Spis treści
Wyszukiwarka jest punktem wyjścia dla większości działań online, a z czasem ewoluowała, aby zrozumieć bardziej złożone potrzeby użytkowników. Kiedy szukasz czegoś w Internecie, co wpisujesz do paska wyszukiwania? Większość ludzi używa kombinacji słów kluczowych i fraz, aby znaleźć to, czego szukają. Ale czy wiesz, że istnieją różne rodzaje wyszukiwań, które można pogrupować według kategorii zaspokajanej potrzeby?
W tym wpisie pokażemy typy intencji wyszukiwania (know, simple, do i website), które użytkownicy mogą mieć, gdy wprowadzają słowo kluczowe do wyszukiwarki. Zaczynajmy!
Zrozumieć użytkownika
Różni ludzie korzystają z internetu z różnych powodów, używając wielu rodzajów urządzeń, takich jak telefony, tablety, laptopy i komputery stacjonarne. Poszukiwania danej osoby mogą być zawiłe lub proste w zależności od jej potrzeb, a czasami wykonanie jednego zadania może wymagać wielu kroków.
Proste zadanie może polegać na znalezieniu wieku ulubionego aktora. Złożone zadanie może polegać na znalezieniu otwartego sklepu z kawą w pobliżu i uzyskanie informacji jak dotrzeć do niego.
Definicje i pojęcia
Zrozumienie użytkownika wymaga zrozumienia paru podstawowych pojęć SEO takich jak: słowo kluczowe / zapytanie, użytkownik, intencja użytkownika, język słowa kluczowego, lokalizacja użytkownika, Search Engine Results Page (SERP), Wynik wyszukiwania (jako Result Block lub Landing Page).
- Słowo kluczowe (zapytanie) to słowo lub fraza, którą użytkownik wpisuje do wyszukiwarki, aby znaleźć to, czego szuka.
- Użytkownik to osoba, która poszukuje informacji w internecie.
- Intencje użytkownika (Search Intent) to to, co użytkownik chce osiągnąć poprzez swoje wyszukiwanie. Innymi słowy powód, dla którego ktoś czegoś szuka.
- Lokalizacja słowa kluczowego odnosi się do faktu, że każde zapytanie jest określone w konkretnym języku (składa się z regionu oraz języka). Język zapytania może być określony na podstawie lokalizacji użytkownika, ustawień urządzenia i/lub osobistych preferencji.
- Lokalizacja użytkownika odnosi się do miejsca, w którym użytkownik znajduje się fizycznie podczas wykonywania wyszukiwania. Można to określić na podstawie adresu IP, współrzędnych GPS i/lub innych metod.
- SERP to strona, na której wyszukiwanie wyświetlane są wyniki.
- Wynik wyszukiwania to fragment zawartości (zazwyczaj strona internetowa), która jest zwracana w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Wyniki mogą być wyświetlane jako Bloki Wyników Wyszukiwania lub zbiór Landing Pages (stron docelowych).
Odgadnąć intencję użytkownika
Niektóre przykłady zapytań o różnych intencjach użytkownika obejmują:
- “jak wiązać krawat” – znajdź informacje o tym jak zawiązać krawat.
- “warszawa populacja” – znajdź aktualną liczbę ludności Warszawy.
- “garmażerka obok mnie” – znajdź najbliższą lokalizację garmażerki.
- “audyt seo” – znajdź informacje o audytach seo (dowiedz się czym jest lub poznaj oferty).
Język i lokalizacja użytkownika
Wszystkie zapytania (frazy) są powiązane z językiem, w jakim zostały zadane oraz lokalizacją użytkownika, który je zadał. Lokalizacja słowa kluczowego (lepszym określeniem wydaje się lokalność lub regionalność frazy) jest istotną informacją dla zrozumienia zapytania i związanej z nim intencji. Osoby znajdujące się w różnych miejscach mogą spodziewać się różnych wyników tego samego zapytania.
W przypadku niektórych wyszukiwań istotna jest także lokalizacja użytkownika. Jednak w przypadku większości, lokalizacja użytkownika nie ma wpływu na zrozumienie tego, czego szuka osoba czyli odgadnięcie jego intencji. Dobrymi przykładami mogą być: “flyhunter.pl”, “zdjęcie marakui” czy “odległość z Warszawy do Lwowa”.
Lokalizacja w zapytaniu
Ludzie często mówią wyszukiwarkom, jakiego rodzaju wyników oczekują, umieszczając odpowiednią nazwę lokalizacji (miejsce) jako część zapytania. Dzieje się to niezależnie od tego, w jakim miejscu się znajdują. Czasem nawet w sprzeczności z aktualną lokalizacją użytkownika.
Przykład słowa kluczowego z określoną lokalizacją: Bora Bora hotele.
Określenie lokalizacji w zapytaniu ułatwia zrozumienie intencji użytkownika.
Zapytania z wieloma znaczeniami
Istnieją słowa kluczowe z wieloma znaczeniami. Przykładem takiego zapytania o wielu znaczeniach jest słowo kluczowe “łódź”. Łódź może odnosić się do statku wodnego, którego ludzie używają do transportu, lub może być użyta jako nazwa miejscowości. Są to interpretacje zapytań.
