Spis treści

    To nie przypadek, że kreatywnych kampanii dla aplikacji mobilnych, które zapadają w pamięć, jest tak niewiele. Tylko w 2023 roku w Google Play Store znajdowało się 3,718 mln aplikacji dla użytkowników na całym świecie, co pokazuje, jak trudno o uwagę. Co więcej, przeciętny użytkownik spędza około 2 godzin i 51 minut dziennie, korzystając z aplikacji – największą popularnością, co nie zaskakuje, cieszą się media społecznościowe.

    Dynamika rynku sprawia, że z jednej strony twórcy muszą szukać alternatywnych sposobów monetyzacji aplikacji, które najczęściej są darmowe, a z drugiej stale je promować, by zwiększać liczbę pobrań aplikacji oraz świadomość marki (i dotyczy to nawet największych graczy!). Jak w takiej sytuacji stworzyć kreatywną kampanię dla aplikacji mobilnej, o której będą się wypowiadać eksperci?

    Co sprawia, że marketing aplikacji inspiruje?

    To nie kreatywne reklamy są rzadkością, ale ich spójność z marką, innowacyjność i odpowiedni, często viralowy, zasięg, dzięki którym być może trafią do rankingów i dorocznych podsumowań dotyczących marketingu aplikacji. Jest to tym trudniejsze, że do najpopularniejszych aplikacji na świecie w drugim kwartale 2024 roku należą media społecznościowe (Instagram, Facebook, TikTok), komunikatory (WhatsApp Messenger, Telegram, Messenger, WhatsApp Business) oraz sklep internetowy Temu, CapCut, czyli narzędzie do edycji filmów oraz Spotify.

    Nie piszemy tego, by Cię zniechęcać do promocji aplikacji w kreatywny, niebanalny sposób. Czasami nawet virale nie wykorzystują w pełni swojego sprzedażowego potencjału, bo ich twórcy zapomnieli np. o uwzględnieniu loga swojej marki na zdjęciu lub nagraniu – zwracał na to uwagę w swoich social mediach Jakub Biel. Viral rozprzestrzenia się w sieci, więc teoretycznie mamy do czynienia z sukcesem, ale nikt nie wie, jakiej dokładnie firmy dotyczy content.

    Jak promować aplikację, by wyróżnić się na rynku? O co zadbać w szczególności?

    • Oryginalna narracja i rozwiązania przekraczające dotychczasowe standardy w marketingu aplikacji (np. poprzez wykorzystanie technologii VR)
    • Storytelling spójny z marką i jej wartościami – jeśli nie zadbasz o tę spójność, możesz nie osiągnąć oczekiwanych efektów, nawet jeśli stworzysz viralową produkcję (choć nie to powinno być to Twoim głównym celem)
    • Zamiast jednostronnej komunikacji, postaw na kampanię, która zachęci użytkowników do interakcji (również offline!) i będzie budziła skojarzenia z Twoją marką na co dzień lub w konkretnych sytuacjach czy ramach czasowych (jak kanapka Drwala, która zwiastuje nadchodzącą zimę)

    5 przykładów kreatywnych kampanii dla aplikacji mobilnych

    Jeśli chcesz wypromować swoją aplikację z pomocą kreatywnej kampanii, zainspiruj się naszymi przykładami – od marki, która jest must have w każdym tego typu zestawieniu po jednego ze zwycięzców w tegorocznym konkursie IAB MIXX Awards 2024.

    Klasyka gatunku, czyli Duolingo

    Marketing Duolingo, czyli aplikacji do nauki języków obcych, w tym tych nieistniejących (klingoński, starovalyriański), wymagałby osobnego opracowania, ale dzisiaj skupimy się na Duolingo Push. To prima aprillisowa kampania z 2019 roku, z której wynikało, że maskotka aplikacji, zielona sowa o imieniu Duo, będzie „prześladować” użytkowników ignorujących powiadomienia, pojawiając się np. w ich pracy czy na randce, aby przypomnieć o codziennych lekcjach języka.

    Co zadziałało w tej kampanii? Twórcy aplikacji wykorzystali swoją reputację – opakowali swoją nadgorliwość w motywacji w zabawną historię, przenieśli się ze świata cyfrowego do rzeczywistości offline i dzięki temu odnotowali rekordowy napływ nowych użytkowników.

    Źródło: https://youtu.be/8wc83qX6oNM

    Współpraca Disney+ z serialem The Mandalorian

    Disney+ wykorzystał premierę serialu The Mandalorian w swojej strategii promocyjnej podczas debiutu platformy w listopadzie 2019 roku. Serial osadzony w uniwersum Gwiezdnych Wojen miał nie tylko przyciągnąć fanów, ale także zaprezentować unikalne treści dostępne wyłącznie na Disney.

