Spis treści
W jednym z naszych poprzednich wpisów wskazaliśmy WordPressa jako jednego z najczęściej wybieranych przez właścicieli stron internetowych, systemów zarządzania treścią. Łatwy w obsłudze panel administracyjny, szeroki wybór wtyczek (nie tylko dotyczących SEO) oraz szablonów zachęcają do wybrania tego CMSa.
Poniżej przedstawimy kilka wskazówek, które ogrywają kluczowe role w procesie optymalizacji WordPressa.

Hosting
Wybór hostingu powinien być dyktowany pod potrzeby twojej strony internetowej. W tym przypadku warto sprawdzić informację czy hostingodawca będzie dobrze integrować się z WordPressem – niektóre firmy w swojej ofercie informują o tym, że dobrze współpracują z tym CMSem. Inne równie ważne cechy to: zespół wsparcia technicznego, krótki czas ładowania witryny, dostępna ilość miejsca na dysku, czas przechowywania kopii zapasowych no i opinie oraz recenzje. Kiedy wybierzemy już odpowiedni dla nas hosting możemy rozpocząć przygodę z WordPressem.
Motyw
Po zainstalowaniu WordPress na serwerze pora na wybór motywu. Tutaj też wybór nie może być losowy – ważnym jest, aby spojrzeć na parametry wydajności. Zbędny kod motywu może spowolnić całą stronę internetową. Warto przy tym pamiętać, że szybkość ładowania strony może przeważyć na decyzji korzystania z usług czy zakupów potencjalnego klienta. Czerwone flagi to duża ilość wtyczek i skryptów, które ci się nie przydadzą. Często twórcy motywów oznaczają je jako „SEO friendly”.
Ustawienia indeksowania
Podczas uzupełniania witryny o atrakcyjne treści – bogate we frazy kluczowe opisy produktów i kategorii, lekkie niczym piórko obrazki z odpowiednimi atrybutami, pierwsze profesjonalne wpisy blogowe i odpowiednio skonstruowane meta dane – strona powinna być wyłączona z indeksowania. Wersje deweloperskie czy po prostu szkice witryn nie są wartościowe dla robotów google dlatego dopiero po ukończeniu prac należy uruchomić możliwość widoczności dla przeglądarek. Opcja umożlwiająca ściągnięcie tagu noindex z WordPress znajduje się w module Ustawienia>Czytania. Bez odznaczenia tej opcji wszelkie działania związane z pozycjonowaniem nie będą przynosić skutków.

Zielona kłódka – certyfikat SSL
W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych należy zainstalować certyfikat SSL, który zaszyfruje połączenie i uchroni dane użytkowników (np. dane podawane przy dokonywaniu płatności online). Ważny certyfikat jest priorytetem dla sklepów, jego brak jest częstym powodem rezygnacji z zakupów. Gdzie i jak go wykupić? Powinien być w ofercie dostawcy hostingu. Pamiętać należy, aby po zakupie go włączyć! Niektórzy o tym zapominają 😊
Wtyczki
Wtyczki w WordPressie to najczęstsza zaleta podawana w tym CMSie. Znajdziesz je w zakładce WTYCZKI, w panelu administracyjnym. Wśród dostępnym darmowych wtyczek znajdują się również te, które pomogą w procesie pozycjonowania. Najczęściej używane to YOAST SEO, All in One SEO Pack czy RankMath. Pozwalają one na takie działania jak: dodanie meta danych (meta title, meta description), implementację GSC, generowanie sitemap.xml, rekomendację tekstów pod katem czytelności i nasycenia fraz kluczowych.
Pozycjonowanie WordPress
WordPress jest jednym z najbardziej przyjaznych obsłudze CMSów. Prosta obsługa pozwala początkującym na samodzielne przeprowadzenie wielu optymalizacji, które mogą wpłynąć na dobre wyniki w wyszukiwarkach. Świadomy wybór motywu i wtyczek pozytywnie wpłynie na pozycję twojej strony w wyszukiwarce.