Spis treści
Wszyscy wiemy, że kluczem do sukcesu reklamy jest między innymi atrakcyjna kreacja. Oczywiście nie jest to jedyny wyznacznik — liczy się również odpowiednie targetowanie czy wybór umiejscowienia — tutaj jednak skupimy się na wyglądzie. Facebook pozwala tworzyć reklamy oparte na pojedynczym zdjęciu lub filmie, karuzeli oraz materiale błyskawicznym (kolekcji). Ten ostatni, najbardziej interaktywny typ reklamy, osiąga zwykle wyższy wskaźnik CTR niż jego statyczne odpowiedniki, dlatego warto wziąć go pod uwagę przy tworzeniu kampanii reklamowej. Czym jest materiał błyskawiczny, jak go utworzyć i o czym należy pamiętać? O tym w dalszej części artykułu.
Czym jest materiał błyskawiczny?
Przeglądając Facebooka lub Instagrama na smartfonie, zdarza się, że w naszym feedzie pojawi się reklama, której nie zobaczylibyśmy w przeglądarce na komputerze. Po kliknięciu w nią, powiększy ona swój format i wypełni cały ekran naszego urządzenia. Głównym jej elementem będzie zazwyczaj film lub obraz, a po przescrollowaniu zobaczymy… No właśnie — to już zależy od tego, co dodała tam osoba tworząca tę reklamę. Wszystkie elementy, które mogą się tam znaleźć, opiszę dalej. Z tego fragmentu warto zapamiętać, że materiał błyskawiczny to reklama interaktywna, przeznaczona na urządzenia mobilne, której wygląd i elementy możemy dostosowywać zależnie od celu, jaki chcemy osiągnąć. Można się również spotkać z nazwą “Kolekcja” lub “Kanwa” (Canva) – wszystkie dotyczą tego samego formatu reklamy.
Co warto wiedzieć?
Podczas planowania kampanii opartej na tym formacie reklam, trzeba pamiętać o ograniczeniach, jakie niesie on za sobą.
Urządzenia mobilne
Przede wszystkim jest to format wyświetlający się tylko na urządzeniach mobilnych. Zoptymalizowano go pod kątem intuicyjności i szybkości ładowania na smartfonach. Tworząc kampanię, oprócz “kolekcji”, warto utworzyć inne formaty reklam, które mają się wyświetlać wyłącznie w przeglądarce (ustawimy to przy targetowaniu kampanii, na etapie tworzenia zestawu reklam).
Cele kampanii
W teorii Facebook pozwala nam korzystać z materiałów błyskawicznych przy każdym celu kampanii oprócz promocji aplikacji i pozyskiwania kontaktów. Niezależnie czy chcemy skupiać się na sprzedaży, aktywności, ruchu lub rozpoznawalności, możemy wykorzystywać kanwę. Ograniczeniem jest tutaj liczba i wygląd szablonów, które Facebook przyporządkowuje na podstawie celu kampanii. Przykładowo: szablon “Ulotki cyfrowe”, który wykorzystuje się przy kampaniach z celem rozpoznawalność, nie będzie dostępny dla celu ruch (więcej o szablonach w dalszej części).
Umiejscowienia
Przywykliśmy do tego, że możemy niemal dowolnie wskazywać umiejscowienia dla naszych reklam. W tym przypadku będziemy musieli obejść się smakiem, ponieważ format kolekcji mocno zawęża tę konfigurację. Do wyboru będziemy mieli jedynie:
- Aktualności na Facebooku
- Marketplace na Facebooku
- Aktualności na Instagramie
- Kartę Eksploruj na Instagramie
Dodatkowo, wykorzystując znaczniki produktów lub wyszukiwarkę lokalizacji sklepu w materiale błyskawicznym, nie będziemy mogli go w ogóle wykorzystać na Instagramie.
Jak utworzyć materiał błyskawiczny?
Ścieżki, jak to zwykle bywa w przypadku Facebooka, są dwie: ręczna i automatyczna (oparta na szablonie). Pierwsza pozwala nam stworzyć dowolny układ reklamy spośród predefiniowanych składników, druga zaś “układa” te składniki w określony sposób (którego nie możemy zmienić), tak by były najbardziej atrakcyjne dla użytkowników. W obu przypadkach musimy samodzielnie zapełnić składniki treścią: obrazami, filmami, tekstami, nagłówkami i w niektórych przypadkach inną zawartością.
