Spis treści

    Dobrze nam znane rozszerzenia reklam w kampaniach w Google Ads zostały niedawno zastąpione przez „komponenty”. Kiedyś, chcąc przejrzeć sobie nasze rozszerzenia reklam – klikaliśmy w zakładkę „reklamy i rozszerzenia” i w rozwiniętej opcji klikaliśmy „rozszerzenia”. Nic prostszego. Obecnie mamy tylko zakładkę „reklamy i komponenty”, która po rozwinięciu ukazuje nam podstronę „zasoby”. Tutaj mamy widok tabeli w trzech wybieralnych opcjach 

    • powiązania (czyli dawne rozszerzenia reklam)
    • zasoby (zawartość naszych reklam – nagłówki, opisy, itd.) 
    • powiązania (starsza wersja) 

    Dobrze, ale zacznijmy od samego początku.

    Czym są i gdzie znajdziemy rozszerzenia reklam (komponenty)?

    Jeśli mielibyśmy sprecyzować czym są dokładnie aktualne komponenty to byłyby to zarówno rozszerzenia reklam jak i sama treść reklamy. Komponenty obejmują nagłówki, teksty reklamy, linki do konkretnych części witryny, przyciski połączeń, informacje o lokalizacji i inne elementy, które razem tworzą ostateczny format reklamy wyświetlany użytkownikowi.

    Mamy bardzo duży wybór formatów komponentów, z których każdy omówię osobno później. Jednak czemu służy dodawanie komponentów? Co nam to daje?

    Obowiązkowym komponentem w reklamie jest nagłówek i tekst/opis. I na tym moglibyśmy się zatrzymać, jednak jeśli chcemy, aby nasze reklamy z większym prawdopodobieństwem wyświetlały się użytkownikom dzięki lepszemu wskaźnikowi ich jakości, to warto dodać dodatkowe komponenty. 

    Komponenty, np. z linkiem do podstrony czy z obrazem, wzbogacają nam reklamę o dodatkowe treści, co zwiększa jej widoczność na stronie wyników wyszukiwania. Oznacza to, że reklamy mają docelowo większa wartość. Dzięki dodaniu komponentów możemy przekazać więcej treści odbiorcom reklamy, możemy w nich zawrzeć to, czego nie udało nam się umieścić w treści reklamy ze względu na ograniczoną liczbę znaków itp. Komponenty mogą zwiększyć łączną liczbę kliknięć w reklamę i dostarczać użytkownikom dodatkowych informacji i sposobów na dotarcie do naszej firmy. 

    Wiele typów komponentów wymaga ręcznej konfiguracji. Na szczęście niektóre z nich są konfigurowane automatycznie, gdy system stwierdzi, że może to poprawić skuteczność reklam. Te komponenty nie wymagają konfigurowania żadnych ustawień manualnie.

    Czy zapłacimy za dodanie komponentów?

    Nie, nie ponosimy dodatkowych opłat za dodanie komponentów. Ponosimy koszty, gdy użytkownik kliknie w dany komponent w gotowej reklamie, wtedy opłaty są naliczane w zwykły sposób (wyjątek stanowią kliknięcia ocen sprzedawcy, za które nie pobierane są opłaty). Gdy użytkownik zadzwoni przy użyciu ikony połączenia lub pobierze aplikację, naliczona zostanie opłata jak za zwykłe kliknięcie. Google Ads nalicza opłaty za maksymalnie 2 kliknięcia na wyświetlenie każdej reklamy i jej komponentów.

    Zawsze wydajemy tylko minimalną kwotę jaka jest niezbędna do osiągnięcia progu rankingu reklamy i przebicia stawki reklamy następnego reklamodawcy w rankingu (jeśli takowy jest).

    Reklamy znajdujące się na wyższej pozycji na stronie w wynikach wyszukiwania – mają zwykle wyższy rzeczywisty CPC z powodu większej konkurencji, która będzie podbijała jego wysokość, ale też częściowo przez wyższe progi w rankingu reklam. Podobnie jest, gdy reklama ma większą liczbę komponentów – ich rzeczywisty CPC finalnie może okazać się wyższy z powodu zwiększonej widoczności reklam. Warto na to spojrzeć szerzej. Zwiększone koszty wynikające z dodania komponentów do reklam zwykle okazują się niższe niż koszty przesunięcia reklamy na wyższą pozycję na stronie wyników wyszukiwania. Dzięki dodaniu komponentów możemy uzyskać większą liczbę kliknięć (wyższa pozycja reklamy to więcej kliknięć) niż gdybyśmy samym budżetem modulowali naszą pozycję na stronie. 

    Rodzaje rozszerzeń reklam (powiązania/komponenty)

    Lokalizacja

    Komponenty z lokalizacją – dzięki dodaniu tych rozszerzeń Twój potencjalny klient będzie mógł bez problemu odnaleźć Twoją firmę. W rozszerzeniu będzie widoczny adres firmy, mapka z jej lokalizacją lub odległość od niej. Może ono też zawierać numer telefonu lub przycisk umożliwiający nawiązywanie połączenia.

