Spis treści

    Już niecały miesiąc dzieli nas od chwili, na którą wszyscy czekają! Czasy Universal Analytics nieuchronnie chylą się ku końcowi, więc mam nadzieję, że masz już na pokładzie nowe narzędzie do analityki jakim jest Google Analytics 4. Jeśli tak, to specjalnie dla Ciebie przygotowałam checklistę najważniejszych elementów, które powinieneś sprawdzić czy działają i czy są włączone zanim nadejdzie 1 lipca. Uruchom więc GA4, zrób sobie dobrą kawę, weź w kartkę, długopis i odznaczaj poszczególne punkty z naszej listy.

    Checklista GA4

    Utworzenie usługi GA4

    Jest to fragment przeznaczony dla tych, którzy jeszcze nie mają utworzonej usługi GA4 (mam nadzieję, że Ciebie to nie dotyczy!) i chcieliby ją stworzyć oraz jak najszybciej zacząć konfigurację. 

    Aby utworzyć usługę Google Analytics 4:

    1. Zaloguj się do swojej usługi Google Analytics Universal
    2. Przejdź do “Administracji”
    3. W sekcji “Usługa”, kliknij niebieski przycisk “Utwórz usługę”
    4. Wybierz usługę GA4 i uzupełnij podstawowe informacje (takie jak kraj, waluta, wielkość firmy i cele dla których tworzysz GA4)
    5. Pojawi Ci się okno informujące o utworzeniu Google Analytics 4 – możesz je zamknąć
    6. Następnie wylądujesz w interfejsie GA4, skąd przejdź w “Administracji” do sekcji “Usługa”, a tam do “Strumienia danych”
    7. Teraz musisz utworzyć odpowiedni strumień danych. Pamiętaj, że osobno tworzysz strumień dla strony webowej, osobno dla aplikacji na IOS, a osobno dla aplikacji na Androidzie
    8. Konfigurując strumień danych uzupełnij takie informacje jak nazwa (pamiętaj o poprawnym nazewnictwie! Nie nazywamy usług np. “Test” itp, bo nikt później nie będzie wiedział o co chodzi :)). Podaj także adres strony internetowej której dotyczy to GA4. 
    9. Gotowe! Teraz możesz przejść do konfiguracji GA4 na Twojej stronie internetowej.

    Instalacja i konfiguracja GA4

    Zanim jeszcze przejdziemy do poszczególnych ustawień, sprawdź czy masz poprawnie wdrożone Google Analytics 4. Co to znaczy “poprawnie” i jak można to zrobić?

    1. Instalując tag śledzenia GA4 ręcznie w kodzie strony,
    2. Instalując tag za pomocą specjalnej wtyczki, dedykowanej dla Twojego CMS,
    3. Instalując tag za pomocą Google Tag Managera.

    Jak widzisz, sposobów jest kilka, jednak osobiście (tak jak większość marketerów i analityków) polecam Ci wykorzystać do konfiguracji przez GTM. To specjalne narzędzie od Google, które jest dedykowane do instalowania i zarządzania kodami analitycznymi i marketingowymi na stronach, bez konieczności ingerencji w kod strony. Dzięki temu narzędziu staniesz się w większości przypadków niezależny do swoich programistów (co oznacza również oszczędność pieniędzy i czasu), a także będziesz mieć wszystkie trackery uporządkowane w jednym miejscu. Dodatkowo Google Tag Manager pozwala na zarządzanie zgodami wykorzystując np. narzędzie Cookiebot. Więc jeśli jeszcze nie znasz i korzystałeś z GTM, bardzo Cię zachęcam do zaprzyjaźnienia się z nim. Gwarantuję, że w przyszłości sobie za to podziękujesz 🙂 

    O czym musisz pamiętać wdrażając GA4?

    Pierwszy duży krok za nami – mamy już utworzone i skonfigurowane GA4. Teraz przechodzimy do sedna – czyli naszej checklisty i ustawień, o których musisz jeszcze pamiętać.

