Spis treści

    Ranking reklamy

    Najkrótszą drogą i jednocześnie jednym z najbardziej skutecznych sposobów do obniżenia CPC jest podniesienie wyniku jakości reklam oraz słów kluczowych, które zawarliśmy w naszej kampanii. Jest to istotne dlatego, że algorytm Google Ads lepiej traktuje reklamy oraz słowa kluczowe z wysokim wynikiem jakości, przez co pobiera mniejszą opłatę za kliknięcie w nie. Może zatem okazać się, że zapłacimy mniej za kliknięcie w reklamę o wysokiej jakości w konkurencyjnej branży, niż w reklamę o niskiej jakości w branży bez konkurencji. 

    Wynik jakości to narzędzie diagnostyczne, które pozwala sprawdzić, jak wprowadzone przez Ciebie reklamy wypadają na tle tych używanych przez konkurencję. Wynik jest mierzony w skali od 1 do 10 i można sprawdzić go poziomie słowa kluczowego (dla kampanii w wyszukiwarce) oraz na poziomie edycji reklam (dla kampanii GDN). Wyższy wynik jakości oznacza, że reklama i strona docelowa są bardziej odpowiednie i użyteczne dla użytkowników szukających danego słowa kluczowego w porównaniu z innymi reklamodawcami.

    Jak obliczyć wynik jakości

    Wynik jakości dla słów kluczowych w kampanii wyszukiwarkowej jest automatycznie obliczany przez algorytm Google na podstawie łącznej skuteczności 3 komponentów:

    Przewidywany współczynnik klikalności (CTR, czyli click through rate) – określa prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę przez użytkownika.

    Trafność reklamy – określa w jakim stopniu reklama odpowiada intencji użytkownika wyszukującego dane hasło.

    Jakość strony docelowej – określa stopień trafności i przydatności strony docelowej dla użytkownika, który kliknie reklamę zawartą w kampanii.

    Każdy komponent jest oceniany za pomocą stanu „Powyżej przeciętnej”, „Przeciętnie” lub „Poniżej przeciętnej”. Ta ocena opiera się na porównaniu z innymi reklamodawcami, których reklamy wyświetliły się na podstawie dokładnie tego samego słowa kluczowego w ciągu ostatnich 90 dni.

    Zbadaj jakość słów kluczowych zawartych w kampanii, a następnie przeanalizuj wyniki. Jeśli jeden z komponentów ma stan „przeciętnie” lub „poniżej przeciętnej”, oznacza to, że możesz wprowadzić zmiany, które pozytywnie wpłyną na jakość słowa kluczowego, a co za tym idzie, obniżą koszt kliknięcia.

    Słowa kluczowe

    Zacznij od wykorzystania słów kluczowych w treściach reklam. Najlepiej nadadzą się do tego miejsca przeznaczone na nagłówki. Postaraj się, by jedno lub dwa pola zawierały keyword, który zawarłeś w liście słów kluczowych.

    Jeśli chcesz poprawić przewidywany współczynnik klikalności reklamy, popracuj nad jej treścią. Dopasuj nagłówki, teksty reklamowe oraz CTA (call to action) zawarte w komunikatach. Zwiększając liczbę nagłówków oraz tekstów, a także różnicując ich treści, zwiększasz prawdopodobieństwo na to, że sztuczna inteligencja wyświetli użytkownikowi odpowiedni dla niego komunikat, a ten w efekcie kliknie w reklamę. 

    By zwiększyć trafność reklamy, zastanów się nad semantyką treści. Pomyśl, czy tekst reklam odpowiada znaczeniu słów kluczowych oraz czy jest związany z tym, co jest zawarte na stronie. Możesz rozbić kampanię na grupy reklam, a następnie dopasować reklamy do każdej z grup, dzięki czemu będziesz w stanie bardziej precyzyjnie zaprojektować wszelkie potrzebne treści.

    By poprawić jakość strony docelowej, zbadaj jej funkcjonalność, szybkość ładowania się, intuicyjność, a także nasycenie słowami kluczowymi. Możesz posłużyć się precyzyjnymi linkami w przypadku słów kluczowych, jeśli Twoja witryna jest podzielona na podstrony opisujące konkretne usługi czy produkty. W ostateczności, możesz stworzyć odrębną stronę w witrynie, by ta odpowiadała konkretnym słowom kluczowym, lub keywordsom z danej grupy reklam.

    By poprawić wynik jakości w kampanii graficznej, wykonaj kilka prostych kroków. Zacznij od uzupełnienia wszelkich treści, które umożliwia Ci system. Wykorzystaj dostępne pola nagłówków reklam oraz ich tekstów. Pamiętaj przy tym, by Twoje teksty zajmowały możliwie dużo przeznaczonego do tego miejsca, tzn. do maksimum wykorzystuj limit znaków. Postaraj się, by nagłówki miały zbliżoną do 30 znaków długość, a teksty reklam powinny zawierać ok 90 liter.

