Spis treści
W obliczu stale rosnącej konkurencji wśród aplikacji mobilnych większa liczba pobrań to wyzwanie, które wymaga nie tylko dobrego produktu, ale także skutecznej strategii. Aby Twoja aplikacja nie zginęła w tłumie, musisz połączyć technologię, psychologię i marketing – od optymalizacji zgodnej z algorytmem, przez wykorzystanie mediów społecznościowych, aż po mądrą współpracę z influencerami. Podpowiadamy, jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej, a tym samym przychody firmy.
Jak sprawić, by liczba pobrań aplikacji mobilnej była większa?
Na liczbę pobrań aplikacji mobilnych wpływa tak wiele czynników, że trudno byłoby omówić je wszystkie w jednym artykule. Ikona oraz nazwa aplikacji to tylko wierzchołek góry lodowej. Sprawę komplikuje złożony proces decyzyjny samych użytkowników. Przykładowo w 2019 roku aż 1/4 aplikacji mobilnych była w użyciu tylko raz od momentu ich pobrania i zainstalowania, a 5 lat później konkurencja i oczekiwania użytkowników są jeszcze większe.
W związku z tym naturalnie pojawia się pytanie, jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnych, jednocześnie pamiętając o tym, że musisz później utrzymać uwagę użytkownika?
Pozycjonowanie aplikacji mobilnej (ASO)
Jednym z podstawowych sposobów na to, jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej, jest App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacja aplikacji tak, by zwiększyć jej widoczność i poprawić pozycję w sklepach z aplikacjami.
Jeśli nie masz doświadczenia lub zaczynasz działać z marketingiem aplikacji mobilnych, skup się na podstawowych elementach ASO, czyli analizie konkurencji i doborze słów kluczowych, które najtrafniej opisują funkcje aplikacji. Zoptymalizuj też tytuł i podtytuł swojej aplikacji – masz niewielką liczbę znaków do dyspozycji, więc ogranicz się do konkretów. Zadbaj również o opis aplikacji oraz elementy wizualne, które będą atrakcyjne i angażujące z perspektywy użytkowników.
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych wymaga korzystania z narzędzi analitycznych takich jak AppAnnie czy Sensor Tower, dzięki którym przeprowadzisz analizę fraz kluczowych i będziesz monitorować wyniki. Oprócz tego potrzebujesz innych działań, które umożliwią poprawę widoczności aplikacji w wynikach wyszukiwania w Google Play i App Store. Jakich?
- Regularne testy A/B pozwolą Ci precyzyjniej dopasować tytuł i opis aplikacji, a także zrzuty ekranu do preferencji potencjalnych użytkowników
- Dostosowanie aplikacji do lokalnego kontekstu – jeśli uwzględnisz niuanse językowe w content marketingu, wzorce wyszukiwań aplikacji w sklepach, czy skojarzenia kulturowe będzie Ci łatwiej rozwijać aplikację globalnie
- Custom Product Pages (Apple App Store) and Custom Store Listings (Google Play Store) pozwalają zwiększyć ruch organiczny dzięki targetowaniu działań oraz ich dostosowaniu do celów danej kampanii – są to spersonalizowane strony dla różnych grup odbiorców
Nano- i mikroinfluencer marketing
Mimo że influencerzy zajęli ostatnie miejsce w rankingu prestiżu zawodów i specjalności w Polsce w 2024 roku, influencer marketing nadal może pozytywnie wpłynąć na liczbę pobrań Twojej aplikacji. Jak to osiągnąć? Zdecyduj się współpracę z mikro- i nanoinfluencerami, którzy mają zdecydowanie mniejszą grupę odbiorców, ale też bardziej zaangażowaną.
Dzięki autentycznym rekomendacjom influencerów możesz promować aplikację poprzez treści, które rezonują z ich obserwatorami. I tu nawet nie chodzi tylko o to, że ktoś pokaże funkcje danej aplikacji w kontekście własnych doświadczeń, ale że szczerze opowie o tym np. z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru lub estetyką. Takie działania jak influencer marketing generują większe zainteresowanie i zaufanie ze strony obserwatorów, co może doprowadzić do wyższej konwersji.