    • Sprawdź poprawność warstwy danych dotyczącej ecommerce 

    GA4 w przeciwieństwie do Universala, bazuje przede wszystkim na zdarzeniach, dlatego ich poprawność wraz z przekazywanymi parametrami jest bardzo ważna. Co prawda większość eventów znajdujących się w data layer jest taka sama jak u poprzednika, ale jest też kilka nowych (m.in. add_payment_info, add_shipping_info, view_cart oraz add_to_wishlist). Więc jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące produktów, jakie wybiera użytkownik w Twoim sklepie, potrzebujesz poprawnie wdrożonej warstwy danych. Poproś programistę lub zgłoś się do agencji digital, aby zaktualizowała datalayer o nowe elementy, które pojawiają się w Google Analytics 4. Następnie możesz przesyłać informacje do GA4 albo za pomocą wtyczek dla określonych platform ecommerce albo za pomocą Google Tag Managera. Oczywiście na koniec przeprowadź kilka testów i zwracaj uwagę na to, jakie informacje są przekazywane w data layer. 

    Jeśli chcesz znaleźć aktualne informacje o eventach e-commerce, wpisz w wyszukiwarkę “Zalecana lista zdarzeń GA4” i kliknij w pierwszy link od Supportu Google. 

    • Wyklucz bramki płatnicze

    Pamiętaj o tym punkcie szczególnie gdy masz sklep internetowy. Nie potrzebujesz w swoich raportach informacji, że głównym źródłem ruchu w Twoim sklepie jest przykładowo jakaś bramka płatnicza, z której przyszedł użytkownik po opłaceniu zamówienia. W internecie znajdziesz dużo przykładów różnych zestawień bramek płatniczych do wykluczeń, które wystarczy skopiować i ustawić w swoim Google Analytics 4. Opcje wykluczeń bramek płatniczych znajdziesz w sekcji “Administracja” → “Strumień danych” → “Skonfiguruj ustawienia tagów” → a następnie rozwiń całą, dostępną listę i kliknij “Lista niechcianych witryn odsyłających”.

    • Odfiltruj ruch wewnętrzny w firmie

    Jest to opcja bardzo podobna jak w Universal Analytics. Znajdziesz ją w sekcji “Administracja” → “Strumień danych” → “Skonfiguruj ustawienia tagów” → rozwiń całą, dostępną listę i wybierz “Definowanie ruchu wewnętrznego”.

    • Włącz usługę Google Signals

    Jest to bardzo ważna funkcja w GA4! Dzięki niej Google Analytics 4 będzie mógł zidentyfikować użytkowników, którzy korzystają z Twojej strony na różnych urządzeniach (o ile są np. zalogowani na swoim koncie Google)

    Dzięki Google Signals możemy też widzieć dane dotyczące wieku, płci i zainteresowań. Aby włączyć Google Signals w sekcji “Administracja”, kieruj się do “Ustawień danych”, a następnie kliknij “Gromadzenie Danych”. 

    Pamiętaj też, aby po włączeniu Google Signals zaktualizować politykę prywatności na swojej stronie.

    • Potwierdź informacje dotyczące zbierania danych użytkownika

    Ta opcja znajduje się w tym samym miejscu, co włączenie Google Signals, musisz jedynie nieco zrescrollować. Będzie Ci to potrzebne, jeśli będziesz chciał importować listy odbiorców z GA4 do Google Ads. 

    • Zmień czas przechowywania danych o zdarzeniach 

    To jedno z najważniejszych ustawień w Google Analytics 4 i nie możesz zapomnieć, aby zmienić ten okres czasu z domyślnych 2 miesięcy na 14 miesięcy! 

    O co tutaj chodzi? Dotyczy to zdarzeń, które będziesz wykorzystywać we własnych raportach. Jeśli zostawisz 2 miesiące, pewne rzeczy będziesz mógł analizować tylko 2 miesiące wstecz. Pamiętaj również, że to ustawienie nie działa wstecz, więc jeśli zmienisz to dziś, to i tak nie zobaczysz w raportach poprzednich 14 miesięcy, dlatego czym prędzej sprawdź to ustawienie u siebie!

    • Połącz Google Analytics 4 z kontem Google Ads

    Jeśli tworzysz reklamy w Google Ads, koniecznie połącz ze sobą te dwa narzędzia. Pamiętaj jednak, że musisz posiadać uprawnienia administratora zarówno w usłudze GA4 i na koncie reklamowym Google Ads, które chcesz z tą usługą Analytics połączyć. 

    • Połącz GA4 z Google Search Console

    Sytuacja identyczna jak w punkcie powyżej – jeśli prowadzisz działania SEO, połącz oba konta, aby z poziomu GA4 móc sprawdzać przykładowo wyszukiwane hasła. 