Składniki materiałów błyskawicznych
Jak wcześniej wspomniałem, materiały błyskawiczne składają się z elementów, które Facebook nazwał “składnikami”. Ułożenie ich w odpowiedni sposób jest kluczowe, jeżeli chcemy zainteresować użytkownika treścią reklamy.
Składnikami, które wykorzystują kanwy, są:
- Przycisk: klikalne pole, które możemy dostosować, wybierając jego kształt, kolor, etykietę i miejsce docelowe. Zazwyczaj wykorzystywany na końcu reklamy z wezwaniem do działania w treści.
- Karuzela: zestaw obrazków, które będą wyświetlane w formacie karuzelowym. Maksymalnie możemy dodać do 10 obrazków, a kliknięcie każdego z nich może prowadzić do innego miejsca docelowego.
- Zdjęcie: pojedyncza grafika, której szerokość dopasuje się do ekranu urządzenia, na którym wyświetli się reklama. Często wykorzystywana jako pierwszy element w reklamie, który ma przykuć uwagę odbiorcy.
- Blok tekstowy: pole, które pozwala wykorzystać dłuższy tekst w treści reklamy. Dostępne są tutaj podstawowe opcje formatowania, takie jak wybór fontu, rozmiaru, koloru czy wysokość interlinii.
- Film: opcja dla tych, którzy zamiast pojedynczego zdjęcia chcą wykorzystać film. Przesyłany plik powinien być w formacie .mp4 lub .mov oraz trwać mniej niż dwie minuty. Wideo powinno zawierać dźwięk oraz napisy, umożliwiające pełny odbiór treści bez dźwięku.
- Nagłówek: element, który zawsze będzie znajdował się na samej górze reklamy. Możemy uzupełnić go tekstem lub logiem firmy o wymiarach 882 x 66 pikseli.
- Zestaw produktów: materiał błyskawiczny może wykorzystywać produkty, o ile skonfigurowaliśmy wcześniej katalog. Wybierając ten element, wskazujemy zestaw (lub kilka) produktów, które mają być wykorzystywane w materiale. Jeżeli produktów w zestawie jest więcej, niż ustawiona przez nas maksymalna liczba wyświetlanych, to będą one pojawiały się naprzemiennie. Wyświetlane informacje możemy dostosować, wybierając nakładkę na zdjęcie (prezentującą np. cenę czy procent zniżki), a także ustalając nagłówek i opis produktu (wskazujemy tutaj atrybut produktu lub samodzielnie uzupełniamy tekst).
Błyskawiczne wyniki dzięki materiałom błyskawicznym!
Zaskocz użytkowników na Facebooku za pomocą materiałów błyskawicznych! Razem wykorzystamy potencjał kampanii opartych na fascynujących i dynamicznych treściach, które przyciągną uwagę Twoich klientów w mgnieniu oka.
Tworzenie niestandardowego materiału błyskawicznego
Ścieżka tworzenia kampanii wykorzystującej materiał błyskawiczny nie różni się zbytnio od tych, które wykorzystują karuzelę czy pojedynczą grafikę. Jedynym elementem jest tutaj wybranie formatu “Kolekcja” podczas konfiguracji na poziomie reklamy. Pozwoli nam to na wybranie materiału błyskawicznego dwa segmenty niżej.
Po kliknięciu opcji “+ Utwórz nowe” zostanie wyświetlone okno z dostępnymi dla wybranego celu szablonami. Szablony będą interesowały nas w dalszej części, więc tutaj wskażemy opcję “Niestandardowy materiał błyskawiczny”.
Gdy już to zrobimy, zostaniemy przekierowani do kreatora materiałów błyskawicznych, gdzie możemy przy pomocy opisanych powyżej składników stworzyć własną kreację. Opcja podglądu pozwoli nam przesłać zapisany materiał na nasz smartfon, tak byśmy mogli mieć podgląd kreacji tak, jak będą widzieli go użytkownicy.
To, które elementy i w jaki sposób umieścimy w materiale, zależy tylko od nas. Nie należy jednak tworzyć reklam, które będą zbyt długie. Ograniczenie ilości wykorzystywanych elementów to jedna z dobrych praktyk dotyczących materiałów błyskawicznych.
