Spis treści

    Najlepszym sposobem sprawdzenia strony pod kątem SEO jest oczywiście audyt wykonany przez profesjonalistę. Ale co, jeśli nie potrzebujemy dogłębnie analizować danej witryny, a znać jedynie jej ogólny obraz w wyszukiwarce? 

    Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO

    Możemy oczywiście przeprowadzić szybką analizę samodzielnie z użyciem kilku narzędzi. Stronę przy ogólnej analizie (potrzebnej np. aby poznać czy i jakie działania SEO prowadzi konkurencja) warto sprawdzić pod trzema różnymi kątami – ilość i jakość contentu, widoczność organiczna oraz profil linków. 

    Ilość i jakość contentu

    Jest to jedyny parametr, który jesteśmy w stanie sprawdzić „na oko”, po prostu wchodząc na stronę i sprawdzając czy posiada ona sekcję blogową/aktualności, czy opisy produktów są długie i bogate oraz czy treści są publikowane regularnie. Każdy z tych elementów jesteśmy w stanie ocenić po prostu po spojrzeniu na zawartość witryny. 

    Nieco trudniej jest w przypadku weryfikacji oryginalności zamieszczanych treści. Tu konieczne jest skorzystanie z narzędzia, które nam w tym pomoże. Z pomocą przychodzi nam CopyScape, narzędzie, które do pewnego progu ilości sprawdzeń jest darmowe.  Jego obsługa jest banalnie prosta, nie musimy nawet zakładać tam konta. Wystarczy w polu „Search for copies of your page on the web” wkleić adres podstrony, na której oryginalność treści chcemy zweryfikować, a CopyScape zwróci nam w odpowiedzi wszystkie strony, na których występuje ten sam tekst. Wszystkie kopie będą podkreślone na żółto. 

    W ten sposób bardzo łatwo możemy sprawdzić czy dany sklep internetowy tworzy swoje oryginale opisy produktów czy może kopiuje je od producenta albo z innych stron. W takim przypadku po sprawdzeniu wyrywkowo kilku produktów z różnych kategorii, możemy już wysnuć ogólne wnioski na temat oryginalności treści. 

    Widoczność organiczna

    W przypadku widoczności organicznej już od początku analizy musimy posiłkować się narzędziami. Pomocne będzie np. Senuto, o którym szerzej pisaliśmy tutaj. Konieczność skorzystania z zewnętrznych narzędzi w przypadku sprawdzania widoczności strony wynika przede wszystkim z tego, że takie dane za darmo w narzędziu Google Search Console widzi jedynie właściciel witryny. Zatem jeśli zależy nam na weryfikacji danych dotyczących innej strony niż nasza, musimy użyć rozwiązań komercyjnych. 

    W ramach podstawowej analizy w Senuto warto sprawdzić takie elementy jak ilość słów kluczowych w Top3, Top10, Top50, estymowany ruch oraz ekwiwalent Google Ads. Istotny jest także wykres widoczności w czasie, na nim możemy zobaczyć, jak rozwijała się widoczność strony od początku jej istnienia i prześledzić dynamikę wzrostów, co może nam powiedzieć wiele na temat częstotliwości prowadzonych dotychczas działań SEO. Ten wykres może także pozwolić nam na wnioskowanie, kiedy dana strona była zmieniana/odświeżana, ponieważ w takim przypadku zazwyczaj widzimy bardzo duży, ale bardzo krótkotrwały spadek widoczności, podczas kiedy Google przeindeksuje stronę po dużej aktualizacji. 

    Kolejnym elementem wartym sprawdzenia są oczywiście główne słowa kluczowe powiązane z witryną oraz ich poziomy miesięcznych wyszukiwań. Na to także pozwala nam Senuto, dzięki czemu możemy ustalić w kierunku jakich konkretnie zakresów tematycznych, produktów czy usług prowadzone są działania pozycjonerskie. 

    Profil linków przychodzących

    W przypadku profilu linków przychodzących mamy dokładnie tę samą sytuację, co w przypadku widoczności organicznej – potrzebujemy pomocy narzędzia komercyjnego, ponieważ takie dane za darmo są jedynie dostępne w GSC.

    Możemy skorzystać z MajesticSEO, które pozwala nam na dogłębna analizę profilu linków. Jednak dla podstawowej analizy potrzebne nam będą głównie takie parametry jak – ilość linków przychodzących oraz domen z jakich pochodzą, współczynnik trust flow, wykres i graf linków oraz najczęściej linkowane anchor teksty.

    Takie dane pozwolą nam ocenić jakość budowanego profilu linków, częstotliwość ich pozyskiwania oraz ustalić z jakich źródeł pochodzą, co może być przydatne w dalszych działaniach, jeśli np. przeprowadzamy w ten sposób analizę konkurencji. 

    Podsumowanie

    Podstawowa analiza strony pod kątem SEO, nie będąca jej dogłębnym audytem jest relatywnie prosta, jeśli posiadamy dostęp do narzędzi pozycjonerskich. Możemy z łatwością sprawdzić czy i mniej więcej jakie działania były prowadzone dla danej strony. 

    Taka podstawowa analiza może być przydatna dla specjalistów SEO jako np. analiza konkurencji, gdzie do sprawdzenia mamy wiele różnych serwisów. Pozwala ona na wyciągniecie rozsądnych wniosków przy stosunkowo niedużym nakładzie pracy.

    Przyda się ona także specjalistom zajmującym się sprzedażą usług SEO, którzy nawet nie posiadając wiedzy eksperckiej będą w ten sposób w stanie ocenić, czy dany potencjalny Klient prowadzi już jakieś działania i jak mu one idą, co może być bardzo dobrym punktem do rozpoczęcia negocjacji sprzedażowych. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.