Spis treści

    Jesteś sprzedawcą i właśnie otworzyłeś swój pierwszy e-commerce? A może potrzebujesz zwiększyć ruch na stronie swojego sklepu i dzięki temu zdobyć więcej potencjalnych klientów chętnych kupić Twoje produkty? 

    Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to najwyższa pora zapoznać się z systemem reklamowym Google Ads, a w szczególności powinieneś skupić się na reklamach produktowych. Wszystkich najważniejszych informacji dowiesz się z tego artykułu!

    reklamy produktowe i ich rodzaje

    Co to jest reklama produktowa

    Na początku najważniejsze, abyś zrozumiał czym dokładnie są reklamy produktowe w systemie Google, jak wyglądają i czym różnią się od pozostałych reklam. 

    Pamiętaj, że ten typ reklam sprawdzi się bez względu na to jaką tematykę ma Twój sklep internetowy. Możesz sprzedawać książki, biżuterię, zabawki czy nawet meble. Najważniejsze jest to, abyś uzupełnił odpowiednie informacje o swoich produktach, następnie prawidłowo przygotował reklamę, w efekcie czego ułatwisz drogę potencjalnego klienta do zakupu Twojego produktu. 

    Z czego składa się reklama produktowa

    Podstawowe elementy, które zawiera reklama produktowa to zdjęcie produktu, który chcesz reklamować, nazwa produktu oraz aktualna cena (możesz również dodawać informacje o promocjach). Bardzo istotny jest również link do strony docelowej naszego produktu! Dodanie odpowiedniego URL zaprowadzi odbiorcę od razu na właściwą stronę, gdzie będzie mógł dokonać zakupu. Reklam produktowych ciężko też nie zauważyć, ponieważ wyświetlają się zawsze nad wynikami organicznymi lub po prawej części ekranu. Dzięki temu zawsze są dobrze widoczne dla użytkownika, to z kolei przekłada się na lepszą klikalność i efektywność.

    Jak działa reklama produktowa

    Aby wyświetlać reklamy produktowe system nie korzysta ze słów kluczowych jak w przypadku pozostałych reklam, ale z danych o produktach, które zaciąga z Google Merchant Center. Bardzo ważne jest, abyś poprawnie uzupełnił wszystkie informacje, ponieważ będą one wykorzystywane aby wyświetlić odpowiedni produkt na konkretne zapytanie. Kiedy użytkownik planuje zakupy i poszukuje danej rzeczy w Google, szuka jej poprzez wpisanie określonej frazy kluczowej. Dla przykładu załóżmy, że nasz potencjalny klient szuka butów sportowych marki Adidas – właśnie taką frazę wpisuje w wyszukiwarce. W odpowiedzi dostaje tradycyjne reklamy tekstowe oraz reklamy produktowe. W tym momencie mając reklamę produktową, jako pierwsi łapiemy uwagę odbiorcy. Przedstawiamy nasz asortyment za pomocą zdjęć butów, których aktualnie szuka. Do tego nasz potencjalny klient od razu widzi cenę, jaką musiałby zapłacić za dany model obuwia. Tutaj możemy zauważyć pierwszą i równocześnie największą zaletę reklam produktowych – są one bardzo skuteczne i trafiają do lepiej dopasowanej grupy odbiorców w prosty sposób. Jeśli użytkownik zobaczy, że dany model butów mu nie odpowiada (przykładowo kolorem lub ceną), nie zdecyduje się kliknąć w reklamę. Natomiast jeśli naszym produktem wpasowujemy się w gusta i preferencje odbiorcy, mamy bardzo dużą szansę zainteresować go naszą ofertą. Użytkownik widząc listę wszystkich produktów w Google, ma informacje w jakim sklepie może dokonać zakupów, a po kliknięciu w reklamę od razu zostaje przeniesiony do interesującego go produktu. Na stronie docelowej może przeczytać wszystkie szczegóły i kupić to, czego dokładnie szukał. Tym sposobem reklama produktowa przekształciła odbiorcę w naszego klienta.