    • Utwórz wymiary i dane niestandardowe

    Jeśli korzystałeś z nich w Universal Analytics, pamiętaj, aby stworzyć je w nowym narzędziu. Bez tego, może się z czasem okazać, że zarówno w raportach standardowych jak i niestandardowych możesz nie móc wyciągnąć interesujących się parametrów dotyczących wybranych zdarzeń (takich jak np. currency lub total_price). 

    • Włącz śledzenie między domenami

    Ustawienie znane jako cross domain tracking, szczególnie przydatne jeśli masz kilka subdomen w swojej witrynie. Dzięki temu, użytkownik przechodzący między różnymi domenami będzie rozumiany przez GA4 jako ten sam użytkownik m.in po parametrze session_id. 

    • Wyłącz automatyczne utworzenie usługi Google Analytics 4

    W tym celu wróć proszę do swojego starego Universal Analytics i wejdź do sekcji “Administracja”. Następnie kliknij opcję “Asystent konfiguracji usługi w Google Analytics 4”, a następnie wyłącz suwak mówiący o “Automatycznej konfiguracji podstawowej usługi w Google Analytics 4”. 

    Dlaczego jest to ważne ustawienie, o którym również nie możesz zapomnieć?

    Wiosną tego roku Google ogłosiło, że jeśli ktoś nie ma utworzonej usługi GA4, to nie ma się czym martwić, Google zrobi to za nas. Czy tak się stało? Na to pytanie musisz sobie odpowiedzieć samodzielnie, ja na swoich kontach nie widziałam jeszcze przypadku, aby Google samo utworzyło GA4. Natomiast jeśli już się tak stanie, to co zostanie wykonane w ramach automatycznego przejścia na GA4:

    • Google stworzy nową usługę Google Analytics 4 (GA4) i połączy ją z obecną usługą Google Universal Analytics (GUA).
    • Nowa usługa GA4 będzie miała skonfigurowane funkcje jak w GUA: cele, połączenia z Google Ads, Search Console itp.

    Wydaje się to dobry rozwiązaniem, ale… To zależy. Jeśli niespecjalnie przykładasz wagę do analityki (a powinieneś! 🙂 ) i zaglądasz do Google Analytics kilka razy do roku, to możesz pozwolić aby Google zrobiło to za Ciebie. Natomiast z drugiej strony, zdecydowanie warto wykorzystać potencjał Google Analytics 4 i poświęcić czas, aby samodzielnie skonfigurować to narzędzie. Inaczej, może zrobić się duży bałagan. A bałagan to ostatnie czego chcemy w analityce. Poza tym, jeśli wychodzi nowe narzędzie, to jest to doskonała okazja na porządki, bo kiedy jak nie teraz? 

    Przy tej okazji chciałabym poruszyć jeszcze jedną ważną kwestię. Jeśli przed pojawieniem się informacji, że Google zrobi całą robotę za Ciebie, utworzyłeś już GA4 i myślisz, że ta informacja Cię już nie dotyczy, to niestety, ale muszę wyprowadzić Cię z błędu. Ponieważ jeśli Google widzi, że nie masz w tym miejscu połączonych usług Universal Analytics i GA4, może traktować to jako brak GA4 i utworzyć ponownie tą usługę. To z kolei będzie skutkować nadpisaniem na to, co już sam stworzyłeś i skonfigurowałeś, więc cała Twoja dotychczasowa praca pójdzie na marne. W związku z czym, bardzo proszę, sprawdź w sekcji “Administracji” starego Analyticsa jak ta sytuacja wygląda u Ciebie. Jeśli jeszcze nie załapałeś się na automatyczne utworzenie GA4 i nie chcesz tego lub/i masz już GA4, a ta opcja jest u Ciebie nadal włączona – wyłącz ją i połącz Universal Analytics z GA4. 

    Potrzebujesz indywidualnego szkolenia z obsługi Google Analytics 4?

    Ogrom możliwości GA4 może na początku przytłaczać, ale przekonaj się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Przejdziemy przez to razem!

    Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie jedynie przypomnieniem najważniejszych ustawień i odznaczyłeś ze swojej checklisty wszystkie punkty. Jeśli natomiast potrzebowałbyś pomocy z wdrożeniem lub konfiguracją GA4, zgłoś się do nas. Z przyjemnością Ci pomożemy i dodatkowo przeszkolimy z obsługi Google Analytics 4.

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.