Spis treści

    W poprzedniej części artykułu przedstawiłem, czym są umiejscowienia reklam oraz czym się kierować, wybierając miejsce wyświetlania naszych reklam na Facebooku. Ta część będzie dotyczyła kolejnych produktów firmy Meta — Instagrama oraz Messengera. Odpowiem też na pytanie: “Czy warto w ogóle wybierać umiejscowienia?”. 

    Jeżeli nie wiesz, czym są umiejscowienia, gdzie je ustawić lub o czym należy pamiętać, wróć do pierwszej części artykułu. Trzymając się podziału, który tam zastosowałem, wydzielimy umiejscowienia wg serwisu, w którym się pojawiają.

    Umiejscowienia reklam na Instagramie

    Umiejscowienia reklam na Instagramie

    Instagram zaprojektowany jest w taki sposób, by przyciągał nas treścią graficzną — zdjęciami, grafikami i filmami. Z tego powodu nie znajdziemy tutaj odpowiedników wszystkich umiejscowień na Facebooku. Przeniesione zostały tylko te, które w znacznym stopniu opierają się na kreacjach graficznych oraz (zwłaszcza od jakiegoś czasu) wideo. 

    Podobnie jak w przypadku Facebooka, nie wszystkie reklamy będą służyły tym samym celom. Instagram ogranicza także pewne formaty grafik i filmów, jednak o tym powiem więcej przy konkretnych umiejscowieniach. Warto też pamiętać, że na Instagramie z konfiguracji “Kolekcja” skorzystamy jedynie w przypadku zamieszczania reklam na Stories.

    Aktualności

    Aktualności na Instagramie, podobnie jak na Facebooku, to centralna część aplikacji. Jest to pierwszy element, który zobaczy użytkownik po zalogowaniu się. W porównaniu do Facebooka główną treścią są tutaj obrazy, a opisy stanowią tylko dopełnienie. Reklamy umiejscowione tutaj będą wyświetlały się użytkownikom jedynie w aplikacji mobilnej.

    W tym miejscu możemy umieścić wszystkie reklamy, niezależnie od celu kampanii, do której należą. Warto zwrócić uwagę na format: standardowo zalecany jest kwadrat (1:1) w przypadku obrazów oraz prostokąt (4:5) w przypadku filmów.

    Aktualności profilu

    Gdy przeglądamy czyjś profil na Instagramie, jego główną zawartością są zdjęcia. Jednak od jakiegoś czasu wśród nich możemy znaleźć banery reklamowe stron, których nie obserwujemy. Reklamy wyświetlają się tylko na profilach publicznych należących do osób, które ukończyły 18 lat. Nie możemy jednak wybrać kategorii czy konkretnego profilu, na którym będą wyświetlały się nasze reklamy.

    Reklamę w aktualnościach profilu możemy umieścić w przypadku kampanii, której celem jest rozpoznawalność, pozyskiwanie kontaktów, promocja aplikacji i sprzedaż. W większości przypadków skorzystamy ze wszystkich konfiguracji reklamy, a więc: obrazu, filmu oraz karuzeli. 

    Eksploruj na Instagramie

    Karta Eksploruj pozwala przeglądać zdjęcia i profile osób, których nie obserwujemy, na podstawie zainteresowań i obserwowanych profili użytkownika. To miejsce również jest wykorzystywane jako powierzchnia reklamowa. Instagram sugeruje wykorzystywanie tutaj reklam przygotowanych do umiejscowienia Aktualności, ze względu na podobny format obu placementów. 

    Podobnie jak w przypadku Aktualności, możemy umieszczać tutaj reklamy niezależnie od celu kampanii. Wyjątkiem są tylko kampanie z celem promocja aplikacji, których umieszczanie jest zablokowane.

    Sklep

    Karta Sklep to odpowiednik Facebookowego Marketplace’u. Podobnie jak tam, miejsce przeznaczone jest głównie na reklamy produktowe, jednak nie znaczy to, że to jedyny dozwolony typ. Reklamy umieszczone na karcie sklepu będą oznaczone jako “sponsorowane”, a użytkownicy po kliknięciu w reklamę, zależnie od ustawień, będą przekierowywani na stronę klienta lub bezpośrednio do kasy.

