Spis treści

    Jak skutecznie pozyskiwać leady za pomocą Google Ads?

    Pozyskiwanie leadów, czyli lead generation, to proces, który polega na pozyskiwaniu danych kontaktowych do potencjalnych klientów. Mogą to być osoby znajdujące się na końcu ścieżki konwersji, czyli zainteresowane konkretnym rozwiązaniem, lub takie, które dopiero prowadzą research. Jednym słowem, lead to osoba, która wykazuje świadome zainteresowanie Twoim produktem lub usługą, zostawiając do siebie kontakt.

    Pozyskiwanie leadów z Google Ads to sama przyjemność! Takie kontakty w Google Ads można podzielić na dwa rodzaje:

    • leady, które generują się bezpośrednio w systemie Google Ads
    • leady, które generują się za pomocą narzędzi kontaktowych na Twojej stronie internetowej.

    W artykule opiszę możliwości pozyskiwania w obu przypadkach.

    Leady pozyskiwane bezpośrednio w systemie Google Ads mogą przybrać formę formularzy kontaktowych lub połączeń telefonicznych. 

    Formularze kontaktowe w Google Ads

    Pierwsze z nich, czyli formularze kontaktowe, pozyskujemy za pomocą tzw. “komponentu z formularzem kontaktowym”.

    Stworzenie takiego formularza zajmuje kilka minut i jest banalnie proste. Wchodzimy kolejno w sekcje “Komponenty” a następnie “Formularze kontaktowe”. 

    Po kliknięciu białego plusa na niebieskim tle, ukaże nam się widok konfiguracji formularza. Możemy przypisać nasz formularz do całego konta, bądź wybranej przez nas kampanii. Po zaprojektowaniu nagłówka i opisu formularza, możemy wybrać predefiniowane odpowiedzi. Do wyboru są między innymi: numer telefonu, e-mail, miasto, kod pocztowy, region czy kraj. Formularz możemy opatrzyć grafiką oraz CTA (call to action). Kiedy skonfigurujesz formularz, możesz zintegrować go z własnym CRMem lub pobierać kontakty ręcznie z systemu. Jeśli chcesz to zrobić, postępuj wg poniższej instrukcji:

    1. Na koncie Google Ads kliknij ikonę Kampanie Ikona Kampanie.
    2. W menu sekcji kliknij menu Komponenty.
    3. Kliknij Komponenty.
    4. Na stronie „Komponenty” kliknij Formularz kontaktowy.
    5. Pod komponentem z formularzem kontaktowym kliknij CSV lub Plik CSV do użycia w CRM.

    Pobrane kontakty możesz otworzyć za pomocą Excela lub w arkuszach Google.

    Kontakty telefoniczne w Google Ads

    Drugie z nich to połączenia telefoniczne, generowane za pomocą komponentu połączenia lub kampanii click2call.

    Rozszerzenie połączeń to funkcja w Google Ads, która pozwala na dodanie numeru telefonu do reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy mogą zadzwonić do Ciebie podczas wyświetlania reklamy, nawet zanim w nią wejdą. To rozszerzenie skonfigurujesz w taki sam sposób, jak komponent z formularzem. Numer telefonu możesz dodać do całego konta, kampanii, albo grupy reklam. Informacje o liczbie połączeń wygenerowanych za pomocą tego źródła znajdziesz w statystykach kampanii.

    Kolejnym sposobem na generowanie leadów w postaci połączeń są kampanie call ads. Reklamy generujące połączenia to rodzaj kampanii w wyszukiwarce, który skupia się na generowaniu telefonów, a nie przejściach na stronę docelową. Takie reklamy wyświetlają się tylko na urządzeniach, z których można zadzwonić. 

    By stworzyć taką kampanię, wejdź w kreator nowej kampanii i postępuj tak, jakbyś chciał stworzyć kampanię w wyszukiwarce. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, możesz skorzystać z poradnika pt. “Jak stworzyć kampanię w sieci wyszukiwania ”. W menu wyboru celów kampanii, wybierz “Połączenia telefoniczne – kontakty do potencjalnych klientów (połączenie z reklamy)”. Dzięki temu skonfigurujesz kampanię search, której konwersją będą telefony do Twojej firmy.

    Landing Page do generowania leadów

    To tyle jeśli chodzi o możliwości pozyskiwania kontaktów za pomocą Google Ads bez wychodzenia poza Google Ads. Kolejne możliwości będą od Ciebie wymagały przygotowania Landing Page lub odpowiedniej sekcji w Twojej witrynie, w której odbiorca będzie mógł przesłać formularz. Jeśli chcesz przygotować doskonały LP, zapoznaj się z artykułem pt. “Jak tworzyć perfekcyjne strony docelowe w Google Ads”. W skrócie, powinieneś skupić się na 5 głównych aspektach:

    Treść skupiona na efektach – treść strony docelowej w kampaniach Google Ads powinna być dostosowana do przekazu konkretnej reklamy. 

    Klarowne CTA – jasno zadeklaruj odbiorcy, jakiego działania od niego oczekujesz. 

    Brak rozpraszaczy – Usuń nieistotne linki, opcje nawigacji i niepowiązane z ofertą informacje.

    Odpowiedni projekt – jednolity branding i obrazy tworzą spójne doświadczenie, wzmacniając połączenie między reklamą a stroną docelową.

