Spis treści

    KPI Kampanii

    Pierwszą i najważniejszą rzeczą (co powtarzam w niemal każdym pisanym przeze mnie artykule) jest wyznaczenie celów, które za pomocą działań marketingowych chcemy osiągnąć. Analogicznie do każdej czynności, którą podejmujemy w życiu, jeśli zaczniemy działać na wyczucie, zwykle donikąd nas to nie doprowadzi. Żeby zacząć budowę domu potrzebny jest plan zagospodarowania przestrzennego i projekt architektoniczny, a żeby upiec ciasto potrzebujemy przepisu. 

    Taki sam schemat ma zastosowanie w marketingu. Jeśli odpowiednio wyznaczysz cele, które chce osiągnąć, z większym prawdopodobieństwem wybierzesz sensowne działania marketingowe, które następnie pozwolą Ci te cele zrealizować. Takie cele nazywamy KPI (key performance indicators) i możemy wyznaczyć je na kilka sposobów. O tym jak to zrobić. przeczytasz w artykule “KPI kampanii – czym są i jak je ustalać?”.

    W skrócie, KPI kampanii to konkretne wskaźniki, które pozwalają na ocenę wyników kampanii marketingowej w sposób mierzalny i obiektywny. Są to konkretne dane, liczby lub wskaźniki, które pozwalają zrozumieć, jak dobrze kampania spełnia określone cele. KPI mogą być różne w zależności od rodzaju kampanii i celów, które chcemy osiągnąć. Mogą obejmować takie aspekty jak zwiększenie ruchu na stronie internetowej, zwiększenie liczby konwersji, zwiększenie świadomości marki czy wzrost sprzedaży.

    Rodzaje reklam w internecie

    Możemy rozróżnić kilka obszarów celów, które osiągamy przez reklamę internetową. Z zasady każdy z nich osiągamy za pomocą innego kanału czy działań, natomiast musisz mieć świadomość, że im lepiej zintegrowane ze sobą działania w różnych obszarach, tym skuteczniejsze będą działania w każdym z nich, gdyż owe obszary wspólnie na siebie oddziałują w mniejszym lub większym stopniu. Wylistuję cele, o których piszę, a następnie narzędzia, za pomocą których możesz te cele osiągnąć:

    Zwiększenie świadomości marki – polega na przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów i zwiększanie rozpoznawalności marki. Do osiągnięcia takiego celu wykorzystujemy rodzaje działań, które dobrze sprawdzą się na początku lejka sprzedażowego.

    Generowanie ruchu na stronie internetowej – polega na pozyskaniu użytkowników na stronę internetową firmy, a następnie przedstawienie im oferty, sprzedaży lub zachęcenie do pozostawienia danych.

    Zwiększenie sprzedaży lub konwersji – polega na zachęcaniu odbiorców do dokonywania zakupów lub podejmowania innych pożądanych działań, takich jak rejestracja w serwisie, pobrania aplikacji czy pozostawienie danych kontaktowych.

    Budowanie bazy klientów i lojalności – polega na tworzeniu relacji z pozyskanymi już klientami poprzez dostarczanie im wartościowych treści, ofert specjalnych czy programów lojalnościowych. Taka inicjatywa często przekłada się na wzrost zaangażowania klientów.

    Generowanie potencjalnych klientów (leadów) – polega na zachęcaniu odbiorców do udostępniania swoich danych kontaktowych. To umożliwia prowadzenie z nimi dalszej komunikacji i docieranie do użytkowników na zaawansowanym etapie lejka sprzedażowego.

    Budowanie autorytetu – polega na publikowaniu wartościowych treści, takich jak artykuły na blogach lub filmy instruktażowe w celu pozyskania zaufania klientów i bycia uznanym za autorytet w danej branży.

    Interakcja z klientami – polega na utrzymywaniu aktywnej obecności w mediach społecznościowych a także innych kanałach w celu odpowiadania na ich pytania i rozwiązywania problemów.

    Wzrost udziału w rynku – polega na pokryciu większego udziału w rynku poprzez zdobywanie klientów konkurencji lub nowych.

    Promowanie nowych produktów/usług – Wykorzystanie marketingu internetowego do wprowadzania na rynek nowych produktów lub usług, informowanie o ich zaletach i przyciąganie uwagi klientów.