    Mimo że sklep to idealne miejsce na reklamy, których celem jest sprzedaż, to możemy tutaj zamieścić kampanie o każdym celu poza rozpoznawalnością. 

    Instagram Stories

    Stories to jedno z najpopularniejszych i najskuteczniejszych umiejscowień reklam w aplikacji Instagram. Aplikacja, jako jeden z pionierów tego typu relacji, wciąż dominuje nad Facebookowym odpowiednikiem, przez co firmy chętniej korzystają z tego placementu. Możemy tutaj korzystać ze zdjęć i filmów we wszystkich rozmiarach, jednak należy pamiętać, że w większości są one wyświetlane na prostokątnych ekranach smartfonów.

    Umiejscowienie pozwala wykorzystywać reklamy ze wszystkich kampanii, niezależnie od celu. Stories to jedyne miejsce na Instagramie, na którym możemy zamieścić reklamy w konfiguracji Kolekcji.

    Instagram Reels

    Rolki stały się popularne dzięki TikTokowi. Nie trzeba było długo czekać, aby Facebook i Instagram zaimplikowały do swoich aplikacji podobne rozwiązania. Karta Reels na Instagramie pozwala oglądać krótkie materiały wideo, komentować je i lajkować. Wśród nich użytkownicy trafiają na płatne reklamy. Nie różnią się one w dużym stopniu od organicznych rolek — je również można skomentować, pominąć czy polubić.

    Umiejscowienie przeznaczone jest do umieszczania krótkich filmów (do 60 sekund) w formacie pionowym, pełnoekranowym. 

    W przypadku każdego celu kampanii dozwolonym i zalecanym formatem reklamy jest film.

    Umiejscowienia reklam w Messengerze

    Jeszcze jakiś czas temu Messenger można było traktować jako część Facebooka. Jednak od kilku lat jest on osobną aplikacją, która jest rozwijana w niezwiązany z Facebookiem sposób. Dotyczy to także możliwości umieszczania w nim reklam i wiąże się ze stale powiększającą się liczbą umiejscowień dostępnych w aplikacji. Na ten moment mamy do wyboru trzy główne placementy, które znacznie różnią się od tych, które możemy znaleźć na Facebooku i Instagramie.

    Skrzynka odbiorcza

    Po włączeniu aplikacji Messenger pojawia się lista rozmówców i ostatnie wiadomości, które z nimi wymieniliśmy. Zdarza się, że wśród nich znajdziemy reklamę, która wyglądem przypomina ostatnią rozmowę. W miejscu zdjęcia profilowego najczęściej pojawia się logo firmy, a treść ostatniej wiadomości to krótki nagłówek i zachęcenie do kliknięcia w reklamę. Gdy już to zrobimy, reklama rozwinie się, dzięki czemu będziemy mogli poznać jej szerszą treść. 

    Pierwotnie typ umiejscowienia był dostępny wyłącznie dla celu “wiadomości”, jednak aktualnie (19.01.2023) Facebook nie daje możliwości wyboru tego celu. Umiejscowienie reklamy w skrzynce odbiorczej Messengera jest na tem moment jedynie elementem umiejscowienia Advantage+ i nie możemy wskazać go manualnie.

    Messenger Stories

    Niemal to samo co Instagram Stories i dokładnie to samo, co Relacje na Facebooku. Treści, które użytkownicy umieszczają na Facebookowych relacjach i w Messenger Stories są jednakowe. Umiejscowienia zostały rozdzielone jednak, aby reklamodawca mógł wybrać, czy chce wyświetlać swoje reklamy w aplikacji Facebooka, Messengera czy w obu miejscach. 

    Polecany format obrazu, podobnie jak w relacja na Instagramie, to 9:16. Większość celów reklam jest dostępnych. Nie skorzystamy tutaj jednak z celów dotyczących aplikacji czy strony na Facebooku.

    Wiadomości sponsorowane

    Jeżeli jako firma prowadzisz komunikację z klientem przy pomocy Messengera, to możesz wykorzystać wiadomości sponsorowane. Są to wiadomości, zawierające oferty, promocje i aktualizacje, wysyłane do osób, z którymi Twoja strona prowadziła już konwersacje. Takie wiadomości nie są wysyłane do osób, z którymi wymieniłeś wiadomości w ciągu ostatnich 24h lub dawniej, niż rok temu.

