Spis treści

    Marketing aplikacji mobilnych – widoczność aplikacji w sklepie (ASO)

    Pierwszą rzeczą, o jaką powinieneś zadbać podczas zastanawiania się jak promować aplikację mobilną, jest ASO, czyli App Store Optimization. W tym artykule znajdzie się kilka podstawowych wskazówek dotyczących optymalizacji widoczności aplikacji w sklepach, jednak dla pełnego obrazu polecam zapoznać się z artykułem pt. “Kompletny poradnik App Store Optimization”. Opisaliśmy w nim wszystkie kroki, które należy podjąć, by aplikacja posiadała optymalną widoczność. Dzięki działaniom z poradnika będziesz miał pewność, że użytkownicy z łatwością mogą znaleźć Twoją aplikację.

    ASO możesz zacząć od analizy słów kluczowych. Spróbuj podzielić pulę słów kluczowych na kategorie, uwzględniając ich tematykę. Zbadaj potencjały, przeanalizuj dokładnie konkurencję, zgromadź jak najwięcej danych z autosugestii. Pamiętaj, by regularnie wracać do analizy keywordsów, ponieważ co jakiś czas pojawiają się nowe frazy w danych kategoriach.

    Promocja aplikacji mobilnej – ASO

    Kolejnym krokiem będzie przygotowanie grafik oraz materiału video. To pierwsze elementy, które widzą odbiorcy, czyli swego rodzaju wizytówka aplikacji. Zadbaj o ich jakość, przejrzystość i atrakcyjność. Często to właśnie od materiałów wizualnych zależy decyzja użytkownika o przejściu na stronę apki. Pamiętaj, że wymagania co do kreacji różnią się w zależności od sklepu. Zapoznaj się z wymaganiami każdego ze store’ów i dopasuj je tak, by odpowiadały ich regulaminom. 

    Staraj się prowadzić testy kreacji. Patrz, co działa i dopasowuj elementy zawarte na grafikach w taki sposób, by odpowiadały użytkownikom. Nie zaprojektujesz idealnych materiałów od razu, to wymaga czasu i analizy. Zwracaj uwagę na teksty zawarte w przekazie, kolorystykę, umiejscowienie różnych elementów. 

    Pamiętaj, by na bieżąco sprawdzać opinie na temat Twojej aplikacji w store’ach. Im lepsza średnia ocen wystawionych przez użytkowników, tym większa szansa na lepszy ranking. W ocenie nie liczy się sama średnia, ale też to, kiedy opinia została wystawiona. Im nowsza opinia, tym większą ma wartość.

    Jak promować aplikację mobilną – opinie o aplikacji

    Regularnie odpowiadaj na opinie. Algorytm wychwytuje Twoje zaangażowanie i poprzez aktywność rozumie jakość obsługi. Zatem nie pozostając obojętnym na feedback użytkowników, wpływasz na widoczność aplikacji oraz jej wyświetlanie się wyżej w sklepach.

    Zadbaj o to, by użytkownicy wystawiali pozytywne opinie Twojej aplikacji. Jeśli tego nie zrobisz, komentować będą głównie użytkownicy niezadowoleni z jej działania. Jak zachęcić użytkowników do dzielenia się pozytywnymi wrażeniami? Najlepiej poprosić ich o to bezpośrednio, podczas gdy korzystają z aplikacji. To tzw. sweet moments, czyli momenty w trakcie korzystania z aplikacji, podczas których istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik jest zadowolony. W zależności od rodzaju aplikacji, takie momenty będą pojawiać się w innych miejscach. Może to być np. thank you page, przejście do kolejnego etapu w grze, złożenie zamówienia itp. Przeanalizuj zachowanie użytkowników w apce i wybierz te miejsca, które są wg Ciebie najbardziej prawdopodobne. Kiedy użytkownik znajdzie się w jednym z nich, otrzyma powiadomienie proszące o zostawienie opinii.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia w kwestii ASO, bądź ogólnej promocji aplikacji, skontaktuj się z agencją digitalową. Specjaliści pracujący z aplikacjami na co dzień przeprowadzą profesjonalny audyt aplikacji oraz skonfigurują odpowiednie elementy w store’ach tak, by Twoja aplikacja zyskała optymalną widoczność. Agencja pomoże Ci również pozyskać nowych użytkowników oraz zwiększyć współczynniki konwersji.

    Kampanie promujące aplikacje

    Najprostszym sposobem promocji aplikacji są płatne kampanie, które umożliwiają wyświetlanie reklam i pozyskiwanie względnie tanich instalacji już w momencie skonfigurowania kampanii. Kampanie promujące aplikacje umożliwiają wyświetlanie reklam w wyszukiwarce, Google Play, na YouTube, sieci reklamowej Google. Dzięki takiej formie promocji trafisz do użytkowników, którzy są potencjalnie zainteresowani rozwiązaniami, jakie oferuje im aplikacja. Google Ads wykorzystuje materiały zawarte w store’ach, by optymalizować reklamy w kampanii. W tym celu analizuje teksty reklamy, obrazy, filmy i zasoby ze strony z informacjami o aplikacji w danym sklepie. Na tej podstawie tworzy reklamy w różnych formatach, przeznaczone do różnych sieci.

    W Google Ads możesz promować aplikację w ramach kampanii zorientowanych na 3 cele: 

    • Instalacje aplikacji – kampanie promujące instalacje aplikacji będą wyświetlać reklamy do momentu zakończenia przez użytkownika operacji pobierania, pod kątem której kampania jest optymalizowana.
    • Zaangażowanie w aplikację – pomagają ponownie zaangażować klientów, którzy zainstalowali Twoją aplikację, i zachęcić ich do wykonywania w niej określonych działań.
    • Wcześniejsza rejestracja na aplikację (tylko w przypadku Androida) – użytkownicy, którzy klikną reklamę, mogą się zarejestrować na grę lub aplikację w Sklepie Play jeszcze zanim ta wejdzie na rynek.

