Spis treści
W dzisiejszym świecie digital marketingu kampanie wideo stają się niezwykle skutecznym narzędziem do promowania szerokiej gamy produktów lub usług. Jednak sukces tego typu kampanii zależy w dużej mierze od optymalizacji, czyli ciągłego doskonalenia strategii i ustawień, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. W tym artykule przyjrzymy się kluczowym krokom i praktykom, które pomogą Ci zoptymalizować Twoje kampanie wideo, aby zwiększyć ich efektywność oraz maksymalnie wykorzystać potencjał tej platformy reklamowej.
Optymalizacja reklam
Głównym wskaźnikiem, który odzwierciedla skuteczność reklamy wideo, jest współczynnik obejrzeń. Reklamy wideo z wysokim współczynnikiem obejrzeń mają większe szanse na wygraną w aukcjach przy niższym koszcie za wyświetlenie (CPV). Dlatego jeśli zależy Ci na osiągnięciu większej liczby obejrzeń, warto dokładnie przyjrzeć się swoim zasobom reklamowym.
Testuj różne kreacje reklamowe
Często przy kampaniach wideo ograniczamy się do promocji tylko jednego filmu. Jednak jeśli mamy taką możliwość, warto dodać kilka wersji kreacji, aby przy optymalizacji móc wyłączyć te, które nie osiągają satysfakcjonujących nas wyników. W wideo możesz pozmieniać różne jego elementy, takie jak długość, umieszczenie napisów, dynamikę itp.
Jeśli natomiast chcesz promować tylko jeden film, dobrze jest przetestować różne nagłówki bądź teksty wezwania do działania w samej reklamie. Nawet niewielkie różnice w tekście mogą później wpłynąć na spore różnice współczynnika obejrzeń i kosztu CPV na przestrzeni całej kampanii.
Staraj się także dostosować swoje reklamy pod kątem wymiarów. W końcu odbiorcy mają możliwość interakcji z Twoimi filmami zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Dlatego też zalecane jest przesłanie i testowanie wideo w różnych proporcjach, takich jak: pionowy: 9:16, kwadratowy 1:1 i poziomy 16:9.
Ulepsz swoje filmy
Ulepszanie reklam wideo w kampaniach Google Ads to kluczowy element optymalizacji, który może przyczynić się do zwiększenia skuteczności kampanii i osiągnięcia lepszych wyników. Jednym z popularniejszych sposobów jest skrócenie czasu trwania reklamy. Coraz ciężej jest przyciągnąć uwagę użytkownika przez dłuższy czas. Dlatego postaraj się skrócić czas trwania reklamy do maksimum 30 sekund, aby uniknąć znużenia widzów i skupić się na kluczowych informacjach.
W związku z tym, że reklamę na YouTube możemy najczęściej pominąć po 5 sekundach, warto mieć na uwadzę także to, że właśnie te pierwsze kilka sekund filmu są najważniejsze, aby przyciągnąć uwagę widza. Wykorzystuj ciekawe i angażujące wstępy, które zaintrygują odbiorców i zachęcą ich do kontynuowania oglądania.
Optymalizacja grup reklam
Właściwe dostosowanie naszych grup reklam może znacząco przybliżyć nas do osiągnięcia wyznaczonych przez nas celów, a także może znacząco wpłynąć na wzrost konwersji. Aby osiągnąć optymalne wyniki, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników, które teraz przybliżę.
Dostosuj swoje stawki
Jeśli ustawiliśmy podtyp naszej kampanii wideo na “Niestandardową kampanię wideo” lub “Sekwencję reklam” w strategii ustalania stawek mamy do wyboru: Maksymalny CPV lub Docelowy CPM. Zawsze warto wybrać pierwszą opcję, ponieważ opłata naliczana jest tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy co najmniej 30 sekund reklamy lub cały materiał – jeśli jest on krótszy, bądź gdy odbiorca wejdzie w interakcję z reklamą poprzez kliknięcie w CTA lub baner.
