Spis treści
Czym jest monetyzacja aplikacji? Wiesz doskonale, że aplikacje mobilne stały się nieodłącznym elementem codziennego życia – pomyśl o wszystkich komunikatorach i aplikacjach najpopularniejszych w Polsce sklepów, które są… darmowe. To nie jest przypadek. To między innymi dlatego w Google Play i App Store znajdziesz przede wszystkim bezpłatne aplikacje i gry mobilne. A jak skutecznie na nich zarabiać, jeśli większość z nich jest dostępna za darmo?
Jakie są najskuteczniejsze strategie monetyzacji aplikacji mobilnych?
W jaki sposób twórcy aplikacji na nich zarabiają, skoro są darmowe? Muszą mieć przynajmniej kilka sprawdzonych sposobów, skoro niemal 97% aplikacji, które pobierają użytkownicy z Google Play, to aplikacje bezpłatne.
Źródło: https://www.statista.com/statistics/266211/distribution-of-free-and-paid-android-apps/
Prawdopodobnie nie zaskoczymy Cię, jeśli napiszemy, że najefektywniejszą metodą monetyzacji aplikacji mobilnych nadal pozostaje udostępnienie reklamodawcom przestrzeni w swojej aplikacji. Drugim, równie skutecznym rozwiązaniem są zakupy w aplikacji, w tym znany chyba już wszystkim model subskrypcji. Nie każdy jednak oferuje usługę taką jak Spotify, który monetyzuje aplikację mobilną, dzięki rosnącej irytacji odczuwaną przez człowieka, kiedy jego ulubioną płytę przerywa reklama.
Jak w takim razie zarabiać na aplikacjach mobilnych? Nie każda strategia sprawdzi się w przypadku każdej aplikacji. Może się okazać, że Twoja grupa docelowa wymaga zastosowania kilku różnych sposobów monetyzacji – i to jest jak najbardziej okej.
Reklamy w aplikacji
Jak szybko zarobić na aplikacji mobilnej, jeśli jest bezpłatna? Udostępnij przestrzeń na wyświetlanie reklam innym firmom, które prawdopodobnie będą irytowały część Twoich użytkowników, ale najczęściej nie na tyle, by zrezygnowali z Twojej aplikacji. Co prawda, wydawcy najczęściej mają mniejszą kontrolę nad reklamami, które wyświetlają się w ich aplikacjach niż np. w marketingu afiliacyjnym. Jest to jednak najszybszy i de facto najłatwiejszy sposób na zwiększenie przychodów, z którego bardzo często korzystają gry mobilne.
Niektóre formaty mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników – dotyczy to m.in. rewarded video, który wiąże się dla odbiorców z dodatkowymi korzyściami w ramach aplikacji. Z drugiej jednak strony formaty, takie jak reklama pełnoekranowa, mogą być odbierane jako zbyt nachalne i doprowadzić do tego, że użytkownicy będą porzucać aplikację. Warto mieć tego świadomość i nie opierać swojej strategii wyłącznie na reklamach tego typu.
Zakupy w aplikacji
To drugi z najpopularniejszych sposobów na to, by zwiększyć przychody z aplikacji mobilnej. Dzięki zakupom użytkownik aplikacji staje się jeszcze bardziej zaangażowany, a jego satysfakcja z doświadczenia z produktem rośnie. Jak to działa w praktyce?
Sprzedaż produktów (zarówno cyfrowych, jak i fizycznych) oraz usług odbywa się bezpośrednio w aplikacji. W przypadku gier mobilnych mogą to być dodatkowe życie lub waluta, możliwość pominięcia lub odblokowania poziomu czy unikalne, sezonowe rozwiązania. Darmowe aplikacje umożliwiają też zakup m.in. zaawansowanych narzędzi do edycji zdjęć, dodatkowych materiałów edukacyjnych czy nawet elementów personalizacji samej aplikacji.
Model freemium
Freemium to model monetyzacji aplikacji mobilnych, który doskonale znasz z aplikacji do nauki języków obcych oraz aplikacji, które pomagają swoim użytkownikom zwiększać produktywność.
Możesz więc bez problemu korzystać z aplikacji za darmo, ale w podstawowej wersji lub możesz rozszerzyć dostęp do narzędzia i zapłacić za dodatkowe funkcjonalności, treści bądź głównie w grach – jednorazowe przedmioty, np. walutę czy dodatkowe życie. Twórcy aplikacji muszą znaleźć złoty środek tak, by użytkownicy chcieli wykupić wersję premium, ale nie rezygnowali z bezpłatnej wersji aplikacji, jeśli w ogóle nie zamierzają wydawać pieniędzy.
Takie rozwiązanie pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a jednocześnie jest dla nich szansą na przetestowanie aplikacji przez zakupem płatnej wersji, co często pomaga osiągnąć wyższy współczynnik konwersji. Miej jednak na uwadze, że sklepy z aplikacjami pobierają prowizję od każdej sprzedaży za pomocą Twojej aplikacji.
Z drugiej strony użytkownicy mogą odczuwać frustrację ciągłymi zachętami do wykupienia pełnego dostępu. Dla twórców aplikacji mobilnych wyzwaniem jest też samo utrzymanie równowagi między tym, co oferuje darmowa i płatna aplikacja.
