Spis treści

    Strategia SKAG to rozwiązanie skupione na jak najlepszym dopasowaniu reklamy do słowa kluczowego, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie maksymalnego wyniku jakości. Grupy reklam typu SKAG to grupy reklam w Google Ads zawierające tylko jedno słowo kluczowe. SKAG to maksymalna kontrola i optymalizacja na najniższym możliwym poziomie. To taki odpowiednik mikro-managementu, gdzie manualnie ustawia się każdy detal całej, wielkiej machiny.

    Poprawa wyniku jakości, zwiększenie współczynnika klikalności (CTR), zmniejszenie wydatków na reklamę bez pogorszenia wyników… to wszystko może być osiągnięte dzięki wdrożeniu SKAG. Chociaż ta taktyka nie jest powszechnie znana, może okazać się skuteczna, zwłaszcza w przypadku kont ograniczonych strukturą. 

    Co to są grupy reklam z jednym słowem kluczowym (SKAG)?

    SKAG to strategia kampanii obejmująca oddzielne grupy reklam dla każdego słowa kluczowego. Przypisanie słowa kluczowego do określonych grup reklam zwiększa ROI, CTR i trafność reklamy. Takie podejście poprawia ogólny wynik jakości, zmniejsza koszty i umożliwia zwiększanie czy współczynników konwersji i sprzedaży.

    Jak może wyglądać struktura konta wykorzystująca strategię SKAG?

    • Grupy reklam z bezpiecznie wysokim budżetem w ramach jednej kampanii
    • Pojedyncza grupa reklam na kampanię ze wspólnym budżetem (portfolio), czyli jedna kampania = jedna grupa reklam = jedno słowo kluczowe
    • Zróżnicowana liczba grup reklam zawierających jedno słowo kluczowe w jednej kampanii, przy czym każde słowo kluczowe ma własną grupę reklam. Budżet dla każdej grupy reklam jest ustalany strategicznie w oparciu o reprezentowane produkty i usługi.

    Czy SKAG zwiększa wynik jakości?

    Wynik jakości jest w Google Ads jest najważniejszy. Jedno z badań Wordstream udowodniło to, analizując ponad 30 000 kont Google Ads i odkryło, że wzrost wyniku jakości o 1 punkt doprowadziło do obniżenia kosztu konwersji o 16%. Aby poprawić wynik jakości zaczęto m.in. stosować metodę izolowania każdego słowa kluczowego w osobnej grupie reklam. Przekłada się to na mocno zoptymalizowany tekst reklamy i strony docelowe, które ściśle odpowiadają zapytaniu zwiększając wynik jakości i dalej prawdopodobieństwo konwersji (tym samym obniżając koszt konwersji).

    Drugie badanie firmy Clicteq sprawdzało wpływ wdrożenia grup reklam zawierających jedno słowo kluczowe. Ustalono, że grupy reklam zawierające jedno słowo kluczowe zwiększyły CTR o 28,1% w ciągu dwumiesięcznego okresu. Przełożyło się to także na poprawę wyniku jakości ze średniej ważonej wyświetleń wynoszącej 5,56 do 7,95 (w skali 1-10).

    Czy strategia SKAG jeszcze działa?

    Tak, strategia SKAG dobrze wykorzystana może dawać świetne efekty. Warto jednak pamiętać o poprawnej strukturze SKAG i ograniczeniach tej metody. W większości przypadków metody SKAG powinny uwzględniać wszystkie grupy reklam w jednej kampanii z odpowiednią nadwyżką, w przeciwnym razie reklamodawcy będą dysponować mikrobudżetami w różnych kampaniach. Doprowadzi to do znacznych strat i złej alokacji budżetów.

    Ponadto SKAG zostały zaprojektowane tak, aby pomóc dopasować określone hasła wyszukiwane przez użytkowników do wyświetlanych reklam. Na przykład, jeśli użytkownik szukałby “piekarnik z funkcją pary i mikrofali”, SKAG wyświetliłby Twoją reklamę tylko tym użytkownikom, którzy szukali przy użyciu tego bardzo konkretnego zapytania. Czym więcej możliwości zadania zapytania w danej kategorii tym SKAG będzie mniej skuteczny. Albo pominie dużą część ruchu i nie wykorzysta potencjału, albo nie pokryje obecnego ze względu na rozdzielenie budżetu.

