Spis treści

    Pierwszym krokiem by unikać marnowania budżetu w kampaniach PPC, jest wyznaczenie celów, jakie chcemy osiągnąć za pomocą kampanii. Zwracam na to uwagę za każdym razem, kiedy tylko mam okazję. Ustalenie odpowiednich celów oraz KPI a wcześniej identyfikacja celów biznesowych pozwala na dobór odpowiednich narzędzi do ich osiągnięcia. Więcej o ustalaniu budżetu przeczytasz w moim poprzednim artykule pt. “Jak ustalić optymalny budżet kampanii marketingowej?”. Tutaj wypiszę tylko kilka najważniejszych elementów:

    Zdefiniuj swoją grupę docelową – określ, kto w niej jest i co go interesuje. To pomoże Ci skupić się na działaniach marketingowych.

    Ustal priorytety działań – nie dasz rady skupić się na wszystkim naraz. Ustal co jest najważniejsze poświęć uwagę kilku kluczowym celom marketingowym.

    Monitoruj i mierz postępy – aby sprawdzić, czy osiągasz swoje cele marketingowe, musisz mieć sposób, by je mierzyć i monitorować efekty działań. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi do analizy danych, takich jak Google Analytics, czy też poprzez badania rynku.

    Twój cel powinien być: konkretny, mierzalny, osiągalny oraz określony w czasie. Zatem “zwiększenie sprzedaży” to słabo wyznaczony cel – osiągniesz go nawet wtedy, gdy zwiększysz sprzedaż o 1%, ale czy taki wynik będzie dla Ciebie zadowalający? Za to “zwiększenie sprzedaży o 10% w ciągu Q1 2023” brzmi już sensownie.

    Przykładowe, odpowiednio wyznaczone cele:

    • zwiększenie liczby polubień strony o 50 w ciągu tygodnia
    • pozyskanie 25 nowych kontaktów do newslettera w ciągu miesiąca
    • pozyskanie 100 nowych klientów w Q1 2023

    Jeśli wyznaczenie celów masz już za sobą, to zapewne wyznaczyłeś też budżet, który będziesz chciał wykorzystać, by je osiągnąć. Zależnie od rodzajów kampanii, jakie wybierzesz, kilka sposobów na uniknięcie przepalenia budżetu będzie uniwersalnych, a kilka będzie się różnić. Zacznijmy uniwersalnych sposobów, które pozwolą Ci wydać budżet na dotarcie tylko do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoimi produktami lub usługami.

    Jak unikać marnowania budżetu w kampaniach PPC – Poprawne targetowanie

    Demografia, preferencje zakupowe, miejsca odwiedzane w internecie, lokalizacja geograficzna – skrupulatne zdefiniowanie cech docelowych klientów pozwala na zoptymalizowanie efektywności kampanii. Zastanów się nad tym, kto tworzy Twoją grupę docelową i jak się zachowuje. Pomyśl o jej przyzwyczajeniach, cechach charakteru i wartościach – dzięki temu uzyskasz informacje na temat tego, jak zachęcić target grupę do zakupu. 

    Skuteczne targetowanie nie tylko zwiększa szanse na konwersję, ale także minimalizuje marnotrawienie budżetu poprzez eliminację niepotrzebnych kliknięć od osób, które nie są potencjalnymi klientami. Warto więc inwestować czas w dokładną analizę i definicję grupy docelowej, korzystając zarówno z dostępnych narzędzi analitycznych, jak i wiedzy na temat charakterystyki klientów.

    W ramach większości rodzajów kampanii, możesz wykorzystać różne rodzaje targetowania. 

    Rodzaje targetowania

    Są to:

    • targetowanie demograficzne
    • targetowanie behawioralne
    • targetowanie kontekstowe
    • retargetowanie (remarketing)
    • geotargetowanie
    • targetowanie na podstawie urządzeń
    • targetowanie na podstawie cyklu życia klienta (customer lifecycle)
    • lookalike

    Więcej o każdym z rodzajów, a także o sposobach targetowania przeczytasz w artykule pt. “Rodzaje i możliwości targetowania w performance marketingu”.

    Jak unikać marnowania budżetu w kampaniach PPC – Dopasowanie treści reklamowych i kreacji oraz ich rzetelność

    Treści reklamowe powinny być nie tylko przyciągający, ale także zgodne z rzeczywistością. W sytuacji, kiedy komunikat jest atrakcyjny (np. “darmowa dostawa), ale tylko częściowo prawdziwy (np. darmowa dostawa przy zamówieniach powyżej 300 zł), klient rozczaruje się po przejściu na stronę i zrezygnuje z zakupu. Jako, że w większości działań PPC działamy w modelu płatności za kliknięcie, chcemy unikać takich sytuacji.

    Kreacje powinny również przedstawiać faktyczny oferowanych przez Ciebie produktów. Skup się na uwydatnieniu najbardziej atrakcyjnych cech, ale takich, które rzeczywiście go charakteryzują. Pamiętaj również o zapewnieniu dostępności produktów, które reklamujesz. Jeśli będziesz generować ruch do strony z produktem, którego klienci nie mogą w danym momencie kupić, możesz domyślić się, jaki będzie tego efekt.

    Wykreowanie spójnej narracji pomiędzy treścią reklam a stroną docelową, na którą użytkownik trafia po kliknięciu, to istotny element skutecznej kampanii. Zainwestuj czas w tworzenie treści reklamowych, które nie tylko przyciągają uwagę, ale także dostarczają rzetelne informacje, budując długotrwałe relacje z klientami.

