Spis treści

    Udało Ci się postawić swoją pierwszą kampanię w sieci wyszukiwania. Teraz chciałbyś sprawdzić jak wyglądają Twoje reklamy z poziomu zwykłego użytkownika. Przechodzisz więc do wyszukiwarki, wpisujesz słowo kluczowe, które dodałeś do kampanii i… nic. Nie widzisz swojej kreacji reklamowej. Zupełnie nie wiesz czym jest to spowodowane i wydaje Ci się, że Twoja kampania nie działa. Jednak tak wcale nie musi być. Na pozycję reklamy Google Ads wpływa bowiem kilka ważnych czynników. Dzisiaj postaram Ci się je przybliżyć. 

    od-czego-zależy-pozycja-reklamy-google-ads

    Czym jest aukcja Google Ads?

    Zacznijmy jednak od początku, czyli jak w ogóle działa Google Ads i w jaki sposób wyświetla nasze reklamy. Robi to oczywiście za pomocą aukcji, w której algorytmy, kiedy jakikolwiek użytkownik wpisuje hasło w okno wyszukiwarki, decydują o tym:

    • czy wyświetlić jakiekolwiek reklamy
    • jakie reklamy wyświetlić oraz w jakiej kolejności.

    W tym wszystkim głównym celem Google jest zapewnienie odbiorcom wartościowych i trafnych wyników, które będą jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb. 

    Co wpływa na pozycję naszej reklamy Google Ads?

    Pozycja reklamy w Google uzależniona jest od jej głównego czynniku – AdRank, czyli rankingu reklamy. Składa się na niego kilka elementów takich jak: wysokość stawki, wynik jakości, próg rankingu reklamy, konkurencyjność, kontekst wyszukiwania użytkownika czy wpływ rozszerzeń. Omówimy teraz szerzej każdy z tych czynników. 

    Wysokość stawki

    Podczas tworzenia kampanii w sieci wyszukiwania musimy ustawić maksymalną stawkę CPC, która określa najwyższą cenę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. Jeżeli oferujemy stawkę wyższą niż nasza konkurencja, mamy większą szansę na to, że nasza reklama się wyświetli. 

    Należy pamiętać jednak, że ostateczny koszt, jaki zapłacimy za kliknięcie, obliczany jest na podstawie progu rankingu, a także konkurencyjności. Co ważne, może zdarzyć się też tak, że stawka, jaką zapłacimy, będzie znacznie niższa niż ta ustalona przez nas jako maksymalna. 

    Dodatkowo podczas planowania swoich działań warto korzystać także z narzędzia jakim jest symulator stawek. Dzięki niemu możemy sprawdzić jak podniesienie stawki może wpłynąć na ruch w sieci wyszukiwania (m.in. na wyświetlenia naszej reklamy, klikalność czy konwersje). 

    Wynik jakości

    Wynik jakości dostępny jest dla każdego słowa kluczowego i przedstawiany jest w skali od 1 do 10. Obliczany jest na podstawie skuteczności trzech następujących komponentów:

    • Przewidywany współczynnik klikalności (CTR) – jest to szacowane prawdopodobieństwo z jakim użytkownik kliknie w naszą reklamę. Im wyższy, tym lepiej, ponieważ może to prowadzić do większej liczby konwersji.
    • Trafność reklamy – jest to stopień w jakim nasza reklama odpowiada zapytaniu użytkownika podczas wyszukiwania danego hasła, a także dopasowanie samego przekazu reklamowego do słowa kluczowego.
    • Jakość strony docelowej – jest to stopień trafności i przydatności strony docelowej dla użytkownika, który kliknie Twoją reklamę. Do oceny brane są treści i ich stopień dopasowania oraz wygoda i łatwość nawigacji.

    Każdy z powyższych komponentów oceniany jest za pomocą stanu: „Powyżej średniej”, „Przeciętnie” lub „Poniżej średniej”. Ocena ta oparta jest na porównaniu z innymi reklamodawcami, których reklamy wyświetliły się użytkownikom na podstawie danego słowa kluczowego w ciągu ostatnich 90 dni. 