    Od momentu, w którym Google Ads zaktualizowało swoją koncepcję dopasowania słów kluczowych w 2018 r., reklamy ze słowami kluczowymi „sztabki złota” mogą wyświetlać się również użytkownikom wyszukującym „złote sztabki 5 g”. Cel wyszukiwania obu użytkowników był taki sam – znalezienie ofert sprzedaży złota, w sztabkach. Przesunięcie głównego nacisku Google Ads na cel wyszukiwania słów kluczowych stworzyło duże wyzwanie dla kampanii SKAG. 

    Z drugiej strony nawet najbardziej doświadczeni copywriterzy mają wyzwanie, aby stworzyć unikalne reklamy dla SKAG, które osiągają lepsze wyniki od zautomatyzowanych reklam elastycznych. 

    Alternatywa SKAG. Co to są jednotematyczne grupy reklam (STAG)?

    STAG to metoda tworzenia struktury kampanii Google Ads oparta na tematach, można powiedzieć nawet intencjach. Single Theme Ad Groups stały się preferowanym zamiennikiem SKAG, odkąd Google Ads zaktualizowało swoją definicję zbliżonych odmian słów kluczowych.

    W odróżnieniu od grup reklam zawierających jedno słowo kluczowe, kampanie STAG w ogóle nie ograniczają liczby słów kluczowych. Jednakże słowa kluczowe muszą pasować do grupy tematycznej, lub co najmniej realizować daną intencję.

    Na przykład, jeśli podstawowym słowem kluczowym jest samochód używany, a zmienną są marki, to słowa kluczowe takie jak samochód używany bmw, czy samochód używany ford, muszą zostać odpowiednio odseparowane.

    Do segmentowania jednotematycznych grup reklam (STAG) możesz na przykład wykorzystać takie metody:

    • Użyj kategorii produktu lub usługi jako grupy reklam 
    • Użyj prawdopodobieństwa osiągnięcia największej marży, aby uporządkować kampanie, a następnie pogrupuj usługi lub produkty w kategorie tematyczne
    • Wykorzystaj lokalizację i rynek jako kampania, produkty i usługi jako grupy.

    Sam proces konfigurowania struktur kont STAG jest dość prosty:

    • Zacznij od przeprowadzenia analizy słów kluczowych;
    • Po utworzeniu listy usuń słowa kluczowe, które mogą się pokrywać, mając na uwadze tematykę i typ dopasowania. Upewnij się, że zidentyfikowałeś główne tematy i je pogrupowałeś;
    • Dopasuj słowa kluczowe do grup o podobnej tematyce;
    • Napisz tekst reklamy dla każdego z nich na podstawie tematu i odmian wyszukiwanych haseł.

    Druga alternatywa SKAG. Technika Hagakure Google Ads

    Metoda Hagakure dla Google Ads to uproszczona struktura kampanii, która wykorzystuje zautomatyzowane narzędzia, takie jak inteligentne strategie określania stawek i dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (DSA), aby zmaksymalizować wynik, ale też przejrzystość konta. Wszystko to ma lepiej odpowiadać na obecne wymogi automatyzacji.

    Przez dotychczasowe lata marketerzy budowali dosyć skomplikowane i szczegółowe struktury kont Google Ads, aby móc oferować reklamy dokładnie odpowiadające wyszukiwaniom użytkowników. Trudno się zresztą dziwić, sam system wynagradzał to wynikiem jakości i lepszym zwrotem z inwestycji. SKAG, ścisła kontrola słów kluczowych były na topie.

    Ale czasy się zmieniły i Google Ads zmienił się jeszcze szybciej.

    1. Uczenie maszynowe Google jest teraz znacznie bardziej zaawansowane i wdrożone w każdym aspekcie kampanii.
    2. Zmieniło się podejście Google Ads do słów kluczowych – teraz podkreśla ono znaczenie, intencję, ścieżkę użytkownika, a nie samą pisownię.
    1. Inteligentne określanie stawek Google ma decydować za Ciebie. Z tym jest różnie, ale taki jest cel.