- Dominująca interpretacja jest tym, jak większość użytkowników rozumie wprowadzone zapytanie. Nie zawsze istnieje dominująca interpretacja.
- Powszechna interpretacja jest rozumieniem zapytania w sposób, w jaki wielu lub niektórzy użytkownicy je postrzegają. Może istnieć kilka powszechnych interpretacji słowa kluczowego.
Czasami można znaleźć mało popularne lub rzadkie interpretacje, które niewielu użytkowników ma na myśli – takie interpretacje będziemy nazywać interpretacjami drugorzędnymi.
Znaczenie zapytań w czasie
Interpretacja słowa iphone zmieniała się przez lata wraz z każdym nowym modelem, który się pojawiał. Na przykład, gdy pierwszy iPhone pojawił się w 2007 roku, każde wyszukanie było związane właśnie z tym konkretnym modelem.
Obecnie jednak większość użytkowników po prostu wyszukuje “iPhone” nie określając konkretnej wersji, natomiast dostępne są nowsze modele. Mówiąc prościej, w miarę ukazywania się kolejnych zaktualizowanych modeli, poglądy ludzi na temat tego, czym jest iPhone, również się zmieniają.
Rodzaje intencji użytkownika
Google proponuje podział intencji na 4 podstawowe grupy (rodzaje):
- zapytanie Know (z podgrupą Know Simple);
- zapytanie Do (wykonanie jakiejś czynności);
- zapytanie Website (o stronę internetową);
- zapytanie Visit-in-person (odwiedź osobiście).
O typach intencji użytkowników wspominałem już we wpisie o czynnikach, wpływających na pozycję strony w rankingu Google.
Zapytania Know i Know Simple
Zapytanie Know jest zazwyczaj używane, gdy użytkownik chce uzyskać informacje na określony temat. Ten typ zapytania zazwyczaj odzwierciedla potrzebę użytkownika do uzyskania dodatkowych danych w celu lepszego zrozumienia tematu.
Kiedy wykonujesz zapytanie Know Simple, szukasz bardzo konkretnej odpowiedzi na pytanie. Odpowiedź ta musi być poprawna i kompletna, i zazwyczaj może być wyświetlona na stosunkowo małej przestrzeni. Na przykład, możesz użyć zapytania Know Simple, aby dowiedzieć się, jaka jest stolica kraju, wiek konkretnej osoby, cena złota, kurs dolara lub data ważnego wydarzenia.
Aby zapytanie było uznane za Know Simple, większość osób musi być zgodna co do poprawnej odpowiedzi i musi ona mieścić się w 1-2 zdaniach lub krótkiej liście elementów. Pamiętaj, że nie wszystkie pytania mają proste odpowiedzi.
Niektóre przykłady zapytań prostych typu know simple obejmują “jaka jest temperatura wrzenia wody?”, “kto jest prezydentem Stanów Zjednoczonych?” i “jakie są objawy zawału serca?”.
Przykładami zapytań know są “złoto”, “zawał serca”, “Joe Biden”, “jak działa silnik samochodu?”.
Zapytania Do
Zapytanie typu “zrób” jest zazwyczaj używane, gdy ktoś chce podjąć jakieś działanie. Na przykład, użytkownik może chcieć coś kupić, pobrać coś, zapisać się na coś itp.
Oto kilka przykładów:
- “uzyskaj certyfikat google analytics”;
- “kurs seo online”;
- “kup bilet lotniczy do Indonezji”;
- “zarejestruj domenę”;
- “obejrzyj Titanic”;
- “pobierz macOS”.
Zapytania Website
Intencją zapytania o stronę internetową jest odnalezienie konkretnej strony lub witryny, której użytkownik zażądał. Celem zapytania jest pojedyncza strona, którą użytkownik chce znaleźć. Wyróżniamy dwa podtypu zapytań o strony internetowe:
- dokładne, poprawne i działające adresy URL, np. https://www.hellolife.pl lub www.hellolife.pl lub hellolife.pl;
- domniemane zapytania URL – wyglądają jak zapytania URL, ale nie są to gotowe i działające adresy URL. Jeśli wpiszemy je w przeglądarce internetowej, to dany adres nie przeniesie nas do żądanego serwisu.
Przykładami zapytań o stronę internetową są:
- “facebook logowanie”;
- “flyhunter”;
- “onedaymore musli lemon”;
- “poczta o2”.
Zapytania Odwiedź osobiście
Zapytania związane z wizytą to zapytania związane z poszukiwaniem firm, organizacji lub innych miejsc w pobliżu. Ludzie korzystają z wyszukiwarek, aby znaleźć te informacje ponieważ, np. chcą znaleźć pobliską kawiarnię, stację benzynową, bankomat, restaurację itp. Czasami w samym zapytaniu użytkownicy wprost precyzują, że poszukują informacji w pobliżu określonej lokalizacji.
