Spis treści

    Unique Selling Proposition (USP, wyjątkowa cecha oferty, unikatowa propozycja sprzedaży), to coś, co odróżnia produkt lub markę od konkurencji. USP w marketingu to wyróżnik, klucz do zdobycia przewagi rynkowej i skalowania sprzedaży. Jeśli masz coś, co odróżnia Cię od konkurencji to jesteś krok do przodu. Jednak nie samo istnienie wyróżnika jest najbardziej istotne, ale to, żeby ten wyróżnik miał wartość dla konsumenta.

    Twój klient, zadając pytanie, co zyska kupując od Ciebie, dlaczego to jest lepsze, szybsze, korzystniejsze, oczekuje zwięzłej odpowiedzi w formie USP. Jeśli to znajdzie, szanse na efektywny marketing znacząco wzrastają.

    Dlaczego posiadanie USP jest tak ważne w biznesie?

    Posiadanie mocnego wyróżnika, USP jest tak ważne, ponieważ to klucz do wyboru konsumenta. Przekonujący USP pomaga jasno przekazać wartość, jaką przynosi Twoja firma, ułatwiając klientom zrozumienie, dlaczego powinni wybrać właśnie Ciebie. Kiedy klienci mają do wyboru wiele opcji, dobrze przygotowany USP może okazać się czynnikiem decydującym w procesie decyzyjnym. Nie tylko przyciąga nowych klientów, ale także sprzyja lojalności i zaufaniu.

    Z drugiej strony – co powoduje brak klarownego wyróżnika? Przede wszystkim presję cenową, która automatycznie będzie stanowić przewagę konkurencyjną. Presja cenowa oznacza niższe marże, słabszą operacyjność biznesu i spiralę oszczędności. Brak mocnego USP to także niższa efektywność marketingu, słabsze współczynniki konwersji, trudność w przekonaniu konsumenta elementami poza-cenowymi.

    Jakie są kluczowe elementy unikalnej propozycji sprzedaży?

    W większości przypadków USP będzie prosty i możliwy do zapisania w jednym przekazie marki. W jego budowie może pomóc matryca czterech kluczowych elementów, takich jak:

    1. Wyjątkowość: Twój USP powinien podkreślać to, co odróżnia Cię od konkurencji. Zidentyfikuj wyjątkowe mocne strony swojej firmy i wykorzystaj je na swoją korzyść.

    Na przykład, jeśli prowadzisz sklep z kawą, Twoim USP może być wykorzystanie lokalnych, organicznych ziaren, które nie są dostępne w żadnym innym miejscu. Podkreślając te wyjątkowe aspekty, tworzysz dla klientów przekonujący powód, aby wybrać właśnie Twoją ofertę. 

    Wyjątkowość to nie tylko unikalna dostępność, możesz być wyjątkowy ze względu na inne cechy np. prawo zwrotu produktu bez podania powodu w ciągu X dni czy 1% każdej transakcji na cele charytatywne.

    1. Trafność: Twój USP powinien być zgodny z potrzebami i pragnieniami docelowych odbiorców. Zrozum ich “pain points” i wyraźnie pokaż, w jaki sposób Twoja firma może rozwiązać ich problemy.

    Na przykład, prowadzisz sklep z odzieżą i Twoi docelowi odbiorcy cenią zrównoważony rozwój i etyczne praktyki produkcji. W tym wypadku Twój USP może skupić się na zaangażowaniu w pomoc lokalnym społecznościom i jawne zasady standardów pracy.

    1. Przejrzystość: Twój USP powinien być łatwy do zrozumienia i zwięzły. Unikaj niejasnego lub mylącego języka, który może osłabić Twój przekaz.

    Używanie jasnego i prostego języka gwarantuje, że Twój USP będzie odpowiadał grupie docelowej. Unikaj żargonu branżowego i złożonej terminologii, która może dezorientować potencjalnych klientów. Zamiast tego, skup się na przekazywaniu swoich wyjątkowych zalet w sposób łatwo przyswajalny i zapadający w pamięć. Innymi słowy, jeśli potrzebujesz więcej niż jednego zdania na przekazanie USP, to znak, że coś nie gra. Klienci oczekują jasnego i prostego komunikatu, inaczej Twój USP zgubi się w tłumie.

