Spis treści
Do naszych marketingowych drzwi puka już nie tylko Google Analytics 4 ale także kwestie związane z prywatnością i ciasteczkami. To dwa bardzo gorące tematy ostatnich miesięcy, z czego temat cookies został nieco przykryty przez GA4, a nie można o nim zapominać! W tym artykule przyjrzymy się narzędziu, z którym warto się zaprzyjaźnić, bo w najbliższej przyszłości zastąpi dobrze nam już znany Pixel Facebooka (Meta Pixel). Ale zacznijmy od początku…
Czym jest API konwersji?
API konwersji jest narzędziem, dzięki któremu możemy zbierać dane na temat interakcji użytkowników z naszą witryną internetową lub aplikacją mobilną i przekazywać je do platformy reklamowej Facebooka w celu optymalizowania naszych kampanii reklamowych. Dzięki temu możemy gromadzić dane potrzebne do raportowania, kierowania reklam, a także samej optymalizacji i poprawy wyników naszych kampanii.
Facebook planuje zastąpić obecny Pixel Facebooka, API konwersji w przyszłości, ale na razie nie ma dokładnej daty, kiedy to nastąpi. Do tej pory padały już różne daty, jednak jedna z nich mówi, że nastąpi to w 2023 roku. Skąd jednak taka potrzeba?
Jest to bezpośrednie następstwo działań związanych z polityką prywatności i ciasteczkami. Pixel Facebooka bazuje na danych tzw. “third-party cookies”, które odchodzą do lamusa i już wkrótce nie będą dostępne. Wiadomo nie od dziś, że mniejsza ilość danych, przekłada się automatycznie nie tylko na słabsze wyniki kampanii, ale sam algorytm reklam na Facebooku i Instagramie działa o wiele gorzej. Aby temu zapobiec, Facebook wdrożył rozwiązanie jakim jest właśnie API konwersji, czyli inny niż dotychczas sposób na połączenie Facebooka z Twoją stroną.
Pixel Facebooka vs. API konwersji
Jak działa Pixel Facebooka?
Jest to fragment kodu, który umieszczasz na swojej stronie bezpośrednio lub z wykorzystaniem Google Tag Managera.
Następnie, gdy użytkownik wejdzie na Twoją stronę – skrypt Pixela zostaje uruchomiony i przypisuje danemu użytkownikowi określone ciasteczko. Od tego momentu, każde działanie w Twojej witrynie (np. wypełnienie formularza, kliknięcia, transakcje itp.) zostaną zarejestrowane i przesłane do Facebooka, a my zobaczymy tę informację w Menedżerze Reklam. Czyli jak widzisz – wszystko opiera się na danych gromadzonych i przekazywanych przez plik cookie.
Jak wygląda cały ten proces? W momencie odwiedzin użytkownika na Twojej stronie, musi ona zostać uruchomiona z poziomu serwerów na jakich jest postawiona. To, jakie działania są na niej wykonywane możemy obserwować z poziomu zarówno przeglądarki, jak i właśnie serwera. I w tym miejscu przychodzi z pomocą API konwersji, które wysyła dane z serwera do Facebooka. API tak samo jak Pixel nadaje każdemu użytkownikowi indywidualny identyfikator, po którym jest w stanie śledzić dalsze działania w naszej witrynie.
Mogłoby się więc wydawać, że oba te narzędzia robią to samo, jednak niekoniecznie. Pixel korzysta z przeglądarki, a API z serwera.
Zalety korzystania z API konwersji
Jeśli nadal Cię to nie przekonuje i zastanawiasz się czy warto wdrożyć u siebie (lub u klientów) śledzenie zdarzeń przez API, to chciałabym pokazać Ci jeszcze kilka powodów, przez które API może przynieść Ci więcej korzyści niż Pixel:
- Brak problemów z prywatnością i plikami cookie
API konwersji na Facebooku jest całkowicie niezależne od ciasteczek, dzięki temu śledzenia nie zablokują żadne blokady reklam. Prawidłowo wdrożone API działa także zgodnie z ze wszystkimi regulacjami prawnymi dotyczącymi polityki prywatności.
- Śledzenie konwersji na wielu platformach i urządzeniach
API konwersji umożliwia zbieranie i przekazywanie danych o konwersjach z różnych źródeł, nie tylko z Facebooka. Dodatkowo znacznie ułatwia analizowanie ruchu, jeśli ten pochodzi z różnych urządzeń.
- Analiza kluczowych konwersji
Konwersje znajdujące się na końcowych etapach Twojego lejka, często dokonują się nie na stronie, ale np. telefonicznie czy poprzez aplikację. API umożliwia przesłanie tych konwersji do Facebooka, dzięki czemu będziesz mógł lepiej optymalizować swoje działania reklamowe.
- Pełna kontrola nad danymi
API konwersji umożliwia dokładne dostosowanie sposobu zbierania i przekazywania danych do indywidualnych potrzeb i preferencji. Dodatkowo, dane zbierane przez API konwersji są przechowywane na własnym serwerze, co daje pełną kontrolę nad nimi.
Nie będziemy się oszukiwać, API konwersji ma też swoje wady. Główną z nich jest nieco skomplikowana integracja, która czasami wymaga wiedzy programistycznej lub współpracy z programistami, a to z kolei wiąże się często z dodatkowymi kosztami. Jednak w finalnym rozrachunku, pewnie przyznasz rację, że zalety przewyższają wszelkie trudności po drodze.
Czy moje zdarzenia będą się duplikować?
