Spis treści

    Istnieje wiele rodzajów marketingu i nie wszystkie są idealne dla każdej firmy. Kanały digitalowe powinniśmy traktować jak narzędzia – np. śrubokręt to świetnie narzędzie, ale nie do wbijania gwoździ. Dlatego, zanim wybierzemy rodzaj marketingu, powinniśmy się zastanowić, jakie cele chcemy za jego pomocą osiągnąć. Jednak zanim przejdziemy do określania celów i wyborów marketingowych, powinniśmy zadbać o podstawowy element każdego e-commerce, czyli stronę internetową. 

    Jak zoptymalizować stronę internetową?

    Możemy wyróżnić kilka aspektów, nad którymi należy pochylić się w procesie tworzenia/optymalizacji strony internetowej:

    1. Intuicyjna nawigacja – przystępne rozmieszczenie elementów i sekcji na stronie ułatwia użytkownikom odnalezienie się na niej. Menu powinno być logiczne, a linki czy przyciski prowadzące do ważnych sekcji łatwo dostępne. Powinniśmy zadbać również o to, by sam proces zakupowy był możliwie łatwy i nie wymagał od użytkownika podejmowania dodatkowych kroków. Ścieżka zakupowa powinna być jak najkrótsza.

    2. Responsywny design – strona powinna być dostosowana do różnych urządzeń, takich jak smartfony, tablety i komputery. Responsywność gwarantuje, że strona wygląda i działa dobrze na każdym urządzeniu. Szczególnie ważne jest dostosowanie strony do wymagań urządzeń mobilnych, ponieważ ponad 80% ruchu w internecie odbywa się właśnie za ich pomocą.

    SEO – szybkość ładowania strony

    3. Szybkość Ładowania Strony – długi czas ładowania strony może zniechęcić użytkowników do korzystania z niej już przy pierwszym kontakcie ze sklepem. Skompresuj rozmiar obrazów na stronie, usuń z niej zbędny kod i zasoby. Dzięki temu zminimalizujesz czas ładowania. 

    4. Strona główna (homepage) – strona główna powinna szybko przekazać kluczowe informacje o firmie i ofercie. Zazwyczaj platformy sklepowe umożliwiają wybranie szablonów sklepów, które mają przejrzyste i łatwe w nawigacji strony główne.

    5. Dobrej jakości zdjęcia i grafiki – przyjazne dla oka, wysokiej jakości obrazy i grafiki są kluczowe dla przyciągnięcia uwagi użytkowników. Zdjęcia produktów powinny przedstawiać faktyczny wygląd produktów, być klarowne, a także wspierać treść zawartą w opisie produktu. 

    6. Opisy produktów – opisy produktów powinny być zwięzłe oraz zawierać wszystkie niezbędne dla kupującego informacje. Postaraj się uwypuklić w nich atuty danego produktu i jego przewagi nad konkurencyjnymi produktami. Bądź też szczery z klientami. Jeśli opisy produktów będą niezgodne z ich rzeczywistymi cechami, na stronie szybko pojawią się negatywne recenzje.

    7. Recenzje – pozytywne opinie kupujących budują zaufanie u potencjalnych klientów. Umieszczenie recenzji na stronie umożliwia im research bez wychodzenia ze strony oraz może przekonać ich do zakupu produktów.

    8. Polityka prywatności i bezpieczeństwo – zapewnij użytkownikom przejrzyste informacje na temat polityki prywatności i bezpieczeństwa. To wzbudzi w nich zaufanie do Twojego sklepu i ułatwi podjęcie decyzji zakupowej.

    Jeśli nie masz doświadczenia z optymalizowaniem sklepu internetowego, przeczytaj nasz artykuł pt. “Optymalizacja sklepu internetowego – 13 najczęstszych błędów”.

    Na początku wybierania metod promocji, powinieneś wyznaczyć cele, które chcesz za ich pomocą osiągnąć. W odczytaniu stopnia ich realizacji pomogą Ci KPI (key performance indicators czyli kluczowe wskaźniki efektywności). Dzięki nim możesz zmierzyć stopień realizacji celów, które wyznaczysz przed startem działań. KPI umożliwiają mierzenie postępu w osiągnięciu celów, do których dążysz. Dzięki KPI możemy jasno ocenić skuteczność kampanii oraz poszczególnych jej elementów.

    Zazwyczaj patrzymy na jeden lub dwa strategiczne KPI, aby dowiedzieć się, jak radzi sobie kampania w danym momencie. Mogą to być np. zwrot z inwestycji, przychody czy udział w rynku. W marketingu efektywnościowym będą to np. pozyskane leady, ROI lub ROAS. Mniej kluczowe wskaźniki, które pomagają w optymalizacji kampanii to np. CTR, CPC czy liczba wyświetleń reklamy.

    Marketing sklepu internetowego – optymalizacja SEO – search engine marketing

    Optymalizacja wyszukiwarek to proces budowania widoczności organicznej. Ma na celu poprawę rankingów w wyszukiwarkach. Twoim celem powinno być umieszczenie stron produktów Twojego sklepu jak najwyżej na pierwszej stronie w wyszukiwarce. 