    1. Wartość: Twój USP powinien komunikować wartość, jakiej klienci mogą oczekiwać od Twojej firmy. Podkreśl korzyści i zalety, które Cię wyróżniają.

    Podkreślenie wartości, jaką zapewnia Twoja firma, jest niezbędne, aby przyciągnąć i utrzymać klientów. Wartość ta musi być unikalna, niedostępna na rynku. Nie możesz więc mówić o świetnej obsłudze klienta czy wysokiej jakości produktach. To za mało. Zamiast tego powiedz, że oferujesz 10min bezpłatną konsultację z wybraną specjalistką na temat kolekcji jesiennej.

    Jak stworzyć własne USP w biznesie?

    Aby stworzyć dobre USP, musisz przede wszystkim spojrzeć na biznes od strony klienta. Zanim zaczniesz zastanawiać się, jakie cechy wyróżniają Twoją firmę na tle podobnych firm, musisz wiedzieć prawie wszystko o swoim idealnym kliencie.

    Kiedy identyfikujesz idealnego potencjalnego klienta, rozważ następujące kwestie:

    • Czego naprawdę chce Twój idealny klient?
    • W jaki sposób Twój produkt lub usługa może rozwiązać ich problemy?
    • Jakie czynniki motywują ich decyzje zakupowe?
    • Dlaczego Twoi obecni klienci wybierają Twoją firmę zamiast konkurencji?
    • Dlaczego niektórzy odbiorcy nie wybierają Twojej oferty, tylko konkurencję?

    Pamiętaj – nie wystarczy kierować reklamy do konkretnej grupy demograficznej. Musisz dokładnie wiedzieć, komu i dlaczego chcesz sprzedawać. Gdy już to wiesz, możesz przystąpić do pracy nad kolejnym etapem, czyli rozwiązaniem problemów klientów. Zrozumienie prawdziwej potrzeby odbiorców jest kluczem do tzw. insightu konsumenckiego.

    W marketingu mawia się, że konsumenci nie chcą kupować produktów – chcą rozwiązać swoje problemy. Nie do końca jest to takie proste, ale może lepiej podejść do tematu na przykładzie np. branży kosmetycznej. Firmy działające w tym sektorze nie sprzedają tylko makijażu – sprzedają ideały stylu życia; urok, pewność siebie i styl. Pomyśl o tym w kontekście rozwiązywania problemów; ludzie, którzy mogą nie czuć się perfekcyjnie, pewnie i stylowo, będą to robić, jeśli użyją określonego produktu. Leży to u podstaw większości reklam kosmetyków i koncepcja ta ma zastosowanie także w wielu innych branżach.

    Aby zaprojektować silny USP, musisz zbadać profil idealnego klienta, a następnie promować swoje produkty w sposób, który pokaże mu, że możesz zaspokoić jego potrzeby i rozwiązać jego problemy. Nie możesz mieć nadziei, że napiszesz przekonujący tekst w oparciu o głos klienta, jeśli nie wiesz, kim on jest. Jeśli potencjalni klienci wybiorą Twoje produkty, w jaki sposób poprawi się ich życie, komfort czy samopoczucie? Co wyróżnia Twoją firmę na tyle, że potencjalni klienci powinni wybrać Twoje produkty lub usługi? Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, nigdy nie stworzysz dobrego USP.

    Chcesz rozwinąć swoją markę i uporządkować komunikację?

    Napisz do nas, a przygotujemy kompleksowy plan wzrostu Twojej marki!

    Jak wdrożyć USP do marketingu online?

    Kiedy już stworzysz przekonującą unikalną propozycję sprzedaży (USP), czas wprowadzić ją w życie. Skuteczne wdrożenie USP może pomóc wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji i przyciągnąć docelowych odbiorców. Oto kilka kroków, które należy wziąć pod uwagę, wdrażając USP w ramach strategii marketingowych.