Patrząc na to, że Pixel i API konwersji działają bardzo podobnie, może nasuwać się nam jeden, zresztą całkiem prawidłowy wniosek – nasze zdarzenia będą się duplikować!
Chyba że… skonfigurujesz deduplikację zdarzeń! Pozwól, że wyjaśnię Ci to w możliwie najprostszy sposób :).
Deduplikacja zdarzeń związana z Pixelem i API konwersji to proces eliminacji duplikatów konwersji, które zostały zarejestrowane przez te dwa narzędzia na Facebooku. Duplikaty konwersji mogą wystąpić, gdy zdarzenia są rejestrowane przez Pixel i API konwersji w tym samym czasie lub w krótkim odstępie czasu, co może prowadzić do przekłamań w analizach i optymalizacji kampanii reklamowych. Aby uniknąć tego problemu, Facebook wykorzystuje mechanizm deduplikacji zdarzeń, który pozwala wyeliminować duplikaty konwersji.
Aby wszystko działało prawidłowo, musimy koniecznie zwrócić uwagę na proces konfiguracji i dopilnować, aby zbierane zdarzenia miały te same identyfikatory i parametry. Dzięki temu system będzie w stanie ocenić, czy sygnał, który otrzymuje z serwera nie pojawił się już wcześniej, przesłany przez Pixel i finalnie zostawi informację o zdarzeniu tylko z jednego narzędzia.
Jak wdrożyć API konwersji Facebooka?
Mamy trzy sposoby na wdrożenie:
- przez usługi partnera (np. WordPress, WooCommerce, Zapier, Magento, Shopify),
- poprzez ręcznie dodanie kodu na naszej stronie,
- przy użyciu bramy API konwersji.
Dziś pokażę Ci dwa najprostsze sposoby, czyli integrację za pomocą wtyczki oraz za pomocą usług partnera.
Integracja za pomocą wtyczki PixelYourSite (w przypadku stron postawionych na WordPressie)
- W kokpicie swojego WordPressa zainstaluj i aktywuj wtyczkę PixelYourSite.
- Wróć do “Menedżera zdarzeń”, odszukaj identyfikator swojego Pixela, skopiuj go.
- Teraz wracamy do panelu wtyczki PixelYourSite i wklejamy tam skopiowany wcześniej Pixel w polu “Your Facebook Pixel”
- Następnie w panelu “Menedżera zdarzeń” klikamy w “Ustawienia” i musimy odszukać sekcję związaną z “API konwersji”. Następny krok wykonasz tylko, jeśli posiadasz uprawnienia administratora.
- Kliknij w przycisk “Wygeneruj token dostępu”, skopiuj go, a następnie wróć do panelu wtyczki na WordPress i wklej token w pole “API Token”
- Na koniec nie zapomnij o włączeniu opcji “Enable Conversion API” na samej górze panelu wtyczki.
Brawo, gotowe! Teraz pozostaje nam tylko przetestować, czy wszystko działa jak należy.
- Wracamy do “Menedżera Zdarzeń” i przechodzimy do zakładki “Testowanie zdarzeń”.
- W panelu wtyczki wklej kod “test_event_code”, a następnie zapisz ustawienia.
- Otwórz swoją stronę w osobnej zakładce. Jeśli wszystko działa poprawnie, w menedżerze zdarzeń zobaczysz poprawnie odebrane zdarzenia.
- Pamiętaj, żeby po wykonanym teście usunąć z panelu wtyczki PixelYourSite testowy kod!
Integracja za pomocą usługi partnera (na przykładzie WordPress)
- W “Menedżerze Zdarzeń” na Facebooku odszukaj sekcję “API konwersji” i kliknij “Wybierz partnera”.
- Wybierz (w tym przypadku) usługę WordPress i w oknie, które Ci się pojawi – naciśnij przycisk “Stwórz token dostępu”.
- Skopiuj go, przejdź dalej, a następnie pobierz wtyczkę do WordPressa.
- W panelu WordPressa, w sekcji “Wtyczki” kliknij widoczny na samej górze ekranu przycisk “Prześlij wtyczki na serwer”.
- Dodaj pobraną wtyczkę w formacie .zip i kliknij “Zainstaluj”, a po jej instalacji kliknij “Aktywuj wtyczkę”.
- Wróć do “Menedżera zdarzeń”, skopiuj kod Pixela i wklej w panelu wtyczki w polu Pixel ID.
- Następnie włącz opcję “Enable Advanced Matching” oraz kolejną “Enable the Server-Side API to Send Events…”.
- Skopiuj kod dostępu i wklej go w pole poniżej.
- Zapisz zmiany i ponownie przeprowadź test w menedżerze zdarzeń.
Zacznij korzystać z API konwersji na Facebooku!
Nasi specjaliści pomogą Ci w integracji API konwersji na Facebooku, abyś mógł skutecznie analizować i zoptymalizować swoje kampanie reklamowe na tej platformie.
Jak się okazuje, nie takie straszne API, jak je malują :). Pamiętaj jednak, że w tym artykule pokazałam Ci dwa najprostsze sposoby, które zdadzą egzamin, jeśli Twoja strona jest postawiona na WordPressie. W przypadku jeśli korzystasz z innych platform lub partnerów integracja może wyglądać nieco inaczej i może być trudniejsza. Nie zostawiaj tego jednak na ostatnią chwilę, a jeśli potrzebujesz pomocy przy implementacji API konwersji, zawsze możesz zgłosić się do agencji digital marketingu.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.