Spis treści

    Retargeting dla sklepu – jak go realizować? Dzięki retargetingowi, reklamy są skierowane do osób, które już wykazały zainteresowanie produktem lub usługą, co w znaczącym stopniu zwiększa szanse na konwersję. Jest to jeden z ostatnich etapów lejka marketingowego.

    Jak działa retargeting?

    Retargeting możliwy jest dzięki tzw. ciasteczkom (ang. cookies). Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe wysyłane do przeglądarki przez witrynę, którą w danym momencie odwiedza użytkownik. Pozwalają jej zapamiętać informacje na temat wizyty i zachowań konsumenta. Podobne technologie, w tym unikalne identyfikatory używane do identyfikowania aplikacji lub urządzenia, tagi pikselowe oraz pamięć lokalna, mogą pełnić tę samą funkcję. 

    Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

    Zalety retargetingu

    Retargeting charakteryzuje się dwiema ważnymi zaletami: 

    Pierwszym sposobem jest wyświetlanie reklam dotychczasowym klientom. Możesz używać ukierunkowanych reklam, takich jak reklamy Google lub META, aby oferować im inne produkty. Np. jeśli Twój klient kupił odkurzacz, możesz wyświetlać mu reklamy pasujących do niego worków. Dzięki temu masz pewność, że odbiorca będzie potencjalnie zainteresowany Twoim produktem.

    Po drugie, retargeting umożliwia pozyskiwanie nowych klientów, sugerując produkty zgodne z ich zainteresowaniami, a tym samym z większym prawdopodobieństwem zachęcić ich do zakupu.

    Jaka jest różnica między retargetingiem a remarketingiem?

    Remarketing różni się retargetingiem sposobem przechowywania danych o użytkownikach oraz dotarcia do nich. Remarketing nie musi być oparty na ciasteczkach. Może być realizowany np. za pomocą list mailingowych czy numerów telefonów. Retargeting korzysta z zaszyfrowanych danych, które wykorzystać można głównie w reklamach PPC, jak Google Ads czy META Ads.

    Z czasem rozróżnienie marketingu od retargetingu zacierało się, a obecnie, często te dwa pojęcia używane są zamiennie . 

    Jak skonfigurować remarketing?

    Jako, że każdy system reklamowy różni się od siebie, konfiguracja retargetingu wszędzie będzie wyglądać nieco inaczej. Opiszę tutaj proces konfiguracji dla dwóch największych i najczęściej używanych systemów, czyli Google Ads oraz META.

    By móc używać retargetingu w Google Ads, potrzebne będzie wdrożenie Google Analytics 4. Najwygodniejszym sposobem będzie wdrożenie GA4 za pomocą Google Tag Managera. Wiem, że może brzmieć to nieco skomplikowanie, ale te czynności są banalnie proste, jeśli będziesz postępować zgodnie z Google Tag Manager – poradnik krok po kroku. Jeśli udało Ci się wdrożyć na swoję stronę GA4, możemy ruszać dalej!

    Jak wdrożyć retargeting w Google Ads?

    Pamiętaj, że Twoje reklamy retargetingowe mogą nie wyświetlać się poprawnie (albo w ogóle), jeśli na stronie nie masz zaimplementowanego Consent Mode. Wszystkiego o Consent Mode dowiesz się z artykułu “Czym jest consent mode i jak go wdrożyć?”

    Pierwszym krokiem do wyświetlania reklam retargetingowych będzie wyrażenie zgody na zbieranie danych w Google Analytics. Zrobisz to wchodząc w Administrację (ikona zębatki w lewym dolnym rogu), a następnie Zbieranie i modyfikowanie danych > Zbieranie danych. Przesuń teraz oba paski na prawą stronę i zrobione! Dzięki temu ustawieniu, umożliwisz GA4 gromadzenie danych, które są niezbędne przy ustawianiu kampanii retargetingowych.

    Kolejnym krokiem będzie stworzenie odpowiednich list odbiorców, na które następnie będziemy kierować reklamy. Chodzi o to, by zebrać listę użytkowników, którzy wykonują konkretne działanie na stronie, np. dodają produkt do koszyka. 

    Zrobisz to wchodząc w Administracja >  Ustawienia Usługi > Wyświetlanie danych > Odbiorcy.

    Remarketing w Google Ads – grupy odbiorców

    Jeśli Twoja strona jest sklepem, możliwe, że będziesz miał już zdefiniowane zdarzenia takie jak np. zakup lub dodanie do koszyka. Twoim oczom ukaże się widok jak poniżej:

    Teraz pora na zaprojektowanie odpowiedniej grupy odbiorców, którym będziemy chcieli wyświetlać reklamy. Zrobisz to klikając przycisk “Nowi Odbiorcy”. 

    Możesz wybrać którąś z predefiniowanych list, albo stworzyć własną, dla której wskażesz dokładne parametry. 

