Spis treści

    „YouTube ma ponad 2 miliardy użytkowników. Każdego dnia ci użytkownicy oglądają ponad miliard godzin filmów z YouTube i generują miliardy wyświetleń. Cały YouTube, a nawet sam YouTube na urządzeniach mobilnych, dociera do większej liczby osób w wieku 18–34 i 18‒49 lat niż jakakolwiek sieć telewizji kablowej w Stanach Zjednoczonych. Ponad 70% wyświetleń z YouTube pochodzi…

    formaty reklam wideo Google Ads YouTube

    Gdy już doszliśmy do wniosku, że kampanie wideo są dla nas i „chcemy to robić” – należy podjąć decyzję, które formaty reklam chcielibyśmy dodać do naszych kampanii. Więcej o rodzajach kampanii w tym artykule (https://upmore.pl/blog/kampanie-wideo/).

    Skonkretyzowany wybór celu kampanii znacznie ogranicza nam późniejszy wybór formatów. Jeśli nie chcemy być tak ograniczeni, zawsze na początku możemy wybrać opcję „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu”, a później „Niestandardowa kampania wideo”, wtedy, w procesie tworzenia kampanii i dodawania do niej reklam, a tym samym filmów, możemy wybrać jedną z opcji jakie podpowiada nam Google na podstawie dodanego wideo i jego długości.

    Przypominam, że aby dodać film do kampanii w Google Ads musi być on wcześniej dodany na YouTube.

    Na ten moment posiadamy 6 głównych formatów reklam video, które wykorzystujemy w kampaniach wideo w Google Ads.

    In-Stream możliwe do pominięcia

    Ważne! Według supportu Google reklamy wideo możliwe do pominięcia mogą mieć maksymalnie 6 minut. Jednak wielokrotnie spotkałam się z reklamą na YouTube, która trwała dłużej, nawet pół godziny. Więc albo nastąpiła gwałtowna zmiana i Google Ads wprowadził takie zasady dosłownie chwilę temu, albo to błąd systemu, który sprawdzał reklamy i zaakceptował te które nie powinny być dopuszczone do wyświetlania. Istnieje jeszcze trzecia możliwość, że support się myli i nie ma limitu w długości reklam. Nadmienię, że z technicznego punktu widzenia jesteśmy w stanie dodać reklamę dłuższą niż 6 minut. Nie otrzymujemy powiadomienia o błędzie w momencie publikacji reklamy.

    Wracając stricte do reklam IN-STREAM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA – jest to reklama, która może mieć dowolną długość (ale oczywiście minimum 12 sekund), najważniejsze jest, że po 5 sekundach od jej rozpoczęcia użytkownik ma możliwość ją pominąć. Rekomendowałabym filmy które trwają około 30 sekund (Google rekomenduje nam reklamy nie dłuższe niż 3 minuty), dlaczego? Spójrzmy na przykład: Oglądamy interesujący nas film na YouTubie i nagle pojawia się reklama, w liczniku czasu mamy pokazane, że trwa 30 sekund – więc albo ją pomijamy po tych 5 sekundach, albo wykorzystujemy kolejne 25 cennych sekund naszego życia, aby obejrzeć ją do końca, bo komunikat w niej zawarty nas do tego zachęcił. Wyobraźmy sobie jednak analogiczną sytuację. Oglądamy film, pojawia się reklama i jej długość nie jest równa 30 sekund tylko 30 minut (zakładając, że takie reklamy mogą być wyświetlane). Do tego film, który oglądamy, trwa 5 minut. Kuriozalna proporcja. Dlatego spróbujmy podejść do tego z punktu widza, który naszą reklamę będzie miał przyjemność oglądać.

    Reklamy IN-STREAM możliwe do pominięcia są wyświetlane na stronach odtwarzania filmów w YouTube oraz w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerów wideo Google, czyli właściwie wszędzie, podobnie jest w przypadku urządzeń na których wyświetlają się reklamy (komputery, urządzenia mobilne, telewizory i konsole do gier).

    Jako strategię ustalania stawek możemy wybrać CPV – wtedy będziemy płacić tylko gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu (lub cały film, jeśli jest on krótszy niż 30 sekund) albo wejdzie z nim w inną interakcję – zależnie od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku innych modeli – docelowy CPM; docelowy CPA czy maksymalizuj liczbę konwersji – płacimy za wyświetlenia. Reklama wideo wyświetla się przed filmem, w jego trakcie lub po nim.

