Spis treści

    Istnieje bardzo wiele różnych strategii pozycjonowania stron. Dobór odpowiedniej wymaga wzięcia pod uwagę szeregu różnorodnych czynników takich jak budżet na działania, branża, wielkość witryny, zakres oferowanych produktów i usług czy obszar geograficzny w jakim działa firma. 

    pozycjonowanie lokalne - co można zyskać?

    Ten ostatni czynnik może wydawać się nieco dziwny, jeśli mówimy o marketingu internetowym – w sieci przecież odległości nie są aż tak ważne. Jednak, jeśli mocniej zagłębimy się w temat, zdamy sobie sprawę, że wiele firm działających lokalnie, na niewielkim obszarze także ma chęć i potrzebę, aby promować się w wyszukiwarce. 

    Dla takich właśnie firm – działających regionalnie, najlepszą strategią działań będzie pozycjonowanie lokalne. 

    Czym jest pozycjonowanie lokalne?

    Pozycjonowanie lokalne to strategia działań SEO skupiająca się na promowaniu witryny pośród użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google na danym obszarze. Strategia ta sprawdza się przede wszystkim dla firm świadczących usługi lub sprzedających produkty, w celu pozyskania których, potencjalny klient nie będzie chciał pokonywać dalekich odległości. Dodatkowo pozycjonowanie lokalne sprawdzi się świetnie w przypadku firm, które swoich usług nie świadczą online, ponieważ wymagają one interakcji w realnym świecie. 

    Przykładami branż dla których świetnie sprawdzi się pozycjonowanie lokalne będą między innymi:

    • Wszelkiego rodzaju sklepy sprzedające produkty „pierwszej potrzeby” wyłącznie stacjonarnie – sklepy spożywcze, apteki, drogerie, sklepy wielobranżowe, piekarnie, cukiernie
    • Usługi kosmetyczne – salony piękności, fryzjerzy, kosmetolodzy, salony masażu 
    • Placówki zajmujące się ochroną zdrowia – przychodnie, gabinety lekarskie, gabinety stomatologiczne
    • Wszelkiego rodzaju usługi „naprawcze” – mechanicy samochodowi, elektrycy, hydraulicy, ogrodnicy itp.
    • Usługi budowalne (o ile firma nie świadczy usług z dojazdem na dalekie odległości)
    • Usługi przydatne na co dzień – krawcowa, szewc, pralnia
    • Gastronomia – restauracje zarówno te z dowozem jak i z możliwością jedzenia jedynie na miejscu

    Jak rozpocząć pozycjonowanie lokalne?

    Jeśli wiemy już, że strategia pozycjonowania lokalnego jest odpowiednia dla naszego biznesu, możemy przejść do planowania działań. W pierwszej kolejności musimy ustalić grupę docelową, czyli kogo tak naprawdę mogą zainteresować nasze usługi. 

    W przypadku pozycjonowania jedyną metodą targetowania naszej witryny do potencjalnych odbiorców jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Musimy się więc zastanowić, jakie frazy w wyszukiwarkę wpisywać będą nasi potencjalni klienci. Przy tej czynności pomocne będą różne narzędzia SEO takie jak np. Senuto lub SemRush. Punktem wyjściowym przy ustalaniu listy fraz będą oczywiście nasze produkty i usługi z uwzględnieniem miejsca w jakim je świadczymy.

    Przykładowo – jesteśmy właścicielem pralni chemicznej w miejscowości Pcim Dolny, wśród naszych usług znaleźć można: pranie płaszczy, pranie garniturów, pranie dywanów, pranie chemiczne oraz czyszczenie skór naturalnych. Każda z tych usług może stanowić oddzielną frazę, jednak są to frazy bardzo ogólne, a jak wiemy zachowania użytkowników wyszukiwarki zmieniają się od wielu lat w kierunku coraz bardziej precyzyjnych zapytań. Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że mieszkaniec Pcimia Dolnego poszukując miejsca, gdzie będzie mógł wyprać dywan wpisze w wyszukiwarkę frazę w postaci usługi + miasta, czyli „pranie dywanów pcim dolny”. Jednak, jeśli nasza strona nie będzie zoptymalizowana pod tego typu frazy może nie zobaczyć nas na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania.

    Jak optymalizować witrynę pod pozycjonowanie lokalne

    Jeśli mamy już ustaloną listę słów kluczowych, na które chcemy być widoczni w wyszukiwarce, należy przejść do optymalizacji strony. W pierwszej kolejności musimy wykonać techniczny audyt SEO, aby sprawdzić czy nasza witryna spełnia Wytyczne Google dla Webmasterów, w tym między innymi Podstawowe Wskaźniki Internetowe

    Po wdrożeniu technicznych zmian optymalizacyjnych możemy przejść do zamieszczania na naszej stronie słów kluczowych. Jeśli świadczymy usługi tylko w jednym mieście frazy ogólne powiązane z naszą działalnością (np. pralnia chemiczna pcim dolny) powinniśmy zamieścić na stronie głównej, pamiętając, aby w sposób jak najbardziej językowo poprawny znalazły się zarówno w meta tagach jak i nagłówkach H. 

    Następnie bardzo istotne będą dla nas podstrony usług/produktów, każda z nich powinna mieć przypasowane do siebie odpowiednie słowa kluczowe wraz z zawartą w nich nazwą miasta. Tutaj także powinny pojawić się frazy zarówno w title i description jak i w nagłówkach. Należy nie zapominać także o treści poszczególnych podstron – powinna być ona bogata, oryginalna i wartościowa dla potencjalnych klientów. 

    Ważne jest także linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami, ponieważ znacząco ułatwia to indeksowanie witryny przez robota wyszukiwarki oraz ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie. 

    A co, jeśli naszymi usługami mogą być zainteresowani klienci z więcej niż jednego miasta?

    W takim przypadku doskonałym rozwiązaniem będzie stworzenie dedykowanych podstron dla każdego z miast jakie nas interesuje, tak aby w sposób naturalny móc zamieścić słowa kluczowe nie tworząc długich zlepków fraz na stronie głównej. Pozwoli nam to zachować porządek w strukturze treści, ale także sprawi, że nasze działania SEO nie będą mocno rzucać się w oczy naszemu klientowi.

    Zoptymalizowaliśmy serwis pod pozycjonowanie lokalne, co dalej?

    Następnym krokiem będzie oczywiście pozyskiwanie wartościowych linków. One także powinny pochodzić ze stron lokalnych, powiązanych z naszym obszarem geograficznym lub tematyką działania. Serwisy lokalne bardzo często mają wysokie parametry i dużą wartość SEO, ponieważ są na bieżąco moderowane. Ich niewątpliwą zaletą jest też zazwyczaj koszt publikacji linku lub artykułu – mniejszy niż na dużych portalach ze względu na ograniczony zasięg, spowodowany ograniczoną geograficznie grupą docelową. 

    Odpowiednio prowadzona strategia pozycjonowania lokalnego może z łatwością zapewnić napływ klientów niedużym biznesom. Zaletą działań lokalnych (mamy tu na myśli raczej działania w mniejszych miastach), jest mała konkurencja, co przekłada się na stosunkowo niewielki koszt pozyskania potencjalnego klienta.

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.