Spis treści

    Najczęstszą, oczywistą i najbardziej pożądaną konwersją jest oczywiście sprzedaż. Ale pod terminem konwersji może kryć się również np. wykonanie akcji na stronie, typu kliknięcie określonego przycisku, wypełnienie formularza, pobranie poradnika, przejście na stronę kontakt, bądź wykonanie połączenia telefonicznego na numer podany na stronie.

    Konfiguracja konwersji na Twojej stronie ma kilka zalet. Dzięki nim możesz:

    • Generować raporty o konwersjach: dzięki raportom Pozyskanie, Zaangażowanie i Reklamy możesz sprawdzać, które działania są najważniejsze dla Twojej firmy. 
    • Ustalać stawki na podstawie konwersji: importuj dane o konwersjach do Google Ads, aby samodzielnie ustalać stawki na ich podstawie lub wykorzystać je do inteligentnego określania stawek i w ten sposób optymalizować kampanie. 
    • Przypisywać udział w konwersjach: możesz łączyć swoje dane z informacjami z innych kanałów reklamowych, aby sprawdzać punkty styczności z klientem na ścieżce konwersji. 
    • Wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy nie dokonali jeszcze konwersji: używaj danych o konwersjach do tworzenia list odbiorców, którzy nie dokonali konwersji, i importuj je do Google Ads na potrzeby remarketingu.

    Konfiguracja śledzenia konwersji

    Zanim przejdziemy do technicznych aspektów konfiguracji śledzenia konwersji, poświęćmy chwilę, by odpowiednio się do tego przygotować. Najważniejszą rzeczą, którą powinniśmy wiedzieć, jeszcze przed przystąpieniem do działania w Google Analytics czy Google Ads, jest to, jakie konwersje chcemy zaimplementować. Powinniśmy wyznaczyć je na podstawie naszych celów marketingowych. Określenie celów biznesowych – to pierwszy i zarazem najważniejszy krok w procesie implementacji i optymalizacji kampanii marketingowych. Dzięki jasno wyznaczonym celom, możemy w przejrzysty sposób ocenić skuteczność prowadzonych działań. Mogą to być np: zwiększenie ruchu na stronie, zwiększenie sprzedaży lub zwiększenie liczby subskrybentów.

    Kiedy już wyznaczymy nasze cele marketingowe, możemy przystąpić do pomiaru ich współczynnika osiągalności. Aby móc zmierzyć wyznaczone przez nas cele, konieczne będzie zaimplementowanie na stronie Google Analytics. Jeśli jesteś mało zaawansowanym użytkownikiem GA4, koniecznie przeczytaj tekst pt. GA4 – wskazówki, które ułatwią Ci pracę.

    Jeśli nie masz zaimplementowanego Analyticsa, lub nie wiesz jak to zrobić, nie przejmuj się, to dosyć proste. Wykonaj kolejno przedstawione czynności: przejdź do zakładki “Ustawienia” (grafika zębatki w lewym dolnym rogu) a następnie “Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”. Postępuj zgodnie z podanymi tam instrukcjami, by zaimplementować usługę Google Analytics na swojej stronie.

    Kiedy już to zrobisz, możesz przejść do konfiguracji konwersji, a wcześniej, zdarzeń. Zrobisz to w zakładce “Administracja” a następnie “Zdarzenia”. Po wybraniu tej części menu, ukaże się widok skonfigurowanych do tej pory zdarzeń. By dodać nowe, wystarczy kliknąć “utwórz zdarzenie”. Konwersje opierają się na zdarzeniach – tzn. określonych działaniach na stronie. W Google Analytics 4 powinieneś mieć domyślnie skonfigurowane kilka najważniejszych zdarzeń, np “first visit” – czyli pierwszą wizytę użytkownika na Twojej stronie, a także kilka innych. Nazwij zdarzenie zależnie od tego, czym będzie się ono charakteryzować, np. “odwiedzenie strony kontakt” i wybierz odpowiednie warunki dopasowania zdarzenia. Są to warunki, które muszą zostać spełnione, by dana konwersja została zarejestrowana. W kreatorze zdarzeń dostępne masz predefiniowane zdarzenia Google Analytics 4, które z dużą dozą prawdopodobieństwa zaspokoją Twoje potrzeby, jednak jeśli nie znajdziesz odpowiedniego parametru, możesz po prostu samemu go dodać. 

