Blog marketing seo

27.07.2022 #SEO

Karolina Jastrzębska

Meta tagi w SEO - małe elementy o wielkim znaczeniu

Na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wpływa wiele czynników. Skupiając się na optymalizacji witryny pod kątem technicznym, analizie kodu i innych działaniach on-site nie należy zapominać o podstawowych elementach jakimi są odpowiednie meta tagi. 

Co to są meta tagi i czy naprawde mają wpływ na pozycję witryny?

Co to są meta tagi?

Aby robot wyszukiwarki mógł zidentyfikować co znajduje się w kodzie strony, musi rozpoznać rodzaj informacji jakie mu przekazujemy. Meta tagi są swego rodzaju wiadomością opisującą zawartość danej strony internetowej.

Prawidłowo zapisane w kodzie HTML oraz unikalne dla każdej podstrony tagi stanowią ważny element w procesie pozycjonowania.

Dodatkowo, są również istotne z punktu widzenia użytkownika. Niektóre z nich wyświetlają się w wynikach wyszukiwania oraz tytule strony i stanowią informację, czy warto odwiedzić witrynę oraz co się na niej znajduje. 

Należy więc zadbać o ich zawartość oraz poprawność danych jakie przekazują, aby jak najlepiej przyciągnąć uwagę użytkowników i zachęcić ich do wejścia na stronę.

Istnieje wiele meta tagów, jednak kilka z nich odgrywa szczególną rolę w procesie pozycjonowania. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Na jakie meta tagi zwrócić uwagę pozycjonując stronę internetową?

Meta Title 

Tytuł strony jest elementem, który jako pierwszy zwraca na siebie uwagę w wyświetlanych wynikach wyszukiwania. Jest to również podstawowy znacznik HTML, określający nazwę danej strony. 

Jego miejsce w kodzie jest tuż obok najważniejszych informacji - sposobu kodowania, języka, jaki jest wykorzystywany na stronie oraz innych, równie ważnych meta tagów. Odpowiednio zaimplementowany tytuł pojawia się w nazwie karty przeglądarki.

Podstawowe zasady tworzenia Title to przede wszystkim:

  • optymalna długość mieszcząca się w granicach od 60 do 70 znaków, 
  • obecność słów kluczowych związanych z treścią i zawartością danej podstrony,
  • unikalność i oryginalność,
  • zakończenie Title nazwą brandu, w celu powiązania strony z nazwą marki

Meta Description 

Description jest tagiem opisującym zawartość witryny. Wyświetla się w wynikach wyszukiwania bezpośrednio pod Tytułem, więc stanowi jego doskonałe uzupełnienie.

Kilka lat temu do pozycjonowania wdarło się zjawisko keyword stuffing, co objawiało się zbyt dużym, nieprzemyślanym nasyceniem znacznika description słowami kluczowymi. W pewnym momencie roboty Google zaczęły traktować to jako spam. 

Obecnie ten tag nie jest czynnikiem rankingowym, ale z pewnością wpływa na zainteresowanie użytkowników daną witryną. Warto więc odpowiednio zoptymalizować jego treść.

O czym należy pamiętać?

  • długość description nie powinna przekraczać 150-160 znaków ze spacjami
  • stosowanie słów kluczowych w odpowiednim kontekście wpłynie na pozycję witryny
  • zawarcie komunikatu Call to action zachęci użytkowników do wejścia na stronę i dokonania interakcji lub zakupu
  • emoji lub piktogramy sprawiają, że wyniki wyszukiwania wyglądają bardziej atrakcyjnie oraz zwracają uwagę użytkownika

Warto zwrócić uwagę na to, że jeśli nie uzupełnimy tagu meta Description, wyszukiwarka dobierze swój własny, biorąc pod uwagę fragmenty tekstu znajdującego się na stronie. 

Nie zawsze wybór wyszukiwarki jest najbardziej optymalny, dlatego tym bardziej istotne jest aby stworzyć takie description, które pomoże nam jak najlepiej zachęcić użytkowników do wejścia na stronę. 

Meta keywords 

Słowa kluczowe są niezwykle ważnym elementem w procesie pozycjonowania witryny. Określają one tematykę strony, zwracają uwagę na jej zawartość oraz pozwalają lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań i intencji odbiorców. 

Jeszcze kilka lat temu to, co było umieszczane w meta keywords wpływało na tematyczne powiązanie witryny, jednak od jakiegoś czasu nie jest to brane pod uwagę. 

W 2009 roku zgodnie z oficjalnym oświadczeniem wydanym przez Google tag meta keywords przestał być czynnikiem rankingowym i jego zawartość nie ma znaczenia w procesie pozycjonowania. 