    Metoda Hagakure dla Google Ads to powrót do prostoty, aby odzwierciedlić te zmiany – maksymalizuje skuteczność kampanii dzięki prostszym strukturom kont zbudowanym poprzez grupowanie jak największej ilości danych. W metodzie Hagakure grupujesz kampanie w oparciu o strukturę z większą ilością danych w każdej kampanii. Daje to Google Ads więcej informacji, dzięki czemu jego algorytm może wybrać najlepszą opcję dla każdego wyszukiwania (a przynajmniej tak mamy sądzić):

    Struktura Hagakure Google Ads rządzi się następującymi zasadami:

    • Używaj adresów URL z co najmniej 3 000 wyświetleń tygodniowo, aby zoptymalizować automatyzację
    • Utwórz jedną kampanię dla każdej kategorii produktów, aby ułatwić zarządzanie kontem
    • Używaj dynamicznych reklam w wyszukiwarce (DSA) dla wielu słów kluczowych o małej liczbie wyszukiwań
    • Personalizuj reklamy za pomocą funkcji IF, lub innych funkcji dynamicznego wstawiania treści

    Czyli podsumowując: mamy tematyczne grupy reklam, reklamy ETA z dynamicznymi parametrami, w każdej grupie odpowiednie DSA oraz wsparcie RLSA. Osobiście dodałbym do tego:

    • Wykluczające słowa kluczowe, aby ruch nie przepływał między grupami tematycznymi
    • Optymalizację treści i tagów stron docelowych, aby reklamy DSA działały lepiej

    Chciałbyś zoptymalizować swoje kampanie Google Ads?

    Opisz nam swoje wyzwania, a my zaproponujemy nową strategię dopasowaną do Twojego biznesu.

    Jaką technikę wybrać? SKAG, STAG czy Hagakure?

    Metoda Hagakure lepiej się sprawdzi, gdy:

    1. Oczekujesz łatwości i przejrzystości w prowadzeniu konta. Struktura SKAG wymaga utworzenia osobnych grup reklam dla każdego słowa kluczowego, której zarządzanie jest czasochłonne. Przy Hagakure jest odwrotnie. Metoda upraszcza strukturę konta, sortując grupy reklam według słów kluczowych zbieżnych tematycznie. 
    2. Oczekujesz prostszego skalowania. Tutaj metoda Hagakure ma przewagę, co może być przydatne w performance marketingu. W przypadku SKAG każde słowo kluczowe ma własną grupę reklam, co może prowadzić do bardzo złożonej struktury konta, szczególnie w przypadku dużej listy słów kluczowych. Może to utrudnić efektywne skalowanie kampanii. W przypadku SKAG trudno dostrzec perspektywę i utracony potencjał – tych danych po prostu nie ma na koncie i musisz ich poszukiwać we własnym zakresie.

    Metoda SKAG może być skuteczniejsza, gdy:

    1. Oczekujesz większej kontroli, działasz w ograniczonym potencjale słów kluczowych i chcesz wykorzystać manualne metody optymalizacji. SKAG jest skonstruowany w sposób umożliwiający napisanie konkretnego tekstu reklamy dla każdego słowa kluczowego. Prowadzi to do wyższego poziomu trafności reklamy, co z kolei może skutkować wyższym wynikiem jakości i niższym kosztem kliknięcia (CPC). Finalnie wyższy zwrot z inwestycji, ale wyższym kosztem pracy i z ograniczoną skalą.
    2. Chcesz prowadzić dokładniejsze eksperymenty. Dzięki jednemu słowu kluczowemu w jednej grupie reklam SKAG umożliwia bardziej szczegółowe testowanie i optymalizację reklam. Hagakure nie pozwala na taką swobodę, a każdy eksperyment dalej uwzględnia szerokie targetowanie i wiele odmian reklam. Cy wynik testu będzie wtedy miarodajny? Dużo zależy od tego, co testujemy i jak szczegółowo.

    Ostatecznie wybór strategii zawsze będzie zależał od Ciebie, a być może najlepszym wariantem okaże się połączenie obu strategii lub skorzystanie z rekomendacji Agencji Google Ads.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.