    Rodzaje reklam produktowych

    Typy kampanii w systemie Google Ads, w ramach których możemy tworzyć reklamy produktowe: 

    • standardowa kampania produktowa
    • kampania Performance Max
    • inteligentna kampania produktowa (nie jest już dostępna)

    Standardowa reklama produktowa

    Standardowe reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google. W tym rodzaju kampanii samodzielnie ustalamy strategię ustalania stawek, budżet dzienny a także uzupełniamy produkty w naszej reklamie. Możemy dodać ustawienia kierowania, a także datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Jest to funkcja szczególnie przydatna kiedy wyświetlamy produkty z akcji promocyjnej i obowiązuje nas konkretny czas trwania i określone ramy czasowe. Ten typ kampanii pozwala nam również na zapoznanie się z raportem wyszukiwanych haseł, dzięki czemu na bieżąco możemy aktualizować listę wykluczających słów kluczowych i tym samym w przyszłości nie doprowadzać do sytuacji, że nasz produkt wyświetli się użytkownikowi który nie jest nim zainteresowany.

    Inteligentne kampanie produktowe

    Tego rodzaju reklam nie zobaczysz już na swoim koncie Google Ads. Od lipca 2022 roku system powoli przekształcał je na kampanie Performance Max, a od września inteligentne kampanie produktowe nie są już dostępne. Warto jednak, abyś poznał również ten typ reklam, ponieważ mimo, że nie są już używane, to zrozumienie ich znacznie ułatwi Ci pracę z kampaniami Performance Max. 

    Inteligentne kampanie produktowe powstały aby skutecznie łączyć kampanie standardowe z siecią reklamową (wliczając w to remarketing dynamiczny). Jako pierwsze, korzystały na dużą skalę z mechanizmów machine learning (czyli uczenia maszynowego), co oznacza, że system sam decydował gdzie i kiedy wyświetlić odbiorcy naszą reklamę, tak aby maksymalnie zwiększyć skuteczność sprzedaży. 

    W praktyce oznaczało to, że powierzaliśmy samouczącym się algorytmom Google zarządzanie nad optymalizacją budżetów, stawek (korzystały one z automatycznych strategii ustalania stawek), a także kontrolowanie wyglądu naszych reklam. 

    Performance max, a reklamy produktowe 

    Zmiana inteligentnych kampanii produktowych na kampanie Performance Max wywołała spore zamieszanie w środowisku reklamodawców oraz ogrom niepewności. Finalnie okazało się, że reklamy produktowe tworzone przez kampanie Performance Max nie różnią się zbytnio od tych, które kiedyś były reklamami smart shopping – tak samo jak ich poprzednik, opierają się na algorytmach i systemach samouczących się. Reklamy produktowe, które tworzy kampania Performance Max samodzielnie się optymalizują, automatycznie ustalają stawki, a zasoby które wprowadzimy (nagłówki, teksty reklam i obrazy) są łączone ze sobą w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą skuteczność. 

    Wydaje Ci się to znajome? Zgadza się! Dobrze myślisz – w podobny sposób działają przecież reklamy elastyczne. Zastanawiasz się więc jaka jest w takim razie przewaga kampanii Performance Max? Jej reklamy mogą wyświetlać się we wszystkich dostępnych sieciach w Google czyli zarówno w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, na YouTube, jak i na Gmailu, na Mapach Google oraz w zakładce Discovery. Dzięki temu możemy trafić z naszą ofertą do znacznie szerszego grona niż do tej pory!

    Ważne – pamiętaj, że jeśli na swoim koncie Google Ads masz uruchomioną równocześnie standardową kampanię produktową i kampanię Performance Max, to ta druga będzie miała wyższy priorytet.

    Reklamy produktowe w performance max

    Jeśli chcemy reklamować produkty z naszego sklepu za pomocą kampanii Performance Max, musimy zadbać o plik produktowy. Jest to istotny krok przygotowania naszej reklamy, ponieważ jeśli tego nie zrobimy, Google automatycznie podepnie do naszej reklamy podepnie wszystkie produkty jakie mamy w Google Merchant Centre. 

    Następnie musimy uzupełnić zasoby reklamowe mówiące o naszych produktach. Wpisujemy elementy tekstowe oraz dodajemy zasoby graficzne. Do naszych reklam możemy dołączyć też plik wideo. Pamiętaj, aby dodać odpowiedni adres URL! Jeśli w reklamie mówimy o konkretnym produkcie w naszym sklepie internetowym – link musi kierować na stronę docelową, gdzie użytkownik znajdzie dokładnie ten produkt. Natomiast jeśli reklamujemy określoną grupę produktów, warto zadbać, aby landing page takiej reklamy odnosił się do kategorii o której mówimy w reklamach. 

