Spis treści

    Korzystasz już z reklam displayowych i zastanawiasz się w jaki jeszcze sposób możesz zwiększyć zasięg swoich kampanii?

    Z pomocą przychodzą reklamy Discovery i krótki poradnik jak je tworzyć i optymalizować, aby były jak najbardziej skuteczne w osiąganiu Twoich celów marketingowych. 

    Zasady tworzenia reklam Discovery

    Czym są kampanie Discovery?

    To jeden z rodzajów reklam w Google Ads, który pozwala na zaprezentowanie reklamy na bardzo szeroką skalę w atrakcyjny sposób. Google określa, że możesz dotrzeć nawet do 3 miliardów klientów w różnych źródłach treści, aby rozwijać i realizować swoje cele związane ze skutecznością. 

    Brzmi interesująco, prawda? A jak wyglądają kulisy takiego działania? Kampanie Discovery wykorzystują ogromną bazę odbiorców i sygnały dotyczące prawdopodobnych zamiarów użytkowników, aby wyświetlać atrakcyjne reklamy właśnie takim użytkownikom, którzy są najbliżsi poznania Twojej marki i wejścia z nią w interakcje. 

    Tworzenie kampanii Discovery

    Co potrzebujesz zanim zaczniesz tworzyć reklamy Discovery?

    • Komponenty reklamy: nagłówki, teksty reklam, logo i obrazy, które chcesz wykorzystać. Pamiętaj, żeby dostarczyć elementy graficzne jak najlepszej jakości – odpowiednie logo, a także ostre i dobrze naświetlone zdjęcia. Dobrym pomysłem będzie również wykorzystywanie treści i obrazów, które do tej pory osiągały zadowalające wyniki w innych Twoich kampaniach. 
    • Sprawdź, czy poprawnie śledzisz działania powodujące konwersje oraz czy masz włączone tagowanie całej witryny. 
    • Zapoznaj się z zasadami dotyczącymi reklam spersonalizowanych.
    • Zaplanuj swój budżet tak, aby wynosił on co najmniej 10 krotność docelowego CPA.

    Jak stworzyć kampanię Discovery krok po kroku?

    1. Zaloguj się do swojego konta Google Ads

    2. Kliknij “Kampanie” i kolejno w przycisk niebieskiego plusa, aby utworzyć “Nową kampanię” 

    3. Wybierz cel marketingowy, który będzie najlepiej odpowiadać Twojej strategii. Możesz wybierać pomiędzy celami tj. “Sprzedaż”, “Potencjalni klienci”, “Ruch w witrynie” lub stworzyć kampanię bez określonego celu.

    4. Teraz wybierz typ kampanii “Discovery” i jeden z podtypów. Masz do wyboru:

    • standardowa kampania Discovery
    • kampania Discovery z plikami danych o produktach

    Po wybraniu kliknij “Dalej”.

    5. Wybierz cel konwersji, aby kampania była skuteczna i poprawnie się optymalizowała

    6. Określ kierowanie geograficzne i językowe

    7. Wybierz odpowiednią dla Ciebie strategię ustalania stawek i określ swój budżet dzienny. Następnie kliknij “Dalej

    8. Wybierz segmenty swoich odbiorców. Masz do wyboru:

    • kierowanie na odbiorców niestandardowych o podobnych zamiarach
    • kierowanie na podstawie Twoich danych
    • kierowanie na segmenty na rynku

    Tutaj zatrzymamy się chwilę dłużej, ponieważ musisz pamiętać, że Twoje listy odbiorców muszą spełnić określone wymagania jeśli mają być wykorzystywane w kampaniach. Są to m.in:

    • W sieci wyszukiwania Google: musisz zgromadzić na listach co najmniej 1000 użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 30 dni.
    • W YouTube: musisz zgromadzić na listach co najmniej 1000 użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 30 dni.
    • W Gmail: musisz zgromadzić na listach co najmniej 100 użytkowników, którzy byli aktywni w sieci reklamowej w ciągu ostatnich 30 dni.

    Jak stworzyć reklamę w sieci Discovery?

