Spis treści
Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces dość skomplikowany i wielopłaszczyznowy, jednak już na starcie działań należy pamiętać o tym, że jednym z jego najważniejszych elementów są oczywiście podstrony oferowanych przez nas produktów.
Należy zwrócić na nie szczególną uwagę, zarówno pod kątem technicznym jak i treściowym. Opisy, które zamieścimy na stronie mają podwójną funkcję – po pierwsze dzięki ich odpowiedniej optymalizacji, mamy szansę zdobyć pozycję organiczną i pozyskać ruch z wyszukiwarki, po drugie, użytkownik, który trafi już na stronę produktu ma za ich pomocą zostać zachęcony do zakupu.
Zatem, skoro wiemy już, dlaczego opisy produktów są tak ważne, zastanówmy się jak je odpowiednio tworzyć, aby były widziane dobrze, zarówno przez robota wyszukiwarki jak i naszych klientów. Oto kilka sposobów na skuteczne kampanie digital dla e-commerce z wykorzystaniem strony produktowych:
Zacznij od słów kluczowych
Pierwszą czynnością, jeszcze przed rozpoczęciem tworzenia opisów produktów do sklepu internetowego, powinna być analiza słów kluczowych, które przypiszemy do konkretnie sprzedawanych przez nas dóbr. Czasem najważniejsze dla danego produktu słowa kluczowe, mogą być bardzo oczywiste, jednak nie zawsze nasz tok rozumowania będzie równał się trendom wyszukiwań organicznych.
Aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe dla poszczególnych produktów, warto skorzystać z narzędzi, które pomogą nam zweryfikować potencjały wyszukiwań, takich jak Google Keywords Planner, Ahrefs, Senuto, SEMrush itp. Każde z tych narzędzi ma nieco inne funkcje, jednak łączy je jedna wspólna cecha – pokażą nam, ile wyszukiwań ma podane przez nas słowo kluczowe oraz zaproponują inne pokrewne, które mogą, ale nie muszą być bardziej popularne.
Dla każdego produktu chcemy stworzyć listę fraz z największymi wyszukiwaniami, jednak nie możemy też przesadzić z ich ilością, ponieważ ważne jest także, aby nasz tekst brzmiał naturalnie i poprawnie w języku w jakim go tworzymy. Zjawisko „keywords stuffing” czyli „przeładowywanie” tekstu słowami kluczowymi jest łamaniem zasad Google odnośnie tworzenia treści spamerskich.
Wybrane przez nas słowa kluczowe powinny być bardzo różnorodne, tak aby niezależnie od tego czy użytkownik dopiero szuka produktu, czy ma już sprecyzowaną intencję zakupową, mógł trafić na naszą stronę. Wybierzmy zatem słowa kluczowe zarówno ogólne/produktowe, brandowe jak i long tail.
Pamiętaj, że twoje opisy powinny być oryginalne
Google bardzo dużą wagę przykłada do oryginalności treści, które mają pojawiać się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Zatem mimo iż wielu producentów produktów wraz nimi dostarcza także ich dokładne opisy, nigdy nie powinniśmy wrzucać ich tak po prostu na stronę.
Opisy producenta powinniśmy wykorzystywać jako bazę, źródło informacji do tworzonych przez nas oryginalnych, wartościowych i przydatnych dla naszych klientów treści, które mają zachęcić ich do zakupu.
Dostosuj ton wypowiedzi do identyfikacji swojej marki
Tworzone przez Ciebie opisy produktów w sklepie internetowym muszą być spójne ze sposobem w jakim komunikuje się w sieci oraz poza nią Twoja marka. Jeśli do potencjalnego klienta zwracasz się w tonie oficjalnym, ponieważ wiesz, że takiego oczekuje grupa docelowa Twoich produktów, musisz zachować go także w treściach opisów. Jeżeli jednak, komunikacja Twojej firmy, nie jest bardzo formalna, a z potencjalnymi i obecnymi klientami „jesteś na ty”, tak też powinny brzmieć Twoje treści.
