Spis treści

    Black Hat SEO to jedne z technik pozycjonowania strony, które są nieetyczne i niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. Działania Black Hat SEO pozwalają na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w bardzo krótkim czasie. Jednak pomimo tego, te działania są niebezpieczne dla strony ze względu na możliwość nałożenia na nią kary.

    Czym jest Black Hat SEO? | Blog Up&More

    Techniki Black Hat SEO – przykładowe działania

    • Keyword stuffing – czyli upychanie słów kluczowych na stronie w celu manipulacji rankingiem strony w wynikach wyszukiwania.
    • Cloaking – czyli maskowanie treści na stronie. To zwiększenie pozycji strony przez pokazywanie jej innej wersji dla robotów Google i użytkowników. Często takie witryny posiadają wysokiej jakości treści dla robotów i osiągają wysokie pozycje w wyszukiwarce, jednak dla internautów ta sama strona wyświetla się z innym contentem. Przeważnie użytkownikom są prezentowane treści z hazardem czy pornografią.
    • Ukrywanie treści i linków – to kolejna z technik Black Hat SEO, która polega na ukrywaniu tekstu ze słowami kluczowymi lub linków np. dodanie słów kluczowych w kolorze tła, ustawianie rozmiaru czcionki na 0, chowanie linków za obrazkiem lub używanie CSS do ukrywania linków czy pozycjonowania tekstu poza ekranem. Jest to widoczne dla wyszukiwarek, ale nie dla użytkowników.
    • Automatyczne generowanie treści – tworzenie dużej ilości treści w krótkim czasie, z myślą o manipulacji algorytmami wyszukiwarek, a nie o dostarczaniu wartości dla użytkowników. Produkowanie dla Twojej witryny treści za pomocą AI, szablonów czy spinowania są zakazane.
    • Wykorzystywanie systemów wymiany linków – Google używa linków do oceny jakości, autorytetu i rankowana danej strony. Dlatego działania Black Hat SEO opierają się na działaniach: korzystanie z farmy linków (witryny, które linkują między sobą wzajemnie), wymiany link za link lub kupowanie linków, dzięki którym algorytmy wyszukiwarek są manipulowane w celu pojawienia się na lepszych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.
    • Doorway pages – są to witryny, które mają pozwolić wejść użytkownikom z wyszukiwarki na konkretną witrynę, jednak po kliknięciu znajdą się na fałszywej witrynie.
    • Linkowanie ze słabej jakości źródeł – przykładem jest dodanie linków w komentarzach do artykułów na różnych witrynach. Takie linki często wyglądają jak spam i jeśli Google rozpozna te działania – nałoży karę.
    • Tworzenie słabej jakości treści tzw. srapping treści, duplikacja treści – content marketing stale odgrywa kluczową rolę w SEO. W tym przypadku kopiowanie treści z innych witryn na swoją stronę bez zgody autora jest także techniką Black Hat SEO. Celem kopiowania treści jest zdobycie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie ruchu na stronie. Należy pamiętać, że te działania są niezgodne z wytycznymi dla webmasterów.

    Technika Black Hat SEO jakie niesie ryzyko?

    1. Penalizacje od wyszukiwarek – wyszukiwarki posiadają swoje wymagania, np. według wytycznych Google dla webmasterów stosowanie technik Black Hat SEO jest zabronione i wyjaśnione czym takie działania mogą skutkować. Kary, które ustalił Google to m. in. obniżenie rankingu w wynikach wyszukiwania lub nawet całkowite usunięcie z indeksu Google. Poza tym, Google stosuje filtr algorytmiczny, jak Google Panda (działający przeciwko treściom o niskiej jakości) oraz Google Pingwin (działający przeciwko manipulacjom linków).
    2. Strata zaufania użytkowników – jeśli użytkownik odkryje Twoje techniki Black Hat SEO to nie będzie już chciał w przyszłości wejść do Twojej witryny. Nawet jeśli zobaczy stronę w pierwszych wynikach wyszukiwania, to poprzednie doświadczenia zdecydowanie zniechęcą go do odwiedzin.
    3. Krótkotrwałe korzyści, długoterminowe straty – takie techniki w krótkim czasie pozwolą Ci poprawić pozycję w wyszukiwarce i szybko zobaczyć rezultaty. Jednak w dłuższej perspektywie dla Twojej witryny może skończyć się to zbanowaniem.
    4. Tworzenie słabej jakości treści to idealny przepis na dostarczenie użytkownikom złych doświadczeń z Twoją marką, ale przy okazji wzrostu wskaźnika odrzuceń oraz niższych wskaźników konwersji. Dlatego warto dbać o treści, które zawierają naturalnie wplecione słowa kluczowe, odpowiadają wyczerpująco na temat, który szuka użytkownik.

    Z wymienionych powyżej powodów nie powinno się stosować technik Black Hat SEO. Zamiast nich warto skupić się na White Hat SEO, które jest jego przeciwieństwem. Takie techniki obejmują tworzenie stron z myślą o użytkowniku. Publikowane treści są wysokiej jakości o naturalnym nasyceniu słowami kluczowymi, linki przychodzące i wychodzące nie są jednolite, a sama strona jest zoptymalizowana pod Core Web Vitals.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Kamila Dębska
    Kamila Dębska

    Zajmuje się marketingiem od 3 lat. Najpewniej czuje się w obszarze SEO i UX. W Up&More, jako Specjalista SEO, odpowiada za zwiększanie widoczności naszych klientów.