    Dla przykładu, stworzyłem grupę odbiorców, którzy spędzili na stronie co najmniej 60 sekund. Dzięki temu wiem, że tacy użytkownicy są potencjalnie zainteresowani zawartymi na niej treściami, ponieważ nie wyszli ze sklepu od razu, a rozejrzeli się po nim i być może są zainteresowani zakupem.

    Na ten moment to tyle w Google Analytics! Jeśli udało Ci się skonfigurować odpowiednie grupy odbiorców, możesz przejść do Google Ads, by tam skonfigurować kampanię retargetingową.

    Retargetingu możesz używać w niemal każdym rodzaju kampanii, a sposób jej konfiguracji jest bardzo podobny. W artykule pokażę Ci jak zrobić to w przypadku kampanii bannerowej, czyli GDN (Google Display Network). Jeśli chcesz skorzystać z innych rodzajów kampanii, ich opisy znajdziesz w artykule pt. “Jaki rodzaj kampanii wybrać w Google Ads?

    Kampanię retargetingową GDN tworzy się podobnie, co zwykłą kampanię GDN. Przejdź przez proces tworzenia kampanii i kiedy już skonfigurujesz kampanię w całości, wejdź w sekcję “odbiorcy”. Następnie kliknij w “edytuj segmenty odbiorców”.

    Po wybraniu grupy reklam, którą chcesz kierować na własne listy odbiorców, wejdź w zakładkę “Przeglądaj”, a następnie “W jaki sposób weszli w interakcję z Twoją firmą”. Po wybraniu “użytkownicy witryny” ukażą Ci się wszystkie listy retargetingowe, które skonfigurowałeś w GA4.

    Zaznacz te, które chcesz wykorzystać w kampanii retargetingowej i voila! Gotowe! Właśnie skonfigurowałeś kampanię retargetingową w Google Ads.

    Jak wdrożyć remarketing na Facebooku?

    Pierwszym działaniem, które będziesz musiał zrobić, jest wdrożenie Piksela META na swoją stronę. Odbywa się to podobnie, jak w przypadku GA4 i Google Ads. Cały proces opisany został przez nas w artykule “Implementacja i działanie Piksela META”. Jeśli już skonfigurowałeś Piksel, możemy przejść dalej!

    Kolejnym krokiem będzie skonfigurowanie list odbiorców, które wykorzystamy do targetowania. W menedżerze reklam kliknij “Odbiorcy”.

    Po lewej stronie kliknij przycisk „Utwórz grupę odbiorców” i w rozwiniętym menu kliknij „Grupy niestandardowych odbiorców”. Otworzy się menu wyboru źródeł. Kliknij „Witryna”. Na Facebooku możliwości grup odbiorców są bardziej ograniczone, możesz natomiast wybrać np. osoby, które znajdują się w 5 percentylach użytkowników, którzy spędzają na stronie najwięcej czasu.

    Użytkownicy będą usuwani z grupy po określonej liczbie dni, które upłyną od momentu odwiedzin na stronie. Maksymalna liczba dni to 180.

    Remarketing na Facebooku – grupy odbiorców

    Następnie w edycji zestawu reklam, na poziomie tworzenia kampanii, przejdź do sekcji “Grupa odbiorców”, a następnie zaznacz “Użyj zapisanej grupy odbiorców”.

    Wybierz interesującą Cię grupę i zrobione! Od teraz reklamy w ramach tego zestawu będą wyświetlać się tylko użytkownikom z listy.

    Zależy Ci na skutecznym i szybkim pozyskiwaniu nowych klientów?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i chętnie nawiążemy długofalową współpracę!

    Retargeting to skuteczne narzędzie w docieraniu do klientów, które staje się tym bardziej opłacalne, im bardziej jest przemyślane. Postaraj się przeanalizować profil swoich klientów, pomyśl o tym, w jaki sposób spędzają czas na Twojej stronie i co skłania ich do zakupu. Zaprojektuj listy odbiorców tak, by reklamy wyświetlały im się w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie. Np. jeśli sprzedajesz suplement diety, który starcza na 30 dni, warto ustawić grupę odbiorców tak, by reklamy wyświetlały im się na chwilę przed tym, jak skończy się zapas suplementu.

    Projektowanie kampanii retargetingowych to proces wymagający technicznej wiedzy oraz doświadczenia. Ich skuteczność zależy od przeróżnych czynników, które należy uwzględnić jeszcze na etapie planowania działań marketingowych. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje działania przyniosą oczekiwane efekty, skorzystaj z usług Agencji Digitalowej. Jeśli nie wiesz, którą agencję wybrać, zapoznaj się z rankingiem agencji digital w Polsce. Dział marketingu agencji oceni podział budżetu, zarekomenduje rozwiązania retargetingowe oraz pomoże Ci skonfigurować kampanię.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.