    Jeśli jednak na początku zdecydujemy się na wybranie celu reklamy to tylko wybierając jeden z poniższych mamy możliwość dodania reklamy in-stream możliwa do pominięcia:

    • Sprzedaż 
    • Potencjalni klienci
    • Ruch w witrynie
    • Świadomość i zasięg marki
    • Rozważanie zakupu produktu danej marki

    In-Stream niemożliwe do pominięcia

    Jak sama nazwa wskazuje, nie mamy możliwości, aby pominąć tego typu reklamy. Reklama powinna trwać od 7 sekund do 15 sekund. Jednak po ponownym kontakcie z pomocą Google otrzymałam informację, że możliwe jest dodawanie reklam do 20 sekund, jeśli nasze konto przejdzie autoryzację. Możemy to zrobić przez kontakt z supportem lub z naszym opiekunem konta przydzielonym przez Google. Teoretycznie nie ma też tego dolnego limitu – 7 sekund, jednak, jeśli chcemy, żeby nasze reklamy wyświetlały się na wszystkich platformach, nie tylko na YouTube – lepiej stosować się do tych wytycznych.

    Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia wyświetlają się w całości, zanim rozpocznie się odtwarzanie filmu. Z urządzeniami na których wyświetlają się reklamy jest dosłownie tak samo jak w przypadku reklam pomijalnych.

    W przypadku reklam In-Stream niemożliwych do pominięcia dane dotyczące obejrzeń są niedostępne. Czemu nie mamy dostępu do tych informacji? Myślę, że skoro jest to reklama niemożliwa do pominięcia to zakładamy, że większość użytkowników ją obejrzy, chyba że odświeży stronę lub po prostu z niej wyjdzie.

    Możemy jednak podejrzeć, ile osób widziało np. 50% naszej reklamy. Gdy jesteśmy w panelu Google Ads i przejdziemy do widoku reklam w kampaniach wideo to mamy możliwość modyfikacji kolumn. Wybierając opcję „obejrzenia” zobaczymy jaki % wyświetleń reklamy zaowocował nam konkretnym % odtworzenia. A wyświetlenia reklam In-Stream są zliczane, gdy użytkownik rozpoczyna oglądanie filmu na stronie odtwarzania przed początkiem odtwarzania bezpłatnego filmu, w jego trakcie lub po nim. Nie jest to metoda, która gwarantuje nam 100% pewności i dane 1:1, ale zyskujemy dzięki niej chociaż jakieś poglądowe dane odnośnie liczby obejrzeń.

    Obejrzenie reklamy niemożliwej do pominięcia nie zwiększa liczby wyświetleń filmu w YouTube. 

    Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia są objęte strategią określania stawek CPM, więc płacisz za każde wyświetlenie reklamy – stawka jest określana dla 1000 wyświetleń.

    Tylko po wybraniu celu kampanii „Świadomość i zasięg marki” możemy wykorzystać ten typ reklam. 

    Reklamy wideo In-Feed

    Reklamy wideo In-Feed znacznie różnią się od reklam typu In-Stream. Nie zobaczymy ich jako przerywnik oglądanego przez nas filmu na YT. Składają się z tekstu i miniatury pobranej z filmu. Rozmiary i wygląd reklamy mogą się zmieniać w zależności od miejsca wyświetlania, ale reklamy wideo In-Feed zawsze zachęcają użytkowników do kliknięcia umożliwiającego obejrzenie filmu. Po kliknięciu materiał wyświetli się na stronie odtwarzania filmu lub na stronie głównej kanału w YouTube.

    Reklamy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w YouTube, obok powiązanych filmów w YouTube i na stronie głównej YouTube na komórki.

    Płacimy tutaj w modelu CPV, który jest dla nas opłacalny, bo raczej w przypadku reklam In-Feed nie mamy przypadkowych obejrzeń. Wyświetlenia reklam In-Feed zliczają się gdy użytkownik ogląda miniaturę filmu.

    Cel kampanii, który musimy wybrać, aby opublikować reklamy In-Feed to „rozważanie zakupu produktu danej marki”.

    BUMPERY reklamowe

    Bumpery reklamowe trwają maksymalnie 6 sekund i można je odtwarzać przed filmem, w jego trakcie lub po nim. Widzowie nie mogą pominąć reklamy.

    W tym przypadku również płacimy tylko za wyświetlenia reklamy (strategia CPM) i w wynikach reklam nie mamy informacji o ilości obejrzeń reklamy. Możemy tu zastosować tą samą strategię co w przypadku reklam niepomijalnych In-Stream, czyli bazować na % odtworzenia reklamy.