    Komponenty z lokalizacją mogą wyświetlać się w różnych formatach – na urządzeniach mobilnych i komputerach – w sieciach wyszukiwania i reklamowej oraz w YouTube i Mapach Google.

    Komponenty powiązane z lokalizacją – jeśli, dajmy na to, nasza firma nie jest właścicielem sklepów, ale jest konkretnym producentem, który sprzedaje w nich produkty, zamiast komponentów z lokalizacją użyjmy komponentów z powiązaną lokalizacją. Wystarczy na stronie Zasoby dodać nowy komponent z powiązaną lokalizacją na poziomie konta i wskazać sieci sklepów, które sprzedają nasze produkty, a Google zajmie się dalszą konfiguracją.

    Komponenty do wykonywania połączeń

    Do samej treści reklamy nie możemy dodać numeru telefonu, gdyż reklama zostanie odrzucona. Jedynym sposobem na to, by uwzględnić numer telefonu w reklamie jest wykorzystanie komponentów do wykonywania połączeń. Pozwala nam to dodać nasz numer do reklamy. Jest on klikany, dzięki czemu użytkownik może bezpośrednio przejść do wykonywania połączenia.  

    Możemy ustawić to rozszerzenie tak, aby nasz numer telefonu wyświetlał się tylko w godzinach otwarcia naszej firmy. 

    Koszt kliknięcia w numer jest taki sam jak koszt zwykłego kliknięcia, jednak możemy ustawić na poziomie konta, aby kliknięcie w numer telefonu zliczało się jako konwersja. Wtedy kampania może być optymalizowana właśnie pod to działanie.

    Podobnie jak wszystkie pozostałe rozszerzenia, rozszerzenia połączeń nie pojawiają się przy niektórych wyświetleniach reklamy. Po rozpoczęciu aukcji reklam algorytm na podstawie skuteczności historycznej i innych czynników określa, czy wyświetli się komponent do wykonywania połączeń, czy też nie. Komponenty do wykonywania połączeń wyświetlają się tylko w przypadku pewnej części wszystkich wyświetleń reklam i jest to zupełnie normalne. Możemy jednak tak zmodyfikować stawki, aby reklamy z połączeniem wyświetlały się częściej.

    Komponenty z linkiem do podstrony

    Dzięki dodaniu linków do podstron możemy dodać dodatkowe linki do naszych reklam. Może być to np.link do podstrony z  informacją o promocji albo przekierowanie do zakładki zawierającej informacje kontaktowe.

    Linki do podstron działają w kampaniach w sieci wyszukiwania i kampaniach wideo w YouTube.

    Tekst linku do podstrony może mieć długość maksymalnie 25 znaków. Dodając opisy sprawimy, że reklama będzie bardziej czytelna dla użytkownika. Opisy nie wpływają na liczbę linków wyświetlanych w reklamie.

    Skorzystaj z opcji dynamicznych linków do podstron – dają one systemowi większe możliwości wyświetlania komponentów w reklamach. Możemy zablokować lub usunąć automatycznie utworzony komponent, jeśli nie chcemy, aby wyświetlał się w reklamach.

    Przydatną opcją jest możliwość edytowania linków do podstron bez utraty danych i statystyk skuteczności. Możemy również zaplanować rozpoczęcie i zakończenie wyświetlania konkretnego linku do podstrony.

    Kiedy i jak wyświetlają się linki do podstrony? 

    Aby w reklamie w sieci wyszukiwania wyświetliły się linki do podstron, musimy dodać przynajmniej 2 w wersji na desktop i przynajmniej jeden w wersji mobilnej reklamy. Liczba linków do podstron, które mogą się wyświetlać zależy od miejsca, w którym użytkownicy widzą reklamę. Na komputerze jest to maksimum 6, a na telefonie maksimum 8 (w jednym wierszu lub w układzie karuzeli).

    W przypadku kampanii wideo linki do podstron pojawiają się pod odpowiednimi reklamami, które wyświetlają się przed innym filmem w YouTube, w jego trakcie lub po nim. Linki do podstron pojawiają się tylko pod reklamami na urządzeniach mobilnych.

    Aby linki do podstron pojawiały się w reklamie, musimy dodać co najmniej 2 takie linki.

    W reklamie wideo wyświetlają się maksymalnie 4 linki do podstron. Użytkownicy mogą je przeglądać podczas oglądania reklamy.