    Będziesz mieć do wyboru dwa typy reklamy:

    1. Statyczna reklama Discovery

    Dodaj adres URL, nagłówek (najlepiej kilka, a maksymalnie 5) oraz kilka tekstów reklam (również maksymalnie możesz wpisać 5). Do tego dołącz maksymalnie 15 zdjęć oraz logo. Wymiary grafik do reklam Discovery nie różnią się od tych w sieci reklamowej, ale jeśli potrzebujesz sprawdzić dokładnie ich rozmiary, polecam stronę od Supportu Google: https://support.google.com/google-ads/answer/12563349?visit_id=638106753940381303-2393806808&rd=1

    Do całości komponentów warto dołożyć jeszcze CTA (czyli tekst wezwania do działania).

    2. Karuzelowa reklama Discovery

    Tutaj proces reklamy jest bardzo podobny jak powyżej. Ten rodzaj reklamy cechuje się tym, że można stworzyć od 2 do 10 kart, a w każdej z nich mamy możliwość dodania osobnego nagłówka i adresu strony. W przypadku nagłówków i tekstów reklam, w każdym bloku możemy dodać jeden nagłówek o długości maks. 40 znaków oraz jeden tekst reklamy o długości maksymalnej 90 znaków, a także dodajemy nazwę firmy. 

    Następnie dodajemy kwadratowej grafiki i do każdej grafiki wpisujemy odpowiedni adres URL oraz indywidualny nagłówek. 

    Jak targetować reklamy Discovery?

    Poza wyborem celu marketingowego na samym początku tworzenia kampanii, mamy też do dyspozycji wybór różnych sposobów kierowania reklam do odbiorców, m.in:

    • kierowanie demograficzne (wiek, płeć, status rodzicielski, wykształcenie)
    • kierowanie po zainteresowaniach (użytkownicy są dobierani według określonych zainteresowań daną tematyką np. kolarstwo, gotowanie, marketing)
    • kierowanie typu “odbiorcy na rynku” (to odbiorcy, którzy aktywnie szukają czegoś w Google i wykazują wyraźną gotowość do zakupy określonych produktów np. sprzętu komputerowego, samochodu, sprzętu AGD RTV) 
    • kierowanie ze względu na zdarzenia z życia (to odbiorcy, których możesz określić na podstawie podanych przykładowych zdarzeń w życiu np. osoby zmieniające pracę, osoby, które wzięły ślub, skończyły studia, niedawno założyły firmę itp.)
    • remarketing (czyli wykorzystywanie utworzonych już list remarketingowych gromadzących użytkowników, którzy w przeszłości odwiedzili Twoją stronę lub wykonali na niej określone działanie)
    • kierowanie na niestandardowe listy odbiorców – ang. Custom intent oraz custom affinity audiences (w tym przypadku możesz samodzielnie stworzyć listy odbiorców, które opierają się na określonych słowach kluczowych lub wybranych adresach stron)

    O czym musisz pamiętać tworząc reklamy Discovery?

    1. Po uruchomieniu kampanii zaczekaj około 2 tygodnie przed wprowadzeniem kolejnych, dużych zmian. Daj kampanii czas na naukę i optymalizację stawek zanim ponownie wywrócisz jej reklamowy świat do góry nogami 🙂 

    2. Dodaj rozszerzenia reklam do swojej kampanii. Przemyśl jakie sprawdzą się u Ciebie najlepiej i przygotuj np. rozszerzenie formularza czy rozszerzenie telefoniczne, aby ułatwić potencjalnym klientom kontakt z Tobą. 

    3. Zadbaj o wysoką jakość obrazów i zapoznaj się z wymaganiami reklam Discovery, aby zapobiec odrzuceniu reklam w przyszłości. 

    4. Wykorzystuj komponenty graficzne z których korzystasz już w innych kampaniach. Twórz jednolity wizerunek marki i zadbaj, aby Twoja firma, produkty lub usługi z większym prawdopodobieństwem zapisały się w świadomości odbiorcy. Dodatkowo, korzystanie z istniejących zasobów graficznych (jeśli te są oczywiście skuteczne!) pozwoli zaoszczędzić Twój czas i pieniądze.

