Spis treści

    Algorytm wyszukiwania Google stale się zmienia, każdy rok przynosi nam kolejne czynniki rankingowe. Musimy je brać pod uwagę przy budowaniu i pozycjonowaniu strony internetowej, jeśli chcemy, aby zajmowała ona wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

    Jednak wszystkich czynników rankingowych jest naprawdę wiele, warto więc w pierwszej kolejności skupić się na najważniejszych z nich, co pozwoli nam na dobrą optymalizację strony. To jak dokładnie działa algorytm Google jest oczywiście sekretem, więc ustalenie „wagi” poszczególnych czynników rankingowych wynika w dużej mierze z doświadczenia w pozycjonowaniu stron i obserwacji na co najlepiej reaguje robot wyszukiwarki.

    Czym w zasadzie są czynniki rankingowe Google?

    Czynniki rankingowe to elementy, które robot wyszukiwarki bierze pod uwagę podczas analizy stron internetowych, której efektem ma być ustalenie kolejności wyników wyszukiwania dla danego zapytania.

    Strony internetowe analizowane są przez algorytm zawsze automatycznie, mimo iż Google w swoich szeregach posiada dedykowany team, jednak osoby te nie wpływają na wyniki organiczne, a oceniają to czy algorytm działa zgodnie z przyjętymi założeniami.

    Co jest głównym celem oceny czynników rankingowych przez algorytm Google?

    Głównym celem stworzenia i późniejszej oceny czynników rankingowych przez Google jest oczywiście ustalenie jakie strony internetowe są najlepszą odpowiedzią na pytanie zadane przez użytkownika wyszukiwarki. Czynniki rankingowe mają na celu ocenić stronę w trzech głównych aspektach:

    • Jakość treści – ogólny autorytet strony, zaufanie do autorów jej treści, wartość jaką niesie jej zawartość, eksperckość i dokładność przedstawionych faktów
    • Techniczna jakość – szybkość działania, wydajność na różnych urządzeniach, bezpieczeństwo (np. danych wprowadzanych przez użytkownika)
    • Relewantność – czyli jak bardzo treść na stronie odpowiada zapytaniu wprowadzonemu przez użytkownika strony

    9 najważniejszych czynników rankingowych w 2024 roku

    Po upływie pierwszych 6 miesięcy 2024 roku i znaczących zamianach, które przyniósł marcowy update algorytmu wyszukiwania, możemy stwierdzić jakie czynniki rankingowe „królują” w tym roku i że to właśnie na nich warto skupić się w pierwszej kolejności.

    Content wysokiej jakości

    Lata mijają, a określenie „content is king” w kontekście pozycjonowania nie traci na znaczeniu. Jakość treści na stronie wciąż jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Google niezmiennie dąży do tego, aby wyniki wyszukiwania dla poszczególnych zapytań pojawiające się na samej górze listy, niosły za sobą najwyższą możliwą wartość dla użytkownika.

    Content uznawany za wysokiej jakości musi przede wszystkim być:

    • oryginalny – stworzony na potrzeby danej strony, nie będący kopią innych treści występujących już w internecie
    • pomocny – musi realnie odpowiadać na zapytania jakie użytkownicy Google mogą zadawać w powiązanych z nim tematach
    • czytelny – o odpowiednio zaplanowanej strukturze informacji, która pozwoli na jego łatwą analizę i zapoznanie się z nim oraz napisany z użyciem zrozumiałego dla większości osób języka (bez zbędnych ozdobników)
    • ekspercki – tworzony przez osoby mające wiedzę i doświadczenie w prezentowanym temacie
    • zgodny z prawdą – przedstawiający prawdziwe fakty i zjawiska
    • wyczerpujący dany temat – długość treści jest czynnikiem rankingowym, jednak należy ją rozważać w kontekście wyczerpującego zagospodarowania danego tematu, a nie tworzenia treści na siłę aby zwiększyć ilość znaków
    • aktualny – zgodny z dostępną obecnie wiedzą i aktualizowany po upływnie czasu lub jeśli zajdą większe zmiany związane z opisywanym tematem
    • uwzględniający zasady EEAT (ang. experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness – doświadczenie, wiedza, wiarygodność, zaufanie)

