Spis treści

    Kampanie remarketingowe są nieodłączną częścią każdej skutecznej strategii marketingu internetowego. Dzięki nim możemy efektywnie dotrzeć do osób, które miały już kontakt z naszą marką, np. odwiedziły naszą stronę internetową, zaangażowały się na naszym profilu na Instagramie czy na fanpage’u na Facebooku. 

    Jeśli posiadasz doświadczenie w tworzeniu kampanii w Meta Ads, na pierwszy rzut oka, kampania remarketingowa nie wydawać się niczym skomplikowanym. Jednak nawet tutaj czyhają pewne pułapki, które mogą skutkować zmarnowaniem czasu i środków finansowych. Dlatego w tym artykule przedstawię Ci, na jakie błędy warto zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii remarketingowych.

    Brak personalizacji treści

    Brak personalizacji treści to chyba najczęstszy błąd popełniany podczas tworzenia kampanii remarketingowych. Wielu marketerów powiela  w nich te same kreacje reklamowe, które już wcześniej wykorzystane były w kampaniach na zimny ruch. Jest to jednak powszechny błąd, którego warto się wystrzegać.

    Chcąc uzyskiwać satysfakcjonujące wyniki w swoich kampaniach, warto postawić na personalizację. Statystyki pokazują, że aż 75% konsumentów ceni sobie personalizację w przekazie promocyjnym (źródło: Coredna). Co więcej, personalizowane reklamy mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 7,8% (źródło: Econsultancy). 

    Reklamy, które nie odnoszą się do konkretnej aktywności użytkownika na stronie, mogą pozostawiać wrażenie ogólności i braku zainteresowania indywidualnymi potrzebami klienta. Przykładowo, prezentacja konkretnych produktów, które wcześniej przeglądał użytkownik, znacznie zwiększa szansę na ponowne zaangażowanie i skuteczną konwersję.

    Korzystanie z nieodpowiedniego segmentu odbiorców 

    Kampanie reklamowe w Meta Ads oferują nam możliwość naprawdę precyzyjnego kierowania reklam. Możemy docierać do osób, które m.in.: odwiedziły naszą stronę, wykonały daną akcję czy zaangażowały się na naszym fanpage’u. 

    Podstawowym celem remarketingu jest przypomnienie użytkownikom, którzy mieli wcześniejszy kontakt z naszą marką, o niedokończonej czynności (np. o zakupie) oraz skłonienie ich do ponownej interakcji. Nieumiejętne targetowanie może jednakże prowadzić do straty zarówno czasu, jak i pieniędzy.

    Przede wszystkim należy unikać zbyt szerokich grup docelowych. Na przykład, tworzenie jednej ogólnej kampanii remarketingowej do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę, w wielu przypadkach może okazać się nieskuteczne. W takiej sytuacji wrzucamy do jednego worka osoby, które w różnym stopniu zaangażowały się w naszą stronę – niektórzy mogą jedynie przejrzeć główną stronę, podczas gdy inni dodadzą produkt do koszyka. Ponadto istnieje ryzyko, że część osób wejdzie na stronę, nie wykazując żadnego zainteresowania naszą ofertą, np. poprzez przypadkowe kliknięcie w reklamę. O wiele skuteczniejszym rozwiązaniem jest przetestowanie bardziej precyzyjnych segmentów i kierowanie kampanii do osób, które przykładowo oglądały konkretne produkty na stronie lub wykonały konkretną akcję, np. dodały produkt do koszyka. 

    Mało skuteczne reklamy

    Chcąc przygotować skuteczną kampanię remarketigową w Meta Ads, powinniśmy zadbać także o wygląd i jakość naszej kreacji reklamowej. Podczas tworzenia reklam, unikajmy kilku powszechnie popełnianych błędów: 

    Brak testowania różnych kreatywów

    Nieprzeprowadzanie testów różnych elementów reklam ogranicza nam możliwość optymalizacji. Regularne testowanie różnych wariantów obrazów, nagłówków i tekstów reklamowych oraz dostosowywanie kampanii na podstawie wyników testów A/B jest kluczowe, jeśli chcemy uzyskiwać jak najlepsze wyniki. 

    Treść reklamy powinna nie tylko precyzyjnie przedstawiać naszą ofertę, ale także być na tyle przekonująca, aby skłonić odbiorcę do pożądanego działania. Tworząc kreację reklamową, warto przestrzegać kilku kluczowych zasad:

    1. Twórz krótkie teksty, które jasno przedstawiają Twoją ofertę.
    2. Staraj się zwracać do użytkownika bezpośrednio na “Ty” – unikaj korzystania z liczby mnogiej “Wy”
    3. Używaj języka, który jest zrozumiały dla odbiorców.
    4. Korzystaj z grafik, zdjęć lub filmów – testuj, które z formatów najlepiej oddziałują na Twoją grupę docelową. 

    Brak klarownego wezwania do działania

    Celem CTA (Call to Action) jest precyzyjne wskazanie odbiorcy, jakie działanie chcemy, aby podjął.  W trakcie tworzeniu reklamy w Meta Ads mamy do wyboru szeroki wachlarz różnych CTA, takich jak np. Kup teraz, Zarejestruj się, Skontaktuj się z nami, Dowiedz się więcej itp. Zawsze wybieraj to wezwanie do działania, które najlepiej współgra z celem kampanii remarketingowej.

    CTA warto także umieścić w tekście reklamowym, a nawet na samej grafice, aby użytkownik dokładnie wiedział, jakie konkretne działanie ma podjąć po kliknięciu w reklamę. Klarowne i zdecydowane wezwanie do działania jest kluczowym elementem skutecznej kampanii remarketingowej.

