Spis treści

    W dzisiejszych czasach media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy i generowaniu konwersji. Warto być obecnym na popularnych platformach, takich jak TikTok, Instagram czy Snapchat, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Jednak nie każdy kanał może być odpowiednim wyborem dla Twojej firmy. Snapchat to innowacyjna platforma społecznościowa, która przyciąga młodych użytkowników, szczególnie z Generacji Z i Millenialsów. W tym artykule skupimy się na narzędziu reklamowym umożliwiającej reklamowanie się na tej platformie, Snapchat Ads, i omówimy, czy warto rozważyć wykorzystanie go w celach promocji dla Twojej firmy.

    Znikające zdjęcia — kogo to właściwie obchodzi?

    Snapchat zrodził się w 2011 z pomysłu trójki studentów pierwszego roku Uniwersytetu Stanford, jednak to pomysł, który wprowadzono w życie w 2014 roku uczynił z niego nauczyciela dla dużo starszych gigantów mediów społecznościowych takich jak Facebook i Instagram. Wszystko to za sprawą formatu stories, który pozwolił użytkownikom Snapchata zamieszczać serie snapów, które pozostawały aktywne i możliwe do obejrzenia przez 24 godziny od momentu ich publikacji. Do tej pory zamysłem Snapchata były znikające zdjęcia, a chociaż stories co prawda znikały — to po zdecydowanie dłuższym czasie. Nie była to jedyna nowość, jaką Snapchat wprowadził w 2014 roku — powstała też funkcja znikającego czatu, możliwość dokonywania transakcji pieniężnych i geofiltry — jednak z naszego punktu widzenia to ona jest najważniejsza. 

    W 2023 roku dziennie ze Snapchata korzystało łącznie 293 miliony użytkowników na całym świecie, z czego 5,6 miliona z nich to użytkownicy z Polski. W Stanach Zjednoczonych, gdzie popularność platformy jest największa, grupa wiekowa 15-25 lat stanowi aż 48% wszystkich użytkowników. Użytkownicy w wieku 26-35 lat stanowią 30%, natomiast osoby w wieku 36-45 lat — 18%. Przedział wiekowy 46-55 lat to 11% użytkowników, natomiast tylko 5% użytkowników platformy to osoby w wieku 56 lat i więcej. Krótko mówiąc – Snapchat to platforma młodych, głównie Generacji Z i Millenialsów.

    Snapchat ma swoje unikalne cechy, takie jak znikające zdjęcia i interaktywne filtry, które przyciągają reklamodawców stawiających na kreatywność w reklamach digitalowych, jednak wartość reklamowania się na tej platformie zależy przede wszystkim od konkretnych celów i grupy docelowej firmy. 

    Jakie możliwości reklamowe oferuje Snapchat Ads?

    Cele reklamowe

    Pod tym kątem platforma nie różni się znacząco od innych platform umożliwiających reklamowanie się w kanałach social media, jednak przed wyborem celu będziemy musieli zdecydować się na to czy chcemy skorzystać z narzędzia do tworzenia reklamy Instant Create, czy Advanced Create. Oczywiście w przypadku Advanced Create celów do wyboru będziemy mieć więcej niż dla opcji Instant Create i będą to:

    • Awareness (świadomość) — dzięki tego typu kampanii zwiększymy świadomość naszej marki lub produktów na Snapchacie.
    • Consideration (rozważanie) — dzięki kampanii z tym celem przekierujemy użytkowników Snapchata do naszej aplikacji mobilnej, strony internetowej lub doświadczenia AR. Po wyborze tego celu będziemy mogli zdefiniować czy zależy nam na zwiększeniu zaangażowania, czy ruchu. Oznacza to, że pojawią się do wyboru cele drugorzędne, a konkretniej:
      • Instalacje aplikacji
      • Ruch na stronie internetowej
      • Ruch w aplikacji
      • Zaangażowanie
      • Wyświetlenia wideo
      • Generowanie leadów
    • Conversions (konwersje) — wybierając ten cel, będziemy musieli zdefiniować czy zależy nam na zwiększeniu liczby konwersji w aplikacji, na stronie internetowej czy poprzez sprzedaż z katalogu.

