Spis treści

    W sieci krąży wiele teorii odnośnie tego co konkretnie ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Wiele z nich mówi o słabnącym wpływie działań link buildingowych, jednak odnieśliśmy się do tej kwestii w artykule dotyczącym profilu linków

    A jak sytuacja wygląda w przypadku Link juice? Czy istnieje potwierdzenie na to, że ma on wpływ na pozycjonowanie strony? Sprawdźmy!

    link juice

    Zacznijmy od tego co oznacza sam termin link juice i do czego się odnosi.

    Link juice jest określeniem funkcjonującym w świecie SEO i oznacza moc linków przekazywaną między stronami internetowymi. Odnosi się zarówno do linkowania zewnętrznego jak i wewnętrznego. 

    Linki zewnętrzne pozyskiwane ze stron o większym autorytecie i lepszych parametrach przekazują więcej ‘mocy SEO’ i pomagają witrynie osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce. 

    Natomiast linkując wewnętrznie przekazujemy moc stronom, znajdującym się głęboko w strukturze serwisu oraz usprawniamy nawigację w obrębie strony.

    Co wpływa na przekazywaną moc linków?

    Na to, jaką wartość link przekaże wybranej przez nas stronie wpływa wiele czynników. W procesie planowania strategii link buildingowej ważne jest holistyczne podejście i branie pod uwagę różnych aspektów.

    Powiązanie tematyczne – linki pozyskane ze stron o zbliżonej tematyce, będą miały większą wartość niż te, które w żaden sposób nie nawiązują do treści znajdujących się w serwisie. Algorytmy Google są na tyle precyzyjne, że weryfikacja tematyczna serwisów i powiązanych linków nie stanowi dla nich problemu.

    Status HTTP – dobrą praktyką jest stałe monitorowanie linków prowadzących do witryny. Portale, z których pozyskujemy linki mogą zwracać różne odpowiedzi serwera. Należy kontrolować czy na stronie, która linkuje do naszej witryny nie występują błędy lub źle wykonane przekierowania.

    Autorytet strony – strony o wyższych parametrach są teoretycznie bardziej wartościowe i warto pozyskiwać z nich linki do swojej domeny. 

    Bezpieczeństwo strony – autorytet strony jest budowany również dzięki zastosowanym zabezpieczeniom. Link ze strony posiadającej aktualny certyfikat bezpieczeństwa będzie uznawany za bardziej wartościowy. O prawidłowym wdrożeniu zabezpieczeń oraz ich roli w procesie pozycjonowania wspominaliśmy w artykule dotyczącym certyfikatu SSL.

    Lokalizacja linku – umieszczając linki na portalach zewnętrznych warto zwrócić uwagę na ich ostateczne umiejscowienie. Linki umieszczone bezpośrednio w treści, w odpowiednim otoczeniu tekstowym będą przekazywały większą wartość niż linki umieszczone w stopce strony.

    Indeksowanie witryny – strona, z której pozyskujemy link musi być indeksowalna. W przypadku kiedy posiada określony atrybut ‘noindex’, moc linków nie jest przekazywana.

    Ilość linków na stronie – dobierając miejsca publikacji linków prowadzących do witryny warto zwrócić uwagę na ilość linków, które już znajdują się na danej podstronie. Im więcej linków wychodzi z jednej strony, tym link juice będzie miał mniejszą wartość.

    Atrybut nofollow i dofollow

    Obok wszystkich czynników jakie zostały wymienione wyżej, bardzo ważną kwestią jest atrybut jaki został określony dla linków prowadzących do witryny. 

    Dzielimy je na linki nofollow oraz dofollow i w zależności od tego, który z atrybutów zostanie określony dla konkretnego linku zależy czy link juice jest przekazywany czy nie. 

    Linki, dla których nie został określony żaden atrybut automatycznie są odbierane jako linki dofollow. Stanowi to informację dla robotów wyszukiwarki, że strona jest wartościowa oraz godna zaufania. Dzięki temu witryna linkująca przekazuje swój link juice stronie, do której linkuje. Jeśli spełnia ona pozostałe warunki możemy być pewni, że link wpłynie pozytywnie na pozycję naszej strony w wyszukiwarce.

    Linki, dla których atrybut został zdefiniowany jako nofollow nie przekazują swojej wartości do linkowanych stron, przez co nie wpływają na ich pozycję w wyszukiwarce. Zdefiniowanie atrybutu stanowi jednak sugestię dla robotów wyszukiwarek. 

    Jest to parametr automatycznie nadawany linkom, które mogą zostać uznane za spam. Najczęściej należą do nich linki na forach oraz linki umieszczane w komentarzach pod postami blogowymi. 

    W jakim więc celu stosować parametr nofollow?

    Mimo tego, że linki o atrybucie nofollow nie przekazują link juice, warto je stosować. Dla algorytmów oceniających profil linków ważne jest ich zróżnicowanie. 

    Nie ma jasno określonej reguły mówiącej jaki powinien być idealny stosunek ilości linków dofollow do nofollow, dlatego warto pozyskiwać oba rodzaje linków i stale monitorować jak wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce oraz jak zmieniają się wskaźniki mówiące o profilu linków.

    Link juice nie jest wartością wprost mierzalną. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możemy analizować linki prowadzące do witryny, ich profil oraz zmienność w czasie i na tej podstawie powinniśmy wyciągać wnioski dotyczące mocy linków. 

    Ocena profilu linków opiera się głównie na wskaźnikach opracowanych przez twórców narzędzi do analizy serwisów pod kątem SEO.

    Trust Flow i Citation Flow

    Są to wskaźniki, które możemy znaleźć w popularnym narzędziu Majestic SEO

    Trust Flow określa wiarygodność i jakość strony, natomiast Citation Flow dotyczy oceny ilości linków przychodzących. Najbardziej korzystny scenariusz przewiduje, że oba wskaźniki będą mieć zbliżoną do siebie wartość. Jeśli wartość CF znacznie przewyższa TF warto przeanalizować swój profil linków oraz sprawdzić go pod kątem spamu. 

    Domain Rating 

    DR został opracowany przez twórców narzędzia Ahrefs. Wskaźnik ten odzwierciedla ilość i jakość linków, biorąc pod uwagę profil linków innych domen. Przyjmuje wartość od 0 do 100 w zależności od tego jak zostały ocenione linki prowadzące do danej domeny. Im wyższy Domain Rating, tym lepiej, jednak warto zaznaczyć, że domeny z DR większym niż 30 są już uznawane za domeny wartościowe. 

    Domain Authority

    Domain Authority to opracowany przez MOZ wskaźnik, biorący pod uwagę, oprócz powiązania tematycznego witryny, również ilość i jakość linków, które do niej prowadzą. Jest wyrażany w skali od 0 do 100. Im wyższą wartość uda się osiągnąć, tym strona będzie postrzegana jako bardziej wartościowa przez roboty wyszukiwarek i jej pozycja w SERP wzrośnie.

    Mimo różnych opinii dotyczących link juice oraz ciągłych updatów algorytmów Google, link building nadal stanowi bardzo ważny element pozycjonowania strony internetowej

    Przygotowując strategię linkowania warto wziąć pod uwagę czynniki mające wpływ na przekazywanie mocy między linkami, żeby mieć pewność o ich pozytywnym wpływie na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.  

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.