Koszt obejrzenia jest także istotnym źródłem informacji o konkurencyjności reklamy w środowisku aukcyjnym. Wzrost CPV może wskazywać na to, że reklama zaczyna tracić swoją skuteczność, zwłaszcza jeśli jest wyświetlana od kilku tygodni. Może również świadczyć o większej konkurencji. Natomiast spadek CPV może wskazywać na to, że ta konkurencja na rynku jest obecnie mniejsza, co sprawia, że jest większa możliwość uzyskania tańszych obejrzeń. Dlatego warto monitorować i analizować CPV, aby podejmować odpowiednie działania w celu optymalizacji kosztów i skuteczności kampanii reklamowej.
Ulepsz targetowanie
Na początku warto sprawdzić, które z naszych grup reklam konwertują, a które nie. Jeśli nie uzyskujemy satysfakcjonujących dla nas wyników, warto zastanowić się nad zmianą grupy docelowej lub przerzuceniem budżetu na zupełnie inne targetowanie.
Jak już zapewne wiesz, w kampaniach Google Ads możesz wyświetlać reklamy osobom o określonych danych demograficznych czy o konkretnych zainteresowaniach. Na bieżąco monitoruj i sprawdzaj te dane w zakładce “Odbiorcy”. Jeśli przykładowo zauważysz, że Twoje reklamy najlepiej konwertują wśród osób między 25 a 55 rokiem życia, możesz zastanowić się nad wykluczeniem reszty użytkowników. Podobnie będzie to wyglądało przy segmentach odbiorców. Jeśli na przykład któreś z dodanych przez Ciebie zainteresowań nie osiąga optymalnych wyników, wyklucz je ze swojej kampanii.
Stosuj wykluczenia
Takim bardzo uproszczonym, podstawowym celem naszych kampanii wideo jest wyciśnięcie z niej jak najwięcej. Dlatego też warto regularnie monitorować, gdzie nasze reklamy się wyświetlają. Chcąc to sprawdzić, z bocznego menu po lewej stronie wybieramy Statystyki i raporty → Kiedy i gdzie wyświetlały się reklamy. Jeśli nasza kampania wyświetla się poza YouTube i te placementy nie uzyskują satysfakcjonujących nas wyników bądź też nie konwertują, należy je wykluczyć. W takim przypadku wyłączamy po prostu opcję kierowania na sieć partnerską.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie na jakich kanałach/w jakich filmikach wyświetlały się nasze reklamy. W sytuacji, kiedy na poszczególnych kontach wyświetlamy się często, natomiast nie uzyskujemy żadnych konwersji lub nie ma interakcji z naszymi filmami, takie miejsca też warto wykluczyć.Poza konwersjami powinniśmy również sprawdzić wypracowaną aktywność na YouTube. Wystarczy np. na poziomie grup reklam wybrać opcję “Modyfikuj kolumny”. Następnie rozwijamy zakładkę Wypracowana aktywność w YouTube i dodajemy opcje: uzyskane polubienia, uzyskane dodania do playlisty, uzyskane subskrypcje lub udostępnienia, ponieważ również te elementy możemy traktować jako sukces w naszej kampanii.
Chcesz opowiedzieć swoją historię reklamą na YouTube?
Możemy Ci w tym pomóc! Skontaktuj się z nami, a nasz zespół wykwalifikowanych ekspertów kompleksowo zajmie się Twoimi kampaniami.
Optymalizacja kampanii
Wielu reklamodawców przy optymalizacji kampanii wideo skupia się głównie na analizowaniu wyników reklam lub grup reklam. Jednak na poziomie samej kampanii mamy także wiele ciekawych opcji, o których warto pamiętać, aby móc maksymalnie zwiększyć efektywność kampanii.
Wybierz odpowiedni podtyp kampanii
Najczęściej wybieranymi podtypami kampanii wideo są “Niestandardowa kampania wideo” bądź “Reklama In-Stream niemożliwa do pominięcia”. Jednak warto pamiętać, że Google Ads oferuje nam o wiele więcej.