Subskrypcja
Model biznesowy oparty na cyklicznych płatnościach to rozwiązanie idealne w przypadku aplikacji, które oferują usługę przechowywania danych w chmurze (Dropbox), dostęp do treści audio i wideo (Netflix, Disney), artykułów (Gazeta Wyborcza czy New York Times) lub książek oraz audiobooków (Legimi czy Empik Go).
Choć jest to atrakcyjny sposób monetyzacji, wymaga ciągłego rozwoju aplikacji oraz nowych treści lub funkcjonalności, by nie zniechęcić do siebie użytkowników. Podobnie jak w przypadku każdego produktu wiąże się też z innymi działaniami, które prowadzi firma, co dowodzi case Legimi z 2024 roku. Platforma w ciągu miesiąca straciła 5% subskrybentów z powodu zmiany oferty podyktowanej budzącą kontrowersję zmianą sposobu rozliczania z kontrahentami.
Z kolei Meta w odpowiedzi na żądania ze strony organów Unii Europejskiej zdecydowała się obniżyć ceny subskrypcji Facebooka i Instagrama bez reklam, co pokazuje zależność aplikacji od różnego rodzaju polityk, które też należy uwzględnić przy planowaniu strategii działania.
Marketing afiliacyjny
Możesz też zarabiać na swojej aplikacji dzięki prowizjom – w pierwszej kolejności musisz skontaktować się z markami, które mogą być zainteresowane współpracą bazującą na marketingu afiliacyjnym lub skorzystać np. z Google AdMob, czyli narzędzia, które ułatwi Ci dobór odpowiedniego partnera i pomoże zarządzać całym procesem.
Jak działa ten sposób monetyzacji aplikacji mobilnej? Jeśli zadbasz o rekomendacje partnerskich marek, które korespondują z zainteresowaniami Twoich użytkowników, to zwiększysz szansę na sukces całej kampanii. Od dopasowania tego dopasowania będzie zależało, jak chętnie odbiorcy będą pobierać reklamowaną przez Ciebie aplikację czy klikać link afiliacyjny.
Jest to rodzaj reklamy mobilnej, która z jednej strony może generować przychody, ale z drugiej wiąże się z ryzykiem nieufności ze strony użytkowników, którzy mogą postrzegać linki afiliacyjne jako formę manipulacji czy brak autentyczności. Właściciele aplikacji mobilnych, którzy chcą włączyć do swojej strategii marketing afiliacyjny, powinni więc zadbać również o inne sposoby monetyzacji tak, by zmaksymalizować zyski.
Jak wybrać najlepszy sposób na monetyzację darmowych aplikacji?
Tak naprawdę masz dwie możliwości – albo wybrać jeden ze sposobów na monetyzację aplikacji, albo stworzyć ich kombinację. Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujesz, pamiętaj o kilku kwestiach (które również sprawdzają się w przypadku aplikacji płatnych).
- Zadbaj o dostęp do własnych danych na temat preferencji, zainteresowań, oczekiwań, ale i wzorców zachowań na urządzeniach mobilnych użytkowników Twojej aplikacji
- Przeprowadź badanie rynku i konkurencji – nie podejmuj decyzji na podstawie „wydaje mi się”
- Określ swoje cele biznesowe oraz budżet na działania
- Nie zapomnij o doświadczeniu użytkownika – nie skupiaj się wyłącznie na monetyzacji aplikacji mobilnej, ponieważ może to obniżyć skuteczność Twoich działań
- Kiedy już wdrożysz jeden ze sposobów na zarabianie na aplikacjach, monitoruj jego efektywność tak, by stale udoskonalać swoją strategię lub eksperymentować z innymi rozwiązaniami
Podsumowanie
Kiedy użytkownik zdecyduje się pobrać aplikację, najważniejsze będą dla niego doświadczenia z nią związane, ale nie będzie to żaden ze sposobów na monetyzację aplikacji – chyba że będzie on irytujący, nachalny i utrudniający korzystanie z aplikacji. Jeśli nawigacja nie będzie intuicyjna, elementy aplikacji będą się ładowały zbyt długo, a samo narzędzie nie będzie dla użytkownika wartościowe w codziennym życiu, będzie Ci trudno odnieść sukces.
Niezależnie od tego, czy po raz pierwszy wdrażasz jakiś sposób zarabiania na aplikacji, czy pracujesz nad udoskonaleniem strategii marketingu aplikacji, skup się na właściwym doborze działań do charakteru Twojej aplikacji. Nie ignoruj wartości danych, ale też pogódź się z pewną rotacją użytkowników oraz nie bój się prób i błędów, które pozwolą Ci zwiększyć konkurencyjność na rynku aplikacji mobilnych.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Copywriterka z certyfikatem prostego języka i talentami Gallupa, które wspierają tworzenie artykułów – uczenie się pozwala zgłębiać różne obszary digital marketingu, a naprawianie pomaga doskonalić treści. Ma również kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem copywriterów, w tym szkoleniami i rekrutacją