Spis treści

    Poprawnie przeprowadzona analiza konkurencji umożliwi Ci poznanie tajników działania konkurentów oraz zidentyfikowanie potencjalnych możliwości, w których możesz ją przewyższyć. Pozwala także być na bieżąco z trendami branżowymi, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że Twój produkt spełnia standardy branżowe i jest konkurencyjny.

    Analiza konkurencji – lista brandów

    Aby skutecznie przeprowadzić monitoring konkurencji, musisz najpierw rozpoznać ową konkurencję. Jeśli funkcjonujesz w swojej branży już od jakiegoś czasu, to z dużym prawdopodobieństwem będziesz już znał większość konkurujących z Twoją firmą podmiotów. Jeśli jednak działasz w branży od niedawna, bądź dopiero planujesz wejście na rynek i chcesz się do tego solidnie przygotować, to pierwszy i niezbędny element, który musisz zbadać.

    Najprostszym sposobem na dotarcie do informacji na temat potencjalnych konkurentów jest skorzystanie z dedykowanych do tego celu narzędzi. Te najbardziej popularne to: Senuto, Majestic, Semrush, Semstorm, Brand24, Tradewatch.

    Możesz również skorzystać z darmowego sposobu, jakim jest wyszukiwarka. Najkrótszą drogą będzie wpisanie słowa kluczowego powiązanego z Twoją branżą i sprawdzenie jacy konkurenci wyświetlają się w płatnych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zyskasz podstawowe informacje na temat konkurencyjności branży oraz potencjalnych konkurentach. W tym celu możesz wykorzystać również planer słów kluczowych w Google Ads.

    Kiedy już zorganizujesz listę konkurentów, których będziesz sprawdzał, możesz przejść do kolejnego etapu, czyli analizy stanu obecnego i działań.

    Sprawdź obecność konkurencji w mediach społecznościowych

    Kiedy staję przed zadaniem analizy konkurencyjności danej branży, zawsze zaczynam od zbadania strony internetowej każdego z brandów, które wyszczególniłem. Nie będę jednak pisał o tym w artykule, mimo że budowa strony oraz jej zawartość są po części działaniem marketingowym. To jednak temat na oddzielny artykuł, dlatego skupię się na innych sposobach, które możemy wykorzystać. Dlaczego więc zaczynam od wzmianki o stronie? Zazwyczaj dostępne na nich są odnośniki do mediów społecznościowych, w których obecny jest dany brand.

    To najkrótsza droga do pozyskania cennych informacji. Analizując wrzucany przez markę content na Facebooka czy LinkedIna, w szybki sposób można zdiagnozować grupę odbiorców, sposób komunikacji brandu z odbiorcami oraz potencjalne potrzeby ich grup docelowych. Warto sprawdzić, jakiego języka używają prowadzący profile, jakie kreacje zawierają w postach oraz czym starają się wyróżnić brand spośród konkurencji. Zwykle brandy prowadzą Facebooka i LinkedIna, ale zależnie od branży, mogą pojawiać się inne kanały. Instagram, TikTok, YouTube czy Pinterest to najpopularniejsze platformy, a obecność w każdej z nich oraz zawierane tam treści dostarczą nam innych wskazówek niż pozostałe.

    Bardzo przydatnym narzędziem, które możemy wykorzystać w przypadku niektórych mediów społecznościowych, jest biblioteka reklam. Np. Facebook umożliwia sprawdzenie wyświetlanych obecnie przez profil reklam oraz informacji na ich temat. Wystarczy wejść na profil strony, a następnie kliknąć “przejdź do biblioteki reklam”. Ukaże nam się strona z używanymi obecnie reklamami płatnymi, ich kreacjami i opisami, a także datą startu promocji danego posta. Analiza pod tym kątem może pomóc nam w szybki sposób zdobyć przydatne informacje, np. jakie produkty reklamuje konkurencja, bądź do kogo kieruje komunikaty reklamowe.

    Przeanalizuj potencjał konkurencji

    Kiedy już zbadam działania organiczne i płatne reklamy w mediach społecznościowych, częstotliwość wrzucania postów oraz metody komunikacji, zwykle przechodzę do analizy potencjału danego brandu. Wykorzystuję do tego narzędzie SEMRUSH. Co prawda w swojej codziennej pracy wykorzystuję wersję płatną narzędzia, jednak darmowa wersja SEMRUSH’a umożliwia weryfikację niektórych informacji.

    Jak korzystać z SEMRUSH?

    Narzędzie jest proste w obsłudze – wystarczy wrzucić link do interesującej nas strony w okno dialogowe i po sekundzie możemy przechodzić do analizy. Program wyświetli nam organiczny oraz płatny ruch, który trafiał na stronę na przestrzeni ostatnich kilku(nastu) lat. W ten łatwy sposób szybko uzyskamy informację na temat średniej liczby użytkowników odwiedzających stronę, a co za tym idzie, możemy wyestymować natężenie działań marketingowych czy nawet potencjalne zyski. Możemy również ocenić jak skuteczne są działania SEO oraz SEM prowadzone przez dany podmiot.

