Spis treści

    Pomimo tego, że Google bez przerwy aktualizuje algorytm swojej wyszukiwarki metadane to jedne z podstawowych, ale i kluczowych elementów, które podlegają optymalizacji podczas procesu pozycjonowania stron internetowych. Nierzadko są jednak zapominane, bądź bagatelizowane.

    czym są metadane w SEO?

    Czym są metadane? 

    Metadane to najogólniej rzecz ujmując informacje służące do opisu określonego, bądź określonych zbiorów danych. Chcąc mówić o metadanych w SEO należy mówić o metatagach, które określać należy mianem fragmentów w kodzie strony. 

    W SEO wyróżnić możemy kilka rodzajów metatagów. Wśród głównych są opisy meta title oraz meta description. Kiedyś wykorzystywało się także, na przykład, tagi słów kluczowych, jednak w chwili obecnej, biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne ze strony Google’a nie jest to rozwiązanie mile widziane.

    Opisy meta title 

    Opisy meta title to kluczowy element całego procesu pozycjonowania strony internetowej. Prawidłowo skonstruowany opis meta title odpowiada w dużej mierze za pozycję interesującej nas frazy w organicznych wynikach wyszukiwania, ale również pełni rolę zachęty do kliknięcia właśnie w nasz wynik. Co za tym idzie wpływ na CTR, czyli stosunek ilości kliknięć do wyświetleń danego wyniku wyszukiwania jest znaczący. 

    Chcąc prawidłowo przygotować opis meta title musimy mieć na uwadze kilka istotnych kwestii: 

    1. opis meta title powinien zawierać frazę kluczową
    2. powinien odpowiadać tematyce zakładki, którą opisuje
    3. powinien być unikatowy
    4. nie powinien być dłuższy niż 70 zzs*

    W przypadku ilości znaków ze spacjami, z których powinien składać się opis meta title musisz wiedzieć, że tak naprawdę chodzi o piksele i nie powinno być ich więcej niż 512. A chodzi tutaj o piksele z tego względu, że korzystamy na co dzień z różnej wielkości ekranów, które w niejednolity sposób wyświetlają metadane, a powinno zależeć nam na tym aby użytkownik Internetu, bez względu na to z jakiego urządzenia korzysta, mógł bez trudu odczytać wspomniany opis. Ilość znaków ze spacjami obejmująca od 60 do 70 zzs jest ilością umowną, ułatwiającą czy to specjalistom SEO, czy też copywriterom nie przekroczenie wskazanej wielkości pikseli. 

    Dodatkowo, z doświadczenia dodam, że przekroczenie wskazanych wielkości i utworzenie opisu meta title przekraczającego wskazane wielkości nie przyczyni się do tego, że roboty Google’a nie odczytają wspomnianego opisu; one sobie z nim poradzą, tylko użytkownicy Internetu nie odczytają pełnej treści zawartej w tagu <title>.

    Opisy meta description

    Opisy meta description to treści, które wyświetlają się pod opisami meta title w organicznych wynikach wyszukiwania. Opisy meta description, w przeciwieństwie do opisów meta title nie mają wpływu na pozycję interesującej nas frazy w organicznych wynikach wyszukiwania. Ich głównym celem jest zachęcenie użytkownika Internetu do kliknięcia w nasz wynik. Co za tym idzie w dużym stopniu odpowiadają za CTR. 

    Tworząc opis meta description warto przygotować tekst liczący od 120 do 155 znaków ze spacjami. 

    Co gdy nie mamy opisów meta title oraz meta description na naszej stronie? 

    Zgodnie z tym co wskazaliśmy powyżej wspomniane opisy metadanych mają istotne znaczenie z punktu widzenia SEO. Brak przygotowanych i wdrożonych opisów spowoduje, że Google zaciągnie do opisu część treści z danej zakładki. Co za tym idzie nasz opis może okazać się nieoptymalny i tym samym nie do końca zachęcający do przejścia na naszą stronę. Warto więc dbać o to, aby posiadać na stronie zoptymalizowane pod SEO opisy metadanych i tym też sposobem dbać o wysoką pozycję naszych fraz, jak i również zadowalający wskaźnik CTR. 

    Jeśli zależy ci na tym, aby zaistnieć w organicznych wynikach wyszukiwania w pozycjonowaniu lokalnym, bądź ogólnopolskim, skontaktuj się z nami.

    Porozmawiajmy!

    Mateusz Kocowski
    Mateusz Kocowski

    Specjalista SEO z kilkuletnim doświadczeniem. Do Up More dołączył na początku 2023r. Przez jego ręce przewinęły się setki stron internetowych.