Spis treści
Analiza konkurencji to jeden z pierwszych punktów wszystkich dobrze zaplanowanych działań w SEO.
Aby dobrze przygotować się do walki o najwyższe pozycje w wyszukiwarce, musimy poznać swoich konkurentów i ich działania oraz opracować odpowiednia strategię.
Jak wykonać dobrą analizę konkurencji? Od czego zacząć i na czym się skupić?
Czy analiza konkurencji jest konieczna?
Zastanówmy się najpierw w jakim celu musimy wykonać analizę konkurencji i czego możemy się z niej dowiedzieć.
Podstawową informacją jaką możemy uzyskać jest nasza pozycja względem innych stron z branży. Warto określić w jakim miejscu jesteśmy obecnie a do jakiego chcemy dążyć, żeby odpowiednio rozłożyć planowane działania w czasie.
Kolejnym wartościowym elementem jest wiedza na temat działań konkurentów oraz słów kluczowych na jakie są widoczni w wyszukiwarce.
Dodatkowo obserwując strony konkurencji możesz dowiedzieć się, jakie stosowane przez nich metody przynoszą oczekiwane efekty, a w co nie warto inwestować czasu i środków.
Konkurenci stanowią więc przede wszystkim cenną bazę wiedzy, na temat tego jakie działania są opłacalne, jakie rozwiązania warto wdrożyć oraz jakie aspekty strony dopracować.
Podstawowe elementy analizy konkurencji w SEO
Dobranie konkurentów do analizy
Częstym błędem w dobieraniu konkurentów jest stawianie na sklepy z branży prowadzące zbliżoną działalność w najbliższej okolicy. W dobie Internetu i szybkiej komunikacji, to nie najbliżsi sąsiedzi stanowią dla nas największą konkurencję.
Warto wykonać analizę pod kątem słów kluczowych, na jakich nam zależy i sprawdzić kto zajmuje topowe pozycje w wyszukiwarce. Tworząc listę konkurentów zwróć uwagę na usługi jakie oferują oraz grupę odbiorców do jakich je kierują.
Określenie fraz kluczowych
Korzystając z narzędzi do analizy SEO należy wyznaczyć słowa kluczowe, na które są widoczni konkurenci i które przynoszą im wartościowy ruch. Przeanalizuj frazy pod kątem widoczności i pogrupuj je na kategorie. Zarówno słowa kluczowe wspólne z konkurencją jak i te, na które widoczni są tylko przeciwnicy dostarczą danych, z których na pewno wyciągniesz interesujące i przydatne wnioski.
Analiza działań link buildingowych
Analiza profilu linków wybranych konkurentów pozwoli określić z jaką częstotliwością oraz jakiej jakości linki pozyskują dla swojej domeny. Z pewnością wartościowe informacje uzyskamy porównując kluczowe parametry, mówiące o ocenie danej strony.
W zależności od narzędzia warto zwrócić uwagę na wskaźniki takie jak Domain Rating określany przez Ahrefs oraz Trust Flow lub Citation Flow dostępne w Majestic SEO.
Analizując działania link buildingowe konkurentów możemy stworzyć również bazę domen, z których warto pozyskiwać linki i uwzględnić je w naszej strategii linkowania na najbliższe miesiące.
Content tworzony przez konkurencję
W myśl zasady ‘Content is King’ warto zwrócić uwagę z jaką częstotliwością i jakiej jakości treści publikują konkurenci na swoich stronach. W przypadku e-commerce należy zwrócić uwagę również na opisy produktów i kategorii, ich długość i unikalność.
Ważniejszym elementem strategii contentowej są jednak treści publikowane na blogach. Przeanalizuj czy konkurenci prowadzą stronę blogową, wpisy o jakiej tematyce cieszą się największą popularnością oraz jak zorganizowana jest struktura treści. Intuicyjny podział na kategorie i dobre dopasowanie treści pod intencje użytkowników to dobry krok w drodze do wartościowego contentu.
Pomocna w badaniu stron konkurentów pod kątem treści może być analiza Content Gap, dostępna w narzędziach SEO, dzięki której dowiesz się jakie wpisy tworzy konkurencja, a których brakuje na Twojej stronie.
Analiza pod kątem UX
To czy strony konkurentów są dostosowane do użytkownika oraz do urządzeń mobile świadczy o ich zaangażowaniu w działania SEO. Obecnie serwisy z każdej branży kładą nacisk na optymalizację strony pod kątem wrażeń odbiorców oraz urządzeń z jakich korzystają. Warto zwrócić uwagę czy konkurenci umieszczają komunikaty Call to action, w jakich miejscach, jak wygląda ścieżka konwersji w przypadku e-commerce oraz czy poruszanie się po stronie jest dla nas intuicyjne i przyjemne.
Narzędzia do analizy konkurencji
Analizując konkurencję możemy skorzystać tak naprawdę z dowolnych narzędzi SEO dostępnych na rynku. Jakie będą najlepsze?
Z pewnością przydatnym narzędziem będzie SENUTO, gdzie możemy przeanalizować konkurentów pod kątem widoczności, pozycji na dane frazy kluczowe oraz sezonowości witryny. Jeśli mamy problem z dobraniem konkurencji do analizy Senuto jest narzędziem, w którym możemy znaleźć witryny, dopasowane do nas pod kątem branży oraz słów kluczowych.
Analizując profil linków warto skorzystać z narzędzi Majestic SEO oraz Ahrefs. Znajdziemy w nich informacje o wspomnianych wyżej parametrach DR,CF i TF. Możemy również zbadać linki z jakich domen pozyskują konkurenci oraz z jaką częstotliwością. Oba narzędzia umożliwiają eksport danych, który pozwoli na łatwiejsze analizowanie konkretnych informacji oraz tworzenie zestawień dostosowanych do własnych potrzeb.
Dodatkowo w narzędziu Ahrefs możemy przeanalizować słowa kluczowe wraz z ich średnią miesięczną liczbą wyszukiwań, trudnością słowa oraz siłą danej frazy opartą na różnych parametrach. Analizując słowa kluczowe możemy również wykorzystać narzędzia dostępne dzięki Google czyli Google Analytics oraz Google Search Console.
Analizując content publikowany na stronach konkurencji, możemy wykorzystać SurferSEO. Narzędzie to umożliwia badanie słów kluczowych, tworzenie i optymalizację treści pod SEO oraz tworzenie planów contentowych. Dzięki Surferowi możemy dowiedzieć się jakie strony zajmują topowe pozycje na interesujące nas słowa kluczowe oraz jakie nasycenie frazami mają treści znajdujące się na stronach konkurentów.
Co można zyskać dzięki analizie konkurencji?
Wstępna analiza konkurencji w działaniach SEO pozwoli na określenie przybliżonego czasu oraz kosztów jakich potrzebujemy, żeby osiągnąć nasz cel. Działania jakie prowadzi konkurencja to niezwykle cenne informacje, które umożliwią nam wykonanie analiz i opracowanie strategii dla własnej strony internetowej. Pozycjonowanie strony w Google powinno zaczynać się od analizy rynku i konkurencji, na której można oprzeć dalszy plan działania.