    Responsywność i szybkość – bezproblemowa obsługa użytkownika przyczynia się do wyższych współczynników konwersji.

    Zależy Ci na skutecznym i szybkim pozyskiwaniu nowych klientów?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i nawiążemy długofalową współpracę!

    Kampania w wyszukiwarce

    Najbardziej popularnym rodzajem kampanii, który pozwoli Ci na pozyskanie satysfakcjonującej liczby leadów, jest kampania w wyszukiwarce. W poprzedniej części artykułu podrzuciłem Ci link do poradnika jak skonfigurować taką kampanię, zatem nie będę się powtarzał. Jeśli potrzebujesz wsparcia, sprawdź tamten odnośnik! Jeśli natomiast jesteś już na etapie konfiguracji, skorzystaj z poniższych rad. Zwiększą one skuteczność Twojej kampanii i przełożą się na pozyskane kontakty.

    Frazy longtail (z długim ogonem)

    Używaj słów kluczowych z długim ogonem w kampanii Google Ads. To tzw. long tail, czyli frazy rozbudowane. Frazy longtailowe zawierają co najmniej trzy wyrazy i są bardziej precyzyjne. Dzięki temu wyświetlisz reklamy osobom o jasnych oczekiwaniach. Zatem zamiast “kurs angielskiego” możesz użyć frazy “kurs angielskiego dla dorosłych online”. Stosując taką praktykę, pozyskasz użytkowników o klarownej intencji, którzy wykazują wyższe prawdopodobieństwo konwersji.

    Kampanie DSA

    Jeśli masz rozwiniętą stronę internetową, a Twoja oferta usług jest szeroka, skorzystaj z kampanii DSA. To rodzaj kampanii w wyszukiwarce, która sama tworzy reklamy, które wyświetli użytkownikowi. Robi to w oparciu o treści zawarte na Twojej stronie internetowej. To dobry sposób na zbadanie intencji użytkowników oraz poznanie fraz, którymi posługują się, by znaleźć interesujące ich usługi czy rozwiązania. Tworząc taką kampanię, uzyskasz informacje dotyczące wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę słów kluczowych. Na tej podstawie możesz modyfikować listę słów w innych kampaniach, a także dopasować elementy zawarte na stronie internetowej.

    Kampania Performance Max

    Performance Max to typ kampanii służący do realizacji określonych celów, który umożliwia dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads w ramach jednej kampanii. Możesz w jej ramach wyświetlać reklamy w wyszukiwarce, a także sieci partnerskiej Google oraz na YouTube czy Gmailu. Kampanie tego typu mają stanowić uzupełnienie kampanii w sieci wyszukiwania kierowanych na słowa kluczowe i pomagać Ci w docieraniu do większej liczby klientów we wszystkich kanałach Google.

    Kampania Performance Max pomaga zwiększać skuteczność na podstawie wyznaczonych przez Ciebie celów konwersji, zapewniając wzrost liczby i wartości konwersji przez optymalizację skuteczności w czasie rzeczywistym i w różnych kanałach z zastosowaniem inteligentnego określania stawek. Działania tego typu wykorzystują AI od Google m.in. do określania stawek oraz optymalizacji budżetu, kreacji, atrybucji i list odbiorców. 

    Kampania Performance Max jest najlepszym wyborem, gdy:

    • masz konkretne cele reklamowe i cele konwersji (np. wzrost sprzedaży online, zdobywanie potencjalnych klientów itp.);
    • chcesz zmaksymalizować skuteczność kampanii, korzystając z dowolnych kanałów wyświetlania reklam;
    • chcesz mieć łatwy dostęp do wszystkich kanałów reklamowych Google za pomocą jednej kampanii;
    • chcesz uzyskać dodatkowy wzrost zasięgu kampanii i wartości konwersji w stosunku do kampanii w sieci wyszukiwania kierowanych na słowa kluczowe.

    W trakcie konfiguracji Performance Max możesz wskazać typy konwersji, które są najcenniejsze dla Twojej firmy (w tym przypadku np. przesłane formularze), wyznaczając wartości konwersji i określając reguły wartości.

    Strategia ustalania stawek z docelowym CPA

    Jeśli chcesz skoncentrować działanie kampanii na pozyskiwaniu leadów, skorzystaj z odpowiedniej strategii ustalania stawek. Określanie docelowych stawek CPA to strategia automatycznego określania stawek, która ustala stawki, aby pomóc Ci uzyskać jak najwięcej konwersji lub działań klientów. Google Ads używa strategii Docelowy CPA do ustalania stawek na podstawie prawdopodobieństwa uzyskania konwersji z reklamy. Podczas konfiguracji kampanii, ustaw docelowy koszt, który chcesz ponieść za każdy pozyskany kontakt. Tym sposobem, algorytm będzie dążył do pozyskania kontaktów w określonej cenie.

    Jak widzisz, sposobów na pozyskiwanie kontaktów za pomocą Google Ads jest całkiem sporo! Trzymam kciuki za to, byś umiejętnie skonfigurował swoje działania, które przyniosą oczekiwane rezultaty. Jeśli potrzebujesz wsparcia z którymś z elementów, możesz skontaktować się z Agencją Digitalową. Wykwalifikowani specjaliści wyręczą Cię z najtrudniejszych zadań, dzięki czemu będziesz miał pewność, że budżet przeznaczony na reklamę przyniesie upragnione rezultaty!

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (5.00/5), 1 głosów

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.