Spis treści

    Facebook (Meta) Ads to jedna z kluczowych platform dla reklamodawców. Pomimo wyzwań związanych z ograniczeniem śledzenia użytkowników Apple iOS, Facebook nadal pozostaje główną platformą dla marek, umożliwiającą docieranie do klientów, budowanie zaangażowania i generowanie konwersji. Wg danych serwisu Statista średni koszt kliknięcia plasuje Meta Ads jako jeden z tańszych kanałów. Linkedin to średnio 5,26 dolarów za kliknięcie. Zaraz za tym portalem biznesowym mamy Instagrama z 3,56, dalej reklamę video na YouTube z 3,21, następnie Pinterest 1,50 i właśnie FB Ads z wynikiem 0,97 dolara za kliknięcie reklamy. Co ważne Twitter/X jest obecnie najtańszy, generując 0,38 kosztu za kliknięcie. Koszt kliknięcia to oczywiście tylko jedna z metryk reklamowych nic niemówiąca o efekcie, jednak warto od tego zacząć. W performance marketingu bardziej będą się liczyć takie KPI jak: zwrot z nakładów reklamowych (ROAS), wartość życiowa klienta (LTV) porównana do kosztu pozyskania klienta (CAC), czy ostatecznie zysk netto.

    koszt reklamy meta ads

    Od czego zależy cena reklamy na Facebook’u?

    Cena reklam na Facebook’u zależy od aukcji, czyli od ilości i jakości konkurentów walczących o tego samego odbiorcę w danym czasie. Dzięki systemowi przypominającemu aukcję, każde miejsce docelowe reklamy staje się można powiedzieć placem boju, w tym wypadku właśnie o wyświetlenie reklamy.

    W skrócie mechanizm działa tak: ustalasz budżet swojej kampanii na Facebooku i decydujesz o maksymalnej kwocie, jaką chcesz wydać dziennie lub na całą kampanię. Nie oznacza to, że wykorzystasz cały budżet, ponieważ Facebook stara się równomiernie rozłożyć Twoje wydatki na cały czas wyświetlania reklamy, chociaż może się to różnić w zależności od skuteczności reklamy czy też Twoich celów (na przykład jeśli ustawisz maksymalny koszt konwersji, którego oczekujesz). W większości przypadków Meta Ads będzie dążył do wydania całego budżetu dziennego lub całkowitego, chyba że nałożysz takie ograniczenia, które nie będą możliwe do spełnienia (np. zbyt niski koszt kliknięcia lub zbyt niski koszt konwersji, którego oczekujesz).

    Następnie Twoje reklamy walczą o widoczność, konkurując na podstawie ustalonego budżetu i skuteczności, a system aukcyjny decyduje, gdzie pojawi się Twoja reklama i ile to będzie kosztować. W większości przypadków będziesz płacił za wyświetlenie reklamy (czyli w systemie za tzw. CPM). W przypadku metod płatności możesz wybrać pomiędzy automatycznym rozliczeniem, które pobiera opłatę po osiągnięciu określonej kwoty (będzie się ona zwiększać wraz z historią Twojego konta reklamowego i zwiększaniem wydatków), lub przedpłatą. W narzędziu Meta Ads Manager będziesz mógł śledzić wszystkie wydatki na reklamy i ich skuteczność, a także ustalać maksymalne limity wydatków, aby łatwiej kontrolować budżet.

    Pamiętaj, że finalnie Twoim celem jest maksymalizacja efektu biznesowego, co nie zawsze współgra z minimalizacją kosztu za kliknięcie CPC. W większości przypadków lepszymi metrykami będzie zwrot z inwestycji (ROI, ROAS) czy wygenerowana marża/zysk. Koszty reklam i miejsca docelowe nie są ustalone raz na zawsze — są dynamiczne i zależą od strategii ustalania stawek oraz skuteczności reklam. Potrafią również zmieniać się w czasie, stąd okresy takie jak Święta, czy Black Week z pewnością zwiększą natężenie reklamowe i stawki CPC.

    Ile średnio kosztuje reklama na Facebook’u?

    Kilka popularnych źródeł jak: Business of Apps, Emplifi i Revealbot publikuje raporty ze średnim kosztem kliknięcia (CPC).