    Kanały marketingu digitalowego

    Jeśli wyznaczyłeś cele, które chcesz osiągnąć, możemy przejść do wyboru narzędzi, za pomocą których będziesz je realizował. Marketing internetowy można z grubsza podzielić na kilka segmentów, które możesz wykorzystać w swoich działaniach reklamowych. Najpopularniejsze z nich to:

    • media społecznościowe – jaki jest koń każdy widzi. Jednak dla tych, którzy przez ostatnie kilkanaście lat żyli pod kamieniem, social media to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom tworzenie i udostępnianie treści oraz interakcję z innymi użytkownikami społeczności. Np. Facebook, Instagram, Twitter. Media społecznościowe to narzędzie, którego powinieneś używać w celu zbudowania wizerunku marki i osiągania długoterminowych założeń zasięgowych. To również świetne miejsce do angażowania społeczności zebranej wokół Twojej marki w dyskusję oraz wymianę myśli.
    • performance marketing – marketing efektywnościowy to promocja treści w modelu rozliczenia opartym na efektach, np. kliknięciach bądź wyświetleniach reklam. Reklamy mogą wyświetlać się w mediach społecznościowych czy na stronach internetowych, a także w wyszukiwarkach typu Google czy Bing. Ten rodzaj marketingu najlepiej sprawdzi się do promocji eventowych ofert lub do zwiększenia widoczności marki na konkurencyjnym rynku. To również świetne narzędzie do informowania potencjalnych klientów o Twoich produktach lub usługach. Cele, które osiągniesz dzięki temu rodzajowi promocji to: generowanie ruchu na stronie, pozyskiwanie leadów i konwersji oraz sprzedaż. Więcej o tym rodzaju marketingu przeczytasz w artykule pt. “Performance marketing
    • marketing treści – ten rodzaj promocji opiera się na tworzeniu wartościowych i atrakcyjnych treści. Są to np. artykuły blogowe, poradniki, infografiki czy wideo. Treści wysokiej jakości umożliwiają przyciągnięcie uwagi klientów i budowanie ich zaangażowania. Marketing treści jest wykorzystywany głównie do budowania autorytetu oraz zwiększania świadomości marki.
    • e-mail marketing – polega na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości e-mailowych, zawierających oferty, aktualności czy informacje o produktach. Zależnie od zaprojektowanych treści, może to być wysyłka sprzedażowa, lub spełniająca inne cele. Za pomocą e-mail marketingu możesz utrzymać relację z klientami i zachęcić ich do zakupów lub poinformować o bieżących promocjach.
    • influencer marketing – współpraca z influencerami może w krótkim czasie pomóc zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki. Umożliwi także dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Szczególnie w przypadku influencerów, którzy działają w konkretnej branży, target grupę zwykle stanowią użytkownicy zainteresowani danym obszarem. Dlatego kampanie z influencerami świetnie sprawdzą się w przypadku działań budujących wizerunek, a także zwiększających zasięg.
    • affiliate marketing – ten rodzaj marketingu polega na stworzeniu sieci oraz programu partnerskiego. Przedsiębiorcy, twórcy lub blogerzy promują Twoje produkty lub usługi w zamian za prowizję, zwykle pochodzącą ze sprzedaży. Takie rozwiązanie sprawdzi się w zwiększaniu sprzedaży Twoich produktów lub usług. Jednak jest to rozwiązanie długoterminowe, które zajmie nieco czasu, zanim w pełni będziesz mógł skorzystać z profitów z niego płynących.
    • webinary i podcasty – organizowanie webinarów lub nagrywanie podcastów na branżowe tematy, umożliwi Ci budowanie autorytetu marki i zwiększanie zaangażowania klientów. Za ich pomocą pokażesz się od profesjonalnej strony oraz przekonać potencjalnych klientów do oferowanych przez Ciebie rozwiązań, a także współpracy.
    • kody rabatowe i oferty specjalne – udostępnianie unikalnych kodów rabatowych lub ofert specjalnych tylko dla klientów online. Może to zachęcić ich do zakupów, a także do ponownego złożenia zamówienia. Np. kody rabatowe ograniczone czasowo zachęcą użytkownika do złożenia zamówienia przed upływem jego terminu. To rozwiązanie zorientowane na zwiększenie sprzedaży, ale skutecznie działa również w przypominaniu o marce.
    • remarketing – to rodzaj marketingu, który umożliwia dotarcie do użytkowników, którzy weszli w interakcję z Twoją reklamą lub odwiedzili stronę. To skuteczne narzędzie w przypadku produktów czy usług charakteryzujących się wydłużoną decyzją zakupową. Za pomocą remarketingu możesz przypominać odbiorcom o swojej firmie, np. kiedy są na etapie wyboru produktu. Możesz również wyświetlić reklamy osobom, które potencjalnie zużyły już zakupione produkty lub potrzebują ponownego wykonania usługi.

    Rodzajów promocji jest wiele, a wybór nie zawsze jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać. Jeśli chcesz w profesjonalny sposób zbadać możliwości budżetowe swojej marki oraz wybrać odpowiednie kanały promocji, skorzystaj z usług Agencji Digitalowej. Agencja zajmuje się przede wszystkim planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online. Mogą one polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych. Dział marketingu agencji oceni podział budżetu, zarekomenduje rozwiązania w reklamie ppc oraz wprowadzi ewentualne zmiany na stronie www.

    Porozmawiajmy!

    Krystian Karasiński
    Krystian Karasiński

    Strateg marketingowy oraz specjalista SEM, posiadający doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Od kilku lat związany z performance marketingiem. Jego ulubiony obszar zainteresowań to analiza danych.