    Celem kampanii (jeśli go wybierzemy) powinno być „Świadomość i zasięg marki”.

    Reklamy OUT STREAM

    Reklamy Out-Stream są przeznaczone wyłącznie na urządzenia mobilne i wyświetlają się tylko w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerów wideo Google. Reklamy Out-Stream są niedostępne w YouTube. Sprawdzają się, jeśli chcemy poszerzyć zakres naszych reklam. Reklamy Out-Stream zaczynają się odtwarzać z wyłączonym dźwiękiem. Możemy kliknąć w reklamę, aby wyłączyć wyciszenie.

    Reklamy są rozliczane na podstawie vCPM, czyli płacimy za tysiąc widocznych wyświetleń (użytkownik musi obejrzeć minimum 2 sekundy reklamy)

    Odkryj potęgę reklamy wideo w Google Ads i przyciągnij uwagę swojej grupy docelowej!

    Chciałbyś dotrzeć do swoich potencjalnych klientów w sposób bardziej angażujący i zapadający w pamięć? Jeśli tak, to reklama wideo to rozwiązanie, które nie tylko przyciągnie uwagę, ale również przekona Twoją grupę docelową do działania. Skontaktuj się z nami i osiągnij maksymalne zaangażowanie oraz konwersje.

    MASTHEAD reklamowy na YouTube

    Ten format reklam jesteśmy w stanie zarezerwować tylko u naszego opiekuna Google (przedstawiciela handlowego Google).

    Masthead to reklama wideo wyświetlana u góry strony głównej YouTube.

    W przypadku wyświetlenia na komputerach reklama jest odtwarza bez dźwięku przez maksymalnie 30s. Reklama może być wyświetlana w formacie szerokoekranowym lub w formacie 16:9 razem z panelem informacyjnym po prawej stronie, który automatycznie wykorzystuje zasoby z kanału. W panelu tym można opcjonalnie dołączyć filmy towarzyszące (maksymalnie 2). Użytkownicy mogą „odciszyć film”. Po odtworzeniu całej reklamy główny film zostaje wyświetlany jako miniatura. Gdy użytkownik kliknie film lub miniaturę, zostanie przekierowany na stronę odtwarzania filmu w YouTube.

    Na telefonach film w banerze masthead jest automatycznie odtwarzany bez dźwięku i w całości na górze aplikacji YouTube lub strony głównej m.youtube.com.

    Mobilny masthead wideo zawiera miniaturę filmu, nagłówek, który można dostosować, teksty opisu, a także zewnętrzne wezwanie do działania (CTA). Masthead automatycznie pobiera z kanału reklamodawcy nazwę i ikonę kanału. Gdy użytkownik kliknie w reklamę, zostanie przekierowany do strony odtwarzania filmu w YouTube.

    Na telewizorach masthead jest automatycznie odtwarzany (jeśli ta funkcja jest obsługiwana) bez dźwięku w całości na górze aplikacji YouTube na telewizory. Reklama może być wyświetlana w formacie szerokoekranowym lub w formacie 16:9. Do obsługi reklamy w mastheadzie użytkownicy mogą używać pilota telewizora. Po automatycznym odtworzeniu reklamy główny film zostaje domyślnie wyświetlony jako miniatura. Gdy użytkownik kliknie film lub miniaturę, zostanie przekierowany na stronę odtwarzania filmu w trybie pełnoekranowym.

    W reklamach w banerze masthead na telewizorach nie można zamieszczać wezwań do działania.

    Koszt za reklamę wideo liczymy na podstawie CPM, który zostaje oszacowany przy pomocy zespołu Google i jest on niejako częścią umowy rezerwacyjnej.

    Podsumowanie

    Zachęcam do testowania różnych formatów reklam. Może się okazać, że jedne z nich bardziej pasują do Twojego kontentu, branży, grupy odbiorców, a inne zupełnie nie. Nie dowiemy się tego bez uprzednich testów. Więc przy tworzeniu materiałów do reklam – w miarę możliwości – zachęcam do zrobienia filmów o różnych długościach, aby móc je wykorzystać w jak największej ilości formatów.

    Porozmawiajmy!

    Aneta Siemieniak
    Aneta Siemieniak

    SEM-em zajmuje się od ponad dwóch lat, ciągle intensywnie rozwija swoją wiedzę i pogłębia umiejętności. Bardzo szybki rozwój zawdzięcza samodzielności i odwadze w prowadzeniu projektów klientów z zakresu reklam w Social Mediach i w wyszukiwarkach internetowych. Współpracowała z takimi markami jak np. E.ON czy Vectra.