Spis treści
Pracując w branży marketingu internetowego, niemal każdy specjalista dąży do tego, aby być wiarygodnym dla swoich klientów. W świecie reklamy online, gdzie Google Ads odgrywa kluczową rolę, zdobycie certyfikatów Google Ads wydaje się być obowiązkowe. Nie tylko ze względu na to, aby udowodnić swoje umiejętności (czy to przyszłemu pracodawcy, czy bezpośrednio klientowi), ale także, by móc wziąć udział w programie Google Partners. Jak przebiega proces certyfikacji i czy warto zdobywać wszystkie certyfikaty? O tym przeczytasz poniżej.
Rodzaje certyfikatów Google Ads
Reklamy w Google Ads to bardzo szeroka dziedzina. Nie ma możliwości, by jeden certyfikat potwierdzał znajomość całego środowiska. W związku z tym Google przygotował całą serię certyfikatów, które podzielono według kategorii kampanii, których dotyczą. Najważniejsze opisano poniżej.
Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci wyszukiwania.
Certyfikat potwierdza umiejętność tworzenia, zarządzania i optymalizacji kampanii reklamowych w Google Ads, skierowanych na wyniki wyszukiwania. Porusza także tematykę doboru odpowiednich słów kluczowych. Dotyczy reklam tekstowych, które pojawiają się na stronach wyników wyszukiwania.
Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej.
Uzyskanie certyfikatu potwierdza umiejętność planowania, tworzenia i zarządzania kampaniami reklamowymi w sieci reklamowej Google. Sieć reklamowa Google obejmuje m.in. reklamy graficzne, animowane i multimedialne.
Certyfikat Google Ads z reklamy wideo.
Certyfikat ten świadczy o zdolności do kreowania, zarządzania i optymalizacji kampanii reklamowych wideo w ramach Google Ads. Dotyczy on reklam prezentowanych na platformie YouTube oraz w sieci reklamowej Google.
Certyfikat Google Ads z reklamy produktowej.
Posiadanie tego certyfikatu oznacza, że osoba posiada umiejętności w tworzeniu i zarządzaniu kampaniami produktowymi w Google Ads. Ten certyfikat koncentruje się na reklamach, które prezentują konkretne produkty związane z zapytaniami użytkowników.
Certyfikat Google Ads z reklamy aplikacji.
Ten certyfikat potwierdza umiejętność tworzenia, zarządzania i optymalizacji kampanii reklamowych promujących aplikacje mobilne w Google Ads. Jest skierowany do marketerów zajmujących się promocją aplikacji mobilnych.
Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam.
Posiadanie tego certyfikatu świadczy o zdolności do wykorzystywania narzędzi pomiarowych i analizy efektywności kampanii reklamowych w Google Ads. Obejmuje umiejętność monitorowania oraz analizowania danych w celu oceny skuteczności działań reklamowych.
Certyfikat Google Ads z kreacji.
Ten certyfikat potwierdza umiejętność tworzenia efektywnych treści reklamowych w Google Ads. Dotyczy kreatywnego procesu tworzenia tekstów, grafik, układów i elementów wizualnych, które przyciągają uwagę użytkowników i generują skuteczne kampanie reklamowe.
Poza głównymi potwierdzeniami umiejętności, Google daje możliwość zdobycia certyfikatu z pokrewnych systemów, takich jak Google Analytics czy CSS.
Jak zdobyć certyfikat?
Ścieżka nie jest skomplikowana, jednak jej przejście może być czasochłonne. Zwłaszcza jeżeli robisz to pierwszy raz.
Skillshop
Pierwszym krokiem jest założenie konta w serwisie Skillshop. Jest to platforma edukacyjna założona przez Google, która oprócz samych certyfikatów, umożliwia nam pozyskiwanie wiedzy z bezpłatnych kursów. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że kursy (a później też pytania w certyfikatach) są czysto teoretyczne i nie zawsze pokrywają się z rzeczywistym stanem Google Ads (lub teoretycznymi wynikami kampanii).
