Spis treści

    Audyt kampanii Google Ads – od czego zacząć?

    Audyt kampanii Google Ads dobrze jest zacząć od początku – tzn. zestawienia ze sobą oczekiwanych wyników z tymi, które wygenerowały działania reklamowe do tej pory. Można co prawda oceniać skuteczność kampanii po mniej wymiernych wskaźnikach, ale ogólne wnioski powinny sprowadzać się do oceny, czy kampania przynosi oczekiwane rezultaty. Zatem pierwszym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę podczas audytu, są generowane przez kampanie konwersje. Może to być sprzedaż, ale również dowolnie inne KPI, które pomaga ewaluować efektywność działań. Najprościej zweryfikować to w zakładce “konwersje” w górnym menu. Przechodząc do niej, ukaże nam się widok ze wszystkimi konwersjami zaimplementowanymi na koncie oraz informacjami na temat ich pozyskiwania. Modyfikując zakres dat w dołączonym do widoku kalendarzu, możemy w prosty sposób zweryfikować, ile konkretnych konwersji pojawiło się na koncie w danym czasie.

    adwords, seo, sem

    Ten widok pozwala jednak na ocenę ogólną konta i jest dobrym pierwszym krokiem podczas przeprowadzania audyty Google Ads, jednak by uzyskać dokładniejsze informacje, będziemy musieli nieco bardziej zagłębić się w temat. Zazwyczaj na koncie Google Ads działa więcej niż jedna kampania, dlatego warto zbadać współczynnik konwersji dla każdej z nich. Wybierając w lewym górnym rogu “wszystkie kampanie” przejdziemy do widoku (jak sama nazwa wskazuje) wszystkich kampanii. W tym miejscu możemy zacząć ocenę prowadzonych działań. Pierwszą statystyką, na którą powinieneś zwrócić uwagę, są konwersje, ich liczba, współczynnik, koszt pozyskania itp. Jeśli nie widzisz takich statystyk w swoim menu, kliknij ikonę “kolumny” a następnie wybierz interesujące Cię dane. Po wybraniu odpowiednich współczynników, będziesz mógł je zbadać w poprzednim widoku.

    Może okazać się, że na Twoim koncie nie ma zaimplementowanych odpowiednich konwersji – to niedopuszczalna sytuacja. Jeśli się w niej znajdujesz, koniecznie zaimplementuj mierzenie najważniejszych dla Ciebie statystyk. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, przeczytaj nasz artykuł pt. “Śledzenie konwersji”. Dowiesz się z niego, jak w łatwy sposób zaimplementować śledzenie konwersji na Twoim koncie oraz dlaczego jest to tak istotne.

    Audyt Google Ads

    Jeśli temat konwersji mamy już za sobą, warto sprawdzić, czy z Twoim kontem Google Ads połączony jest Google Analytics. Google Analytics to narzędzie analityczne, pozwalające mierzyć przeróżne statystyki na Twojej stronie. Możesz dzięki niemu sprawdzić liczbę odwiedzających stronę osób, zobaczyć najchętniej wybierane na niej podstrony oraz zbadać zachowania klientów. Więcej o tym przydatnym narzędziu przeczytasz w naszym artykule “Google Analytics 4

    Jeśli masz już podłączony Google Analytics 4 do konta Google Ads, pora wrócić do wskaźników dostępnych w kampanii oraz jej komponentów. Zacznij od dołu drzewka reklama > grupa reklam > kampania. Sprawdź teksty reklam znajdujące się w każdej z grup oraz ich jakość. Teksty reklam powinny być aktualne oraz opisywać oferowane przez Ciebie produkty i usługi. Nawet najciekawszy tekst reklamowy nie będzie skuteczny, jeśli będzie odnosił się do promocji, która miała miejsce kilka miesięcy temu. Dlatego dokładnie sprawdź wyświetlane na koncie reklamy i zweryfikuj, czy opisują aktualną ofertę. W widoku edycji reklam uzyskasz również dostęp do wskaźnika opisującego ich jakość. Warto dopasować komponenty reklam tak, by ów wskaźnik był jak najwyższy. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, nie przejmuj się, system Google Ads wyświetli Ci wskazówki dotyczące potencjalnych działań. Wskaże nagłówki, których powinieneś użyć, pomoże dopasować słowa kluczowe oraz przypomni o potrzebnych kreacjach.

    analytics, google analytics, statistics

    Zwróć uwagę również na modyfikatory (inaczej dopasowania) słów kluczowych. Zwykle warto używać tych bardziej precyzyjnych modyfikatorów, jak phrase czy exact. W systemie są one oznaczone symbolami cudzysłowu, np. “buty na obcasie” oraz nawiasa kwadratowego [buty na obcasie]. Zależnie od tego, jakich modyfikatorów używasz, Twoje reklamy mogą wyświetlać się częściej lub rzadziej.

    Audyt kampanii Google – grupy reklam

    Kiedy uda Ci się już uzyskać maksymalny poziom jakości reklam oraz upewnisz się, że ich teksty są odpowiednio skonstruowane, przejdź do widoku grup reklam. Na tym etapie skup się na sprawdzeniu, czy kategorie oferowanych przez Ciebie produktów są odpowiednio pogrupowane. Podziału na grupy reklam możemy dokonać przez wzgląd na zróżnicowane elementy: grupę docelową, geolokalizację, asortyment, płeć czy wiek. Dzięki ustrukturyzowanemu podziałowi, z łatwością ocenimy skuteczność kampanii oraz wykorzystanych w nich kreacji.

