Spis treści

    Planer skuteczności to narzędzie dostępne w ramach konta reklamowego Google Ads, dzięki któremu możemy zobaczyć zarówno prognozy wyników kampanii na kolejne okresy, jak i korzystne sugestie poprawiające wyniki. Jest on aktualizowany co 24 godziny na bazie ogromnej ilości zapytań, więc możemy oczekiwać dość dokładnych prognoz.

    Planer ma charakter symulacji aukcji reklam na podstawie danych z ostatnich 7 do 10 dni, przy jednoczesnym uwzględnieniu sezonowości, aktywności konkurentów i wybranej strony docelowej.

    W planerze skuteczności znajdziesz:

    • prognozy odnośnie kampanii
    • możliwe efekty zmian ustawień kampanii
    • spodziewane rezultaty w poszczególnych sezonach
    • estymacje wyników jednocześnie na kilku kontach (np. w ramach MCK)

    Warunki do spełnienia

    By zapewnić trafność prognoz planera skuteczności, obowiązuje szereg kryteriów wobec kampanii, które muszą zostać spełnione. Są one różne dla każdego rodzaju działań.

    Przykładowo, kampania w sieci wyszukiwania, którą chcemy w ten sposób przeanalizować, powinna:

    • być aktywna od co najmniej 72 godzin
    • pozyskać w ciągu ostatniego tygodnia co najmniej 3 kliknięcia, a jeśli naszym celem są konwersje, wówczas analogiczny wymóg dotyczy konwersji — minimum 3 konwersje w ciągu ostatnich 7 dni

    Jeśli mówimy o kampanii ze strategią ustalania stawek Docelowy udział w wyświetleniach, nasza kampania nie powinna mieć w ciągu ostatnich 10 dni większej utraty udziału w wyświetleniach ze względu na ograniczenie budżetem niż 5%.

    By analizować kampanie produktowe, muszą one:

    • być aktywne każdego dnia w ciągu ostatnich 10 dni
    • wygenerować co najmniej 10 $ wydatków w ciągu ostatnich 10 dni
    • uzyskać co najmniej 100 wyświetleń w ciągu ostatnich 7 dni
    • uzyskać co najmniej 10 konwersji w ciągu ostatnich 10 dni

    Analogiczny wymóg dotyczący utraty udziału w wyświetleniach ze względu na budżet kampanii dotyczy tylko standardowych kampanii produktowych ze strategią tROAS i też nie może przekroczyć 5%.

    Od kampanii w sieci reklamowej z kolei Planer skuteczności oczekuje nie tylko, że będzie emitowana od co najmniej 7 dni, ale że w tym czasie nie zmieniła się też jej strategia ustalania stawek. Ponadto, zależnie od celu optymalizacji, powinna w ciągu ostatnich 7 dni pozyskać co najmniej 5 konwersji lub 20 kliknięć, a wydatki nie powinny być mniejsze niż 10$.

    Kampanie Discovery przeanalizujemy, jeśli strategia ustalania stawek opiera się na ilości konwersji (zarówno przy maksymalizacji konwersji jak i CPA), a wszystkie grupy reklam uzyskały co najmniej 1 wyświetlenie w ciągu ostatnich 7 dni. Tydzień to także przedział czasowy, którego oczekuje od nas Google Ads, by kampania Discovery była aktywna.

    Kampanie promujące aplikacje, kampanie lokalne, wideo czy Performance Max także mają swoją własną listę warunków. Dlatego, jeśli z jakiegoś powodu nie możemy wybrać naszej kampanii w planerze skuteczności, warto dokładnie przejrzeć warunki korzystania z Planera skuteczności według pomocy Google. Jednak nawet po zmianie ustawień kampanii na spełniające założenia, Google nadal będzie od nas oczekiwał odczekania 10 dni wyświetlania z nowymi ustawieniami, zanim udostępni nam to narzędzie. Nie sprawdzimy też wersji roboczych i eksperymentów, ani kampanii już usuniętych — choć ten ostatni warunek wydaje mi się akurat dość oczywisty.

    Podsumowując, wspólnym mianownikiem wielu rodzajów kampanii i analizowania ich efektywności w Planerze skuteczności, to przede wszystkim minimum 10 dni działania (z nielicznymi wyjątkami), brak zmian strategii/ustawień w tym okresie oraz brak statusu ograniczenia budżetem (a w przypadku kampanii w wyszukiwarce, żeby nie przekraczał on 5% utraty udziału w wyświetleniach).