    Business of Apps – średnio 0,44 USD

    Raport pokazuje, że pomimo znacznych wahań stawek CPM reklam na Facebooku, stawki kosztu za kliknięcie CPC zwykle oscylują wokół 40 centów za kliknięcie (więcej przestrzeni reklamowej, wyższe wskaźniki CTR)

    Emplifi: 0,40– 0,65 USD

    Najważniejsze wnioski z tego raportu pokazały wydatki na reklamę w mediach społecznościowych na Facebooku i Instagramie wzrosły o 50% rok do roku (tu dane za 2021r.). Dodatkowo format video był najbardziej angażującym (choć niewykorzystanym w pełni) rodzajem postów na Facebooku w drugim kwartale 2021 r.

    Revealbot: 0,43 – 2,32 USD

    Narzędzie aktualizuje się najbardziej regularnie i pokazuje, że średni CPC Facebooka w grudniu 2023 r.: 0,724 USD (tu mamy tylko reklamodawców z USA).

    Dlaczego mój CPC na Facebooku jest tak wysoki?

    Stawki CPC na Facebooku są określane na podstawie Twojego CPM i współczynnika klikalności (CTR). Zanim zaczniesz sprawdzać, dlaczego Twoje stawki CPC są wysokie, najpierw upewnij się, czy Twoje stawki CPM nie są zbyt wysokie. Wysokie stawki CPM wynikają głównie z wąskich grup docelowych. Ten błąd widzimy często w kampaniach remarketingowych, które mają niewielkie grupy odbiorców, ale wysoki budżet dziennie. Naturalnie prowadzi to do bardzo wysokich stawek CPM (i CPC), ponieważ system reklamy Facebook Ads próbuje wydać cały budżet dzienny wielokrotnie docierając do tych samych osób (podpowiedź: sprawdzaj regularnie metrykę częstotliwość na swoim koncie reklamowym Meta Ads).

    Następnie sprawdź, jaki jest Twój współczynnik CTR. Wyższy wskaźnik kliknięć CTR mocno obniży CPC, a niższy CTR radykalnie zwiększy CPC, nawet jeśli Twoje CPM są niskie. Jaka może być więc przyczyną wysokiego CPC na Facebooku?

    • słabo dopasowana grupa docelowa
    • wąskie grupy odbiorców
    • mało interesujące kreacje
    • nieprzekonujące copy i nagłówki
    • brak wyróżników
    • brak materiałów video czy animacji
    • słaba oferta

    Jak obniżyć CPC na Facebooku?

    Jeśli Twoją strategią optymalizacji jest minimalizacja CPC w reklamach, zestawach reklam lub kampaniach, skup się przede wszystkim na zwiększeniu wskaźnika CTR.

    Oto cztery dobre i sprawdzone sposoby na obniżenie CPC poprzez poprawę CTR:

    1. Popraw trafność swoich reklam dla odbiorców. Możesz to zrobić, dostosowując przekaz reklamy lub łatwiej, dostosuj kierowanie, aby lepiej dopasować reklamy. Pomyśl o tym, jakiej oferty oczekuje dana grupa odbiorców. Zastosuj eksperymenty, aby sprawdzić swoją tezę.
    2. Bądź bardziej kreatywny dzięki obrazom i filmom reklamowym. Skorzystaj z narzędzia do inspiracji reklamowych od Meta.
    3. Twoje reklamy muszą się wyróżniać, aby uzyskiwały wysokie CTR, a jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć, jest przyciągnięcie uwagi przez złamanie jakiegoś schematu, zadanie kontrowersyjnego pytania lub opublikowanie niesamowicie dobrej promocji.
    4. Jeśli używasz kampanii, aby pozyskać odbiorców na początku ścieżki (cold), być może treść musi być bardziej wciągająca, wzbudzać większą ciekawość lub sprawiać wrażenie, że lepiej rozwiązuje problem. W przypadku ofert z końca ścieżki (remarketing) więcej będzie zależeć od ceny.

    Gdy uda Ci się uzyskać wysoki CTR, Twój CPC na Facebooku w naturalny sposób spadnie, ponieważ te dwie metryki są powiązane.

