Spis treści

    Mawia się, że człowiek najlepiej uczy się na błędach. Jednak zdarzają się takie błędy, których lepiej nie popełniać, bo mogą nas, czy też całą firmę, dużo kosztować. Dlatego też z dzisiejszego artykułu dowiecie się, na co warto zwrócić szczególną uwagę przy tworzeniu i prowadzeniu kampanii Facebook Ads, aby nie przepalać swojego budżetu. 

    najczęstsze błędy facebook ads

    Częste błędy przy tworzeniu kampanii Facebook Ads

    Źle osadzony piksel lub jego całkowity brak

    Jeśli tworzysz kampanie, które przekierowują na Twoją stronę internetową, a nie masz na niej osadzonego piksela, to tak naprawdę marnujesz cały jej potencjał. Jest on niezwykle istotny, ponieważ pozwala nam na śledzenie konkretnych zdarzeń, które miały miejsce na naszej  witrynie. Dzięki niemu możemy także korzystać z remarketingu czy też tworzyć grupy niestandardowych lub podobnych odbiorców (np. którzy odwiedzili stronę lub wykonali konkretne działanie na niej).

    W momencie, kiedy na swojej witrynie masz zaimplementowany piksel, to warto również sprawdzić, czy działa on poprawnie i czy zbiera odpowiednio zdarzenia. Pomóc może Ci w tym opcja Testowania zdarzeń

    Źle dobrany cel reklamowy

    Obecnie Facebook oferuje nam 6 różnych celi reklamowych. Ich odpowiedni wybór jest niezwykle ważny. Tylko w taki sposób będziesz w stanie zweryfikować, czy Twoja reklama na Facebooku działa i przynosi oczekiwane oraz zamierzone efekty.

    Zanim jednak zaczniesz tworzyć kampanie, musisz dobrze zastanowić się nad tym, co chciałbyś osiągnąć. Pamiętaj, że cel powinien być mierzalny, ograniczony czasowo i realny do spełnienia. Nie zapomnij określić także swoich KPI, za których pomocą będziesz mógł weryfikować efektywność swoich kampanii oraz stopień realizacji celu.

    I tak jeśli zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki, najprawdopodobniej wybierzesz cel: Ruch lub Rozpoznawalność. Natomiast, jeśli chcesz zwiększyć liczbę zakupów w swoim sklepie internetowym, zapewne postawisz na kampanię sprzedażową

    Pamiętaj jednak, że dosyć często popełnianym błędem jest tworzenie kampanii z celem sprzedaż bez wystarczającej ilości danych. Działa ona bowiem najefektywniej w momencie, kiedy wcześniej na naszej stronie wygenerowaliśmy przynajmniej 50 konwersji. W innym przypadku, jeśli nie posiadamy takich danych, algorytm może mieć problem z dotarciem do odpowiednich użytkowników, którzy wykazują skłonność np. do zakupu czy wypełnienia formularza. Skutkiem tego jest przepalanie budżetu. Wiele początkujących reklamodawców również w taki sposób zniechęciło się do reklam Facebook Ads, uważając, że skoro nie mają konwersji, to znaczy, że one nie działają.

    Nieodpowiednio ustawione targetowanie

    Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest tworzenie zbyt szerokiego targetowania, czyli wybieranie wielu różnych zainteresowań w jednym zestawie reklam. Przez takie działanie na późniejszym etapie analizy, nie będziemy w stanie stwierdzić, co naprawdę zadziałało i które z targetowań okazało się najlepsze dla naszego biznesu. 

    Z drugiej strony, nieodpowiednim działaniem jest także tworzenie zbyt wąskich grup odbiorców, a przy tym ustawianie wysokich budżetów. W takim przypadku grupa szybko się nasyca, nasze reklamy zaczynają się pokazywać użytkownikom po kilka razy. Możemy przez to stać się zbyt natarczywi i zniechęcić użytkowników do naszej marki. Dlatego przy małych grupach docelowych, np. przy remarketingu, warto ustawiać niskie budżety dzienne oraz kontrolować częstotliwość wyświetlania reklam. 

    Błędem jest także zapominanie o zawężeniach danych demograficznych. Każdy z nas przed rozpoczęciem działań reklamowych powinien określić personę marketingową dla swojej marki. Na jej podstawie przy tworzeniu kampanii warto targetowanie zawęzić odpowiednio o płeć, wiek, a także lokalizację, jeśli prowadzimy biznes lokalny. Szkoda jest marnować budżet poprzez docieranie do osób, które z dużym prawdopodobieństwem nie staną się naszymi klientami. 

    Kanibalizacja różnych zestawów reklam

    Kolejnym istotnym problemem jest  zjawisko audience overlaps, czyli nakładania się różnych grup odbiorców. W takim przypadku mamy do czynienia z procesem kanibalizacji. Polega na tym, że nasze zestawy reklam konkurują ze sobą o uwagę tej samej grupy użytkowników, co prowadzi do rozproszenia efektów kampanii. 

    Przez nachodzenie na siebie grup odbiorców koszt wyświetlania reklam może znacznie wzrastać, a w skrajnych przypadkach nawet zablokować wyświetlanie niektórych zestawów reklam. Chcąc tego uniknąć, należy stosować wykluczenia grup odbiorców, a także planować zestawy reklam w taki sposób, aby docierały do różnych grup docelowych. 

    Zbyt niskie/wysokie budżety

    Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka alokacja środków może prowadzić do niekorzystnych rezultatów. Gdy budżet jest niewystarczający, Facebook nie ma wystarczających środków, aby efektywnie dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Wyniki kampanii mogą być przez to ograniczone, a potencjalni klienci mogą nie być wystarczająco “dotknięci” reklamą, co prowadzi do niskiego poziomu świadomości marki i mniejszej liczby konwersji.