Bardzo ważne jest to w przypadku, kiedy prowadzisz komunikację oraz działania marketingowe w wielu kanałach jednocześnie, więc klient może Twoją markę spotkać w więcej niż w jednym miejscu. Dla budowania spójnego wizerunku, wszędzie komunikacja powinna odbywać się jednym tonie.
Wskaż, dlaczego Twój produkt jest wartościowy
Opisy produktów, nie powinny być tylko listą ich funkcjonalności, ale także realnie zachęcać do ich zakupu. Warto zatem suche fakty zamieścić w sekcji „specyfikacja produktu”, a w samym opisie przekształcić je w realne benefity jakie będzie miał klient z ich posiadania.
Przykładowo – sprzedajemy odkurzacz o mocy 2300W, w jego opisie warto nie tylko zamieścić tę informację, ale stworzyć wokół niej całą historię, wskazać, że jest to jedna z najwyższych dostępnych na rynku mocy odkurzaczy, co pozwoli na dokładne odkurzenie nawet dywanów z długim włosiem i będzie szczególnie przydatne dla właścicieli czworonogów do odkurzania sierści z mebli.
W taki sposób z informacji „moc odkurzacza to 2300W”, która ma zaledwie 20 znaków i zawiera tylko jedno słowo kluczowe, będziemy w stanie stworzyć kilka zdań opisu, zachęcającego niezdecydowanego klienta do zakupu, przy okazji zamieszczając w nich dodatkowe słowa kluczowe, na które możemy pojawić się w wyszukiwarce.
Opisy produktów rozwijaj także w ramach treści blogowych
Opisy produktów, powinny być rozwinięte, ale nie mogą też być za długie, aby nie zanudzać potencjalnego klienta. Zatem aby wypozycjonować dany produkt na większą ilość słów kluczowych long tail, warto tworzyć powiązane z nim treści blogowe, nieco bardziej ogólne z kategorii lifestyle, ale nadal mające z nim powiązanie.
Pozostając nadal przy przykładzie odkurzaczy – możemy w ramach bloga tworzyć treści z poradami jaki sprzęt do sprzątania wybrać mając w domu zwierzęta czy małe dzieci. Dla kogo rozwiązaniem będzie odkurzacz samojezdny, a kiedy warto zakupić ręczny odkurzacz bezprzewodowy. Takie treści powinny oczywiście linkować do podstron poszczególnych produktów.
W ten sposób odpowiemy na wiele pytań jakie w wyszukiwarce zadają nasi potencjalni klienci, nie „zapychając” opisu produktów zbyt dużą ilością słów kluczowych.
Nie pisz ogólników, popieraj swoje słowa faktami
Tworząc opisy pamiętaj, aby nie wypełniać ich generycznymi określeniami, które będą jedynie zapychaczami mającymi wydłużyć daną treść. Opis produktu, powinien dla użytkownika nieść konkretną wartość informacyjną. Zatem staraj się unikać stosowania ogólników, a jeśli wymieniasz jakąś funkcję lub cechę popieraj ja konkretnymi faktami.
Na przykład – jeśli piszesz, że dany model telefonu jest wodoszczelny, rozwiń tę informację o dane jakie w tym zakresie podaje producent, czyli do jakiej głębokości i czasu zanurzenia będzie on wodoszczelny, tak aby użytkownik uzyskał pełny obraz produktu.
Dbaj o to, aby Twoje opisy produktów dobrze się czytało
Dobre opisy produktów dla sklepu internetowego muszą być poprawne językowo, tak aby użytkownicy z łatwością i przyjemnością je czytali. Zatem konieczna będzie ich weryfikacja pod kątem gramatyki oraz interpunkcji.
Nie możesz także zapomnieć o odpowiedniej strukturze tworzonych treści, nie publikuj opisów stanowiących bloki tekstu, ponieważ nie utrzymasz w ten sposób uwagi odbiorcy i utrudnisz mu pozyskanie informacji, których poszukuje. Stosuj listy oraz krótkie akapity, ilustruj je zdjęciami produktowymi, a dodając zdjęcia pamiętaj o odpowiednim uzupełnianiu ich altów.
