) – to plik, który zawiera wszystkie adresy Twojej witryny i ma wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych. Plik powinien być aktualizowany, gdy dodajesz nową podstronę. Dzięki dostępnym tam linkom, roboty mogą zobaczyć jaką strukturę ma sklep internetowy i zaindeksować znalezione adresy. Brak mapy strony może być przyczyną braku widoczności w wyszukiwarce Google.

    #11 Nieresponsywna wersja mobilna

    Według raportu “Digital 2021: Global Overview Report” od Datareportal, około 76% użytkowników internetu na całym świecie dokonało zakupu przez mobilne urządzenia w ciągu ostatniego miesiąca. Mając na uwadze ciągły rozwój technologii – teraz ta liczba może być wyższa.

    Oznacza to, że większość użytkowników internetu kupuje online. Jakie ma to znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Jeśli Twój sklep online nie posiada witryny dostosowanej pod urządzenia mobile to możesz stracić potencjalnego klienta.

    Intuicyjna strona jest także dla Google wyznacznikiem w rankingowaniu witryn w wyszukiwarce. W 2018 roku oficjalnie przyjęto zasadę Mobile First Index. To znaczy, że indeksowanie stron zaczyna się od oceny wersji mobilnej.

    Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem Mobile First Index to punkt wyjściowy dla Google.

    #12 Dane strukturalne i ich brak

    Dane strukturalne pozwalają bardziej szczegółowo opisać zawartość danych w sklepie internetowym, a to pomaga wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć co znajduje się na stronie. Takie informacje pomagają w indeksacji i większej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne to inaczej mikrodane, które umieszcza się w znaczniku <head> w kodzie strony.

    Ich brak na stronach internetowych sklepu to częsty błąd – czyli niewykorzystanie całego potencjału kodu witryny. Co prawda użycie ich nie gwarantuje wzrostu pozycji, jednak mogą one prowadzić do bogatszych fragmentów (rich snippets) lub innych zaawansowanych funkcji w wynikach wyszukiwania, które mogą zwiększyć CTR (Click Through Rate) i przyciągnąć więcej ruchu na stronę.

    Przykładem są gwiazdki i opinie:

    Optymalizacja sklepu internetowego - przykład użycia danych strukturalnych

    #13 Monitoring działań

    Nie można dobrze ocenić wyników SEO sklepu internetowego bez używania narzędzi analitycznych. Nie jest to tylko kwestia korzystania z nich, ale również umiejętności analizowania danych, które zostały zebrane.

    Bez jakich narzędzi analitycznych nie możesz się obyć?

    • Google Search Console – skuteczne pozycjonowanie sklepów potrzebuje tego narzędzia. Jest darmowe i sprawdzisz w nim pozycje fraz, techniczne błędy sklepu internetowego, zgłosisz URL do indeksacji i sprawdzisz ile wyświetleń ma witryna. Szybko odnajdziesz mocne oraz słabe strony sklepu internetowego.
    • Google Analytics – tutaj znajdziesz więcej danych na temat swojego sklepu internetowego. Dowiesz się kim są potencjalni klienci, ile razy i skąd wchodzą do Twojego sklepu internetowego. Czy czytają FAQ (najczęściej zadawane pytania), a może w sklepie online czytają tylko opis strony i wychodzą? Wszystkie dane dotyczące nowych klientów i ich zachowania na stornie znajdziesz właśnie tutaj.
    • Semrush lub Ahrefs – optymalizacja sklepu internetowego z chociaż jednym z tych programów znacznie ułatwia pracę nad sprawdzaniem i planowaniem link building’u. Poza tym, sprawdzisz słowa kluczowe, konkurencję i wiele wiele innych rzeczy.
    • Senuto – analiza słów kluczowych i widoczności to jedne z najlepszych funkcji tego narzędzia. Możesz przejrzeć każdego konkurenta – jakich słów kluczowych używa na stronie, na jakie sekcje dzieli się strona itd.
    • Surfer SEO – dzięki temu programowi możesz już zapomnieć czym jest kopiowanie treści z innych stron. Tutaj stworzysz wysokiej jakości teksty na bloga, opisy kategorii i produktów w oparciu o dane strukturalne treści konkurentów.

    Jeśli starasz się wypozycjonować sklep internetowy, ale nie posiadasz tych narzędzi – to już wiesz co musisz zrobić!

    Pozycjonowanie e-commerce – dlaczego jest takie ważne?


    Pozycjonowanie e-commerce jest kluczowe, ponieważ bezpośrednio wpływa na widoczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, co jest istotne dla przyciągnięcia potencjalnych klientów. W świecie, gdzie większość konsumentów rozpoczyna swoje zakupy od wyszukiwania online, wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może znacząco zwiększyć ruch na stronie, co z kolei prowadzi do większej liczby konwersji i sprzedaży. Efektywne pozycjonowanie pomaga także budować świadomość marki i zaufanie wśród użytkowników internetu, co jest niezwykle ważne w konkurencyjnym świecie e-commerce.

    Podsumowanie – optymalizacja sklepu internetowego

    Optymalizacja sklepów internetowych nie należy do najprostszych zadań. Na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym wpływa m. in. szybkość ładowania strony, opisy produktów i kategorii, dostosowanie do wersji mobilnej, dane strukturalne czy analiza słów kluczowych, po których mogą Cię znaleźć potencjalni klienci. Interesuje Cię profesjonalna optymalizacja SEO sklepu internetowego?

    Chcesz, żeby Twój sklep zaczął sprzedawać? Skontaktuj się z nami i zwiększ współczynnik konwersji na stronie nawet o 400%!

    Wiemy to z doświadczenia – taki wynik udało nam się osiągnąć dla jednego z Klientów. To nie jest górna granica. Być może w Twoim wypadku liczby będą jeszcze bardziej imponujące. Sprawdźmy to…

    Porozmawiajmy!

    Kamila Dębska
    Kamila Dębska

    She has been in marketing for 3 years. She feels most confident in the area of SEO and UX. At Up&More, as an SEO Specialist, she is in charge of increasing the visibility of our clients.