    SEO to żmudny proces, który daje efekty dopiero po kilku miesiącach działań. Jest nastawiony na zwrot z inwestycji w perspektywie długoterminowej. To jeden z najskuteczniejszych rodzajów działań, które możesz podjąć. Wysoka pozycja w wyszukiwarce umożliwi pozyskanie użytkowników organicznych i wygenerowanie niepłatnego ruchu. Przy perspektywie wieloletniego prowadzenia sklepu, to obowiązkowe działanie, o które powinien zadbać każdy przedsiębiorca.

    Użyj odpowiednich tagów, tytułów i opisów, aby ułatwić indeksowanie strony przez wyszukiwarki i poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowania potrzebuje każdy biznes, który chce być widoczny w sieci i zależy mu na pozyskiwaniu klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Istnieją różne techniki oraz strategie pozwalające na osiągnięcie tego celu, ich dobór zależny jest od branży, contentu oraz targetu do którego chcemy dotrzeć ze swoim serwisem. Więcej o SEO możesz przeczytać w naszym artykule pt. “Pozycjonowanie stron, SEO”.

    Marketing sklepu internetowego – reklama PPC

    Reklama typu pay-per-click (PPC) pozwala dotrzeć do klientów szybciej niż metodami organicznymi, bo wyświetlane za jej pomocą reklamy docierają do użytkowników już w momencie włączenia kampanii. Istnieje wiele rodzajów reklam PPC, w tym Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych. Spełniają one również zadania. Od kampanii zasięgowych, przez takie, które budują wizerunek, aż po kampanie sprzedażowe i leadowe. Więcej na ich temat przeczytasz w artykule pt. “Google Ads – jaki rodzaj kampanii wybrać?”.

    Ustawienie i prowadzenie kampanii PPC to dosyć skomplikowany proces. Jeśli chcesz prowadzić kampanie samodzielnie, skorzystaj z naszego poradnika dotyczącego najpopularniejszego systemu reklamowego “Jak nauczyć się Google Ads?

    Korzystanie z Google Ads i Facebook Ads to nieustający proces nauki i dokształcania się, a także adaptowania do ciągłych nowinek i zmian. Systemy reklamowe zmieniają się z miesiąca na miesiąc, a trendy reklamowe z tygodnia na tydzień. Dlatego najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem nauki w tym obszarze są indywidualne szkolenia Google Ads i Facebook Ads.

    Jeśli jednak nie masz ochoty lub czasu na naukę i prowadzenie kampanii samodzielnie, dobrym sposobem będzie zlecenie tego Agencji digitalowej. Doświadczeni specjaliści wiedzą jak rozplanować działania, tak żeby realizować określone cele oraz w szybkim tempie reagują na zmiany i aktualizacje mające wpływ na pozycję witryny.

    Marketing sklepu internetowego – e-mail marketing

    Marketing e-mailowy to kolejna skuteczna metoda, która umożliwi dotarcie do klientów. Zbierając adresy e-mail od osób, które dokonały zakupu oraz potencjalnych klientów, możesz docierać do osób zainteresowanych ofertą Twojego sklepu. 

    Marketing e-mailowy jest skuteczny w przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym, ponieważ oprogramowanie do marketingu e-mailowego można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym, wykorzystując w tym celu automatyzację. Mailingi umożliwiają wysyłanie spersonalizowanych wiadomości w zależności od tego, na którym etapie ścieżki zakupowej klienci się znajdują. Możesz na przykład wysyłać klientom wiadomości e-mail o porzuconym koszyku, kiedy ci dodadzą do niego produkt, ale nie finalizują transakcji. E-maile dotyczące porzuconego koszyka, które zachęcają klientów do zakończenia procesu realizacji transakcji z niewielką zniżką, są niezwykle skuteczne w ponownym przyciąganiu klientów.

    Zależy Ci na skutecznym i szybkim pozyskiwaniu nowych klientów?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i chętnie nawiążemy długofalową współpracę!

    Możesz także wysyłać promocje w oparciu o działania podjęte przez klientów lub potencjalnych klientów w Twojej witrynie. Spróbuj na przykład wysłać im e-maile na podstawie wcześniejszych zakupów, pokazując im produkty, które Twoim zdaniem mogą im się spodobać. Możesz także dotrzeć do użytkowników, którzy nie dokonali jeszcze pierwszego zakupu, oferując im zniżkę na pierwszy zakup.

    Marketing sklepu internetowego – partnerstwa

    Nawiązanie współpracy z innymi firmami umożliwia dotarcie do nowych odbiorców i wzajemną promocję produktów. Powinieneś znaleźć markę o podobnej grupie docelowej, ale różnych, uzupełniających się produktach. Na przykład, jeśli sprzedajesz produkty dla psów, możesz nawiązać współpracę z firmą sprzedającą produkty dla kotów, aby promować swoje produkty i docierać do większej liczby osób posiadających zwierzęta. Możesz także nawiązać współpracę z firmami innymi niż Twoja. Na przykład współpracując z blogerami, możesz zwiększyć świadomość marki i dotrzeć do nowych odbiorców.

    Marketing internetowy to podstawa każdego e-commerce. W dobie coraz większej konkurencyjności, tylko kompleksowe działania digitalowe pozwalają wyróżnić się spośród konkurencji i dotrzeć do zainteresowanych odbiorców. Dlatego nie należy ograniczać się do jednego czy dwóch kanałów docierania do użytkowników, a korzystać z kilku z nich, najlepiej testując różne rozwiązania. 

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.