Spis treści

    Pozycjonowanie to przemyślana, długofalowa i absolutnie kluczowa inwestycja dla Twojego biznesu. Jest to jedna z najważniejszych składowych strategii digital marketingu. Jeśli nie jesteś pewny czy warto przeznaczyć środki w budżecie na SEO to warto wcześniej przeczytać dlaczego pozycjonowanie jest najważniejszym elementem strategii online marketingu.

    Od czego zależy koszt pozycjonowania strony?

    Wiesz, że musisz zainwestować w SEO, ale ile powinieneś wydać? Jak w przypadku każdego wydatku marketingowego, odpowiedź zależy od celów biznesowych, które chcesz osiągnąć oraz perspektywy czasowej. W tym miejscu polecam artykuł o tym ile zajmuje uzyskanie efektów w SEO.

    Istnieją pewne czynniki, które są brane pod uwagę przy wycenie usługi pozycjonowania strony. Postaramy się je opisać nieco bardziej. Na końcu artykułu podamy cennik pozycjonowania, a także podamy wyniki ankiety kosztów SEO.

    Co wpływa na cennik pozycjonowania?

    Oto kilka czynników, które wpływają na to, ile będzie kosztowało pozycjonowanie twojej strony:

    1. Konkurencyjność Twojej branży w wynikach organicznych

    Inaczej wygląda to w branży sklepów z oponami czy kredytów hipotecznych, gdzie do konkurentów należą portale o dużej renomie, historii i budżecie reklamowym, a inaczej z lokalnym fryzjerem w średnim mieście. W tym drugim wypadku czasem wystarczy optymalizacja i rozbudowa contentu oraz dodatkowo kilka średniej jakości linków. To wystarczy, by osiągnąć efekt w postaci wzrostu pozycji. Rywalizacja z portalami typu Allegro, Zalando, OLX jest niezwykle trudna, czasochłonna i obarczona dużym ryzykiem nieosiągnięcia celów.

    2. Rozmiar serwisu (liczba podstron)

    Mała strona będzie miała prostszą architekturę, mniej klastrów tematycznych, mniej słów kluczowych. W rezultacie, będzie tańsza w optymalizacji. Im większa strona, tym trudniej nią zarządzać, wymaga to więcej konsultacji z programistami. Wprowadzanie zmian i publikowanie nowych treści również trwają dłużej. Duża strona to również bardziej złożone działania off-site (jak np. link building).

    3. Pozyskiwanie linków

    Pozyskiwanie linków jest jednym z najważniejszych aspektów SEO i może być również jednym z najbardziej kosztownych. Dzieje się tak dlatego, że zwykle obejmuje zarówno koszty copywritingu, koszt selekcji jak i koszty publikacji postów gościnnych. Polecam ci osobny artykuł o pozyskiwaniu linków, który mam nadzieję przybliży ci jak rozbudowany i kosztowny jest proces link buildingu.

    4. Zastany stan techniczny witryny

    Innym czynnikiem, który wpłynie na cenę SEO jest aktualny stan techniczny witryny . Jeśli Twoja strona nie jest prawidłowo zindeksowana, linki nie są widoczne dla robota Google, wykonano nieprawidłową migrację serwisu albo ma problemy z wydajności, to oczywiście możesz zakładać większą liczbę godzin pracy do wykonania, a zatem i wyższe koszty końcowe pozycjonowania.

    5. Zajmowane pozycje w rankingu Google

    Im dalej jesteś w wynikach wyszukiwania, tym osiągnięcie lepszych pozycji w rankingu będzie wymagało więcej pracy, a zatem cena pozycjonowania również wzrośnie. To, że strona zajmuje już względnie wysokie pozycje oznacza, że ma pewien autorytet w oczach wyszukiwarki. Najgorsza sytuacja to, gdy zaczynasz od zera. W tym wypadku może niekoniecznie zapłacisz więcej, ale na efekty pozycjonowania poczekasz zdecydowanie najdłużej.

    6. Lokalizacja klienta i agencji SEO

    Lokalizacja firmy (zarówno klienta jak i agencji/freelancera SEO) również wpływa na to, ile finalnie wydasz na SEO. Jeśli orientujesz się na rynek lokalny, to cena pozycjonowania z pewnością będzie niższa. Rynki takie jak amerykański są bardzo konkurencyjne, co widać również na stawkach CPC w Google Ads. Podobnie droższe jest pozyskanie linka czy wykupienie narzędzi. Z drugiej strony zagraniczna agencja SEO jest zmuszona płacić wyższe stawki swoim specjalistom. Zakładam tutaj, że rozmawiamy tutaj o agencjach ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec czy Wielkiej Brytanii. W każdym razie nie Indiach.

    7. Wiedza i doświadczenie usługodawcy SEO

    Doświadczona agencja lub freelancer będzie pobierać wyższe wynagrodzenie niż ktoś, kto dopiero zaczyna. Ale zapewne tacy specjaliści będą również w stanie dostarczyć lepsze wyniki. Personal branding, uczestnictwo w konkursach, wystąpienia publiczne, certyfikaty, szkolenia czy w końcu testy co działa, a co nie w pozycjonowaniu wymagają czasu i środków. Upewnij się, aby zapytać o kwalifikacje i doświadczenie przed zatrudnieniem lub wybraniem kogokolwiek do pozycjonowania.

    Możesz w tym miejscu chcieć zobaczyć porównanie specyfiki pracy agencji SEO i freelancera.