    Czujesz, że Twoje kampanie w Meta Ads mogą działać lepiej?

    Skontaktuj się z nami, a przeanalizujemy Twoje konto reklamowe i przygotujemy plan optymalizacyjny!

    Jak ustalić budżet i harmonogram reklam na Facebooku?

    Facebook umożliwia ustawienie budżetu dziennego lub całkowitego. Budżet dzienny określa maksymalną kwotę, jaką możesz wydać każdego dnia. Po osiągnięciu limitu Facebook przestanie wyświetlać Twoje reklamy do następnego dnia. Twój budżet jest resetowany każdego dnia o północy określonej przez wybraną strefę czasową.

    W przypadku budżetu całkowitego określasz kwotę, jaką chcesz wydać przez cały okres trwania kampanii. Facebook uśrednia kwotę, jaką wydajesz dziennie w trakcie kampanii, na podstawie wskazanej przez Ciebie kwoty.

    Czy 1 000 złotych wystarczy na reklamy na Facebooku?

    1 000 złotych może być dobrym początkiem dla małych, ukierunkowanych kampanii lub do przeprowadzenia testów na Facebooku. Na polskim rynku taki budżet pozwoli na przykład uzyskać 100 000 wyświetleń reklamy, co może przełożyć się na 500 – 1 000 kliknięć w reklamę. Im lepiej dopasujesz grupy odbiorców i im ciekawsze kreacje zaprezentujesz, tym więcej ruchu uzyskasz.

    Jaki jest dobry ROAS dla reklam na Facebooku?

    Nie ma dobrego ROAS dla reklam na Facebooku, dobry będzie taki, który zapewni Tobie pozytywny zwrot z inwestycji. Zazwyczaj jest to poziom od około 400% w górę, ale może się różnić w zależności od branży i marżowości.

    Jakie są najlepsze sposoby targetowania reklam na Facebooku?

    Precyzyjne kierowanie może zwiększyć skuteczność kampanii, ale nie zawsze tak się dzieje. Warto wykorzystać własne bazy danych i budować profile lookalike. Warto również pracować z kampaniami remarketingowymi, oddzielając je od pozyskiwania nowych użytkowników.

    Optymalna strategia reklamowa na Facebook’u

    Dobrym punktem do startu jest uzyskanie co najmniej trzykrotnej wartości budżetu na pozyskiwanie w porównaniu do budżetu na remarketing. Musisz zapewnić stały dostęp nowych użytkowników, aby Twój remarketing mógł być skuteczny. 

    Jedna trzecia Twojego budżetu na budowanie bazy nowych odbiorców może być przeznaczona na odbiorców podobnych (lookalike). To jedna ze skuteczniejszych strategii kierowania reklam.

    Kolejna ⅓ może być przeznaczona na targetowanie związane z zainteresowaniami. Musisz potrafić opisać swojego docelowego odbiorcę za pomocą parametrów związanych z treścią, skojarzeniami, konkurencją, pracą itd.

    Ostatnia część Twojego budżetu na pozyskiwanie może być przeznaczona na testy i eksperymenty. Możesz na przykład wykorzystać grupy wiekowe, lokalizację, własne dane i wykluczenia, aby zweryfikować, czy będziesz w stanie uzyskać wyższe CTR, i niższe CPC dla testowanej grupy.

    Jaki budżet potrzebujesz do reklamowania na Facebook’u?

    Meta Ads nie określa minimalnego budżetu niezbędnego do rozpoczęcia reklamowania na platformie. Możesz zacząć już od kilku złotowej kwoty, aby zacząć wyświetlać reklamy. Poziom 100 zł pozwoli Ci uzyskać nawet 100 kliknięć w reklamę i zebrać pierwsze dane. Poziom 1 000 zł pozwoli już wykorzystać kilka kryteriów targetowania, a poziom 10 000 zł umożliwi podział kampanii na remarketing, akwizycję i testowanie różnych wariantów grup i reklam. Kolejne kroki będą już zależeć od efektywności i takich metryk jak ROAS, LTV czy generowany zysk z wydatków reklamowych.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.