    Tego umiejscowienia nie wykorzystuje się przy tworzeniu zwyczajnych kampanii. Warto wiedzieć, że ono istnieje, jednak aby zamieścić w nim reklamy, należy przygotować treść o podobnej charakterystyce, co w przypadku mailingu.

    Czy warto wybierać umiejscowienia reklam w produktach Meta? — Adventage+

    Poza ręczną możliwością wyboru umiejscowienia, Meta zaleca korzystanie z umiejscowienia Advantage+. Jest to nic innego jak oddanie pełni władzy w zakresie wyboru umiejscowienia algorytmom. Segmentują one odbiorców według prawdopodobieństwa wykonania interakcji w określonych miejscach i na podstawie danych wyświetlają reklamy użytkownikom. Mimo że jest to zalecana opcja, to zdaniem wielu agencji marketingowych, nie zawsze się sprawdza. Często kliknięcia uzyskane w przypadku kampanii na ruch, wykorzystującej Advantage+, są przypadkowe i małowartościowe, a zaangażowanie sprowadza się do pustych wyświetleń. Mimo to warto testować reklamy, wykorzystując manualny wybór umiejscowień oraz umiejscowienia automatyczne Advantage+.

    Podsumowanie

    Jak łatwo zauważyć, umiejscowienia reklam na Instagramie to w większości przypadków odpowiedniki placementów na Facebooku. Również mamy główny feed Aktualności, kartę sklepu czy relacje i rolki. Nie musimy się przez to zastanawiać, w jaki sposób przygotować reklamy, by były skuteczne i atrakcyjne. Jeżeli potrafimy to zrobić na Facebooku, to Instagram nie będzie żadnym problemem. Warto jednak pamiętać, że Instagram to serwis przeznaczony głównie do zamieszczania zdjęć. Jeżeli zależy nam, aby reklamy były jak najbardziej skuteczne, należy główny przekaz zamieścić na grafice, ograniczając zawartość tekstu do minimum.

    Inaczej sprawa wygląda w przypadku Messengera. Meta dopiero rozwija ten serwis, a niektóre umiejscowienia znikają i pojawiają się w kreatorze kampanii. Reklamy tam umieszczane są zupełnie inne niż te, które wykorzystalibyśmy na Instagramie. Kreacje różnią się nie tylko zawartością, ale także dają inne możliwości, np. w kontekście przycisku zawierającego CTA. Messenger jest aplikacją, która daje nam najmniej możliwości spośród trzech głównych produktów Mety. Jestem jednak pewien, że w przyszłości powierzchnia reklamowa Messengera zacznie się powiększać, przez co placementów w Messengerze będzie coraz więcej.

    Na koniec odniosę się jeszcze do pierwszej części artykułu: można w niej znaleźć informacje o technicznych aspektach reklam, zależnie od umiejscowień, a także m.in. dowiedzieć się jak działają umiejscowienia i gdzie je ustawić. Opisałem tam także wszystkie najpopularniejsze umiejscowienia, które wykorzystujemy na Facebooku i kiedy warto z nich korzystać.  Jeżeli znalazłeś się tutaj, nie przeczytawszy wcześniej pierwszej części — bardzo do tego zachęcam.

    Dobra miejscówka to kluczowa sprawa nie tylko w kinie!

    Jeżeli po przeczytaniu artykułu nadal nie wiesz, “które siedzenie będzie najwygodniejsze” dla Twoich reklam, pozostaw tę decyzję nam! Sprawdzimy, przetestujemy i znajdziemy najlepsze rozwiązanie!

    Porozmawiajmy!

    Patryk Żakowicz
    Patryk Żakowicz

    Cześć! Z marketingiem internetowym jestem związany od prawie dwóch lat. Klikam w komputer i wydaje nieswoje pieniądze w taki sposób, by było to najbardziej opłacalne dla właściciela tych pieniędzy : ) Mimo relatywnie krótkiej obecności w branży marketingowej miałem do czynienia z największymi polskimi E-commercami. W UpMore odpowiadam za obsługę projektów m.in. w Google Ads, Facebook Ads oraz Apple Search Ads.