    Skuteczna optymalizacja kampanii Discovery 

    Jak każda kampania, ta również wymaga analizy wyników, planów na dalszy rozwój i optymalizacji. Poniżej mam dla Ciebie trzy propozycje jak możesz optymalizować swoje reklamy Discovery:

    • Kampanie Discovery nie wykorzystują słów kluczowych, ale grupy odbiorców. Warto obserwować raporty dotyczące odbiorców Twoich reklam i analizować które grupy najlepiej konwertują. Pamiętaj, że jeśli chcesz dodawać nowe grupy odbiorców do obserwacji, zaznaczaj opcję “Obserwacja”, a nie “Kierowanie” aby uniknąć niepotrzebnego zawężania zasięgu kampanii.
    • Przeglądaj zakładkę Rekomendacje i staraj się utrzymywać wynik optymalizacji swoich kampanii na poziomie powyżej 80%. Jeśli nie jesteś pewny co do prezentowanych rekomendacji, zawsze możesz skonsultować swoje przemyślenia z zespołem lub agencją digitalową.
    • Stosuj wykluczenia reklam. Możesz z grona Twoich odbiorców wykluczyć grupy, które wiesz, że nie będą zainteresowane ani Twoimi produktami ani usługami. Warto przeanalizować segmenty odbiorców pod kątem np. wydarzeń z życia lub zainteresowaniami jakąś konkretną tematyką. 

    Kiedy warto stosować kampanie Discovery?

    Kiedy po wybraniu odpowiedniego celu marketingowego, chcesz uzyskać dużo konwersji dzięki reklamom multimedialnym. Reklamy Discovery sprawdzą się świetnie zarówno w celu sprzedażowym takim jak zakup jak i zwiększanie świadomości i pozyskiwanie klientów. Jeśli zależy Ci na utrzymaniu kontaktu z klientami, którzy już znają Twoją markę i produkty lub usługi, warto również zastanowić się nad tym typem kampanii. W tym przypadku jako remarketing, świetnie mogą się sprawdzić właśnie kampanie Discovery, ponieważ swoimi reklamami mogą trafiać do użytkowników, którzy już wcześniej skorzystali z Twojej oferty i są chętni do ponownej interakcji. 

    Przetestuj kampanie Discovery i docieraj do nowych odbiorców!

    Chętnie pomożemy Ci w tworzeniu i optymalizacji kampanii reklamowych Discovery, aby zwiększyć widoczność Twojej marki i generować większą liczbę konwersji. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twoich celach!

    Zalety reklam Discovery:

    1. Skuteczna kampania zasięgowa. 

    Możesz wyświetlać swoje reklamy na stronie głównej YouTube, w sekcji “Warte obejrzenia” oraz na na kartach Discover, a także na kartach „Oferty” i „Społeczności” w Gmailu. Dzięki temu wychodzimy do potencjalnych klientów na szerszą skalę. Nie skupiamy się już tylko na słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę, ale także trafiamy z reklamą do użytkowników, którzy korzystając z usług Google szukają nowych trendów w modzie lub oglądają filmy np. z tutorialami handmade. 

    2. Większe zaangażowanie Twoich odbiorców i lepsza trafność reklam.

    Korzystając z sygnałów analizujących zachowania klientów, możesz wyświetlać im o wiele bardziej trafniejsze reklamy w odpowiednim momencie, kiedy są oni najbardziej zainteresowani Twoimi usługami lub produktami. 

    3. Natywnie tworzone reklamy bezpośrednio w systemie Google 

    Ty dostarczasz zasoby reklamowe, a całą resztę robią systemy uczące się. Łączą te wszystkie elementy i skuteczny sposób wyświetlają na różnych urządzeniach, w odpowiednim momencie. 

    4. Automatyczne ustawianie stawek 

    W kampaniach typu Discovery możesz korzystać z takich strategii jak: maksymalizacja liczby konwersji, docelowy CPA lub docelowy ROAS. Zawsze też możesz włączyć kierowanie zoptymalizowane, dzięki czemu będziesz mógł korzystać z opracowanych przez Google algorytmów, ukierunkowanych na skuteczne pozyskiwanie odbiorców.

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.