    Jeśli chodzi o Instant Create, tutaj do wyboru będziemy mieć jedynie:

    • wizyty na stronie internetowej,
    • instalacje aplikacji,
    • ruch w aplikacji,
    • kontakt oraz
    • promowanie lokalnego biznesu.

    Grupy docelowe i targetowanie

    W ramach standardowego targetowania możemy ustawić swoją kampanię tak, aby docierała do użytkowników Snapchata na podstawie ich danych demograficznych, lokalizacji, języka i urządzenia. Poza tymi standardowymi opcjami targetowania, możemy również wykorzystać predefiniowane grupy odbiorców, zaawansowane dane demograficzne i niestandardowe grupy odbiorców. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad tym, do kogo trafią nasze reklamy na Snapchacie, co pomaga zapewnić spersonalizowane doświadczenie reklamowe dla każdego użytkownika.

    Zatrzymajmy się na chwilę przy tym, jakie możliwości dają nam predefiniowane grupy odbiorców, jako że jest to bardzo ciekawe narzędzie. 

    Predefiniowane grupy odbiorców zostały zdefiniowane przy użyciu danych Snapchata i stron trzecich, umożliwiając dotarcie do użytkowników w oparciu o ich zainteresowania i zachowania w sieci i świecie rzeczywistym.

    W teorii możemy wybrać kilka różnych segmentów w ramach kategorii Lifestyles, Shoppers, Viewers i Visitors. Poza standardowymi zainteresowaniami takimi jak moda, technologia, czy motoryzacja, które znajdziemy chyba na każdej platformie reklamowej, dla niektórych reklamodawców w Stanach Zjednoczonych udostępniony został segment Shopper, dający możliwość kierowania reklam do osób, które dokonały zakupów w konkretnych sklepach, restauracjach czy na wybranych wydarzeniach. Poza tym wspomniałam też o kategoriach Viewers i Visitors, które działają na podobnej zasadzie i pozwalają kierować reklamy do osób, które obejrzały konkretne programy w wybranych serwisach streamingowych, a także odwiedziły konkretne miejsca takie jak restauracje, centra handlowe i tym podobne, nawet jeśli te wizyty nie zakończyły się dokonaniem transakcji. Ta opcja nie jest na ten moment dostępna w Polsce, a jedynie w wybranych lokalizacjach, których pełną listę znajdziemy na stronie Business Help Center

    Formaty reklamowe Snapchat Ads i dobre praktyki

    Snapchat Ads oferuje kilka rodzajów reklam, które pozwalają firmom dotrzeć do swojej grupy docelowej w sposób skuteczny i kreatywny. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rodzaje reklam dostępne w Snapchat Ads:

    1. Reklamy wykorzystujące pojedynczy obraz lub wideo:
      • Są to pełnoekranowe reklamy mobilne, które dzięki swojej formie nie konkurują z innymi treściami podczas wyświetlania się.
      • Mogą być wykorzystane do wszystkich celów biznesowych, od budowania świadomości po finalizację zakupu.
    2. Soczewki (Lenses):
      • Lenses umożliwiają tworzenie interaktywnych i wciągających doświadczeń z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.
      • Ponadto umożliwiają umieszczanie obiektów i animowanych postaci związanych z marką, bądź produktem w wysyłanych Snapach, co umożliwia ich łatwe udostępnianie między użytkownikami platformy.
    3. Reklamy w formie stories:
      • Seria reklam, która pojawia się między treściami lub w sekcji Odkrywaj na Snapchacie.
      • Pozwalają na przekazywanie wiadomości marki w sposób przystępny i angażujący.
      • Dają możliwość prezentowania asortymentu produktów, zapowiadania premier filmowych czy budowania świadomości marki.
    4. Reklamy produktów z katalogu (Product Catalog Ads):
      • Format reklamy, który prezentuje produkty, usługi lub doświadczenia, które są dostępne do zakupu online.
      • Umożliwia bezpośrednie przechodzenie do sklepu internetowego i dokonywanie zakupów w łatwy i szybki sposób.
    5. Reklamy komercyjne (Commercials):
      • Reklamy trwające od 6 sekund do 3 minut, które są niemożliwe do pominięcia.
      • Pojawiają się w ramach specjalnie przygotowanej przestrzeni wewnątrz aplikacji Snapchat.