    Jak korzystać z planera skuteczności

    Planer skuteczności znajdziemy w narzędziach i ustawieniach konta reklamowego Google Ads, w sekcji Planowanie. Po kliknięciu przycisku + lub Utwórz plan, otworzy nam się okno do konfiguracji. W pierwszej kolejności wybieramy zakres dat naszej prognozy, następnie przechodzimy do analizowanych kampanii. Możemy analizować tylko jeden rodzaj kampanii naraz, dlatego musimy zacząć od wybrania rodzaju kampanii, kluczowych dla nas danych, a następnie konkretnych już kampanii na naszym koncie Google Ads. To także w tym momencie zobaczymy, jeśli któraś z naszych kampanii nie spełnia wymagań narzędzia.

    Pierwszą informacją od Planera skuteczności Google Ads jest prognoza czy widać w badanym okresie jakąś sezonowość.

    Na wykresie możemy przeanalizować ewentualne zmiany w ustawieniach, które możemy sprawdzić, zarówno edytując dane nad wykresem, jak i klikając w wybranym miejscu na samym wykresie. Dzięki możliwości zmiany w różnych parametrach nad wykresem możemy sprawdzić estymacje z uwzględnieniem naszych konkretnych celów biznesowych lub odgórnych ograniczeń.

    Na przykładzie analizowanej kampanii widać, że spora zmiana w wydatkach może skutkować znaczącym spadkiem kosztu CPA i zachowaniu podobnej ilości konwersji, oraz na jakim poziomie powinien być dzienny budżet, by osiągać estymowane wyniki.

    W kolejnym przykładzie powyżej za to widać, że kampanię można nadal dobrze skalować, a jej efektywność powinna rosnąć. W analizach tego charakteru najważniejszy jest punkt załamania wykresu, który bezpośrednio oznacza spodziewany spadek tempa wzrastania oraz czy sam wykres opada czy wzrasta — najczęściej jednak CPA wraz ze wzrostem budżetu może rosnąć.

    W drugiej zakładce Planera skuteczności możemy porównać aktualne ustawienia z planowanymi ustawieniami, a także skutecznością kampanii w przeszłości — tu akurat na przykładzie optymalizacji pod kliknięcia. Dzięki temu zabiegowi nie tylko porównamy obecne i planowane ustawienia, ale także odniesiemy je do danych historycznych, na przykład z analogicznego okresu w zeszłym roku, jeśli oczywiście kampania była wtedy emitowana i Planer skuteczności ma dostęp do takich danych.

    Zmiany ustawień pod kątem naszych celów podejrzymy też dla kampanii o innych strategiach ustalania stawek, na przykład w przypadku kampanii ze strategią docelowego udziału w wyświetleniach, dostaniemy wskazówki, jaka powinna być ustawiona wartość udziału w wyświetleniach i maksymalna stawka za klika, by osiągnąć oczekiwane rezultaty.

    Od siebie dopowiem, że lepiej analizować okresy dłuższe niż krótsze — w przypadku krótkich okresów i zaokrąglania małej ilości konwersji, rekomendacje nowych ustawień mogą nie być do końca precyzyjne.

    Podsumowanie

    Planer skuteczności to zdecydowanie narzędzie warte uwagi, jeśli zależy nam na optymalnym wykorzystywaniu budżetu. Dodatkowo, nasze estymacje zarówno na początku tworzenia planu jak i już przy jego analizie, można opcjonalnie uzupełnić o konkretne wartości wynikające z naszego media planu.

    Nasze plany możemy zapisywać i odwiedzać je regularnie, by uzyskiwać kolejne prognozy — warto to robić! Dzięki temu, zanim ochoczo przystąpimy do zwiększania lub zmniejszania budżetu dziennego czy innych parametrów kampanii, będziemy mogli bardziej realnie ocenić, jak wpłynie to na nasze działania. Może się na przykład okazać, że skalowanie budżetu nie będzie przekładać się na analogiczne skalowanie rezultatów.

    Domyślnie, stworzony przez nas plan kampanii jest widoczny tylko dla nas. W razie potrzeby możemy jednak zmienić ustawienia udostępniania na takie, by każdy użytkownik danego konta reklamowego Google Ads miał wgląd w nasze estymacje i też mógł na nich pracować. W widoku planów rozróżnimy to ustawienie poprzez ikonkę albo kłódki (plan prywatny) albo dwóch postaci (plan udostępniany). 

    Chcesz powierzyć swoje kampanie doświadczonym specjalistom?

    Dopilnujemy, by Twoje środki były efektywnie wykorzystane na Twoje cele biznesowe. Napisz do nas, a my przygotujemy propozycję działań marketingowych!

    Porozmawiajmy!

    Joanna Sopiela
    Joanna Sopiela

    Certyfikowana specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, w Up&More od 2016 roku. Prowadzone przez nią kampanie wielokrotnie wyróżniane były w prestiżowych plebiscytach branżowych. Ma doświadczenie z klientami z branży deweloperskiej, motoryzacyjnej oraz aplikacji mobilnych.