    Dopasowanie puli słów kluczowych w kampaniach google ads

    Kolejnym zabiegiem, który może okazać się pomocny w procesie obniżania kosztów kliknięć w kampanii Google Ads, jest odpowiednie dopasowanie puli słów kluczowych oraz słów kluczowych samych w sobie.

    Działając na ograniczonym budżecie, w przypadku w którym naszym celem nie jest wyświetlanie się na każde możliwe zapytanie konsumentów, powinniśmy skupić się na wyświetlaniu reklam na słowa kluczowe, które mają niższe CPC. Ograniczając pulę słów kluczowych, wyeliminujemy z niej keywordsy, które są najdroższe, co w końcowym rozrachunku przełoży się na zmniejszenie ogólnego kosztu kliknięcia w kampanii.

    Może jednak okazać się, że pula słów kluczowych jest dosyć wąska, co za tym idzie, nie ma z czego rezygnować. To jeszcze nic straconego, ponieważ istnieją inne rozwiązania, jak użycie bardziej precyzyjnych słów kluczowych. Używając fraz zawierających np. lokalizację usługi czy produktu, bądź zapytań longtailowych (czyli fraz składających się z trzech lub więcej słów), będziemy konkurować z mniejszą liczbą reklamodawców, co może przełożyć się na zmniejszenie kosztów kliknięcia w naszej kampanii.

    Wykluczające słowa kluczowe a stawki cpc

    By uniknąć wyświetlania naszym reklam w niepożądanych sytuacjach, powinniśmy ustawić listę wykluczających słów kluczowych. Wykluczające słowa kluczowe to takie, które zapobiegają wyświetleniu reklamy w przypadku wyszukiwania określonego słowa lub wyrażenia. Reklamy nie będą się wyświetlać nikomu, kto wyszuka to wyrażenie. 

    Jeżeli na przykład dodasz do kampanii lub grupy reklam wykluczające słowo kluczowe „bezpłatne”, system Google Ads nie będzie wyświetlał reklamy w wynikach wyszukiwania zapytań ze słowem „bezpłatne”. Warto uzupełnić listę wykluczających słów kluczowych o popularne marketplace’y, np. “Allegro” lub “OLX” a także słowa, które mogą wskazywać na inną intencję użytkownika, niż zakupowa, np. “ranking” albo “opinie”.

    Optymalizacja kampanii pod kątem CPC

    Często pomijanym przez użytkowników sposobem optymalizacji kosztów kliknięcia jest wyświetlanie tylko w określonych godzinach. Np. prowadząc sklep stacjonarny, który otwarty jest między 9 a 17, najlepszym rozwiązaniem będzie wyświetlanie reklam w danym przedziale czasowym. Podobnie rzecz ma się z oferowanymi usługami, jak restauracje czy taksówki. 

    Jeśli natomiast proces zakupowy w Twojej branży jest długi, a użytkownik nie podejmuje decyzji o zakupie już przy pierwszym kontakcie ze stroną, możesz zadziałać z przekorą i ustawić reklamy by wyświetlały się w porach innych, niż tej konkurencji. Np. ustawiając reklamy między 22 a 6, prawdopodobnie nie uzyskasz wielu kliknięć, za to zapłacisz za nie zdecydowanie mniej. Użytkownik trafi na listę remarketingową, dzięki czemu będziesz mógł ponownie wyświetlić mu np. reklamę displayową i przekonać do zakupu produktu lub usługi.

    Dodatkowe sposoby na optymalizację kampanii Google Ads

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat optymalizacji kampanii w wyszukiwarce, koniecznie zapoznaj się z artykułem pt. “Kampanie w search – jak je optymalizować”. Znajdziesz tam praktyczne porady dotyczące działań wyszukiwarkowych oraz słowniczek najważniejszych pojęć, na które natrafisz podczas prowadzenia działań marketingowych.

    By skutecznie zmniejszyć stawki CPC i prowadzić dobrze zoptymalizowaną kampanię Google Ads, zadbaj o trafność strony docelowej i wrażenia potencjalnego klienta. Samo cpc w Google Ads może zwiększyć zyski Twojej firmy, to jednak koszty kampanii Google nie są aspektem, który w głównej mierze przekłada się na jej rozwój, a także na sprzedaż usług i produktów oraz rozpoznawalność marki.

    Chociaż niższe CPC nie zawsze równa się skuteczniejszej kampanii (czasem warto zapłacić więcej, ale jednocześnie pozyskać ruch wyższej jakości), to jednak obniżanie kosztów kliknięcia jest dobrym punktem wyjścia do działań optymalizacyjnych. Optymalizacja kampanii to dosyć trudne zajęcie, a systemy reklamowe ewoluują każdego dnia, przez co niełatwo jest nadążyć za wszystkimi zmianami, które zostają wprowadzane. Jeśli potrzebujesz pomocy z optymalizacją lub prowadzeniem kampanii, albo chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań reklamowych, możesz skorzystać z pomocy Agencji Marketingowej Up&More. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online, które mogą polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.