Marketing w mediach społecznościowych
Media społecznościowe są najpotężniejszym kanałem, który pozwala dotrzeć do potencjalnych użytkowników aplikacji. Dzięki platformom takim jak Instagram, TikTok, YouTube czy Facebook (który wbrew powszechnym opiniom ma się bardzo dobrze!), masz szansę dotrzeć do ogromnej liczby ludzi, z których część może się stać Twoimi użytkownikami. Jak z nich skorzystać?
- Nie musisz być wszędzie i nie musisz prowadzić kampanii na każdym z kanałów – sprawdź, który z nich ma największy potencjał. Być może będą potrzebne testy, ale dzięki nim upewnisz się, czy dobrze wykorzystujesz budżet
- Jeśli chcesz zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej z pomocą social mediów, zaplanuj zarówno działania organiczne, jak i płatne (Google Ads, Facebook Ads i TikTok Ads, ale też np. Google Ads w Google Play). Te pierwsze pozwalają budować długotrwałe relacje z klientami i zwiększać swoją wiarygodność w ich oczach, te drugie dają stosunkowo szybkie wyniki i umożliwiają precyzyjne targetowanie grup docelowych
Darmowa wersja próbna lub inna strategia freemium
Aplikacje, które oferują darmową wersję próbną lub okresowe promocje, mają większe szanse na przyciągnięcie nowych użytkowników. Takie rozwiązanie sprawia, że użytkownicy chętniej decydują się na pobieranie aplikacji – mogą ją wypróbować przed decyzją o pełnej subskrypcji lub kupnie.
Czy to działa? Tak – aplikacja Spotify umożliwia swoim odbiorcom bezpłatne słuchanie muzyki, ale to płatna wersja pozwala robić to bez reklam, które dla wielu osób są po prostu zbyt irytujące. Z kolei aplikacja do medytacji Balance oferowała pierwszy rok użytkowania za darmo, co nie jest standardem w świecie aplikacji mobilnych. Po takim czasie użytkownik może się czuć wręcz zobligowany do tego, by się odwdzięczyć – oczywiście tylko wtedy, jeśli w tym czasie aplikacja spełni jego oczekiwania.
Techniczna optymalizacja aplikacji pod kątem użytkownika
Zanim zabierzesz się za aktualizację strategii marketingowej aplikacji mobilnej, upewnij się, że masz dobrze zaprojektowany produkt – aplikacje, które „zawodzą” użytkowników, nie poradzą sobie nawet ze wsparciem influencerów. Jeśli aplikacja na Androida i iOS działa szybko, jest bezbłędna, a jednocześnie ma atrakcyjny interfejs oraz intuicyjną nawigację, ma większą szansę na pozytywne opinie i rekomendacje, które mogą zwiększyć liczbę kliknięć i pobrań.
Pamiętaj, że użytkownicy mają coraz większe oczekiwania, więc niskiej jakości aplikacja mobilna może szybko zostać odinstalowana lub, co gorsza, otrzymać niską ocenę w sklepie Google Play lub App Store, co tylko obniży jej pozycję w rankingu aplikacji.
Podsumowanie
Wielu marketerów głowi się nad tym, jak skutecznie zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnych, przy których pracują, co tylko pokazuje, jak bardzo jest to trudne. Należy działać wielotorowo, testować różne rozwiązania, np. rozszerzyć strategię o cross-promotion, jeśli masz już inną popularną aplikację w portfolio. Dodatkowym wyzwaniem jest oczywiście późniejsze utrzymanie użytkownika – tak jak w przypadku klasycznego SEO nie chodzi o to, użytkownicy pojawiali się na stronie internetowej klienta, tylko żeby konwertowali.
Zadbaj więc o angażującą, dopasowaną do odbiorców, ale jednocześnie prostą ścieżkę onboardingu. Dobrze zaprojektowany onboarding nie tylko ułatwi użytkownikowi zapoznanie się z funkcjami aplikacji, ale również zapewni pozytywne wrażenia z pierwszego kontaktu z produktem.