    Narzędzie umożliwia nam również sprawdzenie, jakie słowa kluczowe przyciągają na stronę najwięcej użytkowników. Mówimy zarówno o frazach organicznych, jak i płatnych. Program dostarcza informację dotyczącą intencji wyszukującego, który wpisał daną frazę, pozycję w wyszukiwarce, jaką uzyskuje strona, średnią liczbę użytkowników trafiającą na stronę za pomocą danego słowa kluczowego oraz ogólny wolumen wyszukiwań tego słowa. Dzięki temu możemy określić na podstawie widoczności, na których frazach zależy konkurencji oraz które keywordsy mogą okazać się najbardziej skuteczne w trakcie prowadzenia kampanii.

    Jeśli chcesz nauczyć się jak w skuteczny sposób używać tego typu narzędzi, możesz skorzystać ze szkoleń Google Ads.

    Co wchodzi w analizę konkurencji?

    Kolejną czynnością, którą proponuję wykonać, jest porównanie cech produktów. Postaraj się możliwie dokładnie przyjrzeć poszczególnym cechom charakteryzującym Twoje produkty oraz konkurencji oraz tym, które je różnią. Postaraj się przygotować listę cech, które będziesz porównywał, a następnie zestaw je ze sobą. Lista powinna być możliwie długa, a nie kończyć się na cenie czy dostępności. Mogą to być np. wygląd produktu (kształt, gabaryt, kolor), łatwość w używaniu, gwarancja oraz jej długość, wsparcie produktowe oraz pozakupowe (np. serwis urządzeń przez rok od zakupu), średnią żywotność produktu, możliwość reklamacji, użytkowość itp.

    Cechy produktów wyszczególnione w ten sposób koniecznie zestaw z potrzebami konsumentów (jeśli ich nie znasz, możesz przeprowadzić badania tego aspektu, nazywane consumer insight). Może okazać się, że któraś cecha przekonuje potencjalnych klientów do wybrania produktu X. Inna cecha może powodować to, że klient będzie niezainteresowany produktem Y. Często również dzieje się tak, że w produkcie czy usłudze użytkownik poszukuje konkretnej cechy, a cała reszta jest dla niego zbędna (dla mnie jest to np. internet w pakiecie z telewizją w UPC).

    Określ swoją pozycję na rynku

    Ostatnim etapem, który czeka Cię podczas analizy konkurencji, jest określenie pozycji Twojego brandu na rynku. Możesz skorzystać z dostępnych danych statystycznych lub badań rynkowych. Analiza trendów udziału w rynku może dostarczyć informacji na temat pozycji marki w porównaniu z konkurentami. Uzyskasz w ten sposób również informacje na temat budżetów, które konkurencja przeznacza do działań marketingowych. Dzięki temu możesz precyzyjniej określić, jaki budżet reklamowy będzie optymalny dla Twoich działań.

    Porównaj ofertę marki z ofertą konkurencji pod kątem asortymentu produktów, cech unikalnych, wartości dodanej dla klientów itp. Spróbuj zidentyfikować różnice, które wyróżniają Twoją markę i przyczyniają się do jej konkurencyjnej przewagi.

    Przeanalizuj opinie Twoich klientów oraz konkurencji. Komentarze pisane przez użytkowników w wizytówce Google, na Facebooku czy na Allegro mogą okazać się bezcennym źródłem informacji. Znajdziesz tam dane dotyczące tego, co sprawia, że klienci są zadowoleni i dlaczego korzystają z usług danego usługodawcy. Niektóre odpowiedzi z pewnością Cię zaskoczą! Wyciągnij wnioski na temat wrażeń klientów i porównuj pozytywne i negatywne opinie dla różnych marek.

    Wnioski z analizy konkurencji

    Dzięki poprawnie przeprowadzonej analizie konkurencji, dojdziesz do wniosków i uzyskasz wskazówki, które pomogą rozwinąć Twój brand oraz zbudować skuteczną strategię. Oto wnioski, które powinieneś wysnuć, jeśli chcesz, by Twoja analiza przyniosła oczekiwane rezultaty:

    • mocne strony Twoje vs konkurencji – zidentyfikuj mocne strony oraz słabości wszystkich marek. Zastanów się nad tym, co sprawia, że konkurencja jest skuteczna i jakie aspekty można uwzględnić lub naśladować w swojej strategii
    • słabe strony konkurencji  – pozyskaj informacje na temat obszarów, w których marka ma szansę wyprzedzić konkurencję
    • luki w ofercie rynkowej – zbadaj obszary, w których możesz wprowadzić innowacyjne produkty lub usługi, które spełnią potrzeby klientów lepiej niż konkurencja
    • strategie marketingowe – inspiruj własne działania marketingowe oraz identyfikuj unikalne sposoby komunikacji i dotarcia do klientów
    • najlepsze praktyki – ulepszaj własne procesy biznesowe, zarządzania marką, obsługę klienta itp.

    Jeśli chcesz dokładnie przeprowadzić działania konkurencji oraz mieć pewność, że wykorzystujesz potencjał swojej firmy, możesz skorzystać z usług Agencji Digitalowej. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online. Mogą one polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych. Dział marketingu agencji oceni podział budżetu, zarekomenduje rozwiązania w reklamie ppc oraz wprowadzi ewentualne zmiany na stronie www.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.