    Próg rankingu reklamy

    Jest to minimalna kwota, która umożliwia wyświetlenie reklamy. Wartość progu jest ustalana dynamicznie, podczas trwania aukcji. Określana jest ona w oparciu o takie obszary jak:

    • Jakość reklamy – im słabiej oceniane są reklamy pod względem jakości, tym wyższy próg wejścia do aukcji.
    • Pozycja reklamy – im reklama jest wyższej, tym mamy do czynienia z wyższymi progami. Oznacza to, że lepsze kreacje reklamowe będą wyświetlać się na wyższej pozycji.
    • Sygnały i atrybuty użytkowników – na wartość progu wpływają również takie czynniki jak: lokalizacja, typ urządzenia użytkownika czy nawet pora dnia.
    • Tematyka wyszukiwania – mamy do czynienia z różnymi progami w zależności
      od charakteru wyszukiwania – inne będą obowiązywać przy reklamach nieruchomości, a zupełnie inne w branży odzieżowej.
    • Powiązane aukcje – progi mogą być ustalane także na podstawie innych aukcji. Przykładowo, progi dla frazy [ubezpieczenie mieszkania] mogą być ustalane na podstawie takich fraz jak [ubezpieczenie od pożaru] czy [ubezpieczenie posiadłości].

    Konkurencyjność aukcji

    W sytuacji, w której dwóch lub więcej reklamodawców konkurują ze sobą o tę samą pozycję oraz posiadają podobny ranking reklamy, będą mieli oni zbliżone szanse na zdobycie tej samej pozycji. W sytuacji, kiedy różnica między reklamami będzie się zwiększać, ta wyżej oceniana wygra aukcję. Jednocześnie, może także wzrosnąć stawka za kliknięcie.

    Kontekst wyszukiwania użytkownika

    W czasie aukcji reklam, pod uwagę uwzględnia się również kontekst wyszukiwania danego użytkownika. Brana jest pod uwagę jego lokalizacja, urządzenie, godzina danego wyszukiwania czy właśnie charakter wyszukiwanych haseł i fraz. Google dąży do tego, aby wyświetlać użytkownikom te reklamy, które będą w stanie zaspokoić jego potrzeby.

    Wpływ rozszerzeń

    Jak zapewne wiesz, reklama w sieci wyszukiwania nie musi składać się wyłącznie z nagłówków, tekstów reklamowych oraz linku przenoszącego do naszej witryny. Możemy dodać do niej tzw. rozszerzenia, czyli dodatkowe informacje, które będą atrakcyjne dla odbiorcy jak numer telefonu, linki do podstron, lokalizację, ceny produktów czy aktualne promocje. Reklama w takim przypadku zajmuje większą powierzchnię strony, jest lepiej widoczna i częściej przyciąga wzrok użytkownika. Podczas danej aukcji reklam system ocenia, jaki wpływ rozszerzenia będą miały na potencjalną skuteczność naszej reklamy oraz czy warto je wyświetlić, dlatego pamiętaj o tym, że nie za każdym razem będą one widoczne z Twoją kreacją reklamową. 

    Jak poprawić pozycję reklamy Google Ads?

    Możesz trzymać się dość uproszczonej zasady – im lepszej jakości masz reklamę, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ona wyżej w rankingu. Jeśli wynik jakości ma stan „poniżej średniej” oznacza to możliwość wprowadzenia ulepszeń. Reklamę, a jednocześnie jej pozycję, możemy polepszyć na kilka sposobów:

    • poprawiając jej jakość – koniecznie zadbaj o atrakcyjny tekst reklamowy, który będzie także związany ze stroną docelową. Podczas kolejnych edycji reklam mogą pojawić się również podpowiedzi, które będą wskazywać ci, które nagłówki oraz teksty reklamowe warto zmienić, aby poprawić skuteczność.
      Chcąc zwiększyć CTR reklamy, warto zastosować także w kreacji reklamowej wezwanie do działania, w którym dokładnie wskażesz, czego oczekujesz od użytkownika. Co ważne, nie zapomnij dodać również pasujących do Twojego biznesu rozszerzeń.
    • zwiększając trafność – reklama powinna dokładnie odpowiadać na wyszukiwane przez użytkowników hasła. Warto zadbać o to, aby w nagłówkach pojawiły się również wykorzystywane przez nas słowa kluczowe z danej grupy reklam. Dobrym rozwiązaniem może się okazać także rozbicie jednej reklamy na kilka innych, które będą lepiej dopasowane pod bardziej szczegółowe słowa kluczowe.
    • udoskonalając jakość strony docelowej – zadbaj o to, aby Twoja strona była przejrzysta, wygodna w nawigacji, a także, aby trafnie odpowiadała na zapytania odbiorców. Pamiętaj, że wygląd strony na urządzeniach mobilnych jest równie ważny co na komputerach. Jeśli witryna będzie słabo wyświetlać się na telefonach, szanse, że będzie się ona znajdować wysoko w rankingu reklam, są zdecydowanie mniejsze.

    Pozycję swoich reklam w Google Ads możesz poprawić także poprzez zwiększenie stawki. Nie będzie ona gwarantować wysokich pozycji, ale może nam podnieść naszą konkurencyjność wśród innych reklamodawców.

    Po uruchomieniu kampanii po pewnym czasie możemy także przeanalizować uzyskane dane dotyczące naszych słów kluczowych. Jeżeli któreś z nich miało niski wynik jakości, a także nie uzyskało satysfakcjonujących nas wyników warto zastanowić się czy pasuje ono do działalności naszego biznesu. Jeśli nie, nie bój się usuwać zbędne i nieefektywne słowa kluczowe. 

    Na wyświetlanie się naszej reklamy mogą wpływać również inne czynniki, jak chociażby branża. Niektóre z nich są ograniczone ze względu na wrażliwość treści czy też
    reklamy mogą działać z ograniczoną skutecznością, jeżeli zawrzemy w nich zbyt małą liczbę nagłówków, są one mało wyróżniające się czy też nie używamy w nich popularnych słów kluczowych.

    Nauka tworzenia dopracowanych reklam może zająć nam na początku trochę więcej czasu, jednak w długofalowej perspektywie przynosi to zdecydowane korzyści. Im lepsza będzie Twoja kreacja reklamowa, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie miała ona wyższą pozycję w rankingu. To z kolei wpływa na większą szansę wzięcia udziału w aukcji..

    Nie można zapominać również o tym, że wysoka jakość reklamy obniża także jej rzeczywisty koszt kliknięcia. Dzięki temu płacisz mniej za interakcje, które odbiorcy podejmą w stosunku do Twojej reklamy. Dbałość o dobrą trafność reklam może pomóc także w wyświetlaniu się kreacji reklamowych na jednej z pierwszych pozycji. 

    Pozycja reklamy Google Ads – podsumowanie

    Niezależnie od tego, jaki produkt czy usługę reklamujesz lub też w jakiej branży działasz, ważne jest, aby zachowywać jak najwyższą jakość reklam oraz strony docelowej. W ten sposób masz wpływ na to, aby Twoje reklamy wyświetlały się użytkownikom wtedy, gdy szukają tego, co jesteś w stanie im dostarczyć. Dodatkowo tak  jak wspominaliśmy, wysokiej jakości kreacja reklamowa zmniejsza CPC. Oznacza to tyle, że jeśli ustalimy niską stawkę za kliknięcie, ale nasza reklama będzie na wysokim poziomie, mamy szansę na wyższą pozycję w rankingu. 

    Warto pamiętać, że sam AdRank decyduje również o tym, czy nasza reklama pojawi się z innymi elementami, czyli rozszerzeniami takimi jak: lokalizacja czy linki do podstron. Dlatego też warto analizować oraz sprawdzać wszystkie parametry na naszym koncie Google Ads. Systematyczne aktualizacje i ulepszenia zdecydowanie przyczynią się do zwiększenia naszej konkurencyjności oraz poprawią naszą widoczność w sieci wyszukiwania.

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.