    Jak unikać marnowania budżetu w kampaniach PPC – wyszukiwarka

    Kampanie wyszukiwarkowe dostarczają prawdopodobnie najwięcej narzędzi, które pozwalają na ograniczenie niepotrzebnych wydatków. Po pierwsze, sam projektujesz pulę słów kluczowych, czyli fraz, po wpisaniu których, Twoje reklamy będą się wyświetlać. W kampanii możesz uwzględnić tylko takie zapytania, które w 100% odpowiadają Twoim produktom lub usługom.

    Modyfikatory słów kluczowych

    W wyszukiwarce możesz użyć słów kluczowych z trzema modyfikatorami:

    • dopasowanie przybliżone – reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania powiązanych z Twoim słowem kluczowym, co może obejmować wyszukiwania, które nie zawierają bezpośredniego znaczenia Twoich słów kluczowych. f
    • dopasowanie do wyrażenia – reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania zawierających znaczenie Twojego słowa kluczowego, ale brzmiące nieco inaczej. Kluczowe jest tutaj znaczenie semantyczne.
    • dopasowanie ścisłe – reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, które mają to samo znaczenie lub intencję co słowo kluczowe. Spośród 3 opcji dopasowywania słów kluczowych, dopasowanie ścisłe zapewnia największą kontrolę nad tym, kto wyświetli Twoją reklamę.

    Jeśli zdarza się, że dostajesz prowadząc kampanię wyszukiwarkową, dostajesz telefony lub formularze kontaktowe niezwiązane z Twoimi usługami, spróbuj zawęzić kierowanie za pomocą wykorzystania dwóch ostatnich typów dopasowań. 

    W kampanii wyszukiwarkowej możesz użyć wykluczających słów kluczowych, aby wykluczyć wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania danego hasła. Na przykład, jeśli prowadzisz firmę produkującą kapelusze, która nie sprzedaje czapek z daszkiem, możesz dodać wykluczające słowo kluczowe “czapki z daszkiem”. Pulę wykluczających słów kluczowych możesz zasilić też nazwami miejscowości czy konkretnymi cechami produktu lub usługi.

    Jak unikać marnowania budżetu w kampaniach PPC – planer słów kluczowych

    Planery w Google Ads to narzędzia służące analizie różnych czynników. Jednym z nich jest Planer Słów Kluczowych. Po wrzuceniu słów kluczowych do analizy, uzyskujemy w nim możliwość sprawdzenia takich danych, jak:

    Średnia miesięczna liczba wyszukiwań – średnia liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego i jego bliskich odmian na podstawie wybranych miesięcy, lokalizacji i ustawień sieci wyszukiwania. Te informacje umożliwiają ocenę popularności danego zapytania. 

    Stawka za górę strony (dolny zakres) – przedstawia dolne widełki zakresu stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony. Dzięki tym danym uzyskujemy informację o potencjalnie najtańszych kliknięciach, jakie będzie w stanie wygenerować nasza kampania.

    Stawka za górę strony (górny zakres) – przedstawia górne widełki zakresu stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony. To informacja na temat tego, ile maksymalnie zapłacimy za kliknięcie w dane słowo kluczowe (o ile strategia ustalania stawek użyta w kampanii na to pozwoli).

    Zależy Ci na skutecznym i szybkim pozyskiwaniu nowych klientów?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i chętnie nawiążemy długofalową współpracę!

    Na podstawie tych informacji możemy dopasować planowane na kampanię wydatki. Na przykład: wiedząc, że dane słowo kluczowe wyszukiwane jest miesięcznie 100 razy, przy czym jego cena waha się od 1 zł do 2 zł, a my chcemy trafić jedynie do 30 użytkowników miesięcznie, możemy ustalić limit maksymalnej stawki na dane słowo kluczowe. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że nie zapłacimy za nie więcej, niż planujemy, a dotrzemy do wystarczającej liczby osób.

    Planer skuteczności

    Planer skuteczności kampanii służy do planowania wydatków na reklamę. Dzięki temu narzędziu określisz, jak zmiany w kampaniach mogą wpływać na ich ogólną skuteczność i kluczowe dane. Planer wskazuje najlepsze możliwości dla Twojego planu na podstawie modelowania najefektywniejszego rozdziału budżetu między kampanie.

    Planer wyświetla nam dwa wskaźniki:

    – prawdopodobną skuteczność kampanii przy jej obecnych ustawieniach

    – jak skuteczne mogą być Twoje kampanie, jeśli wprowadzisz zmiany rekomendowane w planie

    Na podanym przykładzie możemy zaobserwować, że skuteczność kampanii nie wzrośnie znacząco, nawet jeśli zwiększymy jej budżet o ok. 33%. To dobra wskazówka, by nie podnosić budżetu, który zostałby prawdopodobnie zmarnowany.

    Jeśli chcesz skorzystać z kampanii PPC, dobrym sposobem będzie zlecenie tego Agencji digitalowej. Wiemy jak rozplanować działania, by realizować cele oraz w szybkim tempie reagujemy na zmiany mające wpływ na pozycję witryny. Pomożemy Ci rozwinąć biznes oraz zarekomendujemy odpowiednie dla Twojej firmy rozwiązania marketingowe.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.