    Z drugiej strony, gdy budżet jest zbyt duży, istnieje ryzyko, że środki reklamowe są marnotrawione na nieefektywne kampanie. Ustawiając kwotę dzienną lub całościową, warto wziąć pod uwagę to jaki nasz kampania ma potencjalny zasięg, który widoczny jest w tabelce z szacowanymi wynikami dziennymi. W ten sposób możesz ustawić optymalny budżet i harmonogram, by dotrzeć do danej grupy.

    Brak propozycji wartości

    Unikalna wartość oferty lub unikatowa propozycja wartości to jedne z najważniejszych elementów udanej kampanii reklamowej. Ich brak może sprawić, że będzie ona nieefektywna, a odbiorcy nie będą konwertować. W naszych reklamach musimy wyraźnie pokazać, dlaczego nasz produkt bądź usługa jest lepsza od konkurencji. 

    Tworząc kreacje reklamowe, warto sprawdzić, czy:

    • Twoja reklama jest łatwa do zrozumienia, 
    • mówisz językiem korzyści. Wskazujesz na to co użytkownik uzyska dzięki produktowi bądź usłudze,
    • tekst reklamowy nie zawiera utartych , marketingowych sloganów, które nie przekazują dokładnych informacji, typu: atrakcyjna cena, najwyższa jakość itp.,
    • treść reklamy podkreśla, czym Twoja oferta się wyróżnia i dlaczego jest najlepsza na rynku.

    Chciałbyś stać się prawdziwym mistrzem kampanii Facebook Ads?

    Dobrze trafiłeś! W schoolUP oferujemy sesje treningowe 1:1, które prowadzą doświadczeni praktycy. Z nami osiągniesz swoje cele lepiej i szybciej niż kiedykolwiek.

    Częste błędy przy prowadzeniu kampanii Facebook Ads

    Zbyt częste zmiany

    Jednym z głównych powodów, przez który reklamodawcy marnują swój budżet, ale też często uważają, że Facebook Ads nie działa w ich branży, jest częste wprowadzanie zmian. 

    Obecnie algorytmy Facebooka coraz lepiej radzą sobie z optymalizacją kampanii pod wybrane cele reklamowe. Jednak, aby tak się też działo, potrzebuje on dwóch elementów: czasu i danych. Dlatego też wyłączanie zestawów reklam po 2 dniach, ponieważ nie przynoszą satysfakcjonujących nas wyników, jest dużym błędem. 

    Facebook podaje nam informacje, że jeśli chcemy, aby zestaw reklam osiągnął swoją maksymalną skuteczność, powinien on uzyskać przynajmniej 50 konwersji tygodniowo. Wtedy kończy się faza uczenia, a reklamy działają na podstawie wniosków, które wyciągnął algorytm z zebranych konwersji. Oczywistym jest jednak to, że jeśli dysponujemy niskim budżetem, to nasze kampanie nie będą w stanie osiągać takich wyników. Dlatego też warto trzymać się zasady, żeby nie wprowadzać zmian częściej niż co 48 godzin, a w momencie, kiedy uruchamiamy nową kampanię, dajmy jej minimum tydzień na rozkręcenie się. 

    Brak testowania

    Prowadzenie kampanii wiąże się z ciągłymi testami. Każdy biznes jest inny, każda grupa docelowa jest inna, więc błędem jest przyjmowanie z góry pewnych założeń, które gdzieś u kogoś innego się sprawdziły. 

    Co więcej, nawet jeśli po jakimś czasie nauczysz się, co najlepiej sprawdza się w Twoich kampaniach, to Twoja grupa docelowa może również zmieniać się z czasem. Pewne teksty i kreacje reklamowe, które świetnie działają na nią teraz, mogą przestać działać za kilka tygodni lub miesięcy. Dlatego właśnie tak ważne jest regularne testowanie nowych pomysłów, kreacji, typów reklam, ale również i innych celi reklamowych oraz grup odbiorców.

    Brak analizy

    Często spotykanym błędem przy prowadzeniu kampanii Facebook Ads, jest pomijanie analizy oraz brak wyciągania jakichkolwiek wniosków na podstawie danych, które zostały zebrane przez nasze kampanie. 

    Ten problem spotyka się najczęściej u tych reklamodawców, którzy uważają, że ich kampanie generują wystarczająco dużo konwersji, więc pomijają zupełnie optymalizację. Warto jednak regularnie zaglądać do statystyk w Menedżerze reklam i sprawdzać takie informacje jak: 

    • jak w czasie zmieniają się koszty wyników i wyświetleń,
    • które zestawy reklam przynoszą najwięcej konwersji,
    • jakie reklamy generują najwięcej konwersji,
    • użytkownicy, o jakich danych demograficznych, najczęściej dokonują konwersji,
    • z jakich urządzeń korzystają ci użytkownicy. 

    Po przeanalizowaniu danych zastanów się, czy nie warto przetestować nową konfigurację kampanii, w której swoje reklamy będziesz kierować do najlepiej performujących sektorów grupy docelowej. Czasami taki zabieg może przynieść Ci o wiele lepsze wyniki, a przy tym możesz dowiedzieć się też więcej na temat swoich odbiorców. 

    Podsumowanie

    Przedstawione błędy to jedne z najczęściej spotykanych podczas tworzenia i prowadzenia kampanii w Facebook Ads. Jednak musisz pamiętać, że na swojej drodze możesz spotkać o wiele więcej problemów czy pułapek. Do każdej kampanii podchodź indywidualnie, testuj, obserwuj, analizuj i wyciągaj odpowiednie wnioski.

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.