    Na czym polegała reklama? Disney angażował, wykorzystując silne emocje związane z premierą serialu – między innymi publikował na InstaStories krótkie, wysokiej jakości klipy prezentujące kluczowe sceny, które zawierały funkcję Swipe up, kierując użytkowników bezpośrednio do aplikacji, dodawał ankiety, quizy i pytania związane z serialem, współpracował z influencerami związanymi z uniwersum Gwiezdnych Wojen oraz udostępniał filtry AR inspirowane postaciami (spójrz na fenomen Baby Yody!). Z dzisiejszej perspektywy to rozwiązanie może wydawać się proste, ale pokazuje, jak ważne jest zaangażowanie i pobudzenie emocjonalne użytkowników Twojej aplikacji.

    Darmowe WiFi za partyjkę Scrabble

    Scrabble we współpracy i Ogilvy & Mather Paris stworzyło kampanię reklamową, dzięki której użytkownicy mogli otrzymać darmowy dostęp do internetu, ale tylko, jeśli… zagrali w Scrabble. Co więcej, im lepsze wyniki uzyskiwali, tym czas połączenia był dłuższy.

    Ta kreatywna kampania dla aplikacji mobilnej Scrabble obejmowała obszary o słabej łączności, co tylko zwiększało motywację potencjalnych klientów. Dzięki dodatkowej promocji na innych kanałach ostatecznie użytkownicy odszyfrowali ponad 6 tys. słów i tym samym otrzymali ponad 110 tys. minut darmowego WiFi.

    Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=SgSma5aypMI&ab_channel=Ogilvy

    GasBuddy i wartość danych geolokalizacyjnych w sytuacji kryzysu

    GasBuddy wykorzystuje model crowdsourcingowy, w którym użytkownicy informują o cenach paliw w swojej okolicy. Dzięki temu aplikacja mobilna dostarcza dokładne i aktualne dane na temat cen paliw, co zachęca kierowców szukających oszczędności.

    Kiedy w 2021 roku największy rurociąg w Stanach wstrzymał pracę ze względu na atak hakerski, twórcy GasBuddy dodali opcję informowania użytkowników aplikacji, na których stacjach jest jeszcze benzyna – na pewno potrafisz wyobrazić sobie panikę, jaka wtedy musiała zapanować, zwłaszcza że Amerykanie są dużo bardziej uzależnieni od dostępności samochodów niż my.

    To pokazuje, jak połączenie sprawnej reakcji na kryzysową sytuację i marketingu aplikacji mobilnych bazującego na danych geolokalizacyjnych pozwala personalizować informacje o usługach lokalnych, zaspokajając podstawową w danym momencie potrzebę użytkowników.

    Źródło: https://www.gasbuddy.com/go/cyberattack-on-colonial-pipeline-and-gas-prices-what-you-need-to-know

    Bieg Rossmann Run z aplikacją

    W maju 2024 roku odbył się bieg Rossmann Run – jego uczestnicy mogli otrzymać 5% zniżki na zakupy w Rossmannie za każdy przebiegnięty 1 km, jeśli tylko ukończyli dystans 10 km w czasie poniżej dwóch godzin. Oprócz tego chętni musieli zapłacić 5 zł wpisowego za udział w biegu oraz pobrać aplikację Rossmann PL i dołączyć do klubu Rossmann. Kampania otrzymała srebro w ramach IAB MIXX Awards 2024 w kategorii Offline Digitizing, która docenia innowacyjne kampanii łączące świat offline i online. Jakie były jej efekty? Z aplikacją Rossmann PL wzięło udział w biegu ponad 188 tys. zawodników, a w Biegu Ulicą Piotrkowską w Łodzi uczestniczyło ponad 6 tys. osób.

    Źródło: Instagram

    Podsumowanie

    Hiperpersonalizacja, wykorzystanie nowych technologii, wyjście poza rzeczywistość online, rozwiązywanie problemów, z jakimi aktualnie mierzą się użytkownicy – te wszystkie strategie mogą Ci pomóc w zwiększeniu liczby pobrań aplikacji mobilnej.

    Niestety nie istnieje prosta recepta na kreatywną kampanię promującą aplikację. Jednak podejście User First, umiejętność dostosowywania komunikacji do okoliczności (wydarzeń istotnych dla Twoich odbiorców, pór roku), wartościowe współprace oraz mądre zarządzanie emocjami na pewno ułatwią Ci tworzenie efektywnego marketingu dla aplikacji.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (5.00/5), 1 głosów

    Porozmawiajmy!

    Agata Stasik
    Agata Stasik

    Copywriterka z certyfikatem prostego języka i talentami Gallupa, które wspierają tworzenie artykułów – uczenie się pozwala zgłębiać różne obszary digital marketingu, a naprawianie pomaga doskonalić treści. Ma również kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem copywriterów, w tym szkoleniach i rekrutacji