Wykorzystywanie szablonu do stworzenia materiału błyskawicznego
Sposób pozwalający na wykorzystanie szablonu wygląda podobnie jak w przypadku materiału niestandardowego. Różnice zaczynają się na etapie po wybraniu opcji “+ Utwórz nowy”. Zależnie od celu, który wybraliśmy na początku, wybierzemy jeden spośród szablonów:
- Sklep (dla celów: aktywność, rozpoznawalność, ruch, sprzedaż);
- Lookbook (dla celów: aktywność, rozpoznawalność, ruch, sprzedaż);
- Pozyskanie klienta (dla celów: aktywność, rozpoznawalność, ruch, sprzedaż);
- Ulotki cyfrowe (dla celów: rozpoznawalność, sprzedaż).
Sklep
Format skupiający się na katalogu oraz produktach, mający na celu zwiększenie sprzedaży. W zależności od konfiguracji możemy prezentować na pierwszym miejscu grafikę, przesłany film lub dynamicznie stworzony na podstawie katalogu produktów pokaz slajdów.
Do uzupełnienia mamy pola:
- Katalog produktów;
- Zestaw produktów (wraz z możliwością ręcznego ustawienia kolejności wyświetlania);
- Wideo / obraz;
- Treść oraz miejsce docelowe przycisku.
Lookbook
Bardziej rozbudowany szablon, często wykorzystywany do promocji niewielkiej liczby produktów. Pojawia się tutaj nowy rodzaj składnika: “Lifestyle image”, dosłownie przetłumaczony jako “Obraz stylu życia”. Powinniśmy na nim przedstawić produkt lub markę nie jako zdjęcie produktowe na białym tle, ale jako jego wykorzystanie czy aranżację z nim w roli głównej.
Wybierając Lookbook uzupełnimy:
- Obraz lub film na górze kreacji;
- Nagłówek;
- Treść pod nagłówkiem;
- Katalog produktów (możemy wyświetlać ceny lub nie);
- Obraz stylu życia (wraz ze wskazaniem produktów, które są prezentowane);
- Przycisk i miejsce docelowe po kliknięciu w niego.
Pozyskanie klienta
Szablon nastawiony na budowanie rozpoznawalności marki i zdobywanie klientów. Pojawiają się w nim elementy, które znamy z tworzenia materiału niestandardowego, a więc:
- Obraz lub film;
- Tekst 1 (wykorzystywany jako nagłówek);
- Tekst 2;
- Przycisk;
- Karuzela;
- Tekst 3;
- Przycisk 2.
Sam rzadko stosuję ten szablon, wydaje się on przesycony elementami, a wymagane trzy teksty to często zbyt wiele dla przeciętnego odbiorcy (zwłaszcza jeżeli są zbyt długie).
Ulotki cyfrowe
Kolejny szablon wykorzystujący katalog produktów. Podobnie jak Sklep, służy on przedstawieniu produktów, które mamy w asortymencie. Często wykorzystywany do reklamy aktualnych promocji (przez utworzenie, a następnie wskazanie odpowiedniego zestawu produktów objętych przeceną).
Szablon umożliwia nam wybranie układu produktów, spośród czterech predefiniowanych wariantów: siatki z dwiema lub trzema kolumnami, karuzeli oraz poziomej przewijanej listy. Podobnie jak przy szablonie Sklep, możemy wybrać informacje, które będą pojawiały się pod zdjęciami produktów. Wybierając ten szablon, należy uzupełnić:
- Opcjonalny nagłówek;
- Film, obraz lub pokaz slajdów;
- Katalog i zestaw/y produktów;
- Przycisk i miejsce docelowe.
Podsumowanie
Osoby, które codziennie mają styczność z płatnymi kampaniami na Facebooku, potwierdzają wysoką skuteczność formatu Kolekcja. Użytkownicy chętniej zatrzymają się przy reklamie, w którą włożono więcej pracy, niż w przypadku zwykłej reklamy banerowej czy tekstowej. Jej atrakcyjny format przyciąga uwagę różnymi rodzajami komunikatu (obraz, dźwięk, tekst), a dzięki opcji tworzenia materiałów niestandardowych, możemy go dostosowywać do naszych potrzeb. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy rezygnować z innych formatów, takich jak karuzela, pojedynczy baner czy film reklamowy. Nie zawsze wykorzystanie materiału błyskawicznego będzie niosło za sobą oczekiwane wyniki, a w wielu przypadkach po prostu nie będziemy mogli go wykorzystać.