Zaplanuj strukturę opisów, której będziesz się trzymać dla każdego z produktów na stronie, która będzie spójna z przyjętym layoutem serwisu. Pamiętaj, aby oprócz długiego opisu, zamieszczać także skróconą specyfikację techniczną, która pozwoli na szybsze uzyskanie określonych informacji.
Ucz się na cudzych błędach, korzystaj z wiedzy najlepszych
Zanim rozpoczniesz tworzenie opisów produktów, przeprowadź analizę konkurencji. Sprawdź jakie rozwiązania stosują sklepy z Twojej branży, znajdujące się na topowych pozycjach i z nich skorzystaj. Przyjrzyj się także tym konkurentom, którzy w wyszukiwarce są słabo widoczni, aby uniknąć błędów jakie się im zdarzyły.
Po przeprowadzeniu takiej analizy spisz wnioski i postaraj się zaplanować strukturę i formę opisów, która będzie wypadkową najlepszych rozwiązań, a jednocześnie będzie spójna ze strukturą Twojej strony oraz dobrymi praktykami UX.
Dodaj dane strukturalne
Dane strukturalne (znaczniki schema.org), czyli grupa konkretnych znaczników HTML, która dostarcza dodatkowych informacji o zawartości danej strony internetowej. Użycie schema.org pozwala także na wyświetlanie dla danej strony rozszerzonych wyników wyszukiwania (rich snippets), które są bardzo istotne pod kątem konwersyjności słów kluczowych. Bardziej rozbudowany wynik Google, mocniej zachęca do odwiedzenia danej strony internetowej.
Istnieje wiele rodzajów rich snippets, najpopularniejsze w przypadku sklepów internetowych to:
- Rozszerzenia dotyczące produktów – wynik wyszukiwania z ich użyciem może zawierać na przykład cenę, zdjęcia czy obecną dostępność produktu na danej stronie internetowej
- Rozszerzenia dotyczące ocen – pozwalają zobaczyć ocenę konkretnego produktu czy usługi już na etapie przeglądania wyników wyszukiwania
- Rozszerzenie w postaci FAQ w wynikach wyszukiwania – pozwala na pojawienie się zamieszczonego na stronie FAQ pod organicznym wynikiem wyszukiwania danej podstrony
- Rozszerzenia video – w ramach wyniku wyszukiwania, oprócz title i description może pojawić się także video
Wyróżnij w treści najważniejsze dla klienta informacje
Oprócz samej specyfikacji danego produktu, dla klienta ważny jest także, szereg innych informacji, które muszą zostać zamieszczone w opisie, a najlepiej wyróżnione tak, aby były widoczne na pierwszy rzut oka. Są to między innymi:
- Zdjęcia i filmy produktowe
- Cena i oferty specjalne, promocje i kody zniżkowe
- Informacje o rodzajach i kosztach dostawy
- Polityka zwrotów
- Dostępność produktów
- Linki do podobnych lub powiązanych produktów, które mogą zainteresować klienta
- Oceny i recenzje produktów
- Informacje o możliwości kontaktu ze sklepem w razie dodatkowych pytań
Kto może napisać opisy produktów do sklepów internetowych?
Opisy do sklepu internetowego możesz oczywiście napisać samodzielnie, jeśli dysponujesz na to czasem, władasz biegle językiem polskim oraz zgłębisz nieco zasad SEO.
Jeśli czasu masz mniej, możesz wesprzeć się rozwiązaniami AI – jednak i w tym przypadku musisz wiedzieć jak stworzyć odpowiedni prompt i jak potem gotowe treści weryfikować. Więcej informacji w tym temacie, znajdziesz w naszym artykule o wsparciu pozycjonowania za pomocą AI.
W przypadku, kiedy nie masz czasu na samodzielny udział w procesie tworzenia wartościowych opisów, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Zapraszamy do kontaktu w temacie tworzenia contentu z Up&More!
Porozmawiajmy!
Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.