Konto na platformie zakładamy wybierając niebieski przycisk w prawym rogu ekranu “Zaloguj się”. Zostaniemy wtedy przeniesieni do wyboru konta Google, które chcemy wykorzystać do rejestracji. Nie ma możliwości, by konto Skillshop nie było połączone z usługami Google’a. Kiedy już to zrobimy, uzyskamy dostęp do kursów i listy certyfikatów.
Kurs
Przechodząc do interesującego nas certyfikatu, możemy przejść wcześniej kurs, który jest przypisany do każdego tematu. Kursy na Google Skillshop są zwykle kilkugodzinnymi programami szkoleniowymi, które mają na celu zapoznanie uczestników z kluczowymi aspektami związanymi z danym typem kampanii.
Kursy oferują różnorodną tematykę i różne typy aktywności, aby umożliwić uczestnikom skuteczne uczenie się i przyswajanie wiedzy. Lekcje są podzielone na zadania, które mogą obejmować materiały wideo, artykuły, interaktywne ćwiczenia oraz pytania sprawdzające. To urozmaicenie pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy i angażowanie w proces nauki.
Warto zauważyć, że pytania, na które odpowiadamy w trakcie kursu nie są wiążące. Oznacza to, że uczestnicy mogą się pomylić i udzielić błędnej odpowiedzi. W takim przypadku platforma udzieli informacji zwrotnej, wyjaśniającej, dlaczego inna opcja była bardziej odpowiednia.
Na końcu każdego kursu czeka na nas nieobowiązkowy test sprawdzający, który zbiera pytania ze wszystkich tematów zawartych w kursie. Test ten jest mniej zaawansowany niż egzamin certyfikacyjny, ale warto go przejść, aby zobaczyć, jakiego typu pytań można się spodziewać na ostatecznym egzaminie.
Przejście kursów na Google Skillshop jest istotne, ponieważ dostarcza ono uczestnikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do zrozumienia i skutecznego wykorzystywania narzędzi reklamowych Google Ads. Oprócz tego, uczestnicy mogą zgłębić konkretne aspekty platformy Google Ads i dowiedzieć się o najlepszych praktykach w tworzeniu, zarządzaniu i optymalizacji kampanii reklamowych.
Po przejściu kursów, możesz skierować swój wzrok na link kierujący do egzaminu certyfikacyjnego.
Certyfikat
Kiedy jesteś pewny swojej wiedzy, możesz przejść do certyfikatu. Zanim jednak to zrobisz, należy pamiętać, że:
- Jeżeli nie uda Ci się zaliczyć testu, musisz poczekać 24h na kolejną próbę.
- Aby otrzymać certyfikat, należy uzyskać co najmniej 80% poprawnych odpowiedzi.
- W zależności od stopnia skomplikowania materiału, pytań będzie mniej lub więcej. Zwykle jest to 40-60 pytań. Czas, który masz na wypełnienie testu również jest zależny od liczby pytań.
- W teście występują pytania typu:
- Jednokrotnego wyboru.
- Wielokrotnego wyboru.
- Prawda lub fałsz.
- Dopasuj (np. definicja do terminu).
- Uszereguj (np. ścieżkę procesu).
- Inne, występujące rzadziej.
- Do pytań nie można “wracać”. Po przejściu do kolejnego pytania nie zmienisz odpowiedzi na poprzednie.
- Testu nie można zapauzować, by później do niego wrócić. Cały test musisz ukończyć przy jednym podejściu.
Teraz kiedy wszystko już jest jasne, wystarczy kliknąć w link “Test Google Ads z… <nazwa kwalifikacji>”. Spowoduje to przeniesienie nas do instrukcji egzaminu, a w dalszym kroku do akceptacji regulaminu certyfikacji. Tutaj musimy zaakceptować warunki, takie jak np. samodzielność podczas wykonywania testu. Gdy to już zrobimy, rozpocznie się test.
Jeżeli uzyskasz min. 80% poprawnych odpowiedzi, zostanie Ci przyznany certyfikat. Możesz go udostępnić na profilu społecznościowym, wpisać do CV czy po prostu zachować w profilu Skillshop.