    Intencja wyszukiwania i dopasowanie odpowiednich słów kluczowych

    Kolejnym niezwykle ważnym elementem jest ustalenie jakie intencje wyszukiwania mają potencjalni odbiorcy danej strony internetowej i dlaczego mogą potrzebować treści, którą na niej prezentujemy. Istnieją 4 podstawowe intencje wyszukiwania (więcej o nich w artykule „Skuteczna analiza słów kluczowych”):

    • Informacyjna – „chcę dowiedzieć się czegoś w danym temacie”
    • Komercyjna – „mam potrzebę zakupową, więc poszukuję informacji”
    • Transakcyjna – „jestem zdecydowany na zakup”
    • Nawigacyjna – „chcę dotrzeć do konkretnego miejsca, na znanej mi już stronie internetowej”

    Tworząc treści na stronę internetową musimy więc zbadać jakie intencje mają potencjalni odbiorcy i odpowiednio dopasować do nich słowa kluczowe, które mogą oni wyszukiwać. Musimy także zweryfikować jakie są najczęściej zadawane pytania związane z tematami, które poruszamy na naszej witrynie, tak aby ich odbiorca był w stanie dowiedzieć się wszystkiego czego potrzebuje nie opuszczając jej.

    Core Web Vitals

    Core Web Vitals, czyli Podstawowe Wskaźniki Internetowe to w zasadzie cała grupa czynników, która ma znaczący wpływ na pozycję danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby ułatwić webmasterom dostosowanie strony do tych wymogów, Google stworzył dedykowane narzędzie PageSpeed Insights, które pozwala na zbadanie wyników poszczególnych CWV oraz prezentuje wskazówki dzięki którym można je ulepszyć.

    Sześć najważniejszych CWV to:

    • LCP – Largest Contentful Paint – czas załadowania największego elementu strony
    • FID – First Input Delay – czas po jakim da się wejść w pierwszą interakcję ze stroną
    • CLS – Cumulative Layout Shift – ilość niespodziewanych przesunięć układu strony
    • TTFB – Time to First Byte – czas od pierwszego żądania wyszukiwarki do pierwszego otrzymanego bajtu
    • FCP – First Contentful Paint – czas wyrenderowania pierwszego pełnego elementu na stronie
    • TTI – Time to Interactive – ile czasu zajmuje, aby strona stała się w pełni interaktywna

    Czas wczytywania strony

    Zasadniczo wszystkie CWV sprowadzają się do jednego zbieżnego pojęcia jakim jest czas wczytywania strony. Jednak warto go dodatkowo wyróżnić szczególnie w kontekście urządzeń mobilnych, bo tam ma on szczególnie krytyczne znaczenie.

    Użytkownicy urządzeń mobilnych mają „miej cierpliwości” – czas oczekiwania na załadowanie strony dla przeciętnego użytkownika urządzenia mobilnego, zanim ją opuści, jest zdecydowanie krótszy niż w przypadku użytkownika urządzenia desktopowego. Z badań wynika, że dla mobile ten czas wynosi maksymalnie 2-3, po nich użytkownik opuszcza stronę, jeśli się ona nie załadowała.

    Na czas wczytywania strony ma wpływ wiele różnych elementów – od technologii w jakiej została wykonana, przez serwer czy ilość i rodzaj treści jakie się na niej znajdują. Tworząc lub optymalizując już istniejącą stronę internetową zawsze należy brać pod uwagę doprowadzenie do jak najkrótszego czasu jej wczytywania.

    Bezpieczeństwo strony

    Kolejnym znaczącym czynnikiem rankingowym jest bezpieczeństwo strony www, którego elementem jest zastosowanie certyfikatu SSL. Algorytm wyszukiwania nie będzie wysoko rankował stron oflagowanych jako niebezpieczne, które mogą zagrozić bezpieczeństwu danych użytkownika.

    Dlatego poprawna instalacja oraz późniejsze utrzymywanie (i opłacanie bez żadnych opóźnień) certyfikatu SSL jest bardzo istotne w procesie pozycjonowania i utrzymania wysokich wyników organicznych danej strony internetowej.