    8. Wartość, której oczekujesz

    Jeśli chcesz uzyskać wyniki z najwyższej półki, będziesz musiał za nie zapłacić. Przykładowo przy pozycjonowaniu za 1000 zł miesięcznie, gdzie w skład oferty wchodzi napisanie posta na bloga, pozyskanie 2 linków w ramach artykułów sponsorowanych i monitoring pozycji nie możesz liczyć na cotygodniowe konsultacje. Często duże firmy/podmioty mogą oferować niskie ceny pakietów, ale zakres ich działań jest bardzo ograniczony, a efektywność znacząco niższa. W niektórych wypadkach linki prowadzące są umieszczane na zapleczach (potoczna nazwa serwisów, należących do pozycjonerów) i usuwane w momencie zakończenia współpracy przy SEO. Wówczas w jednej chwili tracisz linki. Efekt może być katastrofalny (drastyczny spadek pozycji).

    Pamiętaj, aby ustawić realistyczne oczekiwania. Jeśli potrzebujesz częstych konsultacji, eksperckich treści lub zadbania o publikację wpisów, zakomunikuj to.

    9. Twoje cele

    Co próbujesz osiągnąć za pomocą SEO? Jeśli chcesz zwiększyć ruch o 50%, będzie to kosztować mniej niż jeśli chcesz zwiększyć ruch o 500%. W jakiej niszy chcesz zwiększyć widoczność. Innymi słowy z jakich fraz użytkownicy mają trafiać na stronę internetową.

    Pamiętaj, że nawet tak kaloryczny ruch jak organiczny, nie jest równoważny z liczbą konwersji. SEO to nie sprzedaż. Od wejścia na stronę do sprzedaży produktu lub usługi jest masę czynników po drodze. Możemy mieć wzrost o kilkanaście tysięcy ruchu i 1 dodatkową konwersja miesięcznie.

    10. Ile czasu na pozycjonowanie

    Ramy czasowe, w których oczekujesz wyników. Szybkie wyniki będą kosztować więcej niż stopniowe budowanie widoczności. Czasem przyspieszenie pozycjonowania będzie wręcz niemożliwe. Np. w przypadku nowej strony, gdzie link building nie daje znaczącej przewagi.

    11. Usługi dodatkowe

    Zwróć uwagę co wchodzi w skład oferty na pozycjonowanie, a co będzie dodatkowo płatne albo wyceniane osobno. Niektórzy dostawcy usług SEO oferują dodatkowe usługi, takie jak copywriting, optymalizacja treści, analiza danych z Search Console lub Google Analytics, doradztwo/konsultacje, szkolenia czy optymalizację UX.

    Audyty SEO są zwykle wyceniane osobno, czasem jako ekwiwalent pierwszego miesiąca działań. Natomiast raporty czy monitoring pozycji są zwykle zawarte w miesięcznym abonamencie SEO.

    Podsumowanie – od czego zależy koszt pozycjonowania

    Kwota, którą powinieneś wydać na SEO, zależy od wielu czynników, w tym od konkurencyjności Twojej branży, wielkości Twojej witryny, Twoich obecnych pozycji i Twoich celów. Doświadczone agencje SEO będą w stanie oszacować wymagany budżet na pozycjonowanie, ale określenie widełek pomaga wybrać optymalną strategię SEO.

    Tak więc, jeśli chcesz zainwestować w pozycjonowanie swojej strony, zacznij od przeanalizowania budżetu miesięcznego na jaki możesz pozwolić przy założeniu braku wzrostu konwersji. Dlaczego? Opisałem to szczegółowo w artykule ile trwa pozycjonowanie. W skrócie należy założyć, że efekty przyjdą później niż wcześniej, na pewno zaś nie od razu jak przy płatnych kampaniach. Następnie znajdź agencję SEO lub freelancera, który ma wiedzę i doświadczenie niezbędne do osiągnięcia pożądanych rezultatów w ramach tego budżetu.

    Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

    Cóż, to zależy od wielu czynników, które pokrótce przedstawiłem. Należy jednak wspomnieć o powszechnych mitach o SEO. Nie da się robić pozycjonowania za 500 zł. Zmiany w SEO są tak rozległe i szybkie, że inwestycja w narzędzia, szkolenia, konferencje, testy jest tak duża, że wielokrotnie zjadłaby ten budżet. Oczywiście jeden specjalista SEO obsługuje najczęściej kilka projektów. W tym wypadku jednak często koszty publikacji artykułu sponsorowanego z napisaniem treści potrafią wynieść równowartość kwoty 500zł. Jeśli nie masz budżetu na SEO, może Cię zainteresować temat pozycjonowania samemu.

    Z drugiej strony najczęściej też nie potrzebujesz budżetu 5 000 czy 10 000 zł, aby się efektywnie pozycjonować. Z tego stwierdzenia wyłączam sklepy internetowe, zwłaszcza działające w konkurencyjnych niszach. Najczęściej wymagany budżet SEO zawiera się w przedziale 1 000-5 000 zł miesięcznie. Dolny zakres widełek dotyczy tutaj biznesów lokalnych.

    Według danych z USA pochodzących od Backlinko z 2019 roku małe firmy przeciętnie wydawały miesięcznie na SEO 497,16 USD. Należy też zauważyć, że według ostatniej ankiety przeprowadzonej przez Linkhouse sam budżet na działania link buildingowe wyniósł średnio ponad 2800 zł, co potwierdza tylko tezę, że trudno jest pozycjonować stronę za 500 czy 1000 zł miesięcznie.

    Na samo przygotowanie jednej kampanii pozyskiwania linków specjalista SEO potrzebuje około 2-3 godziny w każdym miesiącu działań. Nie wspominając o dodatkowych kosztach abonamentów narzędzi SEO m.in. do analizy konkurencji, których wykorzystuje się kilka.

    Najczęściej należy oczekiwać cennika pozycjonowania rzędu 2000-5000 zł miesięcznie.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!