    Ostatnim elementem o którym musimy pamiętać chcąc tworzyć skuteczne reklamy produktowe w kampanii Performance Max, to sygnał dotyczący odbiorców. Warto stworzyć tutaj listę słów kluczowych lub wskazać zainteresowania naszych potencjalnych klientów. Dzięki temu przyśpieszy to naukę algorytmów Google, a reklamodawcy będą mogli lepiej sprecyzować na jakie wyniki wyszukiwania powinny wyświetlać się ich reklamy produktowe. 

    Grupy produktów – o czym musisz pamiętać

    Utworzyłeś już kampanię produktową i widzisz, że wszystkie zasoby Twojego asortymentu są wrzucone w jedną grupę pt. “Wszystkie produkty”, a Ty chciałeś stworzyć osobne kategorie? Nie martw się, nadal masz taką możliwość! 

    Google umożliwia rozbicie wszystkich Twoich produktów na poszczególne kategorie według:

    • Marki
    • Identyfikatora produktu
    • Typu produktu (tutaj możesz stworzyć swoje własne kategorie)
    • Kanału 
    • Wyłączności kanału
    • Warunku 

    Etykiety (tutaj możesz wykorzystać utworzone przez Ciebie niestandardowe etykiety) 

    Dzięki temu możesz dokładnie dopasować produkt do reklamy. Jeśli w Twoim sklepie sprzedajesz kurtki i chciałbyś osobno reklamować kurtki damskie i kurtki męskie, możesz teraz wybrać odpowiednią kategorię do Twojej reklamy.

    Czego potrzebujesz, aby uruchomić reklamy produktowe

    • Utwórz oraz skonfiguruj konto Google Merchant Center
    • Przygotuj plik produktowy (feed produktowy), a następnie wgraj go do Google Merchant Center 
    • Jeśli jeszcze nie masz konta Google Ads, utwórz je. Jest ono niezbędne do reklamowania Twoich produktów
    • Połącz konto Google Ads z kontem Google Merchant Center
    • Skonfiguruj konwersje, które chcesz śledzić na swoim koncie Google Ads
    • Uruchom swoją pierwszą kampanię produktową, obserwuj skuteczność sprzedaży i na bieżąco analizuj wyniki. 

    Dlaczego warto tworzyć kampanie produktowe 

    Podsumowując, przyjrzyjmy się raz jeszcze wszystkim korzyściom jakie niesie za sobą tworzenie kampanii produktowych:

    • Dopasowanie reklam do Twojego potencjalnego klienta. Jeśli odpowiednio i poprawnie uzupełnisz plik produktowy z asortymentem Twojego sklepu, jesteś już w połowie drogi do sukcesu. Zadbaj o to, żeby użytkownik zobaczył w reklamie wszystkie potrzebne informacje – nazwę produktu, jego aktualną cenę, zdjęcie oraz aby po kliknięciu w reklamę wylądował na odpowiedniej stronie wybranego produktu. Pamiętaj też, aby na bieżąco kontrolować stan produktów w Google Merchant Center.
    • Zasięg reklam produktowych jest o wiele większy niż w przypadku innych reklam. Kiedy użytkownik wyszukuje konkretne hasło nawiązujące do produktu w asortymencie Twojego sklepu, zobaczy kilka reklam produktowych. Ponadto warto jeszcze tworzyć reklamy tekstowe, aby jeszcze bardziej zwiększyć zasięg. 
    • Zarządzanie reklamami produktowymi. Reklamy produktowe nie korzystają ze słów kluczowych, ale z atrybutów, które samodzielnie określasz w Google Merchant Center. Daje to możliwość wyświetlania Twoich produktów w tematycznie powiązanych wynikach wyszukiwania. Ponadto w systemie Google Ads możesz przeglądać swój dodany asortyment, tworzyć grupy produktów i dopasowywać do nich stawki.

    Przekonaj się jak skuteczne mogą być kampanie produktowe!

    Nie trać czasu na błądzenie w interfejsie Google Ads. Skontaktuj się z nami już dziś, a pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojego sklepu internetowego.

    Skąd wiedzieć który rodzaj kampanii będzie najbardziej skuteczny w przypadku Twojego sklepu? Z doświadczenia specjalistów w naszej agencji wiemy, że nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, dlatego, że najlepsze rozwiązanie to przeprowadzanie różnych testów A/B i analizowanie wyników. Dopiero na tej podstawie warto podejmować dalsze kroki i decyzje biznesowe. 

    Powodzenia w tworzeniu skutecznych reklam produktowych! 

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.