    Dzięki różnorodności tych rodzajów reklam, Snapchat Ads umożliwia nam kreację kampanii dopasowanych do naszych celów biznesowych i preferencji odbiorców. Od pełnoekranowych reklam wideo po interaktywne doświadczenia z użyciem rozszerzonej rzeczywistości, Snapchat oferuje narzędzia, które pozwalają firmom wyróżnić się i przyciągnąć uwagę użytkowników tej platformy społecznościowej. 

    Czy Snapchat Ads to właściwy wybór dla Twojej firmy?

    To, czy reklamowanie się na Snapchat Ads to właściwy wybór dla Twojej firmy zależy przede wszystkim od celów biznesowych i grupy docelowej, o których możliwościach wspomnieliśmy już wyżej. Snapchat to platforma skierowana głównie do młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z i Millenialsi. Zatem jeśli Twoja firma ma młodszy profil docelowy i chce dotrzeć do tej grupy wiekowej, Snapchat może okazać się trafionym wyborem.

    Sama obecność grupy docelowej na tej platformie to jednak nie wszystko — na sukces kampanii składa się bowiem o wiele więcej kwestii. Jest to kanał, w którym szczególnie liczy się kreatywność, której przejawy na pewno pozytywnie wpłyną na koszty prowadzonej kampanii, tak samo jak na jej odbiór. Jedną z głównych zalet Snapchat Ads jest to, że nie pozostawia nas na lodzie pod kątem pomysłów na tworzenie kreatywnych i interaktywnych kampanii. Reklamy w formie stories, reklamy produktów z katalogu i soczewki (Lenses) umożliwiają firmom zaprezentowanie swoich produktów lub usług w atrakcyjny sposób, angażując użytkowników i budując świadomość marki. Ponadto, Snapchat Ads oferuje narzędzia do precyzyjnego targetowania, które pozwalają dostosować reklamy do grupy docelowej na podstawie danych demograficznych, lokalizacji, zainteresowań i zachowań.

    Przed podjęciem decyzji o reklamowaniu się na Snapchacie, warto zatem dokładnie sprawdzić czy charakterystyka naszej grupy docelowej odpowiada profilowi użytkowników Snapchata (możemy ułatwić sobie proces tej weryfikacji przygotowując profil persony marketingowej). Przyjrzyj się również innym kanałom mediów społecznościowych, takim jak Facebook, Instagram czy TikTok, aby ocenić, który z nich najlepiej odpowiada Twoim celom reklamowym i grupie docelowej. Dodatkowo oceń swój budżet na reklamę i rozważ, czy jest to na pewno opcja, która najbardziej Ci się opłaca – reklamy na Snapchat Ads będą zwyczajowo kosztować więcej niż te emitowane przez Google Ads czy Facebook Ads.

    Podsumowując, jeśli Twojej firmie zależy na dotarciu do użytkowników poniżej 30 roku życia, posiada ciekawe produkty do wizualnej prezentacji i chce skorzystać z interaktywnych możliwości, jakie oferuje Snapchat Ads, to ta platforma może być wartościowym narzędziem reklamowym. Jednak decyzja o wyborze Snapchat Ads powinna być oparta na analizie celów biznesowych i grupy docelowej Twojej firmy, aby upewnić się, że jest to odpowiedni kanał reklamowy dla Ciebie.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.