    Kluczowe znaczenie ma zapewnienie spójnego uwzględnienia USP we wszystkich aspektach działań marketingowych. Oznacza to, że od treści Twojej witryny po posty w mediach społecznościowych – każda komunikacja powinna odzwierciedlać Twoją unikalną propozycję sprzedaży. W ten sposób tworzysz spójną i zapadającą w pamięć tożsamość marki, która rezonuje z odbiorcami. Nie chodzi oczywiście o to, aby każdy post miał tą samą treść. Komunikacja USP może odbywać się różnymi metodami i za pomocą zróżnicowanych treści reklamowych. Wyobraź sobie np. USP – korzystaj teraz, zapłać za 12 miesięcy, gdzie oferują wyjątkową możliwość korzystania z produktu z odroczoną płatnością aż o jeden rok. To USP możesz komunikować na kilkadziesiąt sposobów!

    Jednym ze sposobów włączenia USP do strategii marketingowych jest tworzenie atrakcyjnych i angażujących treści, które podkreślają wyjątkowe korzyści, jakie oferuje Twoja firma. Na przykład, jeśli Twoja USP koncentruje się na wyjątkowej obsłudze klienta, możesz tworzyć wpisy na blogu lub filmy przedstawiające prawdziwe historie klientów. 

    Jednym ze skutecznych sposobów komunikowania się o USP jest Twoja witryna internetowa. Upewnij się, że Twoja USP jest dobrze i stale widoczna na stronie głównej i w całej witrynie. Rozważ utworzenie dedykowanej strony, która bardziej szczegółowo wyjaśni Twoje USP, podając przykłady i referencje zadowolonych klientów. Utrzymuj atencję klienta nawet w trakcie procesu zakupowego. Pozwól, aby klienci mogli się dzielić informacjami o marce razem z USP.

    Powinieneś zintegrować USP ze swoją strategią digital marketingową. Twój USP musi być podstawą przekazu marketingowego i centralnym punktem Twoich kampanii marketingowych. Powinieneś używać go w nagłówkach, sloganach, tekstach, logo, reklamach, stronie internetowej, mediach społecznościowych, e-mailach i wszelkich innych punktach kontaktu z klientami. Powinieneś także wzmocnić swoje USP dowodami, takimi jak referencje, recenzje, oceny, nagrody, certyfikaty lub gwarancje. Twój USP powinien być we wszystkich kanałach i platformach marketingowych. Tylko to gwarantuje, że faktycznie mocny USP przełoży się na skuteczniejsze działanie marketingowe i lepszy zwrot z inwestycji.

    Podsumowanie: Jak napisać unikalną propozycję sprzedaży?

    Unikalna propozycja sprzedaży nie tylko odróżnia Twoją firmę od innych podobnych firm, ale także służy jako punkt ciężkości dla wszystkich decyzji marketingowych. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z komunikacją marketingową, poświęć nieco czasu na poznanie swojego klienta i jego potrzeb, a następnie przejdź do projektowania USP. Pamiętaj, że to o czym mówisz w USP musi być proste i transparentne do udowodnienia, aby klienci mogli uwierzyć Twojej marce (reason to believe).

    Warto również potraktować USP jako coś, co jest możliwe do przetestowania i udoskonalenia w oparciu o opinie i wyniki. Możesz użyć różnych metod testowania USP, takich jak ankiety, wywiady, strony docelowe, reklamy lub posty w mediach społecznościowych. Po prostu zapytaj swoich klientów lub potencjalnych klientów, co myślą o Twoim USP, jak na nich oddziałuje i jak wpływa na ich decyzje zakupowe. Do celów testowania możesz wykorzystać również eksperymenty w kampaniach reklamowych, na platformach Google Ads czy Meta Ads. Tym sposobem uzyskasz dane, które zweryfikują która wersja USP działa skuteczniej dla danej grupy odbiorców.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.