Spis treści

    Jeśli pracujesz w przestrzeni marketingu cyfrowego, warto znać różnicę między SEO i SEM. Search Engine Optimization (SEO) i Search Engine Marketing (SEM) to dwa terminy, które często używane są nieprecyzyjnie. W rzeczywistości te pojęcia ze środowiska digital marketingu nie są tożsame. Zobaczmy zatem co odróżnia SEO od SEM.

    Różnice pomiędzy SEO, a SEM

    Czym jest SEO?

    Search Engine Optimization, czyli SEO, to proces poprawy widoczności organicznej witryny lub strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Można to osiągnąć poprzez optymalizację treści strony, jej struktury i elementów na stronie, takich jak tytuły, metatagi i anchor texty (linkowanie wewnętrzne) czy optymalizację struktury contentu. Za element SEO uznawane są także działania off-site wraz z linkbuildingiem. Dokładnie o tym co wpływa na SEO przeczytasz w osobnym wpisie. W Polsce często używa się także pojęcia pozycjonowania strony.

    Celem SEO jest przyciągnięcie organicznego ruchu z wyszukiwarek takich jak Google, Bing czy Yahoo. Chodzi tu o poprawę widoczności serwisu www w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

    Czym jest SEM?

    SEM oznacza dosłownie marketing w wyszukiwarkach. Search Engine Marketing jest więc pojęciem szerszym, zawierającym w sobie SEO. Drugim składnikiem SEM jest PPC reklama (Pay-Per-Click).

    SEM obejmuje więc ruch płatny i bezpłatny z wyszukiwarek. W skrócie SEM=SEO+PPC.

    Uwaga: Często potocznie pojęcie SEM bywa używane jako synonim PPC. W rzeczywistości PPC jest jednym z dwóch elementów tworzących marketing wyszukiwarkowy.

    Czym jest PPC?

    PPC to forma reklamy internetowej, w której reklamodawcy mogą wyświetlać swoje reklamy na stronach wyników wyszukiwarek. Reklamodawcy płacą za każdym razem, gdy ich reklama zostanie kliknięta przez użytkownika. Efekt jest szybki i bezpośredni. Celem PPC jest generowanie ruchu płatnego na stronie i dalej doprowadzenie użytkownika do konwersji.

    SEO a PPC

    Cele PPC i SEO są zbliżone. W obu wypadkach celem jest zdobycie klienta, a źródłem pozyskania użytkownika są wyszukiwarki internetowe.

    Istnieje natomiast kilka kluczowych różnic pomiędzy SEO i PPC, o których należy pamiętać. Po pierwsze, rezultaty SEO utrzymują się dłużej niż efekty PPC. W przypadku kampanii płatnych ich wyłączenie skutkuje natychmiastową utratą ruchu. Dzięki PPC możesz wpływać bezpośrednio na ruch na stronie, podczas gdy w przypadku SEO musisz poczekać, aż Twoje treści zostaną odkryte i docenione przez Google, uzyskując pozycje w rankingu.

    SEO jest bardziej skomplikowanym procesem, w którym efekty uzależnione są od trzeciego podmiotu (wyszukiwarki Google). Dodatkowo, współczynniki konwersji są różne dla obu rodzajów ruchu – ruch organiczny z SEO ma wyższy współczynnik konwersji niż ruch PPC. Ostatecznie, profil klienta z obu mediów jest różny.

    Wnioski

    A więc jaka jest różnica między SEO a SEM? W skrócie, SEO to proces optymalizacji witryny lub strony internetowej w celu uzyskania wyższej pozycji w niepłatnych wynikach wyszukiwania (SERP). SEM obejmuje zarówno SEO, jak i PPC – płatny ruch z wyszukiwarek. PPC to forma reklamy internetowej, w której reklamodawcy płacą za każdym razem, gdy ich reklama zostanie kliknięta przez użytkownika.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!