    Taki podział pozwoli również na odpowiednie dobranie słów kluczowych. Sprawdź, czy zawarte w kampaniach słowa kluczowe są zgodne z Twoją ofertą. To bardzo ważne, ponieważ w innym wypadku na Twoją stronę będą trafiać użytkownicy, którzy mają inne potrzeby, niż te, na które możesz odpowiedzieć. Kiedy już zweryfikujesz pulę słów kluczowych, koniecznie sprawdź też wykluczające słowa zawarte w kampaniach. Uniwersalnymi zwrotami, które powinna zawierać Twoja kampania, są te w stylu “allegro” “olx” “za darmo” czy “ranking”. Zastanów się nad potencjalnymi frazami, które mogą być podobne do słów kluczowych zawartych w Twojej kampanii i postaraj się wykluczyć jak najwięcej z nich. Możesz również sprawdzić zakładkę “wyszukiwane hasła” w panelu kampanii. Znajdują się tam zwroty, których użytkownicy używają do wyświetlenia Twoich reklam. Jeśli znajdziesz w nich takie, które nie odpowiadają Twojej ofercie, możesz je wykluczyć za pomocą kilku kliknięć.

    google, google adwords, google marketing

    W kampaniach displayowych skup się na analizie kreacji. Podczas audytu Google Ads zbadaj jak radzą sobie poszczególne kreacje. Czasem nawet drobna zmiana może przynieść zaskakujące rezultaty. Może to być np. dodanie CTA (call to action, czyli wezwanie do działania), informacji o cenie bądź godzinach otwarcia. Testuj różne rozwiązania, wdrażaj zmiany i obserwuj ich efektywność. Jeśli nie jesteś w stanie przygotować atrakcyjnych wizualnie kreacji, możesz skorzystać z darmowej bazy grafik od Google w panelu tworzenia reklam. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i środki, które przeznaczyłbyś na realizację grafik. Znalezienie ciekawej grafiki zajmuje dosłownie kilka chwil, a baza jest niemal nieograniczona.

    Audyt konta Google Ads – pozostałe komponenty

    Konto Google Ads umożliwia analizę kampanii oraz reklam pod wieloma względami, jednak nie wszystkie są równie istotne. Podczas audytu postaraj się zwrócić uwagę na te kluczowe, które mogą w największym stopniu przekładać się na uzyskiwane wyniki. Sprawdź, czy Twoje reklamy wyświetlają się w odpowiednich lokalizacjach. To szczególnie ważne, jeśli prowadzisz lokalny biznes, jak restauracja czy wypożyczalnia. Nie ma sensu w wyświetlaniu reklam na szerokim obszarze, jeśli Twoja grupa docelowa znajduje się jedynie w promieniu kilkunastu kilometrów od miejsca sprzedaży.

    Zweryfikuj, jak dużą część Twoich klientów stanowią użytkownicy urządzeń mobilnych. W niektórych przypadkach okazuje się, że jest to nawet 90% całości! W takim przypadku należy odpowiednio dopasować teksty reklam oraz kreacje używane w kampaniach, by te odpowiednio wyświetlały się na urządzeniach mobilnych.

    Istnieje szereg współczynników, które są uniwersalne dla niemal każdej kampanii. Kiedy będziesz przeprowadzać audyt konta Google Ads, zwróć uwagę na takie współczynniki, jak CTR (click through rate), który informuje o współczynniku kliknięć w reklamę, tzn. to, jak często użytkownicy wchodzą z nią w interakcję. To statystyka, dzięki której możesz wydedukować, czy Twoje reklamy są interesujące dla odbiorców.

    google, www, search online

    Jednym z najważniejszych elementów podczas audytu Google Ads jest też śr. CPC (cost per click), czyli średni koszt kliknięcia. Ten wskaźnik możesz sprawdzić dla niemal każdego komponentu kampanii. Zarówno dla reklamy, słowa kluczowego oraz całej kampanii. Zbadaj zatem, czy pozyskiwany przez Ciebie ruch nie jest przesadnie drogi – może okazać się, że część słów kluczowych, która przynosi podobny współczynnik konwersji do innych, jest jednocześnie dużo droższa od tych pozostałych. To samo zresztą w przypadku reklam czy grup reklam. Jeśli zaobserwujesz taki precedens, warto jest wykluczyć te komponenty, które zawyżają stawkę. Jednak zanim to zrobisz, upewnij się, że takie działanie faktycznie ma sens. Czasem, pomimo tego, że słowo kluczowe jest droższe, to ma ono wyższą jakość lub konwertuje częściej.

    Na koniec, sprawdź czy na Twoim koncie Google Ads używane są odpowiednie rozszerzenia. Są to dodatkowe elementy, które mogą pojawić się pod wyświetlaną w ramach kampanii reklamą w sieci wyszukiwania. Rozszerzenia to np. numer telefonu, adres firmy, linki do podstron w witrynie, dodatkowe informacje, a także objaśnienia. Im więcej zastosujesz rozszerzeń, tym lepiej – dostarczysz systemowi więcej danych, na których może oprzeć swoją pracę optymalizacyjną.

    macbook, laptop, google

    Kampanie reklamowe Google praz audyty kampanii Google to temat rzeka i nie sposób opisać go dokładnie w jednym artykule. Aby Twoje reklamy Google Ads przynosiły oczekiwane rezultaty, optymalizuj kampanie w wyszukiwarce Google oraz w sieci reklamowej Google regularnie. Kampanie Google, skuteczność reklam, treści reklam oraz frazy kluczowe może sprawdzić dla Ciebie Agencja Digitalowa. Jeśli nie czujesz się na siłach lub np. brakuje Ci czasu, pomoże Ci ona poprawić skuteczność kampanii, zaproponuje zmiany w strategii marketingowej, połączy Google Ads z kontem Google Analytics oraz z Google Merchant Center.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.