Uzupełnienie tagu nie jest traktowane jako błąd, ale nie przynosi też żadnych korzyści dla strony w kontekście SEO. 

Meta robots 

Z punktu widzenia pozycjonowania jest to bardzo istotny tag. Jego najważniejszą funkcją jest informowanie robotów wyszukiwarek o tym, które strony powinny być indeksowane oraz wyświetlane w wynikach wyszukiwania. 

Tag robots zawiera odpowiednie dyrektywy, które po identyfikacji określają podstrony i sposób ich wyświetlania w wyszukiwarce. 

Do najczęściej stosowanych dyrektyw należą:

  • noindex <meta name=”robots” content=”nofollow”> - określa strony, które nie powinny być indeksowane w wyszukiwarce. Najczęściej jest stosowany w przypadku podstron paginacji, filtrowania czy sortowania oraz dla stron związanych z polityką prywatności i logowaniem do serwisu
  • nofollow <meta name=”robots” content=”noindex”> - informuje roboty aby nie przechodził na podany w linku adres, dzięki czemu nie przekazuje on mocy witrynie docelowej,
  • noimageindex <meta name=”robots” content=”noimageindex”>  - dyrektywa mówiąca robotom aby nie indeksować grafik znajdujących się na stronie
  • noarchive <meta name=”robots” content=”noarchive”>  - informacja o tym, aby nie przechowywać kopii strony w pamięci podręcznej

Definiując tag meta robots możemy łączyć ze sobą poszczególne dyrektywy (np. “noindex, nofollow”). 

Alternatywą dla tagu meta robots jest umieszczenie dyrektyw w pliku robots.txt. Należy jednak pamiętać, aby komunikaty zawarte w tagu i w pliku były ze sobą tożsame. Wysłanie do robotów sprzecznych informacji z pewnością zaszkodzi pozycji naszej witryny, dlatego warto zwrócić na to uwagę.

Jak zaplanować i wdrożyć meta tagi

Aby uzyskać dobre efekty w pozycjonowaniu należy opracować strategię oraz zaplanować meta tagi i ich zawartość. 

Treść title oraz description powinna być unikalna i wskazywać na zawartość danej podstrony. Warto wykonać analizę słów kluczowych i zaplanować tagi przed wdrożeniem na stronę aby uniknąć niepotrzebnej duplikacji. 

Wdrożenie meta tagów zależy od systemu CMS i wtyczek z jakich korzysta dana witryna. Do najpopularniejszych należy wtyczka Yoast SEO stosowana w WordPress. Dzięki niej możemy uzupełniać lub edytować meta opisy. 

Oprócz tego wtyczka monitoruje i ocenia nasze działania, dzięki czemu możemy kontrolować stan naszej witryny oraz skorzystać z podpowiadanych sugestii dotyczących optymalizacji strony pod kątem SEO. Większość funkcjonalności wtyczki jest darmowa, co dodatkowo zachęca do zainstalowania jej w panelu WordPress.

Sklepy internetowe oparte na systemie Magento mogą korzystać z modułu Mageworx Seo Suite Ultimate. Ma on w sobie wiele funkcjonalności, które z pewnością będą pomocne w optymalizacji witryny pod kątem SEO. Oprócz opcji wprowadzania danych strukturalnych, optymalizacji treści czy korzystania z szablonów kategorii możemy oczywiście zadbać dzięki niemu o podstawowe elementy jakimi są meta dane. 

Niektóre CMS posiadają opcję automatycznego generowania meta danych. Należą do nich np IdoSell oraz PrestaShop. Generowane dane są unikalne dla każdej podstrony, dzięki czemu nie powodują duplikacji i są odpowiednio zoptymalizowane z punktu widzenia pozycjonowania. Automatyczny proces tworzenia meta danych znacznie usprawnia pracę i oszczędza czas. 

Podsumowanie

Meta tagi są podstawowymi elementami umieszczonymi w kodzie strony, o które należy zadbać w procesie optymalizacji. Warto zwrócić uwagę na ich długość, nasycenie słowami kluczowymi oraz odpowiednie dyrektywy w przypadku tagu meta robots. 

Pomocne mogą być wtyczki oraz moduły odpowiednie dla danego CMS, na jakim oparta jest strona.

Poza tagami title, description, keywords oraz robots istnieje jeszcze wiele innych. Jednak te opisane wyżej są najbardziej popularne i istotne z punktu widzenia SEO. 

Chcesz skorzystać z naszej oferty? Daj nam znać!

Odezwij się do nas!