    Komponenty z objaśnieniem

    Objaśnienie to tekst dodawany na końcu reklamy w sieci wyszukiwania. Jedno objaśnienie może zawierać maksymalnie 25 znaków. Oprócz tekstu reklamy może wyświetlać się maksymalnie 10 objaśnień. Ich liczba zależy od odstępów między znakami, przeglądarki, w której wyświetla się reklama i używanego urządzenia. Kolejność objaśnień, ich długość oraz skuteczność mają wpływ na to, ile z nich się pojawia i czy w ogóle się wyświetlą. Objaśnienia na komputerze są rozdzielone kropkami i umieszczone w jednym wierszu, a na telefonach komórkowych/urządzeniach mobilnych i tabletach zawijają się, tworząc akapit. Możemy również określać daty, dni tygodnia lub pory dnia, w których chcemy wyświetlać objaśnienia.

    Komponenty z rozszerzeniem informacji

    Rozszerzenia informacji wyświetlają się pod reklamą tekstową w formie nagłówka (wybranego z listy podanej przez Google Ads) oraz listy (wypisanej przez nas – max 25 znaków/wartość). 

    Oto lista dostępnych nagłówków:

    • Udogodnienia
    • Marki
    • Kursy
    • Kierunki studiów
    • Miejsca docelowe
    • Polecane hotele
    • Ubezpieczenia
    • Modele
    • Okolice
    • Usługi
    • Programy
    • Style
    • Typy

    Ważne jest, aby wybrany nagłówek i wartości wypisane przez nas były zgodne, ponieważ przy niedopasowaniu rozszerzenia najprawdopodobniej zostaną one odrzucone.

    Jeśli rozszerzenie informacji w witrynie pojawia się w reklamie na komputerze, mogą się wyświetlić maksymalnie 2 nagłówki naraz, a jeśli na tablecie, bądź innym urządzeniu mobilnym – tylko jeden. Warto wziąć to pod uwagę również przy konstruowaniu treści reklam. 

    Komponenty z cenami

    Komponenty z cenami wyświetlają się pod reklamami tekstowymi na komputerach i urządzeniach mobilnych, udostępniając dodatkowe miejsce na szczegółowe informacje o ofercie firmy. Mają postać maksymalnie 8 kart, które użytkownicy mogą wyświetlać, aby zobaczyć inne opcje i ceny z przesłanej przez nas oferty. Z menu ceny użytkownik może przejść bezpośrednio do produktu w witrynie, który jest podlinkowany do danego kafelka.

    Tworząc komponent z cenami mamy wiele wartości do wyboru. Należy wybrać typ komponentu z cenami spośród wartości poniżej:

    • Marki
    • Wydarzenia
    • Lokalizacje
    • Okolice
    • Kategorie produktów
    • Typy produktów
    • Kategorie usług
    • Typy usług
    • Usługi

    Mamy do wyboru również różne waluty i kwalifikator ceny, czyli „od”, „do” i „średnio” lub opcję bez kwalifikatora. Dodatkowo bezpośrednio w rozszerzeniu możemy wybrać jednostkę produktu:

    • za godzinę
    • dziennie
    • za nocleg
    • tygodniowo
    • miesięcznie
    • rocznie

    Do dyspozycji mamy tylko 25 znaków w nagłówku i tyle samo w opisie, trzeba to zatem rozsądnie rozplanować. Jest to bardzo wartościowe rozszerzenie szczególnie przydatne, gdy nie mamy wprowadzonego systemu e-commerce na naszej stronie, a jednak sprzedajemy produkty. Może nam to poniekąd zastąpić kampanię produktową, w niewielkim stopniu, ale zawsze coś 😉.

    Komponenty z linkiem do aplikacji

    Komponenty z linkiem do aplikacji pozwalają umieścić w reklamie rozszerzenie, które przeniesie użytkownika bezpośrednio do sklepu z aplikacjami, aby mógł pobrać naszą aplikację. To rozszerzenie jest widoczne tylko na urządzeniach mobilnych. Możemy przekierować użytkownika zarówno do sklepu Google Play jak i App Store. Tutaj również możliwe jest ustawienie harmonogramu dla rozszerzenia. Ten komponent stanowi dobre uzupełnienie kampanii promujących aplikację, dzięki któremu uzyskamy dodatkowe instalacje przez reklamę w sieci wyszukiwania.

    Podsumowanie

    To jeszcze nie koniec omawiania rozszerzeń reklam. W kolejnej części omówimy komponenty takie jak: formularz kontaktowy, plik graficzny, nazwa firmy (wersja beta), logo firmy (wersja beta), rozszerzenie promocji, obraz dynamiczny czy rozwiniemy bardziej temat komponentów tworzonych automatycznie. 

    Porozmawiajmy!

    Aneta Siemieniak
    Aneta Siemieniak

    SEM-em zajmuje się od ponad dwóch lat, ciągle intensywnie rozwija swoją wiedzę i pogłębia umiejętności. Bardzo szybki rozwój zawdzięcza samodzielności i odwadze w prowadzeniu projektów klientów z zakresu reklam w Social Mediach i w wyszukiwarkach internetowych. Współpracowała z takimi markami jak np. E.ON czy Vectra.