Certyfikat zawiera indywidualny identyfikator ukończenia, dzięki któremu inni mogą potwierdzić jego rzetelność. Na dole również zapisano datę ważności — każdy certyfikat należy odnawiać co rok.
Certyfikaty w programie Google Partners
Oprócz możliwości potwierdzenia swoich kompetencji, certyfikaty służą także do osiągnięcia statusu Partnera w programie Google Partners. Do zdobycia tej rangi Google wymaga od agencji google ads, aby minimum połowa zatrudnianych specjalistów posiadała ważne certyfikaty. Specjaliści nie muszą mieć jednak wszystkich certyfikatów (chociaż warto je posiadać!). Wymagane jest posiadanie certyfikatów z każdego rodzaju kampanii, które specjalista prowadził w ciągu ostatnich dni (pod warunkiem że wydał na nie min. 500 USD). Przykładowo: jeżeli na obsługiwanych kontach nie ma żadnej kampanii promującej aplikacje, to certyfikat nie jest wymagany.
Poza wymaganiem certyfikatów, aby zostać Partnerem Google’a należy spełnić inne warunki, o których możecie przeczytać w artykule “Kim są partnerzy Google?”. Znajdziecie tam też informacje o programie oraz korzyści, które niesie za sobą posiadanie statusu Partnera.
Dlaczego pracodawca nie widzi moich certyfikatów?
Jeżeli agencja chce awansować w programie Google Partners, osoby w niej zatrudnione muszą posiadać certyfikaty. Zdarza się, że mimo posiadania certyfikatów, Google i tak nie widzi ich na liście pracowników. Co należy wtedy zrobić?
Po pierwsze warto upewnić się, że wszystkie certyfikaty są ważne. Pracując w branży kilkanaście lat można o tym zapomnieć, a jednak należy je odnawiać rokrocznie. Mimo że na początku może być to irytujące, to za którymś podejściem odpowiedzi będziemy zaznaczać już niemal odruchowo.
Drugim powodem może być posiadanie certyfikatów na niewłaściwym koncie Google. Dobrą praktyką jest zdobywanie certyfikatów na prywatnym koncie, a potem łączenie go z kontem firmowym. Aby to zrobić, musimy po zalogowaniu na konto przejść do zakładki “Mój profil” (po kliknięciu w avatar, w prawym górnym rogu), a następnie wybrać opcję “Edytuj profil”. Tutaj wystarczy uzupełnić pole “E-mail firmy” i połączyć swoje konto Google z Google Ads. Po zapisaniu zmian, na adres firmowy otrzymamy e-mail z prośbą o potwierdzenie zmiany, a gdy to zrobimy, to nasze certyfikaty powinny być widoczne dla pracodawcy.
Czy warto zdobywać certyfikaty?
Z uwzględnieniem zalet wynikających z posiadania certyfikatów, można jednoznacznie stwierdzić, że są one wartościowe. Oprócz zdobywanej wiedzy podczas kursów przygotowujących do egzaminu, certyfikaty stanowią pewnego rodzaju dowód naszej zaawansowanej wiedzy w danej dziedzinie. Większość pracodawców i klientów przywiązuje wagę do takich potwierdzeń podczas nawiązywania współpracy.
Niemniej jednak należy pamiętać, że egzaminy potwierdzające umiejętności nie są kontrolowane przez żadną komisję, a testy odbywają się online. To daje możliwość korzystania z różnych źródeł informacji podczas rozwiązywania testu, co na pewno wykorzystują mniej uczciwi posiadacze certyfikatów. Warto mieć na uwadze, że posiadanie certyfikatu nie zawsze oznacza, że osoba posiada pełne umiejętności specjalisty w danym obszarze.
Potrzebujesz indywidualnych lekcji z trenerem? Sprawdź SchoolUp!
Darmowe kursy od Google to dopiero początek. Jeżeli chcesz rozwijać się dalej, uczestnicząc w lekcjach 1:1 z ekspertami marketingu internetowego, zapisz się na nasze kursy! Poziom dopasowany do studenta, sam wybierasz zakres nauki!