    Nieoptymalizowanie reklamy dla różnych urządzeń 

    Klienci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, takich jak telefony czy tablety, do przeglądania Facebooka czy Instagrama. Dlatego niezwykle istotne jest, aby podczas tworzenia kreacji reklamowych zadbać o to, aby były one responsywne i prezentowały się atrakcyjnie na różnych urządzeniach. Optymalizacja dla różnych platform zwiększa skuteczność kampanii i pozytywnie wpływa na doświadczenie użytkowników.

    Pominięcie remarketingu dynamicznego

    Posiadając sklep internetowy, dużym błędem jest brak wykorzystania w swoich działaniach remarketingu dynamicznego. Jest to forma reklamy, w której użytkownikowi prezentowane są konkretne produkty, z którymi miał wcześniejszy kontakt podczas wizyty na naszej stronie (mogą być to na przykład produkty, które zostały przez niego wyświetlone lub dodane do koszyka).

    Statystyki jednoznacznie wskazują, że korzystanie z remarketingu dynamicznego może pomóc marce zwiększyć przychody maki nawet o 40%. Co ciekawe, atrakcyjność produktu jest głównym powodem, dla którego 37% klientów klika reklamę remarketingową. To jasny dowód na to, że zaniedbywanie remarketingu dynamicznego w działaniach marketingowych jest niedocenianiem potencjału, jaki może on przynieść.

    Zbyt agresywny remarketing

    Wielu użytkowników potrzebuje czasu, zanim zdecyduje się na dokonanie zakupu. Dlatego korzystanie z remarketingu, aby przypomnieć użytkownikom o ofercie, jest istotne. Niemniej jednak nadmierne i nachalne wyświetlanie reklam może przynieść odwrotny skutek – zamiast nakłonić użytkownika do zakupu, może go mocno do tego zniechęcić. Dlatego też podczas optymalizacji kampanii remarketingowej, warto kontrolować częstotliwość wyświetlania naszych reklam. Dodatkowo możesz także zastosować limity czasowe, np. nie wyświetlać reklam użytkownikom po ostatniej wizycie przez pewien czas (wykluczając taką grupę odbiorców w swojej kampanii). 

    Tworząc samą reklamę, ważne jest pamiętanie o kilku kluczowych elementach, które definiują jej efektywność i zapewniają, że nie będzie ona uznawana za nachalną. Dobra reklama remarketingowa:

    • jest subtelna,
    • skutecznie zachęca do działania,
    • jest dostosowana do indywidualnych preferencji zakupowych użytkownika,
    • utrzymuje spójność z charakterem marki.

    Źle dobrany budżet

    Źle dopasowany budżet to jedno z najczęstszych wyzwań, z jakimi marketerzy mogą się spotkać podczas tworzenia kampanii remarketingowych. Niewłaściwie skalowany budżet może prowadzić do niewystarczającego dotarcia do potencjalnych klientów lub, z drugiej strony, do nadmiernej ekspozycji reklam, co może skutkować marnowaniem środków finansowych. 

    Brak odpowiedniego dostosowania budżetu do zakresu kampanii i charakterystyki grupy docelowej może utrudnić osiągnięcie optymalnych wyników. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ile dokładnie powinien wynosić budżet. Zależy on bowiem od wielkości grup remarketingowych. Na początku warto zacząć od budżetu na poziomie kilku tysięcy złotych. Przy małym ruchu na stronie, wystarczający może okazać się budżet już na poziomie 500-1000 zł miesięcznie. 

    Nie wiesz, jaki budżet przeznaczyć na konkretne działania w marketingu internetowym?

    Skorzystaj ze wsparcia naszych Specjalistów! Z ich pomocą zwiększysz konwersję i obniżysz liczbę porzuconych koszyków w sklepie internetowym!

    Brak analizy i optymalizacji 

    Brak odpowiedniej optymalizacji i systematycznej analizy kampanii remarketingowych to błąd, który może znacznie ograniczyć skuteczność naszych działań. Kampanie reklamowe, zwłaszcza w kontekście remarketingu, wymagają stałej uwagi i dostosowywania do zmieniających się warunków rynkowych oraz zachowań klientów. Zaniedbanie tego procesu może prowadzić do marnowania budżetu na nieskuteczne reklamy, które nie przyciągają uwagi lub nie skłaniają do pożądanych działań.

    Przy optymalizacji warto rozważyć przeprowadzenie testów A/B. Dzięki nim możemy ocenić nasze targetowanie, czy nawet samą kreację reklamową. Najlepiej, gdy testuje się jeden element w danym badaniu. Przy reklamie może być to np. kolor przycisku CTA, interaktywny element czy nagłówek. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne określenie, która modyfikacja przynosi pozytywne rezultaty, a która może okazać się nieefektywna. Testowanie pojedynczych zmian jednocześnie umożliwia dokładną analizę i optymalizację naszej kampanii.

    Ten proces nie tylko pozwala zaoszczędzić czas i środki finansowe, ale także przyczynia się do skuteczniejszych reklam. Warto jednak pamiętać, że zbyt częste lub zbyt szybkie wprowadzanie zmian może być kosztownym błędem, ponieważ osiągnięcie optymalnych wyników reklamowych wymaga czasu.

    Podsumowanie

    Błędy popełnione w kampaniach remarketingowych w Meta Ads mają potencjał obniżenia skuteczności całych działań reklamowych. Kluczowym elementem do odniesienia sukcesu jest identyfikacja tych błędów oraz odpowiednia optymalizacja reklam. Należy precyzyjnie zdefiniować grupę docelową, wybrać odpowiedni budżet i dostosować treść do potrzeb oraz oczekiwań odbiorców. Ważne jest również systematyczne monitorowanie wyników kampanii i elastyczne wprowadzanie zmian.

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.