Jeśli naszym głównym celem jest nie tylko rozszerzenie rozpoznawalności naszej marki, ale także zwiększenie konwersji, warto wybrać podtyp “Zachęcanie do konwersji”. Dzięki temu uzyskamy na pewno o wiele więcej wartościowych interakcji odbiorców z naszą firmą. Co ciekawe, pod tą opcją kryje się także możliwość utworzenia kampanii na subskrypcje kanały YouTube. Chcąc dodać konwersję “Subskrypcje kanału YouTube” do naszych celów optymalizacyjnych, musimy na samym początku połączyć nasze konto Google Ads z kanałem na YouTube. Jeśli wykonamy ten krok, nasza konwersja automatycznie pojawi się na naszym koncie reklamowym.
Podtyp “Sekwencja reklam” warto natomiast wybrać w sytuacji, w której chcemy za pomocą naszych filmów przedstawić historię naszej marki bądź produktu. Ten podtyp kampanii sprawdzi się także w momencie, kiedy chcemy wzbudzić zainteresowanie użytkowników, wzmocnić przekaz lub utworzyć serię wideo o spójnej tematyce.
Stosunkowo nową opcją jest opcja Audio. W tym przypadku możemy wykorzystać nasze reklamy dźwiękowe, aby dotrzeć do odbiorców, którzy słuchają nagrań audio na YouTube.
Pamiętaj o zaawansowanych ustawieniach kampanii
Przy optymalizowaniu kampanii wideo warto korzystać także z jej ustawień zaawansowanych. Ważną, a niekiedy zapominaną funkcją są “Urządzenia”. Jeśli zależy nam na tym, aby użytkownicy nie tylko obejrzeli nasz film, ale także kliknęli w nasz baner i przeszli na stronę internetową, to w takich przypadkach warto z urządzeń wykluczyć telewizory.
Dodatkowo możesz ustawić także limit wyświetleń dla poszczególnych użytkowników, aby zredukować powtarzalność reklam lub zwiększyć ich widoczność wśród nowych odbiorców. Osobiście przy kampaniach z “Niestandardowym wideo” najczęściej ograniczam częstotliwość wyświetleń do 5 tygodniowo i 2 dziennie, a częstotliwość obejrzeń do 2 miesięcznie i 1 dziennie. Natomiast przy kampaniach z “Sekwencją reklam” ograniczam wyświetlenia tejże sekwencji do jednego razu na 30 dni.
Jeśli wcześniej w zakładce “Kiedy wyświetlały się kampanie” zauważyłeś, że w niektóre dni bądź w danych godzinach Twoje kampanie osiągają słabsze wyniki, możesz użyć również funkcji “Harmonogramu”, aby móc precyzyjnie określić, kiedy chcesz wyświetlać reklamy oraz dokładnie kontrolować czas trwania kampanii.
W sytuacji, w której nie mamy szczegółowo określonej lokalizacji naszych kampanii i wyświetlamy nasze filmy na całą Polskę, warto sprawdzić w zakładce “Lokalizacje” czy we wszystkich regionach osiągamy satysfakcjonujące nas wyniki. Jeśli zauważymy, że w niektórych województwach osiągamy np. niższy bądź też wyższy współczynnik konwersji, możemy odpowiednio zmienić dostosowanie stawek. Dostosowania stawek pozwala nam podnieść lub obniżyć stawki dla niektórych lokalizacji. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad tym, gdzie wyświetlana jest nasza reklama.
Podsumowanie
YouTube bez wątpienia jest świetnym miejscem do promowania naszych produktów lub usług. Różnorodność formatów i sposobów kierowania reklam w tym serwisie sprawiają, że zyskuje on coraz większą przewagę nad kampaniami telewizyjnymi.
Warto jednak pamiętać, że jeśli chcemy naszymi kampaniami osiągać jak największą skuteczność, nie możemy zapominać o systematycznej optymalizacji. Jest to na pewno proces, który wymaga ciągłego monitorowania, analizy danych i dostosowywania strategii.
Porozmawiajmy!
Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.