    Linki prowadzące do witryny

    Google od lat dąży do zmniejszenia znaczenia backlinków jako czynnika rankingowego, jednak, póki co, w 2024 roku, nie stworzyli oni jeszcze alternatywnego rozwiązania, które miałoby tak duże znaczenie dla budowania rankingu domeny (poza wspomnianymi wcześniej treściami wysokiej jakości).

    Według definicji Google, linki do naszej witryny powinniśmy pozyskiwać tylko w sposób naturalny, czyli przez dzielenie się nimi przez użytkowników Internetu z własnej woli. Jednak jak wiemy jest to tylko teoria, która nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości.

    W celu pozyskiwania wartościowych linków do naszej strony, budujących zaufanie do niej, musimy podjąć aktywne działania. Pozyskiwane przez nas linki muszą pochodzić ze stron powiązanych z nami tematycznie, lokalizacyjnie i o bardzo wysokiej jakości.

    Linki prowadzące do naszej strony muszą mieć też zróżnicowane anchor teksty, w postaci nie tylko słów kluczowych, ale także brandu czy samego adresu url linkującego do nas.

    Z ilością linków nie wolno też przesadzać, aby algorytm nie posądził nas o spamowanie i nie ukarał stratą pozycji organicznych.

    Linkowanie wewnętrzne

    Dla pozycji naszej strony na słowa kluczowe, istotne są nie tylko linki prowadzące do niej z zewnątrz, ale także linkowanie wewnętrzne, które zasadniczo mają kilka funkcji:

    • Zatrzymanie użytkownika na stronie – jeśli w treści, która jest interesująca dla użytkownika kontekstowo dodamy linki do innych treści, które mogą uzupełnić jego wiedzę, użytkownik pozostanie na stronie dłużej
    • Sprzedaż – jeśli w publikowanych przez nas treściach kontekstowo zamieścimy produkty, zwiększy się szansa konwersji danej treści na sprzedaż
    • Brak „powtarzania się w treściach” – jest to szczególnie istotne w przypadku tworzenia dużej ilości treści blogowych, gdzie nawiązujemy do tematów już wcześniej poruszanych na stronie i nie chcemy ich powtarzać lub każdorazowo parafrazować – możemy wtedy zamieścić kontekstowo link do treści już opublikowanych
    • Ułatwienie robotowi wyszukiwarki poruszanie się po naszej stronie – dobra struktura strony uzupełniona kontekstowym linkowaniem wewnętrznym, pozwala robotowi wyszukiwarki na łatwiejsze indeksowanie naszych treści, szczególnie kiedy mamy ich na stronie wiele

    Zamieszczenie informacji o firmie i autorach treści

    Dla Google istotna jest przejrzystość informacji, która wpływa na zaufanie do danej strony internetowej. Dlatego tak istotnym jest podanie informacji o swojej firmie, niezbędnych danych kontaktowych – słowem przedstawienie elementów, które pozwolą na łatwą identyfikacją, tego kto za daną stroną stoi.

    Należy także podawać poszczególnych autorów treści, najlepiej z ich krótkim bio, tak aby dało się zweryfikować ich eksperckość w danym temacie. W ten sposób budujemy zaufanie do jakości i wartości treści zamieszczonych na stronie (jest to element „authoritativeness” czyli autorytetu w ramach zasad EEAT).

    Dane strukturalne – rich snippets

    Dane strukturalne inaczej rich snippets pozwalają robotowi wyszukiwarki łatwiej zrozumieć strukturę naszej strony, a co za tym idzie ułatwiają jej indeksowanie. Odpowiednio dobrane i zastosowane rich snippets urozmaicają także wyniki wyszukiwania dla danego serwisu, co może znacząco wpływać na zwiększenie ruchu na stronie.

    Więcej informacji w temacie rich snippets przedstawiamy w artykule „Dane strukturalne, czyli jak dobrze wypaść w wynikach wyszukiwania”.

    Podsumowanie

    Przedstawione w artykule czynniki rankingowe uznawana są za jedne z najważniejszych dla pozycjonowania stron internetowych, jednak cały ich katalog jest niezwykle szeroki. Kiedy już uporamy się z tymi kluczowymi warto skupiać się także na pozostałych, których cały opis znajdziemy w „Podstawowych zasadach dotyczących wyszukiwarki Google”.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.