Zapytania dotyczące wizyt lokalnych mogą być przydatne, gdy szukasz czegoś konkretnego i chcesz wiedzieć, jakie masz opcje w okolicy. Dodatkowo, tego typu zapytania mogą pomóc Ci odkryć nowe miejsca, o których istnieniu nie miałeś pojęcia.
Jednak nie wszystkie zapytania związane z wyszukiwaniem miejsc w pobliżu są zapytaniami typu “odwiedź osobiście”. Niektóre zapytania mogą polegać na szukaniu wskazówek lub ogólnych informacji o miejscu, bez zamiaru odwiedzenia go osobiście. Często dla obu typów wyszukań użyte zostanie to samo słowo kluczowe, a typ interpretacji zapytania będą definiować inne czynniki, jak np. lokalizacja użytkownika.
Przykłady zapytań Odwiedź osobiście:
- pizza;
- zajęcia tańca;
- piekarnia;
- warsztat samochodowy;
- pediatra;
- biblioteka w pobliżu;
- najbliższy bankomat w okolicy.
Przykładami, dla których trudno określić czy wyrażają intencję typu odwiedź osobiście są:
- poczta;
- biblioteka;
- hotele;
- bank pekao;
- ccc.
Lokalizacja użytkownika może zmienić nasze postrzeganie zapytania. Pewnie wyrażenie może mieć różne znaczenia w określonym regionie, np. mieście: znana restauracja o takiej nazwie i standardowe (słownikowe, generyczne) znaczenie wyszukiwanego słowa.
Zapytania z wieloma intencjami użytkownika
Wiele zapytań ma więcej niż jedną prawdopodobną intencję użytkownika. Zwykle jedna intencja jest bardziej prawdopodobna niż inna.
Przykładami zapytań z wieloraką intencją mogą być:
- “Wieża Eiffla” – Najczęstszą intencją użytkownika jest dowiedzieć się więcej o wieży Eiffla (Know). Jednakże, w zależności od lokalizacji użytkownika, może on również chcieć osobiście odwiedzić wieżę (Personal Visit) lub zakupić bilet przez internet (intencja Do).
- “Pogoda w Krakowie” – Użytkownik albo chce się dowiedzieć jaka jest pogoda w Krakowie dzisiaj (Know) albo uzyskać prognozę na najbliższe dni (Know). Typ intencji w tym wypadku jest ten sam, ale intencja jest różna (różne interpretacje tego samego wyszukania).
- “Titanic” – Użytkownicy, którzy wyszukują ten film, są zainteresowani albo obejrzeniem go (Do) albo dowiedzeniem się o nim więcej (Know).
Blok wyniku wyszukiwania
Podstawowy blok wyniku wyszukiwania składa się z klikalnego tytułu strony, adresu URL i fragmentu tekstu. Dla wielu zapytań, Web Search Result Blocks są najbardziej użytecznym rodzajem wyników. Mogą one zawierać zdjęcie, dane pozyskane z wykorzystaniem danych strukturalnych, jak np. zakres cen, data artykułu, jego autor (osoby zainteresowane tym pojęciem odsyłam do artykułu o danych strukturalnych).
Specjalne bloki wyników treści
Na stronie wyników wyszukiwania oprócz bloków wyników wyszukiwania w sieci pojawiają się bloki wyników treści specjalnych (tzw. snippety). Bloki wyników treści specjalnych mają na celu wyświetlanie materiałów bezpośrednio użytkownikom na stronie wyników wyszukiwania. Mogą one obejmować kalkulatory, filmy lub interaktywne dane pogodowe i umożliwiają użytkownikom natychmiastowe uzyskanie informacji lub treści. W niektórych specjalnych blokach treści mogą znajdować się linki, które przenoszą odwiedzających do stron docelowych.
Podsumowanie
Intencje wyszukiwania to powód, dla którego użytkownicy szukają czegoś w sieci. Poznanie i zrozumienie tych intencji może pomóc Ci w tworzeniu lepszych treści, co z kolei przełoży się na większy ruch na stronie i wyższe współczynniki konwersji.
W tym artykule zbadaliśmy różne rodzaje zapytań kierowanych do wyszukiwarki i pokazaliśmy na przykładach jak interpretować ich znaczenie (intencję). Przyjrzeliśmy się również specjalnym blokom wyników treści i temu, jak są wykorzystywane, aby dostarczyć użytkownikom natychmiastowych informacji.
Dzięki zrozumieniu intencji użytkownika możesz stworzyć lepsze doświadczenie użytkownika, które zaspokoi jego potrzeby i pomoże mu szybciej znaleźć to, czego szuka, a Ty uzyskasz lepsze pozycje w wyszukiwarce Google.
Współpraca SEO
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak poprawić ranking swojej strony w Google, skontaktuj się z nami w celu uzyskania bezpłatnej konsultacji SEO. Jesteśmy zespołem ekspertów SEO, którzy specjalizują się w pomaganiu firmom takim jak Twoja w znalezieniu się w sieci.
Porozmawiajmy!
Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!