    Po udanej konfiguracji zdarzenia, musisz oznaczyć je jako konwersję. Nowe zdarzenia pojawią się w Google Analytics dopiero po pewnym czasie. Jako konwersje możesz oznaczyć maksymalnie 30 zdarzeń. Nie musisz wprowadzać żadnych zmian w witrynie. Cała konfiguracja odbywa się w Google Analytics.

    Aby oznaczyć utworzone wcześniej zdarzenie jako konwersję:

    1. W Google Analytics kliknij “Administracja” po lewej stronie.
    2. W menu Usługa kliknij “Zdarzenia”.
    3. W tabeli Istniejące zdarzenia kliknij przełącznik w sekcji Oznacz jako konwersję.

    Kiedy już skonfigurujesz konwersje, możesz wykorzystać je w strategiach ustalania stawek w swoich kampanii marketingowych. Koniecznie przeczytaj o Maksymalizacji liczby i wartości konwersji. Aby móc korzystać z nich w Google Ads, musisz najpierw importować je w ustawieniach konta.

    Konfiguracja konwersji Google Ads

    Google Analytics 4 to świetne narzędzie analityczne, które w łatwy sposób pozwoli Ci skonfigurować konwersje, lecz jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz z niego korzystać, nie musisz implementować go na swojej stronie internetowej. Śledzenie konwersji w Google Ads możesz skonfigurować również na poziomie konta reklamowego. Poradnik krok po kroku znajdziesz na stronie Google Ads – Pomoc, w artykule Konfiguracja śledzenia konwersji w witrynie.

    Czym jest współczynnik konwersji?

    Współczynnik konwersji to zestawienie wykonanych określonych czynności, w stosunku do ogólnej liczby użytkowników, którzy trafili na Twoją stronę. To wskaźnik, który pomaga określić efektywność działań. Generalnie, im wyższy współczynnik konwersji, tym lepiej – znaczy to bowiem, że użytkownicy wykonują czynności, na których Ci zależy. Jeśli współczynnik jest niski, może to oznaczać, że na stronę trafia niewłaściwa grupa odbiorców, albo że strona jest nieprawidłowo skonstruowana pod kątem UX, czyli user experience. Może to również świadczyć o tym, że oferta Twojego biznesu nie jest wystarczająco konkurencyjna, przez co użytkownicy rezygnują ze skorzystania z niej. 

    Jak poprawić współczynnik konwersji

    Jeśli użytkownicy często klikają Twoje reklamy, ale rzadziej kupują produkty lub korzystają z usług, bądź nawet rejestrują się na stronie, spróbuj zoptymalizować swoje działania Google Ads. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poszukaj inspiracji w artykule pt. Kampanie w search – jak je optymalizować. Znajdziesz tam praktyczne porady, dzięki którym ulepszysz działanie swojej kampanii.

    Konwersje w aplikacji mobilnej

    Jeśli promujesz w Google Ads aplikacje mobilne na Androida lub iOS, możesz korzystać ze śledzenia konwersji, aby zobaczyć, na ile skutecznie reklamy powodują instalację aplikacji lub aktywność w nich.

    W przypadku aplikacji na Androida lub iOS możesz śledzić różne rodzaje konwersji:

    Instalacje aplikacji: śledzenie konwersji może pokazywać, na ile skutecznie reklamy przyczyniają się do instalowania aplikacji mobilnych. Oto kilka możliwych opcji:

    Pobrania aplikacji z Google Play: w przypadku aplikacji na Androida możesz śledzić pobrania aplikacji ze Sklepu Google Play przez użytkowników, którzy kliknęli reklamę. Śledzenie konwersji w Google Play odbywa się automatycznie, więc nie musisz dodawać kodu śledzenia do aplikacji.

    Pierwsze uruchomienia: w przypadku aplikacji na Androida i iOS możesz śledzić pierwsze uruchomienia aplikacji po jej zainstalowaniu przez użytkowników, którzy kliknęli reklamę. Możesz użyć tej opcji, jeśli stosujesz Firebase lub korzystasz z platformy zewnętrznego dostawcy analityki aplikacji.

    Działania w aplikacji, np. zakupy: Możesz śledzić zakupy w aplikacjach na Androida, które wykorzystują rozliczenia w aplikacji, lub śledzić działania niestandardowe za pomocą Firebase.

    Jeśli chcesz śledzić konwersje na koncie Google Ads, ale temat jest dla Ciebie zbyt trudny, lub czasochłonny, możesz skorzystać z usług Agencji Digitalowej. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online, które mogą polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.