Elevenlabs AudioNative Player

Spis treści

    Marketing automation wykorzystuje technologię do automatyzacji powtarzalnych zadań z obszaru marketingu. Narzędzia do automatyzacji pozwalają m.in. efektywniej zarządzać komunikacją z klientami na różnych etapach ich ścieżki zakupowej. Umożliwiają więc oszczędność czasu, precyzyjniejsze dopasowanie komunikacji i większe zaangażowanie odbiorców.

    Ponieważ użytkownicy oczekują, że marki będą im dostarczać spersonalizowane treści we właściwym czasie, automatyzacja marketingu staje się wręcz obowiązkiem dla firm, które dążą do efektywności i skalowalności swoich działań. Dowiedz się, co to jest marketing automation i jak przydaje się do optymalizacji procesów marketingowych.

    Co to jest marketing automation?

    Marketing automation to proces automatyzacji działań marketingowych przy użyciu specjalistycznych narzędzi i technologii. Najczęściej dotyczy to takich obszarów jak e-mail marketing, zarządzanie kampaniami reklamowymi i w ogóle mediami społecznościowymi, segmentacja baz danych, lead nurturing w kontekście potencjalnych klientów oraz analiza zachowań klientów.

    Wyobraź sobie oprogramowanie, które automatycznie wysyła spersonalizowane maile na podstawie zachowań odbiorcy, generuje raporty z kampanii lub przypomina o ofertach ze sklepu internetowego konkretnym segmentom klientów w czasie rzeczywistym. To dzięki temu marketerzy mogą się skupić na bardziej strategicznych aspektach swojej pracy.

    Jak działa automatyzacja marketingu w praktyce?

    System marketing automation zastępuje ręcznie wykonywane procesy, wykorzystuje dane o zachowaniach użytkowników do personalizacji treści i ofert, oraz gromadzi informacje, takie jak preferencje i nawyki zakupowe klientów, co umożliwia precyzyjniejsze segmentowanie odbiorców i dostosowywanie działań marketingowych.

    Firmy wdrażają systemy do automatyzacji między innymi po to, by usprawnić komunikację z klientami i skuteczniej pozyskiwać leady sprzedażowe. Przede wszystkim jednak w ten sposób odciążają działy marketingu i sprzedaży, które przy takiej liczbie danych i powtarzalnych zadań nie byłyby w stanie skupić się na pracy kreatywnej. Jak w praktyce wykorzystuje się system do automatyzacji marketingu?

    • E-mail marketing – narzędzia do marketing automation umożliwiają wysyłkę spersonalizowanych maili powitalnych po zapisaniu się do newslettera poprzez formularz na stronie www. W kolejnych etapach klient może otrzymywać wartościowe treści, oferty promocyjne lub informacje o nowych produktach czy usługach.
    • Zarządzanie leadami i lead nurturing – dzięki segmentacji i przydzielaniu punktów (lead scoring), system marketing automation pozwala określić, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się klient. W efekcie dział sprzedaży może dostarczyć komunikaty dopasowane do jego potrzeb.
    • Spersonalizowana komunikacja – dzięki rozwiązaniom marketing automation możesz wyświetlać klientom rekomendacje produktów i treści dostosowane do ich preferencji, co zwiększa szanse na finalizację sprzedaży.
    • Przypomnienia o porzuconym koszyku – klienci, którzy nie dokończyli zakupów, dzięki platformie marketing automation otrzymają np. maila zachęcającego do powrotu z dodatkową promocją. Absolutnie jednak nie powinno się automatycznie dodawać do koszyka produktów, które znajdowały się w nim wcześniej, ale klient je usunął, jak zrobił to niedawno Empik.
    • Retargeting reklamowy – wdrożenie narzędzia do automatyzacji marketingu pozwala uruchamiać kampanie reklamowe na podstawie historii przeglądania, co pomaga ponownie pozyskiwać klientów.

    Jedna z użytkowniczek LinkedIna rozpoczęła dyskusję o tym, jak ocenić praktykę Empiku, który zastosował w swoim sklepie komunikat „Dodaliśmy produkty, które były już wcześniej w koszyku”. Źródło: LinkedIn

    Zalety wdrożenia marketing automation dla biznesu

    Dzięki marketing automation firmy zwiększają swoją efektywność oraz wyniki sprzedażowe. Poprawa doświadczeń klientów, czyli CX (43%), lepsze wykorzystanie czasu pracy (38%) i lepsze podejmowanie decyzji (35%) to najczęstsze zalety narzędzi marketing automation, jakie wymieniają sami marketerzy w badaniu Ascend2. Tych korzyści jest znacznie więcej – szczególnie jeśli marka umiejętnie wykorzystuje swoją wiedzę o tym, czym jest marketing automation.

    • Oszczędność czasu i zasobów – automatyzacja działań marketingowych odciąża działy powiązane z promocją, dzięki czemu mogą się skupić na pracy kreatywnej i strategicznej.
    • Większa efektywność kampanii marketingowych – dzięki precyzyjnemu targetowaniu i segmentacji content marketing trafia do odpowiednich odbiorców, co zwiększa konwersję.
    • Poprawa obsługi klienta – spersonalizowane maile, przypomnienia i treści dostosowane do potrzeb klienta wzmacniają relacje i sprzyjają większej lojalności.
    • Lepsze zarządzanie leadami – dzięki lead nurturing i automatyzacji działań firma może skuteczniej pozyskiwać i prowadzić leady przez cały proces zakupowy.
    • Wzrost sprzedaży – automatyzacja działań marketingowych, takich jak przypomnienia o koszykach czy retargeting, zwiększa skuteczność działań sprzedażowych i finalizację transakcji.

    Podsumowanie

    Marketing automation to niezbędne narzędzie dla firm, które chcą usprawnić swoje działania, zwiększyć sprzedaż i jej wartość, oraz pozyskiwać nowych odbiorców i budować bardziej zaangażowane relacje z klientami w różnych kanałach komunikacji. Automatyzacja e-mail marketingu, lead nurturing czy personalizacja treści, pozwalają skuteczniej docierać do odbiorców i poprawiać wyniki kampanii na podstawie zaawansowanej analizy danych w czasie rzeczywistym.

    Pytaniem nie jest więc to, czy zautomatyzować procesy w dziale marketingu, tylko jak zrobić to mądrze. Tylko w pełni wykorzystany potencjał marketing automation pozwala na dużą oszczędność czasu, lepszą segmentację czy większą sprzedaż.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (4.82/5), 11 głosów

    Porozmawiajmy!

    Agata Stasik
    Agata Stasik

    Copywriterka z certyfikatem prostego języka i talentami Gallupa, które wspierają tworzenie artykułów – uczenie się pozwala zgłębiać różne obszary digital marketingu, a naprawianie pomaga doskonalić treści. Ma również kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem copywriterów, w tym szkoleniach i rekrutacji