    Jak promować aplikację mobilną na Facebooku

    Podobnie sprawy mają się w Meta Ads. Kampanie promujące aplikację możesz skonfigurować na kilka sposobów. Głównym z nich jest promocja poprzez stronę na Facebooku. Pokazując użytkownikom zrzuty ekranu i wideo, możesz wyjaśnić korzyści płynące z korzystania z aplikacji oraz użyć niestandardowego przycisku CTA. Np. Kup teraz albo Zagraj w grę. Tym sposobem przekierujesz odwiedzających stronę prosto do aplikacji.

    Facebook udostępnia narzędzie dla deweloperów – SDK. Dzięki niemu możesz prześledzić i zmierzyć, ile razy odbiorcy zainstalowali aplikację dzięki reklamie, a także zoptymalizować wyświetlanie reklam tak, by docierały do osób najbardziej skłonnych do instalacji albo wykonania określonych czynności w aplikacji oraz do wartościowych klientów.

    Kampanie promujące aplikację w Apple Search Ads

    Podobne możliwości promocji znajdują się w Apple Search Ads. Za ich pomocą, umożliwisz odkrycie Twojej aplikację w App Store. Algorytmy Apple dopasowują klientów do Twojej aplikacji i wyświetlają im reklamy w momentach, które uznają za właściwe. Reklamy mogą pojawić się odbiorcom w dowolnym miejscu w storze podczas jego przeglądania. Dzięki temu algorytm może docierać do odbiorców w czasie, w którym prawdopodobieństwo konwersji, czyli pobrania aplikacji, jest najwyższe.

    Jak promować aplikację mobilną – influencerzy

    Influencerzy to potężni liderzy opinii, którzy zdolnymi są skierować uwagę ogromnych grup użytkowników w miejsce, które sami wyznaczają. W przypadku promocji aplikacji mobilnych współpraca z influencerami może być kluczowym elementem strategii. Twórcy posiadają zdolność angażowania swoich odbiorców na bardzo wysokim poziomie, co często przekłada się na świetne efekty promocji za ich pomocą. 

    Kluczowym elementem we współpracy z influencerami jest ich wybór. Ważne jest, by osoba, z którą będziesz współpracował, pasowała do tematyki Twojej aplikacji. Twórca powinien mieć aktywną społeczność zainteresowaną daną dziedziną, a jednocześnie być autentyczny i wiarygodny. Unikaj twórców kontrowersyjnych oraz takich, którzy swoim contentem wywołują wśród odbiorców skrajne emocje. Jeśli taka osoba będzie promować Twoją aplikację, może skutecznie zniechęcić do niej potencjalnych użytkowników.

    Zależy Ci na skutecznym i szybkim pozyskiwaniu nowych użytkowników aplikacji?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i chętnie nawiążemy długofalową współpracę!

    Rozeznaj się w świecie influ i sprawdź, jakie możliwości oferuje dana branża. Często lepszym pomysłem jest współpraca z wieloma influencerami o mniejszych zasięgach, niż stawianie na jedną, bardziej zasięgową osobę. W przypadku tych pierwszych masz pewność, że ich społeczność jest faktycznie zaangażowana, a do tego stawki reklamowe są zwykle dużo niższe. Niszowi twórcy częściej decydują się również na współprace barterowe.

    Wprowadź produkt lub funkcje aplikacji w sposób naturalny i organiczny. Warto, aby influencer przedstawiał korzyści i doświadczenia z korzystania z Twojej aplikacji, co sprawi, że będzie to bardziej przekonujące dla jego społeczności. Optymalnie byłoby, gdyby sam influ korzystał z Twojej aplikacji i dobrze ją znał, dzięki czemu rzetelnie przedstawi jej możliwości i uwypukli zalety. Samo wrzucenie rolki na stories może nie być wystarczająco angażujące. Jeśli natomiast twórca udostępni materiał, na którym sam korzysta z aplikacji, prawdopodobieństwo pozytywnego odbioru takiego contentu znacząco wzrasta. Dlatego przed rozpoczęciem współpracy dokładnie ustal jej zakres i to, jak mają wyglądać materiały promocyjne.

    Jak promować aplikację mobilną – dodatkowe możliwości

    Widoczność aplikacji to nie tylko digital, ale również i tradycyjne formy marketingu. Aktywność na wydarzeniach branżowych może pozwolić na dotarcie do grupy docelowej niedużym kosztem. Organizuj prezentacje, warsztaty lub stoiska na konferencjach związanych z tematyką Twojej aplikacji.

    Zależnie od rodzaju aplikacji, możesz również stworzyć feature’y, które zachęcą użytkowników do promocji aplikacji. Mogą to być systemy poleceń, nagrody za pozyskanie użytkowników, punkty, zniżki itd. Marketing szeptany to potężne narzędzie, które pozwala na wiarygodną reklamę bez jakichkolwiek kosztów.

    Promocja aplikacji mobilnej to proces wymagający strategii, kreatywności i ciągłego monitorowania. Zastosowanie powyższych taktyk może znacząco zwiększyć szanse na sukces w coraz bardziej konkurencyjnym świecie aplikacji. Pamiętaj jednak, że skuteczna promocja to nie tylko jednorazowe działania. To ciągły proces dostosowywania się do zmieniających się trendów i oczekiwań użytkowników. Staraj się być na bieżąco z trendami i co najważniejsze, słuchaj użytkowników! W końcu to oni korzystają z aplikacji. Jeśli zadbasz o ich potrzeby, z pewnością uda Ci się zwiększyć ich liczbę i zadowolenie.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.